Volkswagen chce bojovať s Teslou o pozíciu lídra na svetovom trhu s elektromobilmi
Preteky o ovládnutie budúcnosti vo výrobe elektrických vozidiel naberajú na obrátkach. Spoločnosť Volkswagen oznámila, že do roku 2030 postaví v Európe šesť tovární na výrobu batérií s kapacitou 240 GWh a investuje 400 miliónov eur do infraštruktúry nabíjania elektromobilov v spolupráci s nadnárodnou energetickou spoločnosťou BP. Tiež si kladie za cieľ znížiť náklady na výrobu o 50 %.

Foto: Unsplash
Volkswagen sa púšťa do tvrdého boja
Kľúčovým komponentom elektromobilov sú batérie. Volkswagen mení typ tých svojich na prizmatické. Rovnaké používa aj Tesla. Svoju pozíciu sa snaží posilniť tiež tým, že preberá pod seba aj švédskeho výrobcu batérií Northvolt. Volkswagen tým dáva najavo svoj agresívny záväzok prejsť na elektromobilitu a predstihnúť svetového lídra spoločnosť Tesla.
Volkswagen už zverejnil hospodárske výsledky za 4. štvrťrok a celý rok 2020. Tržby firmy dosiahli 221 miliárd eur, čo predstavuje medziročný pokles o 12 %. Vzhľadom na globálnu pandémiu koronavírusu sú to prijateľné výsledky.
Nemecký automobilový koncern zároveň oznámil, že jeho cieľom je predať tento rok jeden milión elektrických vozidiel, čo by z neho urobilo svetového lídra na trhu s elektromobilmi. Manažment spoločnosti má dokonca v pláne do roku 2030 ovládnuť polovicu svetového globálneho trhu elektromobilov.
„Generálny riaditeľ Volkswagenu hovorí, že pre zákazníkov bude v budúcnosti kľúčová najmä rýchlosť nabíjania a rovnako tak sieť servisov. Jednou z ciest k rýchlejšiemu dobíjaniu sú batérie s pevným elektrolytom. Tie bude vyrábať spoločnosť QuantumScape, ktorá už od roku 2012 patrí do portfólia Volkswagenu. Trh na tieto správy reagoval pozitívne a len v marci 2021 poslal akcie automobilky nahor o 25 %,“ konštatuje analytik Saxo Bank Peter Garnry.
Tesla zatiaľ ťaží zo svojho náskoku
Na druhej strane niektorí analytici hovoria, že Tesla stále disponuje voči konkurencii náskokom o štyri až päť rokov, najmä v oblasti batériových technológií. Vďaka nemu by si Tesla podľa nich mala obhájiť svoje vedúce postavenie na trhu. Prirovnávajú ju k spoločnosti Apple v sektore mobilov, zatiaľ čo Volkswagen by mal hrať len druhú ligu, podobne ako Samsung a jeho mobilná divízia.
„Podľa nášho názoru však porovnanie odvetvia inteligentných telefónov s automobilovým priemyslom nedáva zmysel. Sú totiž medzi nimi veľké rozdiely. Automobily sú oveľa zložitejšie ako mobily. Sú oveľa drahšie, ich opravy a služby sú oveľa nákladnejšie. To znamená, že široká sieť služieb a servisov je veľmi dôležitá. Spoločnosť Tesla má v tomto smere v Európe veľké nedostatky,“ myslí si analytik.
Konkurencia na trhu elektromobilov silnie
Podľa jeho slov je veľmi pravdepodobné, že automobilový priemysel bude ešte nejaký čas silne komoditným priemyslom s nízkymi maržami. Zisky sa však začnú pomaly presúvať zo spaľovacích motorov k elektromobilite.
Ako uviedol ďalej, v budúcnosti bude aj v automobiloch existovať priestor pre zábavný obsah, obmedzuje ho však relatívne krátky čas strávený vo vozidlách. Technológia samoriadiacich automobilov by mohla prispieť k urýchleniu vývoja v tejto oblasti.
„Rok 2021 tak bude pre Teslu náročným rokom. V Európe a Číne sa konkurencia pritvrdzuje a Tesla bude musieť naďalej budovať výrobné kapacity. Firma stráca svoj podiel na predaji v Európe, ktorá je najväčším svetovým trhom elektromobilov, zažíva cenový tlak v Číne a na americkom trhu si celkom dobre vedie konkurenčný nový Ford Mustang Mach-E,“ vymenúva P. Garnry.
Tesla teda zažíva zvýšenú konkurenciu a podľa jeho názoru jej najväčšia výhoda, teda to, že na trh priniesla prvé dostupné elektrocké vozidlo, sa postupne vytráca. Rovnako sa tak zmenšuje náskok firmy v technológii batérií. „Nasledujúce roky nám ukážu, akou trajektóriou sa bude Tesla a celý sektor elektromobilov uberať,“ uzatvára.
Slovensko do rozhodnutí Volkswagenu nevie zasiahnuť
V kontexte k informácii Volkswagenu, že v Európe plánuje vybudovať šesť závodov na výrobu autobatérií, pričom sa rozhoduje medzi Českom, Poľskom a Slovenskom, zaujímavo vyznieva vyjadrenie ministra hospodárstva Richarda Sulíka. Podľa neho je toto rozhodnutie „čisto interné a Slovensko v tejto fáze nevie do tohto procesu zasiahnuť“.
Volkswagen Slovakia predstavuje zásadný pilier nášho priemyslu a exportu, a tiež je jedným z najväčších súkromných zamestnávateľov v krajine. Dosiaľ na Slovensku preinvestoval viac ako 4,5 miliardy eur a okrem kompletných automobilov produkuje aj niektoré dôležité autosúčiastky a zariadenia.
Kto sú najsilnejší hráči na trhu s elektromobilmi?
Tesla – bola prvá a zároveň je jednotkou na trhu s elektromobilmi. Jej prvenstvo však už zrejme nebude trvať dlho.
Volkswagen – koncern je najambicióznejší z prenasledovateľov Tesly. Už tento rok chce predať viac ako milión elektromobilov, čo by z neho urobilo svetovú jednotku.
Nio, Li auto a Wpeng – tieto exotické názvy nesú traja rýchlo sa rozvíjajúci výrobcovia elektromobilov z Číny, ktorí predstavujú najmä silnú cenovú konkurenciu.
Renault, Nissan a Mitsubishi – európsko-japonská aliancia má tiež ambiciózny plán, ako sa v priebehu niekoľkých rokov vo výrobe elektromobilov dostať cez polmiliónovú hranicu ročne.
Mzdová kalkulačka - výpočet čistej mzdy a ceny práce
Mzdová kalkulačka ADVANCED
Tehotenské: Online kalkulačka na výpočet dávky
Kalkulačka materskej dávky
Valorizácia dôchodkov
Kalkulačka na výpočet dôchodku
Kalkulačka na výpočet dôchodkového veku
Kalkulačka na výpočet vdovského dôchodku
Kalkulačka sirotského dôchodku
Kalkulačka minimálneho dôchodku
Hypotekárna kalkulačka
Porovnanie zdravotných poisťovní
DPH kalkulačka pre rok 2025
Investičná kalkulačka

SPRAVODAJSTVO





Najčítanejšie
- 1.Štátny smútok za pápeža Františka prinesie obmedzenia. Budú v sobotu otvorené obchody?
- 2.Kam až klesnú úrokové sadzby hypoték v roku 2025 a čo to urobí s realitným trhom
- 3.Otravné telefonáty sa stanú minulosťou. Predvoľba (0)888 znamená, že ide o marketingový hovor
- 4.Rizikové e-shopy – ako ich spoznať a nenechať sa nachytať?
- 5.NBS vydáva nový súbor zberateľských euromincí