Hľadaj
× Aplikácia Aplikácia

Využitie vodíka pomôže rozvinúť slovenský priemysel a zároveň zníži emisie

Redakcia FinReport Ekonomika Poslať

Využitie vodíka v budúcnosti pravdepodobne zohrá kľúčovú úlohu v ekonomikách mnohých krajín, vrátane tej slovenskej. Výsledkom budú zmeny v odvetviach, ako energetika, doprava či oblasť vykurovania. Hnacím motorom pre väčšinu krajín pri podpore využitia vodíka bolo podpísanie Parížskej dohody, ktorá signatárov zaväzuje reagovať na hrozby zmeny klímy.

auto na vodík

Foto: Unspah.com

Na počiatku bola snaha zastaviť klimatické zmeny

Niektoré štáty sa zaviazali, že do roku 2050 dosiahnu úplné zastavenie produkcie emisie skleníkových plynov. Podobné záväzky prijímajú aj veľké spoločnosti či investori. Zníženiu emisií má pomôcť aj takzvaný nízkouhlíkový vodík, ktorý by pomáhal zlepšovať kvalitu ovzdušia v mestách, podporoval by tvorbu nových pracovných miest, zlepšoval by energetickú bezpečnosť a poskytoval by tiež potrebné služby v oblasti stability energetických sietí.

„Dopyt po vodíku sa od roku 1975 strojnásobil a stále rastie. Aj keď sa dnes vodík vyrába takmer úplne z fosílnych palív, vďaka výskumu sa zdokonaľujú nové spôsoby výroby nízkouhlíkového vodíka, ktorý pomôže dosiahnuť ciele znižovania emisií,“ hovorí Michal Huťan zo spoločnosti CMS Slovensko.

Vodík v slovenskom automobilovom priemysle

Využitie vodíka na Slovensku je zatiaľ v počiatočnej fáze. Hybnou silou ekonomiky je automobilový priemysel s 13 % podielom na HDP. V roku 2019 tvoril automobilový priemysel takmer polovicu z celkovej slovenskej priemyselnej výroby (49,5 %), ako aj slovenského vývozu (46,6 %). „Jednou z najväčších výziev, ktorým slovenský automobilový priemysel čelí, je zníženie uhlíkovej stopy a prechod na nízkouhlíkové zdroje energie, ako napríklad vodík,“ konštatuje M. Huťan.

Na Slovensku nie sú v súčasnosti zaregistrované žiadne vozidlá na vodíkový pohon a infraštruktúra na vodíkové palivo pre elektrické vozidlá na palivové články ešte neexistuje. Najvýznamnejšou prekážkou je absencia siete vodíkových čerpacích staníc. Ich základná sieť by mala byť vybudovaná do roku 2023.

Na správanie slovenských zákazníkov pri nákupe vozidiel s palivovými článkami vplýva ich relatívne vysoká cena v porovnaní s vozidlami so spaľovacím motorom. Na druhej strane sú ceny vozidiel s palivovými článkami v kategórii M1 približne na rovnakej úrovni ako batériové elektrické vozidlá. Ďalším ekonomickým faktorom je cena paliva.

„Vodík má v súčasnosti podobnú cenu ako benzín a nafta. Cena vodíka je stabilná a v poslednom čase klesá z dôvodu znižovania jeho výrobných nákladov, čo môže v blízkej budúcnosti ovplyvniť správanie zákazníkov,“ vysvetľuje M. Huťan.

Pri kúrení sa uvažuje o mixe vodíka so zemným plynom

Na Slovensku dnes pôsobia dvaja veľkí producenti vodíka. Sú to chemické závody Fortischem v Novákoch a Duslo Šaľa. Vyrobený vodík tieto firmy využívajú hlavne pri svojich vlastných výrobných procesoch a nevyvážajú ho. Potenciál na využitie vodíka je však v oblasti vykurovania.

Slovenská vláda zvažuje využiť potenciál vodíka vpúšťaním do siete na zemný plyn, ktorý by vytlačil spotrebu metánu a znížil emisie. V prospech tohto projektu hovorí dobre rozvinutá domáca rozvodná sieť zemného plynu, pretože až 94 % populácie k nej má prístup. Distribučná sieť zemného plynu poskytuje zemný plyn pre viac ako 80 % domácností, ako aj pre komerčné budovy. Väčšina dodávaného plynu sa pritom používa na vykurovanie.

„Miešanie vodíka sa zatiaľ na Slovensku nevyužíva ani nereguluje. Očakávali by sme však, že vykurovanie zemným plynom zostane dominantné, a tak využitie mixu vodíka a zemného plynu by mohlo byť atraktívne pre dosiahnutie cieľa zníženia emisií v ovzduší,“ tvrdí M. Huťan s tým, že potrebné je vyriešiť technické prekážky, ako napríklad možnú koróziu potrubí v prípade vyššej koncentrácie vodíka.

Možno sa podarí využiť aj prebytky energie z jadrovej elektrárne

Podľa jeho slov na Slovensku sa uvažuje aj o výrobe nízkouhlíkového vodíka aj pomocou jadrovej energie. S využitím štyroch reaktorov sa očakáva, že sa vyrobí viac jadrovej energie, ako je potrebné pre domácu spotrebu. Prebytočná energia by sa mohla použiť na napájanie elektrolyzérov na výrobu vodíka.

Zmeny pravdepodobne čakajú tiež chemický priemysel, pretože väčšina vodíka, ktorá sa v ňom používa, sa vyrába z fosílnych palív. Slovensko zvažuje zaviesť do systému verejnej dopravy aj autobusy na vodíkový pohon, ktoré už boli úspešne nasadené do prevádzky v niektorých európskych mestách, napríklad v susednom Česku.

Budúcnosť využitia vodíka a nové projekty na Slovensku

V praxi už na Slovensku existujú prvé reálne projekty. Európska únia schválila v obci Močenok finančné prostriedky na rozvoj nového parku veterných elektrární s elektrolyzérom na výrobu vodíka. Park bude postavený vedľa chemickej továrne Duslo. Po uvedení do prevádzky sa plánuje, že továreň už nebude musieť vyrábať vodík pre svoje vlastné potreby z plynu, ale získavať ho bude z veternej elektriny. Termín výstavby veternej elektrárne však zatiaľ nebol stanovený.

V bratislavskej rafinérii Slovnaft sa v nasledujúcich rokoch plánuje postaviť nový závod na výrobu vodíka zo zemného plynu. Vodík z tohto výrobného závodu sa bude využívať prevažne na interné technologické procesy.

Majiteľ spoločnosti Kia Motors, spoločnosť Hyundai Motor Group, už má vodíkové automobily vo svojom portfóliu. Generálny riaditeľ Kia Motors Slovakia uviedol, že v budúcnosti by sa určitá časť výroby vodíkových automobilov mohla realizovať v továrni v Žiline.

V štádiu príprav sú prvé vodíkové čerpacie stanice, ktoré by mala postaviť Slovenská inovačná a energetická agentúra. V hre je aj využitie 11 čerpacích staníc na CNG prevádzkovaných Slovenským plynárenským priemyslom, z ktorých by sa mohli stať vodíkové čerpacie stanice.

Technická univerzita v Košiciach navrhla výskumné stredisko pre vodík zamerané na jeho využitie pre pohon osobných vozidiel. Zatiaľ však nebol pre tento projekt stanovený časový rámec. Zamýšľané centrum by realizovalo základný aj aplikovaný výskum vo výrobe, skladovaní a spaľovaní vodíka pre automobilový priemysel.

logo
Prečítajte si tiež:
28.3.2024 Zuzana Fryč

Ako postupovať pri dopravnej kolízii a ako si uplatniť škodu v poisťovni?

Na Slovensku sa každoročne stanú tisíce dopravných nehôd, ku ktorým je nevyhnutné privolať políciu a aktívne s ňou spolupracovať. Okrem ...

28.3.2024 Redakcia FinReport

Daňové úrady posilňujú podporu a predlžujú úradné hodiny

Posilnené podateľne, dlhšie otvorené daňové úrady a možnosť „drive in“. Daňové úrady po celom Slovensku budú posledné dva dni, ...

28.3.2024 Redakcia FinReport

Pohonné látky pred Veľkou nocou výrazne zdraželi

Spotrebiteľské ceny oboch druhov benzínov pred veľkonočnými sviatkami stúpli. Dosiahli najvyššiu úroveň za posledných 20 týždňov. ...

28.3.2024 Redakcia FinReport

Priemyselným výrobcom klesli ceny najvýraznejšie za 12 rokov

Výrobné ceny priemyselných výrobcov sa vo februári 2024 prepadli o viac ako 15 %. Najvýraznejší vplyv na celkový výsledok mali o tretinu ...

28.3.2024 Redakcia FinReport

Vďaka lotérii Mega Milllions je na svete o jedného miliardára viac

Americká lotéria s priliehavým názvom Mega Millions stvorila ďalšieho dolárového miliardára. Zatiaľ neznámy šťastlivec si totiž odnesie ...

27.3.2024 Dominik Horváth

Analýza: Biden vs. Trump – čo môže priniesť ich súboj v amerických prezidentských voľbách

Prezidentské voľby v USA budú mať rovnakých kandidátov ako v roku 2020. Joe Biden a Donald Trump sa opäť stretnú v súboji o Biely dom. ...

27.3.2024 Martin Jamnický

Exekútori pri vymáhaní pohľadávok vlani dosiahli len 4,3-percentnú úspešnosť

Efektivita exekútorov na Slovensku z roka na rok klesá. V tom minulom si pohoršili takmer o štvrtinu (–23 %). Tento stav sa podpisuje aj pod ...

27.3.2024 Roland Régely

Ktorý sprostredkovateľ má najviac podriadených finančných agentov a ktorý si vlani najviac polepšil?

Počet podriadených finančných agentov na Slovensku zrejme čoskoro prekročí hranicu 17-tisíc. Svedčia o tom štatistiky Národnej banky ...

27.3.2024 Redakcia FinReport

Nálada slovenských podnikateľov a spotrebiteľov sa opäť začala zhoršovať

Dôvera podnikateľov a spotrebiteľov v slovenskú ekonomiku v marci tohto roku mierne klesla. Stalo sa to po štyroch mesiacoch priebežného rastu ...

27.3.2024 Redakcia FinReport

Rezort práce pripravil ďalší balík projektov na podporu zamestnanosti

Ministerstvo práce predstavilo súbor troch nových projektov, ktorých úlohou je vytváranie pracovných miest pre nezamestnaných, motivovanie ...

27.3.2024 Redakcia FinReport

Tatra banka rozdelí medzi akcionárov viac ako 155 miliónov eur

Tatra banka dosiahla v minulom roku zisk viac ako 237 miliónov eur. Valné zhromaždenie tejto banky včera rozhodlo, ako naloží s týmito ...

26.3.2024 Redakcia FinReport

Projekt: Štát preplatí zamestnávateľom 90 % z ceny práce mladých ľudí

Štát pripravil projekt, ktorý má pomôcť zamestnať mladých ľudí bezprostredne po absolvovaní či už strednej alebo vysokej školy. Projekt ...

26.3.2024 Robert Juriš

Slovensko má najvyšší podiel fiktívnych živnostníkov v EÚ, švarcsystém dostane stopku

Slovensko má najvyšší podiel takzvaných fiktívnych živnostníkov v rámci krajín Európskej únie. Aj preto chystá Ministerstvo práce, ...

25.3.2024 Redakcia FinReport

Nový zákon o digitálnych trhoch preveria na troch gigantoch – na Apple, Alphabete a Meta Platforms

Európska komisia sa púšťa do rozsiahleho vyšetrovania. Na mušku si tentoraz zoberie technologických lídrov v podobe spoločností Apple, ...

24.3.2024 Redakcia FinReport

Zrušenie projeku výroby elektromobilov stálo spločnosť Apple 10 miliárd dolárov

Americká technologická spoločnosť Apple sa pred niekoľkými rokmi rozhodla, že sa pokúsi o výrobu vlastného plne autonómneho elektromobilu ...

23.3.2024 Redakcia FinReport

Aj Nemci testujú štvordňový pracovný týždeň. Produktivita sa nezmení, no zamestnanci budú šťastnejší

Kedysi ľudia pracovali až šesť dní v týždni, súčasný trend však smeruje k štvordňovému pracovnému týždňu. Najnovšie v Nemecku ...

23.3.2024 Redakcia FinReport

Vláda schválila novelu leteckého zákona, používanie dronov dostane nové pravidlá

Používanie bezpilotných lietadiel – dronov na Slovensku dostane nový legislatívny rámec. Vláda totiž schválila novelu zákona o civilnom ...

22.3.2024 Redakcia FinReport

Ceny nafty a benzínu sú vyššie ako pred rokom, naopak, LNG a LPG zlacneli

Ceny benzínu natural 95 aj motorovej nafty počas uplynulého týždňa opäť o niečo klesli. Drahší z benzínov zostal na predchádzajúcej ...

Mobilná aplikácia
VISA MasterCard Maestro Apple Pay Google Pay