Hľadaj

Využitie vodíka pomôže rozvinúť slovenský priemysel a zároveň zníži emisie

Redakcia FinReport Ekonomika Poslať

Využitie vodíka v budúcnosti pravdepodobne zohrá kľúčovú úlohu v ekonomikách mnohých krajín, vrátane tej slovenskej. Výsledkom budú zmeny v odvetviach, ako energetika, doprava či oblasť vykurovania. Hnacím motorom pre väčšinu krajín pri podpore využitia vodíka bolo podpísanie Parížskej dohody, ktorá signatárov zaväzuje reagovať na hrozby zmeny klímy.

auto na vodík

Foto: Unspah.com

Na počiatku bola snaha zastaviť klimatické zmeny

Niektoré štáty sa zaviazali, že do roku 2050 dosiahnu úplné zastavenie produkcie emisie skleníkových plynov. Podobné záväzky prijímajú aj veľké spoločnosti či investori. Zníženiu emisií má pomôcť aj takzvaný nízkouhlíkový vodík, ktorý by pomáhal zlepšovať kvalitu ovzdušia v mestách, podporoval by tvorbu nových pracovných miest, zlepšoval by energetickú bezpečnosť a poskytoval by tiež potrebné služby v oblasti stability energetických sietí.

„Dopyt po vodíku sa od roku 1975 strojnásobil a stále rastie. Aj keď sa dnes vodík vyrába takmer úplne z fosílnych palív, vďaka výskumu sa zdokonaľujú nové spôsoby výroby nízkouhlíkového vodíka, ktorý pomôže dosiahnuť ciele znižovania emisií,“ hovorí Michal Huťan zo spoločnosti CMS Slovensko.

Vodík v slovenskom automobilovom priemysle

Využitie vodíka na Slovensku je zatiaľ v počiatočnej fáze. Hybnou silou ekonomiky je automobilový priemysel s 13 % podielom na HDP. V roku 2019 tvoril automobilový priemysel takmer polovicu z celkovej slovenskej priemyselnej výroby (49,5 %), ako aj slovenského vývozu (46,6 %). „Jednou z najväčších výziev, ktorým slovenský automobilový priemysel čelí, je zníženie uhlíkovej stopy a prechod na nízkouhlíkové zdroje energie, ako napríklad vodík,“ konštatuje M. Huťan.

Na Slovensku nie sú v súčasnosti zaregistrované žiadne vozidlá na vodíkový pohon a infraštruktúra na vodíkové palivo pre elektrické vozidlá na palivové články ešte neexistuje. Najvýznamnejšou prekážkou je absencia siete vodíkových čerpacích staníc. Ich základná sieť by mala byť vybudovaná do roku 2023.

Na správanie slovenských zákazníkov pri nákupe vozidiel s palivovými článkami vplýva ich relatívne vysoká cena v porovnaní s vozidlami so spaľovacím motorom. Na druhej strane sú ceny vozidiel s palivovými článkami v kategórii M1 približne na rovnakej úrovni ako batériové elektrické vozidlá. Ďalším ekonomickým faktorom je cena paliva.

„Vodík má v súčasnosti podobnú cenu ako benzín a nafta. Cena vodíka je stabilná a v poslednom čase klesá z dôvodu znižovania jeho výrobných nákladov, čo môže v blízkej budúcnosti ovplyvniť správanie zákazníkov,“ vysvetľuje M. Huťan.

Pri kúrení sa uvažuje o mixe vodíka so zemným plynom

Na Slovensku dnes pôsobia dvaja veľkí producenti vodíka. Sú to chemické závody Fortischem v Novákoch a Duslo Šaľa. Vyrobený vodík tieto firmy využívajú hlavne pri svojich vlastných výrobných procesoch a nevyvážajú ho. Potenciál na využitie vodíka je však v oblasti vykurovania.

Slovenská vláda zvažuje využiť potenciál vodíka vpúšťaním do siete na zemný plyn, ktorý by vytlačil spotrebu metánu a znížil emisie. V prospech tohto projektu hovorí dobre rozvinutá domáca rozvodná sieť zemného plynu, pretože až 94 % populácie k nej má prístup. Distribučná sieť zemného plynu poskytuje zemný plyn pre viac ako 80 % domácností, ako aj pre komerčné budovy. Väčšina dodávaného plynu sa pritom používa na vykurovanie.

„Miešanie vodíka sa zatiaľ na Slovensku nevyužíva ani nereguluje. Očakávali by sme však, že vykurovanie zemným plynom zostane dominantné, a tak využitie mixu vodíka a zemného plynu by mohlo byť atraktívne pre dosiahnutie cieľa zníženia emisií v ovzduší,“ tvrdí M. Huťan s tým, že potrebné je vyriešiť technické prekážky, ako napríklad možnú koróziu potrubí v prípade vyššej koncentrácie vodíka.

Možno sa podarí využiť aj prebytky energie z jadrovej elektrárne

Podľa jeho slov na Slovensku sa uvažuje aj o výrobe nízkouhlíkového vodíka aj pomocou jadrovej energie. S využitím štyroch reaktorov sa očakáva, že sa vyrobí viac jadrovej energie, ako je potrebné pre domácu spotrebu. Prebytočná energia by sa mohla použiť na napájanie elektrolyzérov na výrobu vodíka.

Zmeny pravdepodobne čakajú tiež chemický priemysel, pretože väčšina vodíka, ktorá sa v ňom používa, sa vyrába z fosílnych palív. Slovensko zvažuje zaviesť do systému verejnej dopravy aj autobusy na vodíkový pohon, ktoré už boli úspešne nasadené do prevádzky v niektorých európskych mestách, napríklad v susednom Česku.

Budúcnosť využitia vodíka a nové projekty na Slovensku

V praxi už na Slovensku existujú prvé reálne projekty. Európska únia schválila v obci Močenok finančné prostriedky na rozvoj nového parku veterných elektrární s elektrolyzérom na výrobu vodíka. Park bude postavený vedľa chemickej továrne Duslo. Po uvedení do prevádzky sa plánuje, že továreň už nebude musieť vyrábať vodík pre svoje vlastné potreby z plynu, ale získavať ho bude z veternej elektriny. Termín výstavby veternej elektrárne však zatiaľ nebol stanovený.

V bratislavskej rafinérii Slovnaft sa v nasledujúcich rokoch plánuje postaviť nový závod na výrobu vodíka zo zemného plynu. Vodík z tohto výrobného závodu sa bude využívať prevažne na interné technologické procesy.

Majiteľ spoločnosti Kia Motors, spoločnosť Hyundai Motor Group, už má vodíkové automobily vo svojom portfóliu. Generálny riaditeľ Kia Motors Slovakia uviedol, že v budúcnosti by sa určitá časť výroby vodíkových automobilov mohla realizovať v továrni v Žiline.

V štádiu príprav sú prvé vodíkové čerpacie stanice, ktoré by mala postaviť Slovenská inovačná a energetická agentúra. V hre je aj využitie 11 čerpacích staníc na CNG prevádzkovaných Slovenským plynárenským priemyslom, z ktorých by sa mohli stať vodíkové čerpacie stanice.

Technická univerzita v Košiciach navrhla výskumné stredisko pre vodík zamerané na jeho využitie pre pohon osobných vozidiel. Zatiaľ však nebol pre tento projekt stanovený časový rámec. Zamýšľané centrum by realizovalo základný aj aplikovaný výskum vo výrobe, skladovaní a spaľovaní vodíka pre automobilový priemysel.

logo
Prečítajte si tiež:
11.9.2024 Eva Sadovská

Index slovenského aj českého investora je na maxime. Komu sa dnes darí viac?

Hoci sa inflácia od marca 2024 drží na úrovni „normálu“, teda v rozpätí 2,1 až 2,6 %, predchádzajúce dva roky boli v znamení rekordne ...

11.9.2024 Mário Špilberger

Online poistenie: Neživotné si „vyklikáte“, no na uzatvorenie životného stále potrebujete finančného agenta

Uzatvorili ste si už poistenie cez internet? Túto možnosť v súčasnosti ponúkajú viaceré poisťovne, finanční agenti, ale aj internetové ...

10.9.2024 Martina Staňová

Ceny povinného zmluvného poistenia môžu opäť rásť, výhodou je jazdiť bez nehody

Povinné zmluvné poistenie (PZP) je jedným z mála poistných produktov, kde sú klienti naozaj často náchylní a ochotní prechádzať k inému ...

10.9.2024 Redakcia FinReport

Google čelí vážnemu obvineniu z monopolu v oblasti internetovej reklamy

Len pred mesiacom americký federálny súd rozhodol, že spoločnosť Google v USA porušila protimonopolné zákony týkajúce sa vyhľadávania na ...

10.9.2024 Robert Juriš

INOFEST 2024: S dôrazom na umelú inteligenciu, vesmírnu a cirkulárnu ekonomiku

Ďalší ročník podujatia INOFEST je predo dvermi. Aj tentoraz sa jeho účastníci môžu tešiť na množstvo technologických, podnikateľských ...

10.9.2024 Redakcia FinReport

Novou členkou predstavenstva skupiny ORLEN Unipetrol sa stala Agnieszka Bobrukiewiczová

Agnieszka Bobrukiewiczová sa stala členkou predstavenstva skupiny ORLEN Unipetrol. Zameriavať sa bude najmä na riadenie maloobchodného segmentu ...

10.9.2024 Redakcia FinReport

Počet osobných bankrotov sa znížil o pätinu, veľký podiel majú ľudia bez domova

V auguste tohto roku zbankrotovalo 688 dlžníkov, z toho bolo 428 mužov a 260 žien. Po marci (573 dlžníkov) a januári (616 dlžníkov) je to ...

10.9.2024 Redakcia FinReport

Priemysel si polepšil o viac ako 5 %, pomohla mu vyššia produkcia automobilov

Priemyselná produkcia si na začiatku tohtoročného leta značne polepšila, keď v prvom prázdninovom mesiaci zaznamenala najvyšší rast v ...

9.9.2024 Redakcia FinReport

Názor odborníka: Zlacňovanie benzínu sa ešte neskončilo

Ceny pohonných látok na Slovensku klesali počas celého tohtoročného leta. Je to vlastne paradox, pretože letné turistické sezóny v ...

9.9.2024 Redakcia FinReport

O štvrť miliarde eur na obnovu kultúrnych pamiatok rozhodnú regióny

Ministerstvo investícií, regionálneho rozvoja a informatizácie spúšťa novú výzvu za viac ako štvrť miliardy eur určených na obnovu ...

9.9.2024 Redakcia FinReport

Pozastaví EÚ Slovensku vyplácanie eurofondov?

Európska únia pripravuje návrh na pozastavenie vyplácania finančných prostriedkov z európskych fondov pre Slovensko. Tvrdí to agentúra ...

9.9.2024 Jana Schochmann

Róbert Schochmann: Skonštruoval lietadlo, ktoré je začiatkom ďalšieho projektu

New Product Development, alebo inovačné inžinierstvo, je oblasť, ktorá je na Slovensku veľmi vzácna a priťahuje o to väčšiu pozornosť. Ak ...

8.9.2024 Redakcia FinReport

Nesúhlasíte s výpoveďou a chcete sa obrátiť na súd? Pozor na termíny

Zamestnanec, ktorý dostane výpoveď, no myslí si, že nebola v súlade so zákonom, sa môže obrátiť na súd. Mal by si však v takejto ...

6.9.2024 Redakcia FinReport

Benzín opäť zlacnel, ceny sú o desatinu nižšie ako vlani

Cena pohonných látok na Slovensku stále klesá. Počas uplynulého týždňa o ďalšie dva centy a v porovnaní s rovnakým období minulého ...

6.9.2024 Redakcia FinReport

Slovenský export stále brzdí pokles vývozu automobilov

Zahraničný obchod Slovenska skončil aj v prvej polovici tohtoročných prázdnin v prebytku napriek tomu, že vývoz sa prepadol na najnižšiu ...

5.9.2024 Redakcia FinReport

Slovenská ekonomika spomalila, jej rast je na úrovni 1,9 %

Hrubý domáci produkt sa v druhom štvrťroku tohto roku medziročne zvýšil o 1,9 %, čo bolo najpomalšie tempo za posledné štyri štvrťroky. ...

5.9.2024 Redakcia FinReport

Tržby v maloobchode zrýchlili svoj rast. Darilo sa predajniam obuvi, drogériám či e-shopom

Tržby v maloobchode počas júla 2024 zdynamizovali svoj medziročný rast nad úroveň 5 %. Celkový výsledok najviac podporili dvojciferné ...

4.9.2024 Robert Juriš

Výstavba bytov je čoraz pomalšia, spomaľuje aj vydávanie stavebných povolení

Dokončovanie rozostavaných bytov na Slovensku spomaľuje už druhý štvrťrok za sebou. V apríli, máji a júni 2024 bolo skolaudovaných 4 363 ...

Mobilná aplikácia
VISA MasterCard Maestro Apple Pay Google Pay