Hľadaj
× Aplikácia Aplikácia

Využitie vodíka pomôže rozvinúť slovenský priemysel a zároveň zníži emisie

Redakcia FinReport Ekonomika
SK
EN
Poslať

Využitie vodíka v budúcnosti pravdepodobne zohrá kľúčovú úlohu v ekonomikách mnohých krajín, vrátane tej slovenskej. Výsledkom budú zmeny v odvetviach, ako energetika, doprava či oblasť vykurovania. Hnacím motorom pre väčšinu krajín pri podpore využitia vodíka bolo podpísanie Parížskej dohody, ktorá signatárov zaväzuje reagovať na hrozby zmeny klímy.

image

Foto: Unspah.com

Na počiatku bola snaha zastaviť klimatické zmeny

Niektoré štáty sa zaviazali, že do roku 2050 dosiahnu úplné zastavenie produkcie emisie skleníkových plynov. Podobné záväzky prijímajú aj veľké spoločnosti či investori. Zníženiu emisií má pomôcť aj takzvaný nízkouhlíkový vodík, ktorý by pomáhal zlepšovať kvalitu ovzdušia v mestách, podporoval by tvorbu nových pracovných miest, zlepšoval by energetickú bezpečnosť a poskytoval by tiež potrebné služby v oblasti stability energetických sietí.

„Dopyt po vodíku sa od roku 1975 strojnásobil a stále rastie. Aj keď sa dnes vodík vyrába takmer úplne z fosílnych palív, vďaka výskumu sa zdokonaľujú nové spôsoby výroby nízkouhlíkového vodíka, ktorý pomôže dosiahnuť ciele znižovania emisií,“ hovorí Michal Huťan zo spoločnosti CMS Slovensko.

Vodík v slovenskom automobilovom priemysle

Využitie vodíka na Slovensku je zatiaľ v počiatočnej fáze. Hybnou silou ekonomiky je automobilový priemysel s 13 % podielom na HDP. V roku 2019 tvoril automobilový priemysel takmer polovicu z celkovej slovenskej priemyselnej výroby (49,5 %), ako aj slovenského vývozu (46,6 %). „Jednou z najväčších výziev, ktorým slovenský automobilový priemysel čelí, je zníženie uhlíkovej stopy a prechod na nízkouhlíkové zdroje energie, ako napríklad vodík,“ konštatuje M. Huťan.

Na Slovensku nie sú v súčasnosti zaregistrované žiadne vozidlá na vodíkový pohon a infraštruktúra na vodíkové palivo pre elektrické vozidlá na palivové články ešte neexistuje. Najvýznamnejšou prekážkou je absencia siete vodíkových čerpacích staníc. Ich základná sieť by mala byť vybudovaná do roku 2023.

Na správanie slovenských zákazníkov pri nákupe vozidiel s palivovými článkami vplýva ich relatívne vysoká cena v porovnaní s vozidlami so spaľovacím motorom. Na druhej strane sú ceny vozidiel s palivovými článkami v kategórii M1 približne na rovnakej úrovni ako batériové elektrické vozidlá. Ďalším ekonomickým faktorom je cena paliva.

„Vodík má v súčasnosti podobnú cenu ako benzín a nafta. Cena vodíka je stabilná a v poslednom čase klesá z dôvodu znižovania jeho výrobných nákladov, čo môže v blízkej budúcnosti ovplyvniť správanie zákazníkov,“ vysvetľuje M. Huťan.

Pri kúrení sa uvažuje o mixe vodíka so zemným plynom

Na Slovensku dnes pôsobia dvaja veľkí producenti vodíka. Sú to chemické závody Fortischem v Novákoch a Duslo Šaľa. Vyrobený vodík tieto firmy využívajú hlavne pri svojich vlastných výrobných procesoch a nevyvážajú ho. Potenciál na využitie vodíka je však v oblasti vykurovania.

Slovenská vláda zvažuje využiť potenciál vodíka vpúšťaním do siete na zemný plyn, ktorý by vytlačil spotrebu metánu a znížil emisie. V prospech tohto projektu hovorí dobre rozvinutá domáca rozvodná sieť zemného plynu, pretože až 94 % populácie k nej má prístup. Distribučná sieť zemného plynu poskytuje zemný plyn pre viac ako 80 % domácností, ako aj pre komerčné budovy. Väčšina dodávaného plynu sa pritom používa na vykurovanie.

„Miešanie vodíka sa zatiaľ na Slovensku nevyužíva ani nereguluje. Očakávali by sme však, že vykurovanie zemným plynom zostane dominantné, a tak využitie mixu vodíka a zemného plynu by mohlo byť atraktívne pre dosiahnutie cieľa zníženia emisií v ovzduší,“ tvrdí M. Huťan s tým, že potrebné je vyriešiť technické prekážky, ako napríklad možnú koróziu potrubí v prípade vyššej koncentrácie vodíka.

Možno sa podarí využiť aj prebytky energie z jadrovej elektrárne

Podľa jeho slov na Slovensku sa uvažuje aj o výrobe nízkouhlíkového vodíka aj pomocou jadrovej energie. S využitím štyroch reaktorov sa očakáva, že sa vyrobí viac jadrovej energie, ako je potrebné pre domácu spotrebu. Prebytočná energia by sa mohla použiť na napájanie elektrolyzérov na výrobu vodíka.

Zmeny pravdepodobne čakajú tiež chemický priemysel, pretože väčšina vodíka, ktorá sa v ňom používa, sa vyrába z fosílnych palív. Slovensko zvažuje zaviesť do systému verejnej dopravy aj autobusy na vodíkový pohon, ktoré už boli úspešne nasadené do prevádzky v niektorých európskych mestách, napríklad v susednom Česku.

Budúcnosť využitia vodíka a nové projekty na Slovensku

V praxi už na Slovensku existujú prvé reálne projekty. Európska únia schválila v obci Močenok finančné prostriedky na rozvoj nového parku veterných elektrární s elektrolyzérom na výrobu vodíka. Park bude postavený vedľa chemickej továrne Duslo. Po uvedení do prevádzky sa plánuje, že továreň už nebude musieť vyrábať vodík pre svoje vlastné potreby z plynu, ale získavať ho bude z veternej elektriny. Termín výstavby veternej elektrárne však zatiaľ nebol stanovený.

V bratislavskej rafinérii Slovnaft sa v nasledujúcich rokoch plánuje postaviť nový závod na výrobu vodíka zo zemného plynu. Vodík z tohto výrobného závodu sa bude využívať prevažne na interné technologické procesy.

Majiteľ spoločnosti Kia Motors, spoločnosť Hyundai Motor Group, už má vodíkové automobily vo svojom portfóliu. Generálny riaditeľ Kia Motors Slovakia uviedol, že v budúcnosti by sa určitá časť výroby vodíkových automobilov mohla realizovať v továrni v Žiline.

V štádiu príprav sú prvé vodíkové čerpacie stanice, ktoré by mala postaviť Slovenská inovačná a energetická agentúra. V hre je aj využitie 11 čerpacích staníc na CNG prevádzkovaných Slovenským plynárenským priemyslom, z ktorých by sa mohli stať vodíkové čerpacie stanice.

Technická univerzita v Košiciach navrhla výskumné stredisko pre vodík zamerané na jeho využitie pre pohon osobných vozidiel. Zatiaľ však nebol pre tento projekt stanovený časový rámec. Zamýšľané centrum by realizovalo základný aj aplikovaný výskum vo výrobe, skladovaní a spaľovaní vodíka pre automobilový priemysel.

Kľúčové slová

logo
Prečítajte si tiež:
30.3.2023 Martin Jamnický

DSS Uniqa dostala 25-tisícovú pokutu. Podľa NBS mala poslať klientom nepravdivé informácie

Národná banka Slovenska (NBS) opäť pokutovala. Tentoraz od nej dostala pokutu vo výške 25-tisíc eur dôchodková správcovská spoločnosť ...

30.3.2023 Robert Juriš

Jan Tyl: Úlohou umelej inteligencie nie je konať za nás, ale stimulovať naše myslenie

Je technologickým fenoménom súčasnosti. Pochopenie jej fungovania nie je jednoduché, preto môže niekoho iritovať, ďalšieho fascinovať a ...

30.3.2023 Robert Juriš

NBS upozorňuje na riziko zvyšovania počtu nesplácaných hypotekárnych úverov

Rast úrokových sadzieb, pretrvávajúca neistota, zvyšujúce sa ceny a životné náklady zmierňujú dopyt domácností po úveroch. Spomalili sa ...

30.3.2023 Redakcia FinReport

Nálada spotrebiteľov stúpa, no podnikatelia zostávajú naďalej podstatne opatrnejší

Dôvera spotrebiteľov v slovenskú ekonomiku sa v marci 2023 medzimesačne zvýšila, a to vo všetkých štyroch zložkách jej indikátora. Medzi ...

30.3.2023 Redakcia FinReport

Sergio Ermotti: Vracia sa na čelo švajčiarskej banky UBS a bude riadiť prevzatie konkurenčnej Credit Suisse

Do čela najväčšej švajčiarskej banky UBS sa postaví Sergio Ermotti, ktorý už na čele tejto banky stál počas uplynulého desaťročia od ...

30.3.2023 Eva Sadovská

Veľká noc bude drahšia ako vlani. Ako nakupovať s rozumom?

Veľkonočné sviatky sa blížia a mnohé domácnosti práve v týchto dňoch začínajú realizovať nákupy potravín či dekorácií. Mobilita ...

29.3.2023 Robert Juriš

Peter Kažimír: Hostina sa skončila. Slovensko bude musieť konsolidovať verejné financie a začať šetriť

Súčasná viac ako 15-percentná inflácia na Slovensku podľa analytikov Národnej banky Slovenska ku koncu tohto roku klesne na jednocifernú ...

28.3.2023 Redakcia FinReport

Výrobné ceny v priemysle sú o takmer 30 % vyššie ako vlani, no aj tak pribrzdili tempo svojho rastu

Ceny priemyselných výrobcov pre tuzemský trh boli vo februári tohto roku medziročne vyššie o takmer 28 % a ceny poľnohospodárskych výrobkov ...

27.3.2023 Redakcia FinReport

Nemeckí štrajkujúci odborári úplne paralyzovali dopravu, francúzski zase galériu Louvre

Odborári štrajkujú v Nemecku aj vo Francúzsku. V Nemecku sa štrajkujúcim proti vysokej inflácii a klesajúcej životnej úrovni podarilo ...

26.3.2023 Redakcia FinReport

Budúcnosť: Umelá inteligencia sa postará o personalizované učenie a technológie o manuálnu prácu

Školy dnes pripravujú deti na prostredie, o ktorom nevieme, ako bude vyzerať. Takmer určite však vieme, že vplyv technológií a umelej ...

25.3.2023 Redakcia FinReport

Exportno-importné aktivity krajín EÚ smerom na Ukrajinu sú intenzívnejšie ako pred vojnou

Ruská vojenská invázia na Ukrajinu silno ovplyvnila aj exportno-importné vzťahy medzi Ukrajinou a krajinami Európskej únie. Kým na začiatku ...

24.3.2023 Redakcia FinReport

Ceny pohonných látok znovu začali klesať a benzín je opäť lacnejší ako nafta

Čerpacie stanice po krátkom období stagnácie opäť začali prepisovať cenovky pohonných látok. V uplynulom týždni to bolo smerom nadol. ...

24.3.2023 Redakcia FinReport

Výkonnosť nákladnej dopravy na Slovensku klesá už siedmy mesiac za sebou

Osobnej doprave na Slovensku sa na začiatku tohto roku darí. Počty cestujúcich v autobusoch, vlakoch a MHD rastú. Naopak, nákladná doprava už ...

23.3.2023 Redakcia FinReport

Rezort práce začal rozdávať ľuďom a rodinám v ťažkej situácii potravinové a hygienické balíčky

Ústredie práce, sociálnych vecí a rodiny spolu s partnerskými organizáciami začali rozdávať potravinové a hygienické balíčky sociálne ...

22.3.2023 Redakcia FinReport

Ministerstvo dopravy SR zmenilo podmienky výzvy na obnovu budov

Prvá výzva z Plánu obnovy a odolnosti Slovenskej republiky na obnovu verejných historických a pamiatkovo chránených budov má po novom ...

22.3.2023 Redakcia FinReport

Zastropovanie cien potravín monitorujú nielen nakupujúci, ale aj Protimonopolný úrad SR

Len tri dni sú zastropované ceny vybraných druhov potravín na maloobchodnom trhu a už sa prípadom zaoberá aj Protimonopolný úrad SR. Ten ...

21.3.2023 Redakcia FinReport

Nové doklady bez tváre pre seniorov nad 65 rokov a deti do 15 rokov

Ministerstvo vnútra SR začalo znovu doručovať zásielky s občianskym preukazom bez podoby tváre. Prostredníctvom tohto dokladu totožnosti, ...

17.3.2023 Redakcia FinReport

Benzín jemne zlacnel, nafta trochu zdražela, opäť stoja takmer rovnako

Cenovky pohonných látok na čerpacích staniciach môžu pre niekoho pôsobiť mätúco. Najviac používaný benzín Natural 95 sa v desiatom ...

Mobilná aplikácia