Začíname meniť nákupné zvyky a dokonca aj rytmus nakupovania
Druhý popandemický rok 2024 prináša výrazné zmeny v spotrebiteľských zvyklostiach Európanov. Napríklad ľudia v reštauráciách večerajú až o desiatky minút skôr a nákupy potravín a starostlivosť o seba presúvajú na pracovné dni, aby víkendy mohli venovať zážitkom a času s blízkymi. Na zmenu zvykov poukázala najnovšia štúdia Inštitútu ekonomických štúdií spoločnosti Mastercard.

Foto: Freepik
Večeriame skôr, nakupujeme mimo víkendov
V porovnaní s rokom 2019 teraz Európania začínajú večerať v reštauráciách o 11 až 20 minút skôr. Namiesto tradičných víkendov využívajú na nákup potravín pokojnejšie pondelky a utorky.
„Možnosť pracovať na diaľku umožňuje ľuďom efektívnejšie si plánovať svoj čas, čo vedie k tomu, že starostlivosť o seba, ako návšteva kaderníctva či fitness centra, presúvajú na pracovné dni. Víkendy sa tak stále viac stávajú časom na zážitky a voľnočasové aktivity, ktoré trávia s rodinou a priateľmi,“ hovorí generálna riaditeľka spoločnosti Mastercard pre Slovensko a Českú republiku Jana Lvová.
Väčší dôraz kladieme na zážitky
Väčšia flexibilita v organizácii osobného času viedla k tomu, že Európania kladú väčší dôraz na zážitky a starostlivé plánovanie výdavkov. Zvýšená citlivosť na ceny núti spotrebiteľov plánovať dovolenky s väčším predstihom, aby mohli využiť čo najvýhodnejšie ponuky.
„Z našich dát je zrejmé, že zmenené nákupné zvyklosti Európanov nie sú dočasné. Ide o hlbší odraz zmien toho, ako si ľudia organizujú svoj čas a uprednostňujú osobný život. Dávajú tak v dnešnom ekonomickom prostredí nový obsah pojmom pohodlie a hodnota,“ dopĺňa hlavná ekonómka spoločnosti Natalia Lechmanová.
Lákajú nás zľavy, viac plánujeme
Zmeny v nákupnom správaní sa výrazne prejavili aj počas sviatočného obdobia. Európski spotrebitelia presúvajú sviatočné nákupy na skorší termín pred koncom roka a v online obchodoch využívajú často rôzne zľavové akcie. V reakcii na tento dopyt spustili obchodníci v roku 2023 veľké nákupné akcie, ako Black Friday alebo Cyber Monday, skôr ako zvyčajne.
Týmto krokom chceli okrem iného nalákať opatrných zákazníkov, na ktorých doliehala inflácia a vysoké úrokové sadzby. Predvianočné nákupné vrcholy sa tak v kategóriách ako oblečenie, elektronika a šperky posunuli zhruba o týždeň dopredu v porovnaní s predchádzajúcimi rokmi.
Mzdová kalkulačka - výpočet čistej mzdy a ceny práce
Mzdová kalkulačka ADVANCED
Tehotenské: Online kalkulačka na výpočet dávky
Kalkulačka materskej dávky
Valorizácia dôchodkov
Kalkulačka na výpočet dôchodku
Kalkulačka na výpočet dôchodkového veku
Kalkulačka na výpočet vdovského dôchodku
Kalkulačka sirotského dôchodku
Kalkulačka minimálneho dôchodku
Hypotekárna kalkulačka
Porovnanie zdravotných poisťovní
DPH kalkulačka pre rok 2025
Investičná kalkulačka

SPRAVODAJSTVO





Najčítanejšie
- 1.Vlaky na Slovensku od mája zdražejú
- 2.Planéta Zem sa usmieva je kniha, ktorá naučí o ekológii aj tých najmenších
- 3.Glasgowská klimatická konferencia sa skončila rozpačito. Greta Thunbergová ju označila za zlyhanie
- 4.Kam až klesnú úrokové sadzby hypoték v roku 2025 a čo to urobí s realitným trhom
- 5.Otravné telefonáty sa stanú minulosťou. Predvoľba (0)888 znamená, že ide o marketingový hovor