Hľadaj
× Aplikácia Aplikácia

Využitie vodíka pomôže rozvinúť slovenský priemysel a zároveň zníži emisie

Redakcia FinReport Ekonomika
SK
EN
Poslať

Využitie vodíka v budúcnosti pravdepodobne zohrá kľúčovú úlohu v ekonomikách mnohých krajín, vrátane tej slovenskej. Výsledkom budú zmeny v odvetviach, ako energetika, doprava či oblasť vykurovania. Hnacím motorom pre väčšinu krajín pri podpore využitia vodíka bolo podpísanie Parížskej dohody, ktorá signatárov zaväzuje reagovať na hrozby zmeny klímy.

image

Foto: Unspah.com

Na počiatku bola snaha zastaviť klimatické zmeny

Niektoré štáty sa zaviazali, že do roku 2050 dosiahnu úplné zastavenie produkcie emisie skleníkových plynov. Podobné záväzky prijímajú aj veľké spoločnosti či investori. Zníženiu emisií má pomôcť aj takzvaný nízkouhlíkový vodík, ktorý by pomáhal zlepšovať kvalitu ovzdušia v mestách, podporoval by tvorbu nových pracovných miest, zlepšoval by energetickú bezpečnosť a poskytoval by tiež potrebné služby v oblasti stability energetických sietí.

„Dopyt po vodíku sa od roku 1975 strojnásobil a stále rastie. Aj keď sa dnes vodík vyrába takmer úplne z fosílnych palív, vďaka výskumu sa zdokonaľujú nové spôsoby výroby nízkouhlíkového vodíka, ktorý pomôže dosiahnuť ciele znižovania emisií,“ hovorí Michal Huťan zo spoločnosti CMS Slovensko.

Vodík v slovenskom automobilovom priemysle

Využitie vodíka na Slovensku je zatiaľ v počiatočnej fáze. Hybnou silou ekonomiky je automobilový priemysel s 13 % podielom na HDP. V roku 2019 tvoril automobilový priemysel takmer polovicu z celkovej slovenskej priemyselnej výroby (49,5 %), ako aj slovenského vývozu (46,6 %). „Jednou z najväčších výziev, ktorým slovenský automobilový priemysel čelí, je zníženie uhlíkovej stopy a prechod na nízkouhlíkové zdroje energie, ako napríklad vodík,“ konštatuje M. Huťan.

Na Slovensku nie sú v súčasnosti zaregistrované žiadne vozidlá na vodíkový pohon a infraštruktúra na vodíkové palivo pre elektrické vozidlá na palivové články ešte neexistuje. Najvýznamnejšou prekážkou je absencia siete vodíkových čerpacích staníc. Ich základná sieť by mala byť vybudovaná do roku 2023.

Na správanie slovenských zákazníkov pri nákupe vozidiel s palivovými článkami vplýva ich relatívne vysoká cena v porovnaní s vozidlami so spaľovacím motorom. Na druhej strane sú ceny vozidiel s palivovými článkami v kategórii M1 približne na rovnakej úrovni ako batériové elektrické vozidlá. Ďalším ekonomickým faktorom je cena paliva.

„Vodík má v súčasnosti podobnú cenu ako benzín a nafta. Cena vodíka je stabilná a v poslednom čase klesá z dôvodu znižovania jeho výrobných nákladov, čo môže v blízkej budúcnosti ovplyvniť správanie zákazníkov,“ vysvetľuje M. Huťan.

Pri kúrení sa uvažuje o mixe vodíka so zemným plynom

Na Slovensku dnes pôsobia dvaja veľkí producenti vodíka. Sú to chemické závody Fortischem v Novákoch a Duslo Šaľa. Vyrobený vodík tieto firmy využívajú hlavne pri svojich vlastných výrobných procesoch a nevyvážajú ho. Potenciál na využitie vodíka je však v oblasti vykurovania.

Slovenská vláda zvažuje využiť potenciál vodíka vpúšťaním do siete na zemný plyn, ktorý by vytlačil spotrebu metánu a znížil emisie. V prospech tohto projektu hovorí dobre rozvinutá domáca rozvodná sieť zemného plynu, pretože až 94 % populácie k nej má prístup. Distribučná sieť zemného plynu poskytuje zemný plyn pre viac ako 80 % domácností, ako aj pre komerčné budovy. Väčšina dodávaného plynu sa pritom používa na vykurovanie.

„Miešanie vodíka sa zatiaľ na Slovensku nevyužíva ani nereguluje. Očakávali by sme však, že vykurovanie zemným plynom zostane dominantné, a tak využitie mixu vodíka a zemného plynu by mohlo byť atraktívne pre dosiahnutie cieľa zníženia emisií v ovzduší,“ tvrdí M. Huťan s tým, že potrebné je vyriešiť technické prekážky, ako napríklad možnú koróziu potrubí v prípade vyššej koncentrácie vodíka.

Možno sa podarí využiť aj prebytky energie z jadrovej elektrárne

Podľa jeho slov na Slovensku sa uvažuje aj o výrobe nízkouhlíkového vodíka aj pomocou jadrovej energie. S využitím štyroch reaktorov sa očakáva, že sa vyrobí viac jadrovej energie, ako je potrebné pre domácu spotrebu. Prebytočná energia by sa mohla použiť na napájanie elektrolyzérov na výrobu vodíka.

Zmeny pravdepodobne čakajú tiež chemický priemysel, pretože väčšina vodíka, ktorá sa v ňom používa, sa vyrába z fosílnych palív. Slovensko zvažuje zaviesť do systému verejnej dopravy aj autobusy na vodíkový pohon, ktoré už boli úspešne nasadené do prevádzky v niektorých európskych mestách, napríklad v susednom Česku.

Budúcnosť využitia vodíka a nové projekty na Slovensku

V praxi už na Slovensku existujú prvé reálne projekty. Európska únia schválila v obci Močenok finančné prostriedky na rozvoj nového parku veterných elektrární s elektrolyzérom na výrobu vodíka. Park bude postavený vedľa chemickej továrne Duslo. Po uvedení do prevádzky sa plánuje, že továreň už nebude musieť vyrábať vodík pre svoje vlastné potreby z plynu, ale získavať ho bude z veternej elektriny. Termín výstavby veternej elektrárne však zatiaľ nebol stanovený.

V bratislavskej rafinérii Slovnaft sa v nasledujúcich rokoch plánuje postaviť nový závod na výrobu vodíka zo zemného plynu. Vodík z tohto výrobného závodu sa bude využívať prevažne na interné technologické procesy.

Majiteľ spoločnosti Kia Motors, spoločnosť Hyundai Motor Group, už má vodíkové automobily vo svojom portfóliu. Generálny riaditeľ Kia Motors Slovakia uviedol, že v budúcnosti by sa určitá časť výroby vodíkových automobilov mohla realizovať v továrni v Žiline.

V štádiu príprav sú prvé vodíkové čerpacie stanice, ktoré by mala postaviť Slovenská inovačná a energetická agentúra. V hre je aj využitie 11 čerpacích staníc na CNG prevádzkovaných Slovenským plynárenským priemyslom, z ktorých by sa mohli stať vodíkové čerpacie stanice.

Technická univerzita v Košiciach navrhla výskumné stredisko pre vodík zamerané na jeho využitie pre pohon osobných vozidiel. Zatiaľ však nebol pre tento projekt stanovený časový rámec. Zamýšľané centrum by realizovalo základný aj aplikovaný výskum vo výrobe, skladovaní a spaľovaní vodíka pre automobilový priemysel.

Kľúčové slová

logo
Prečítajte si tiež:
21.9.2021 Roland Régely

Brokeria: Do TOP 10 prenikla takmer ihneď po svojom vzniku a každým rokom rastie

Jeden z najmladších samostatných finančných agentov (SFA) na slovenskom finančnom trhu krátko po svojom štarte prenikol do TOP 10 ...

21.9.2021 Zuzana Mecková

Firmám už zostáva len niekoľko dní na aktualizáciu údajov v obchodnom registri, inak budú vymazané

Podnikatelia už majú len niekoľko dní na to, aby upravili a potvrdili svoje firemné údaje v obchodnom registri. V opačnom prípade im hrozia ...

21.9.2021 Redakcia FinReport

Virtuálne sídlo sa na Slovensku stalo domovom pre viac ako 40-tisíc firiem

Virtuálne sídla firiem majú na Slovensku veľký úspech. Využíva ich každá šiesta firma pôsobiaca na našom území. Najmä startupy, malé ...

20.9.2021 Redakcia FinReport

NBS schválila developerom emisie dlhopisov spolu za viac ako 100 miliónov eur

Národná banka Slovenska schválila vydanie emisií dlhopisov dvom spoločnostiam, za ktorými stoja firmy venujúce sa developerstvu. Prvá emisia ...

20.9.2021 Redakcia FinReport

Spoločnosť NN Slovensko spravuje takmer štvrtinu všetkých dôchodkových úspor Slovákov

Lídrom v starostlivosti o dôchodky na Slovensku je podľa najnovších informácií spoločnosť NN Slovensko. V II. a III. pilieri sporí ...

20.9.2021 Dominik Horváth

Vývojári aplikácií vysúdili od Apple 100 miliónov dolárov. Appky v App Store však zrejme lacnejšie nebudú

Súd rozhodol, že spoločnosť Apple musí vo fungovaní svojho obchodu App Store urobiť niekoľko zásadných zmien. Spoločnosť roky ...

18.9.2021 Redakcia FinReport

Štyria z piatich ľudí pracujúcich v oblasti informačných a komunikačných technológií v rámci EÚ sú muži

V krajinách Európskej únie (EÚ) pracuje v oblasti informačných a komunikačných technológií približne 2,7 milióna ľudí. Podľa ...

16.9.2021 Redakcia FinReport

Nedostatok čipov obmedzuje výrobu v českom Škoda Auto aj v bratislavskom Volkswagene

Bratislavský závod Volkswagen Slovakia prispôsobuje svoju prevádzku nedostatku polovodičov. V tomto a nasledujúcom týždni prerušil výrobu v ...

16.9.2021 Redakcia FinReport

Železnice kvôli pandémii stratili cestujúcich. Slovensko prišlo až o dve tretiny pasažierov

Reštriktívne opatrenia a zmeny cestovných preferencií v súvislosti s pandémiou koronavírusu sa zásadne prejavili aj v železničnej doprave. ...

14.9.2021 Redakcia FinReport

Inflácia vystúpila na 3,8 %. Takto draho sme nemali posledných 9 rokov

Rast cien pokračuje. Za posledný mesiac stúpli o štyri desatiny percentuálneho bodu, pričom v auguste dosiahli medziročný nárast o 3,8 %. Je ...

13.9.2021 Redakcia FinReport

Ubytovacie služby zaznamenali najväčší pokles zamestnanosti, ale aj najväčší nárast miezd

Situácia v oblasti zamestnanosti sa podľa najnovších čísel Štatistického úradu SR mierne zlepšuje. Počas júla 2021 sa zvýšila ...

11.9.2021 Redakcia FinReport

Priemyslu podrážajú nohy chýbajúce čipy. Na ich nedostatok doplácajú najmä automobilky

Výkonnosť priemyslu v porovnaní s minulým rokom síce rastie, no stále zaostáva za tým, čo sa od neho v tomto roku očakávalo. V mnohých ...

10.9.2021 Redakcia FinReport

Priemyselná produkcia medziročne vzrástla o 7,8 %. Prekonala aj hodnoty dosiahnuté pred krízou

Priemyselná produkcia počas tohtoročného leta dosiahla mimoriadne úspešné výsledky. V júli 2021 medziročne vzrástla o takmer 8 % a ...

9.9.2021 Redakcia FinReport

Ekonomiku najviac potiahol domáci dopyt, potenciál tohtoročného rastu je viac než 4 %

Rast ekonomiky v predchádzajúcom štvrťroku medziročne stúpol o takmer 10 % a oproti prvému kvartálu tohto roku o 2 %. Po dlhšom čase sa ...

2.9.2021 Redakcia FinReport

Vyššie ceny uhlia a zemného plynu vyháňajú nahor ceny elektriny nielen na Slovensku, ale aj naprieč celou Európou

Európski spotrebitelia, domácnosti, ako aj podniky, sú za posledného pol roka svedkami rastúcich cien elektriny a palív. Dobrou správou je, ...

31.8.2021 Redakcia FinReport

Inflácia v eurozóne vyskočila na 3 %. Je najvyššia za posledných 10 rokov

Inflácia na Slovensku v minulom mesiaci vystúpila na rekordných 3,3 %. Bola to jej najvyššia hodnota za posledných 8 rokov. Podobný trend ...

30.8.2021 Redakcia FinReport

Štatistický úrad: Ekonomický sentiment klesá, optimizmus spotrebiteľov rastie

Napriek tomu, že epidemiologická situácia na Slovensku sa v auguste 2021 mierne zhoršila, dôvera slovenských podnikateľov sa oproti júlu ...

27.8.2021 Dominik Horváth

USA pripravuje ďalší balíček na podporu ekonomiky, tentoraz v objeme jedného bilióna dolárov

Po mesiacoch rokovaní schválil americký Senát rozsiahly návrh zákona o obnove infraštruktúry krajiny. Dohoda celkovo zahŕňa 1 bilión ...

Aplikácia
PHP Developer - študentská brigáda PHP Developer - študentská brigáda
PHP Developer províznych systémov PHP Developer províznych systémov
PHP Developer poistných agregátorov PHP Developer poistných agregátorov
PHP Developer FinTech cloudových riešení PHP Developer FinTech cloudových riešení

Najčítanejšie

  1. 1.
    Brokeria: Do TOP 10 prenikla takmer ihneď po svojom vzniku a každým rokom rastie
  2. 2.
    Slovákom hypotéky stále chutia. Najmä tie vyššie nad 100-tisíc eur a s dlhšou lehotou splatnosti
  3. 3.
    Firmám už zostáva len niekoľko dní na aktualizáciu údajov v obchodnom registri, inak budú vymazané
  4. 4.
    NBS schválila developerom emisie dlhopisov spolu za viac ako 100 miliónov eur
  5. 5.
    Pápež navštívil centrum Betlehem, kde pôsobia Misionárky lásky (foto)