Hľadaj
× Aplikácia Aplikácia

Volkswagen chce bojovať s Teslou o pozíciu lídra na svetovom trhu s elektromobilmi

Robert Juriš Ekonomika Poslať

Preteky o ovládnutie budúcnosti vo výrobe elektrických vozidiel naberajú na obrátkach. Spoločnosť Volkswagen oznámila, že do roku 2030 postaví v Európe šesť tovární na výrobu batérií s kapacitou 240 GWh a investuje 400 miliónov eur do infraštruktúry nabíjania elektromobilov v spolupráci s nadnárodnou energetickou spoločnosťou BP. Tiež si kladie za cieľ znížiť náklady na výrobu o 50 %.

elektromobil

Foto: Unsplash

Volkswagen sa púšťa do tvrdého boja

Kľúčovým komponentom elektromobilov sú batérie. Volkswagen mení typ tých svojich na prizmatické. Rovnaké používa aj Tesla. Svoju pozíciu sa snaží posilniť tiež tým, že preberá pod seba aj švédskeho výrobcu batérií Northvolt. Volkswagen tým dáva najavo svoj agresívny záväzok prejsť na elektromobilitu a predstihnúť svetového lídra spoločnosť Tesla.

Volkswagen už zverejnil hospodárske výsledky za 4. štvrťrok a celý rok 2020. Tržby firmy dosiahli 221 miliárd eur, čo predstavuje medziročný pokles o 12 %. Vzhľadom na globálnu pandémiu koronavírusu sú to prijateľné výsledky.

Nemecký automobilový koncern zároveň oznámil, že jeho cieľom je predať tento rok jeden milión elektrických vozidiel, čo by z neho urobilo svetového lídra na trhu s elektromobilmi. Manažment spoločnosti má dokonca v pláne do roku 2030 ovládnuť polovicu svetového globálneho trhu elektromobilov.

„Generálny riaditeľ Volkswagenu hovorí, že pre zákazníkov bude v budúcnosti kľúčová najmä rýchlosť nabíjania a rovnako tak sieť servisov. Jednou z ciest k rýchlejšiemu dobíjaniu sú batérie s pevným elektrolytom. Tie bude vyrábať spoločnosť QuantumScape, ktorá už od roku 2012 patrí do portfólia Volkswagenu. Trh na tieto správy reagoval pozitívne a len v marci 2021 poslal akcie automobilky nahor o 25 %,“ konštatuje analytik Saxo Bank Peter Garnry.

Tesla zatiaľ ťaží zo svojho náskoku

Na druhej strane niektorí analytici hovoria, že Tesla stále disponuje voči konkurencii náskokom o štyri až päť rokov, najmä v oblasti batériových technológií. Vďaka nemu by si Tesla podľa nich mala obhájiť svoje vedúce postavenie na trhu. Prirovnávajú ju k spoločnosti Apple v sektore mobilov, zatiaľ čo Volkswagen by mal hrať len druhú ligu, podobne ako Samsung a jeho mobilná divízia.

„Podľa nášho názoru však porovnanie odvetvia inteligentných telefónov s automobilovým priemyslom nedáva zmysel. Sú totiž medzi nimi veľké rozdiely. Automobily sú oveľa zložitejšie ako mobily. Sú oveľa drahšie, ich opravy a služby sú oveľa nákladnejšie. To znamená, že široká sieť služieb a servisov je veľmi dôležitá. Spoločnosť Tesla má v tomto smere v Európe veľké nedostatky,“ myslí si analytik.

Konkurencia na trhu elektromobilov silnie

Podľa jeho slov je veľmi pravdepodobné, že automobilový priemysel bude ešte nejaký čas silne komoditným priemyslom s nízkymi maržami. Zisky sa však začnú pomaly presúvať zo spaľovacích motorov k elektromobilite.

Ako uviedol ďalej, v budúcnosti bude aj v automobiloch existovať priestor pre zábavný obsah, obmedzuje ho však relatívne krátky čas strávený vo vozidlách. Technológia samoriadiacich automobilov by mohla prispieť k urýchleniu vývoja v tejto oblasti.

„Rok 2021 tak bude pre Teslu náročným rokom. V Európe a Číne sa konkurencia pritvrdzuje a Tesla bude musieť naďalej budovať výrobné kapacity. Firma stráca svoj podiel na predaji v Európe, ktorá je najväčším svetovým trhom elektromobilov, zažíva cenový tlak v Číne a na americkom trhu si celkom dobre vedie konkurenčný nový Ford Mustang Mach-E,“ vymenúva P. Garnry.

Tesla teda zažíva zvýšenú konkurenciu a podľa jeho názoru jej najväčšia výhoda, teda to, že na trh priniesla prvé dostupné elektrocké vozidlo, sa postupne vytráca. Rovnako sa tak zmenšuje náskok firmy v technológii batérií. „Nasledujúce roky nám ukážu, akou trajektóriou sa bude Tesla a celý sektor elektromobilov uberať,“ uzatvára.

Slovensko do rozhodnutí Volkswagenu nevie zasiahnuť

V kontexte k informácii Volkswagenu, že v Európe plánuje vybudovať šesť závodov na výrobu autobatérií, pričom sa rozhoduje medzi Českom, Poľskom a Slovenskom, zaujímavo vyznieva vyjadrenie ministra hospodárstva Richarda Sulíka. Podľa neho je toto rozhodnutie „čisto interné a Slovensko v tejto fáze nevie do tohto procesu zasiahnuť“.

Volkswagen Slovakia predstavuje zásadný pilier nášho priemyslu a exportu, a tiež je jedným z najväčších súkromných zamestnávateľov v krajine. Dosiaľ na Slovensku preinvestoval viac ako 4,5 miliardy eur a okrem kompletných automobilov produkuje aj niektoré dôležité autosúčiastky a zariadenia.

Kto sú najsilnejší hráči na trhu s elektromobilmi?

Tesla – bola prvá a zároveň je jednotkou na trhu s elektromobilmi. Jej prvenstvo však už zrejme nebude trvať dlho.

Volkswagen – koncern je najambicióznejší z prenasledovateľov Tesly. Už tento rok chce predať viac ako milión elektromobilov, čo by z neho urobilo svetovú jednotku.

Nio, Li auto a Wpeng – tieto exotické názvy nesú traja rýchlo sa rozvíjajúci výrobcovia elektromobilov z Číny, ktorí predstavujú najmä silnú cenovú konkurenciu.

Renault, Nissan a Mitsubishi – európsko-japonská aliancia má tiež ambiciózny plán, ako sa v priebehu niekoľkých rokov vo výrobe elektromobilov dostať cez polmiliónovú hranicu ročne.

logo
Prečítajte si tiež:
23.7.2024 Redakcia FinReport

Každá tretia poistná udalosť je storno dovolenky

Akútne respiračné ochorenia, úrazy či úmrtia v rodine – aj to sú dôvody, pre ktoré Slováci musia chtiac-nechtiac zrušiť svoju letnú ...

23.7.2024 Martin Jamnický

Na podanie žiadosti o pomoc pri splácaní hypotéky zostáva už len niekoľko dní

Občanov, ktorí potrebujú pomôcť so splácaním hypotekárneho úveru, je napokon menej, ako sa pôvodne očakávalo. Naopak, väčšina ...

23.7.2024 Redakcia FinReport

Revolut prináša na Slovensko svoju prvú čítačku

Neobanka Revolut spúšťa svoje prvé hardvérové zariadenie nazvané Revolut Reader. Uvádza ho na trh v 12 krajinách vrátane Slovenska. Je to ...

23.7.2024 Mário Špilberger

Slovenské agentúry si za sprostredkovanie práce v zahraničí od uchádzača nemôžu pýtať poplatky

Pri hľadaní zamestnania v zahraničí sú možnými rizikami napríklad nedodržanie dohodnutých podmienok či dokonca aj nezabezpečenie práce. ...

23.7.2024 Redakcia FinReport

Slováci majú v bankách a v hotovosti k dispozícii takmer 50 miliárd eur

Retailové vklady slovenských bankových klientov prestali klesať. Naopak, od jesene minulého roka, teda už posledné tri štvrťroky, dokonca ...

23.7.2024 Redakcia FinReport

Zadlženosť Slovenska stúpla najviac spomedzi všetkých krajín EÚ

Zadlženie Slovenska začiatkom tohto roka stúplo najviac spomedzi všetkých krajín Európskej únie. Počas prvého štvrťroku 2024 sa zvýšilo ...

22.7.2024 Robert Juriš

Aké ponaučenie si máme zobrať z doteraz najväčšieho globálneho IT výpadku na svete?

Problémy súvisiace s piatkovým (19. júla 2024) výpadkom IT systémov na celom svete sa postupne dostávajú opäť do normálu. Za spôsobenie ...

22.7.2024 Redakcia FinReport

NBS: Starneme príliš rýchlo, budeme potrebovať pomoc zo zahraničia

Počas nasledujúcich 15 rokov klesne na Slovensku počet ľudí v produktívnom veku o 280-tisíc. Ich pomer k obyvateľom v dôchodkovom veku nad ...

22.7.2024 Redakcia FinReport

Nezamestnanosť na Slovensku mierne stúpla, no stále sa drží pod hranicou 4 %

Nezamestnanosť na Slovensku sa v júni tohto roku mierne zvýšila na 3,8 %. Spôsobili to absolventi vysokých škôl, ktorí pribudli do evidencie ...

22.7.2024 Martin Jamnický

Oddlženie „na nulu“ by malo byť priznané len ľuďom v hmotnej núdzi

Od začiatku tohto roka bolo na Slovensku vyhlásených vyše 4-tisíc osobných bankrotov a ročne sa takto zbaví dlhov zhruba 9-tisíc ľudí. V ...

22.7.2024 Redakcia FinReport

Peter Kažimír: ECB zníži svoje úrokové sadzby ešte dvakrát do konca tohto roka

Inflácia v krajinách eurozóny sa postupne znižuje na úroveň želaných 2 %. V júni tohto roku klesla z májových 2,6 na 2,5 %. Ani to však ...

21.7.2024 Redakcia FinReport

Investície do ochrany životného prostredia v EÚ vlani dosiahli 67 miliárd eur

Európsky štatistický úrad Eurostat odhaduje, že v roku 2023 krajiny Európskej únie investovali do ochrany životného prostredia 67 miliárd ...

19.7.2024 Redakcia FinReport

Ceny pohonných látok po štyroch týždňoch rastu konečne mierne klesli

Nárast cien pohonných látok na Slovensku sa konečne zastavil. Počas druhého júlového týždňa zlacneli oba druhy benzínov aj motorová ...

19.7.2024 Robert Juriš

Priemerná cena bytov ponúkaných v Bratislave prekročila hranicu 5-tisíc eur za meter štvorcový

Trh s bytmi v hlavnom meste pomaly ožíva – pribúdajú nové byty a rastú aj ich predaje. Cena bytov ponúkaných v Bratislave po prvý raz ...

19.7.2024 Redakcia FinReport

Zažívame najväčší IT výpadok v histórii vôbec

Piatok 19. júla na celom svete poznačili mohutné výpadky viacerých kľúčových služieb. Kolabovali banky, letecké spoločnosti, ...

18.7.2024 Redakcia FinReport

Po krachu piatich výrobcov elektromobilov je budúcnosť tohto odvetvia nejasná

Výroba elektroautomobilov sa ich producentom nedarí tak, ako by si želali. Dôkazom je aj nedávny bankrot americkej spoločnosti Fisker. ...

18.7.2024 Redakcia FinReport

Tržby v priemysle opäť klesajú, rast v ostatných odvetviach sa výrazne spomalil

Tržby počas tohtoročného mája stúpli v troch z piatich mesačne sledovaných odvetví ekonomiky. Stabilita ich rastu sa udržala v ...

17.7.2024 Robert Juriš

Index bohatstva národov 2024: Najlepšie je na tom Írsko, Slovensko skončilo na 30. mieste

Podľa Indexu bohatstva národov Varšavského podnikového inštitútu najbohatšími krajinami na svete pre rok 2024 sú Írsko, Švajčiarsko a ...

Mobilná aplikácia
VISA MasterCard Maestro Apple Pay Google Pay