Hľadaj
× Aplikácia Aplikácia

Vysoká cena e-áut sa udrží aj v nasledujúcich dvoch rokoch. Môžu za to drahé kovy v elektrobatériách

Redakcia FinReport Ekonomika
SK
EN
Poslať

Dopyt po elektromobiloch každým rokom rastie. Dôvodom sú aj prísne ekologické nariadenia a vládne podporné programy, ktoré konkurenciu v podobe spaľovacích motorov postupne vytláčajú z trhu. Ako sa však ukazuje, cena elektromobilov bude zrejme aj v nasledujúcich dvoch rokoch ešte stále vysoká. Príčinou je dopyt po kovoch používaných v elektrobatériách. Otázne je, či je tento dopyt dlhodobo udržateľný.

image

Foto: Unsplash

Dopyt po kovoch tlačí na ceny

V nasledujúcich dvoch rokoch neočakávame zásadné zmeny v cenových trendoch,“ konštatuje generálny riaditeľ spoločnosti Coface pre Slovenskú republiku a Česko Ján Čarný. Podľa jeho slov dôvodom vysokých cien je vzhľadom na globálnu podporu elektromobility zvýšený dopyt po kovoch, ktoré sú pri výrobe batérií nevyhnutné. Ide najmä o lítium, kobalt a meď. Ich ponuka je vzhľadom na masívny dopyt nedostatočná.

Nerovnováha medzi ponukou a dopytom tak zvyšuje ceny týchto kovov, hoci trhový podiel elektrických vozidiel je stále malý. Ani rôzne konfigurácie batérií alebo možné použitie vodíka ako zdroja energie nateraz neznížia tlak na používanie týchto kovov.

Vysoké náklady však prispievajú k podpore výskumu a vývoja alternatívnych technológií. „Toto úsilie by mohlo z dlhodobého hľadiska zmeniť situáciu, a to aj vzhľadom na silnú konkurenciu krajín, ktoré chcú získať výhodu v rámci budúcej generácie vozidiel,“ upozorňuje J. Čarný.

Trh s e-autami rastie

Kým v roku 2019 predstavoval trhový podiel e-áut 8 %, v roku 2020 to už bolo 13 %. Pritom v danom roku poklesol predaj automobilov s klasickým pohonom o 6 %, no v dôsledku stimulačných programov vlád a zvýšeného záujmu Európy o tento segment vzrástol predaj elektrických vozidiel o 41 %. V tomto roku sa predpokladá rast až o 70 %.

Faktom pritom je, že elektromobilite hrá do kariet aj zámer niektorých trhov vrátane Európy zakázať do roku 2035 predaj spaľovacích motorov, čo odstráni konkurenciu pre elektromotory. „Tento trend vyvíja tlak na kovy potrebné na výrobu vozidiel – lítium, kobalt, grafit, nikel, prvky vzácnych kovov, hliník a meď. V batériách sa používa až niekoľko desiatok kilogramov kovov, ak nie stovky,“ podotýka odborník s tým, že hliník sa používa nielen v batériách, ale aj v iných častiach vozidiel, napríklad na podvozku alebo vnútorných paneloch.

Aj preto Coface očakáva, že medzi rokmi 2020 a 2021 stúpnu ceny niklu, hliníka a medi o 34 %, 25 %, respektíve 47 %. V období rokov 2020 až 2050 bude rásť aj dopyt. Hlavnými producentmi týchto vyhľadávaných kovov sú Konžská demokratická republika (KDR), Austrália, Indonézia, Čile a Rusko, kde rastie snaha vlád upraviť ťažobné predpisy s cieľom získať väčší podiel na pridanej hodnote. Na druhej strane je však potrebné posilniť aj environmentálne predpisy na ochranu miestnych spoločenstiev. Intenzívnejší bude tiež tlak na ťažobné a hutnícke spoločnosti, aby zlepšili ponuku a reagovali na tieto trendy.

Vodík je zatiaľ mimo hry

Výrobcovia batérií aj ich odberatelia sa snažia znížiť závislosť od kobaltu, no aj nájsť alternatívne zdroje energie. „Vodík sa všeobecne uvádza ako silná alternatíva, ktorá je schopná zmierniť celkové náklady aj záťaž pre životné prostredie. Neočakávame však, že by vodík v tomto desaťročí zmenil hru, ak neprídu silné stimuly zo strany vlád,“ upozorňuje J. Čarný.

Ani od výrobcov automobilov sa neočakáva, že by z krátkodobého hľadiska uprednostnili vodík, pretože investovali značné prostriedky do vývoja batérií, aby splnili prísne regulačné opatrenia.

Pozor na životné prostredie a detskú prácu

„Vôľa rozvíjať používanie elektrických vozidiel vyplýva na jednej strane zo snahy dosiahnuť ciele Parížskej dohody a boj proti zmene klímy. Na druhej strane však ťažba kovov má, ako každý ťažobný proces, významný vplyv na životné prostredie a na spoločenstvá,“ upozorňuje J. Čarný.

V Konžskej demokratickej republike je napríklad tiež rozšírené odlesňovanie a detská práca. Tieto problémy je potrebné vyriešiť, aby sa revolúcii v oblasti elektrických vozidiel dostal zaslúžený kredit.

V čom sú ešte ekologické rezervy?

Kľúčovou otázkou v nasledujúcich rokoch sa môže stať recyklácia batérií. Mnoho firiem sa preto usiluje rozvinúť vlastné prevádzky. Recyklácia kobaltu a niklu je pomerne vyspelá, s celkovou mierou 60 %, ale lítium sa recykluje s celkovou mierou len 1 %. Rezervy sú tiež v lepšom nakladaní s odpadom.

Kľúčové slová

logo
Prečítajte si tiež:
18.9.2021 Redakcia FinReport

Tehotné ženy, ktoré cestujú do zahraničia, sa môžu poistiť len do 26. týždňa, pozor však na výluky

Ste tehotná a chceli by ste cestovať do zahraničia? Ak nemáte žiadne zdravotné komplikácie a cestu vám odporučil aj lekár, pozorne si ...

18.9.2021 Redakcia FinReport

Štyria z piatich ľudí pracujúcich v oblasti informačných a komunikačných technológií v rámci EÚ sú muži

V krajinách Európskej únie (EÚ) pracuje v oblasti informačných a komunikačných technológií približne 2,7 milióna ľudí. Podľa ...

17.9.2021 Roland Régely

Kryptomenový ošiaľ pokračuje: Burza Coinbase má miliardové tržby a ethereum začína porážať bitcoin

Kryptomeny rastú a prekonávajú očakávania analytikov aj v roku 2021. Najväčšia kryptoburza na svete, spoločnosť Coinbase, dosiahla v druhom ...

17.9.2021 Redakcia FinReport

Novým generálnym riaditeľom Národnej diaľničnej spoločnosti sa stal Vladimír Jacko

Vladimír Jacko sa stal Novým generálnym riaditeľom Národnej diaľničnej spoločnosti (NDS). Výberové konanie organizovalo Ministerstvo ...

17.9.2021 Redakcia FinReport

Spoločnosti vymáhajúce pohľadávky dostali pokutu od národnej banky Slovenska

Ste firma, ktorá patrí pod dohľad Národnej banky Slovenska a uvažujete nad tým, že urobíte zásadný krok bez jej vedomia? Určite to ...

17.9.2021 Redakcia FinReport

Za viac ako dva roky skončilo na Slovensku v likvidácii takmer 2-tisíc firiem

Do likvidácie sa na Slovensku každoročne dostanú stovky spoločností. Od začiatku roka 2019 až do polovice tohto roka muselo tento proces ...

16.9.2021 Redakcia FinReport

Nedostatok čipov obmedzuje výrobu v českom Škoda Auto aj v bratislavskom Volkswagene

Bratislavský závod Volkswagen Slovakia prispôsobuje svoju prevádzku nedostatku polovodičov. V tomto a nasledujúcom týždni prerušil výrobu v ...

16.9.2021 Magdaléna Švančarková

Zmena stratégie Wüstenrot stavebnej sporiteľne prináša zmeny podmienok pre stavebných sporiteľov

Skupina Wüstenrot nedávno oznámila zmenu svojej obchodnej stratégie. Začala totiž s utlmovaním činnosti svojej stavebnej sporiteľne s tým, ...

16.9.2021 Redakcia FinReport

Železnice kvôli pandémii stratili cestujúcich. Slovensko prišlo až o dve tretiny pasažierov

Reštriktívne opatrenia a zmeny cestovných preferencií v súvislosti s pandémiou koronavírusu sa zásadne prejavili aj v železničnej doprave. ...

14.9.2021 Redakcia FinReport

Inflácia vystúpila na 3,8 %. Takto draho sme nemali posledných 9 rokov

Rast cien pokračuje. Za posledný mesiac stúpli o štyri desatiny percentuálneho bodu, pričom v auguste dosiahli medziročný nárast o 3,8 %. Je ...

13.9.2021 Redakcia FinReport

Ubytovacie služby zaznamenali najväčší pokles zamestnanosti, ale aj najväčší nárast miezd

Situácia v oblasti zamestnanosti sa podľa najnovších čísel Štatistického úradu SR mierne zlepšuje. Počas júla 2021 sa zvýšila ...

11.9.2021 Redakcia FinReport

Priemyslu podrážajú nohy chýbajúce čipy. Na ich nedostatok doplácajú najmä automobilky

Výkonnosť priemyslu v porovnaní s minulým rokom síce rastie, no stále zaostáva za tým, čo sa od neho v tomto roku očakávalo. V mnohých ...

10.9.2021 Redakcia FinReport

Priemyselná produkcia medziročne vzrástla o 7,8 %. Prekonala aj hodnoty dosiahnuté pred krízou

Priemyselná produkcia počas tohtoročného leta dosiahla mimoriadne úspešné výsledky. V júli 2021 medziročne vzrástla o takmer 8 % a ...

9.9.2021 Redakcia FinReport

Ekonomiku najviac potiahol domáci dopyt, potenciál tohtoročného rastu je viac než 4 %

Rast ekonomiky v predchádzajúcom štvrťroku medziročne stúpol o takmer 10 % a oproti prvému kvartálu tohto roku o 2 %. Po dlhšom čase sa ...

2.9.2021 Redakcia FinReport

Vyššie ceny uhlia a zemného plynu vyháňajú nahor ceny elektriny nielen na Slovensku, ale aj naprieč celou Európou

Európski spotrebitelia, domácnosti, ako aj podniky, sú za posledného pol roka svedkami rastúcich cien elektriny a palív. Dobrou správou je, ...

31.8.2021 Redakcia FinReport

Inflácia v eurozóne vyskočila na 3 %. Je najvyššia za posledných 10 rokov

Inflácia na Slovensku v minulom mesiaci vystúpila na rekordných 3,3 %. Bola to jej najvyššia hodnota za posledných 8 rokov. Podobný trend ...

30.8.2021 Redakcia FinReport

Štatistický úrad: Ekonomický sentiment klesá, optimizmus spotrebiteľov rastie

Napriek tomu, že epidemiologická situácia na Slovensku sa v auguste 2021 mierne zhoršila, dôvera slovenských podnikateľov sa oproti júlu ...

27.8.2021 Dominik Horváth

USA pripravuje ďalší balíček na podporu ekonomiky, tentoraz v objeme jedného bilióna dolárov

Po mesiacoch rokovaní schválil americký Senát rozsiahly návrh zákona o obnove infraštruktúry krajiny. Dohoda celkovo zahŕňa 1 bilión ...

Aplikácia
PHP Developer - študentská brigáda PHP Developer - študentská brigáda
PHP Developer províznych systémov PHP Developer províznych systémov
PHP Developer poistných agregátorov PHP Developer poistných agregátorov
PHP Developer FinTech cloudových riešení PHP Developer FinTech cloudových riešení

Najčítanejšie

  1. 1.
    Národná banka Slovenska povolila činnosť správcovskej spoločnosti Partners Asset Management
  2. 2.
    Tehotné ženy, ktoré cestujú do zahraničia, sa môžu poistiť len do 26. týždňa, pozor však na výluky
  3. 3.
    Štyria z piatich ľudí pracujúcich v oblasti informačných a komunikačných technológií v rámci EÚ sú muži
  4. 4.
    Kryptomenový ošiaľ pokračuje: Burza Coinbase má miliardové tržby a ethereum začína porážať bitcoin
  5. 5.
    Novým generálnym riaditeľom Národnej diaľničnej spoločnosti sa stal Vladimír Jacko