Hľadaj
× Aplikácia Aplikácia

Volkswagen chce bojovať s Teslou o pozíciu lídra na svetovom trhu s elektromobilmi

Robert Juriš Ekonomika
SK
EN
Poslať

Preteky o ovládnutie budúcnosti vo výrobe elektrických vozidiel naberajú na obrátkach. Spoločnosť Volkswagen oznámila, že do roku 2030 postaví v Európe šesť tovární na výrobu batérií s kapacitou 240 GWh a investuje 400 miliónov eur do infraštruktúry nabíjania elektromobilov v spolupráci s nadnárodnou energetickou spoločnosťou BP. Tiež si kladie za cieľ znížiť náklady na výrobu o 50 %.

image

Foto: Unsplash

Volkswagen sa púšťa do tvrdého boja

Kľúčovým komponentom elektromobilov sú batérie. Volkswagen mení typ tých svojich na prizmatické. Rovnaké používa aj Tesla. Svoju pozíciu sa snaží posilniť tiež tým, že preberá pod seba aj švédskeho výrobcu batérií Northvolt. Volkswagen tým dáva najavo svoj agresívny záväzok prejsť na elektromobilitu a predstihnúť svetového lídra spoločnosť Tesla.

Volkswagen už zverejnil hospodárske výsledky za 4. štvrťrok a celý rok 2020. Tržby firmy dosiahli 221 miliárd eur, čo predstavuje medziročný pokles o 12 %. Vzhľadom na globálnu pandémiu koronavírusu sú to prijateľné výsledky.

Nemecký automobilový koncern zároveň oznámil, že jeho cieľom je predať tento rok jeden milión elektrických vozidiel, čo by z neho urobilo svetového lídra na trhu s elektromobilmi. Manažment spoločnosti má dokonca v pláne do roku 2030 ovládnuť polovicu svetového globálneho trhu elektromobilov.

„Generálny riaditeľ Volkswagenu hovorí, že pre zákazníkov bude v budúcnosti kľúčová najmä rýchlosť nabíjania a rovnako tak sieť servisov. Jednou z ciest k rýchlejšiemu dobíjaniu sú batérie s pevným elektrolytom. Tie bude vyrábať spoločnosť QuantumScape, ktorá už od roku 2012 patrí do portfólia Volkswagenu. Trh na tieto správy reagoval pozitívne a len v marci 2021 poslal akcie automobilky nahor o 25 %,“ konštatuje analytik Saxo Bank Peter Garnry.

Tesla zatiaľ ťaží zo svojho náskoku

Na druhej strane niektorí analytici hovoria, že Tesla stále disponuje voči konkurencii náskokom o štyri až päť rokov, najmä v oblasti batériových technológií. Vďaka nemu by si Tesla podľa nich mala obhájiť svoje vedúce postavenie na trhu. Prirovnávajú ju k spoločnosti Apple v sektore mobilov, zatiaľ čo Volkswagen by mal hrať len druhú ligu, podobne ako Samsung a jeho mobilná divízia.

„Podľa nášho názoru však porovnanie odvetvia inteligentných telefónov s automobilovým priemyslom nedáva zmysel. Sú totiž medzi nimi veľké rozdiely. Automobily sú oveľa zložitejšie ako mobily. Sú oveľa drahšie, ich opravy a služby sú oveľa nákladnejšie. To znamená, že široká sieť služieb a servisov je veľmi dôležitá. Spoločnosť Tesla má v tomto smere v Európe veľké nedostatky,“ myslí si analytik.

Konkurencia na trhu elektromobilov silnie

Podľa jeho slov je veľmi pravdepodobné, že automobilový priemysel bude ešte nejaký čas silne komoditným priemyslom s nízkymi maržami. Zisky sa však začnú pomaly presúvať zo spaľovacích motorov k elektromobilite.

Ako uviedol ďalej, v budúcnosti bude aj v automobiloch existovať priestor pre zábavný obsah, obmedzuje ho však relatívne krátky čas strávený vo vozidlách. Technológia samoriadiacich automobilov by mohla prispieť k urýchleniu vývoja v tejto oblasti.

„Rok 2021 tak bude pre Teslu náročným rokom. V Európe a Číne sa konkurencia pritvrdzuje a Tesla bude musieť naďalej budovať výrobné kapacity. Firma stráca svoj podiel na predaji v Európe, ktorá je najväčším svetovým trhom elektromobilov, zažíva cenový tlak v Číne a na americkom trhu si celkom dobre vedie konkurenčný nový Ford Mustang Mach-E,“ vymenúva P. Garnry.

Tesla teda zažíva zvýšenú konkurenciu a podľa jeho názoru jej najväčšia výhoda, teda to, že na trh priniesla prvé dostupné elektrocké vozidlo, sa postupne vytráca. Rovnako sa tak zmenšuje náskok firmy v technológii batérií. „Nasledujúce roky nám ukážu, akou trajektóriou sa bude Tesla a celý sektor elektromobilov uberať,“ uzatvára.

Slovensko do rozhodnutí Volkswagenu nevie zasiahnuť

V kontexte k informácii Volkswagenu, že v Európe plánuje vybudovať šesť závodov na výrobu autobatérií, pričom sa rozhoduje medzi Českom, Poľskom a Slovenskom, zaujímavo vyznieva vyjadrenie ministra hospodárstva Richarda Sulíka. Podľa neho je toto rozhodnutie „čisto interné a Slovensko v tejto fáze nevie do tohto procesu zasiahnuť“.

Volkswagen Slovakia predstavuje zásadný pilier nášho priemyslu a exportu, a tiež je jedným z najväčších súkromných zamestnávateľov v krajine. Dosiaľ na Slovensku preinvestoval viac ako 4,5 miliardy eur a okrem kompletných automobilov produkuje aj niektoré dôležité autosúčiastky a zariadenia.

Kto sú najsilnejší hráči na trhu s elektromobilmi?

Tesla – bola prvá a zároveň je jednotkou na trhu s elektromobilmi. Jej prvenstvo však už zrejme nebude trvať dlho.

Volkswagen – koncern je najambicióznejší z prenasledovateľov Tesly. Už tento rok chce predať viac ako milión elektromobilov, čo by z neho urobilo svetovú jednotku.

Nio, Li auto a Wpeng – tieto exotické názvy nesú traja rýchlo sa rozvíjajúci výrobcovia elektromobilov z Číny, ktorí predstavujú najmä silnú cenovú konkurenciu.

Renault, Nissan a Mitsubishi – európsko-japonská aliancia má tiež ambiciózny plán, ako sa v priebehu niekoľkých rokov vo výrobe elektromobilov dostať cez polmiliónovú hranicu ročne.

Kľúčové slová

logo
Prečítajte si tiež:
3.6.2023 Redakcia FinReport

Alkohol za volantom môže vyjsť vodiča aj na 100-tisíc eur

Každú desiatu smrteľnú nehodu vo svete spôsobí alkohol, pričom prvenstvo v rebríčku si drží východná Európa. Ak vodič spôsobí nehodu ...

3.6.2023 Redakcia FinReport

EÚ vlani vyviezla cibuľky kvetov za 100,6 milióna eur. Lídrom v tomto obchode je Holandsko

Hoci sa takzvaná tulipánová horúčka v Holandsku odohrala pred takmer 400 rokmi, biznis s cibuľkami kvetov prežil až do súčasnosti. ...

2.6.2023 Redakcia FinReport

Deficit štátneho rozpočtu v máji 2023 dosiahol 3,32 miliardy eur

Deficit štátneho rozpočtu dosahuje v tomto roku vysoké hodnoty, ktoré sa každým mesiacom zvyšujú. Ku koncu mája 2023 sa vyšplhal až na ...

2.6.2023 Eva Sadovská

Podiel Slovákov pracujúcich z domu poklesol vlani na 13,1 %. Má home office perspektívu?

Aj po uplynutí pandémie koronavírusu sa v súvislosti s home office šíri predstava, že v tomto režime trávi svoj pracovný čas významná ...

2.6.2023 Redakcia FinReport

Pohonné látky sú opäť drahšie ako pred týždňom či dvoma

Leto sa blíži a pohonné látky zvyšujú svoje ceny. V prípade Slovenska sa táto skutočnosť opakuje už druhý týždeň za sebou a analytici ...

2.6.2023 Redakcia FinReport

Slovensko si prostredníctvom emisie 10-ročných dlhopisov požičalo 2 miliardy dolárov

Slovenská republika vydáva emisiu 10-ročných dlhopisov v celkovej hodnote 2 miliardy eur. Podľa informácie Agentúry pre riadenie dlhu a ...

2.6.2023 Redakcia FinReport

USA dosiahli dohodu o dlhovom strope, na poslednú chvíľu sa vyhli platobnej neschopnosti

Dohoda o zvýšení dlhového stropu v Spojených štátoch je na svete. Po Snemovni reprezentantov ju schválil aj Senát. Prezident USA Joe Biden ...

2.6.2023 Redakcia FinReport

Uhradiť odložené poistné za február 2021 je potrebné do konca júna 2023. Pri nesplnení záväzku hrozí pokuta

Samostatne zárobkovo činné osoby (SZČO) a zamestnávatelia, ktorí si odložili splatnosť poistného za február 2021, musia Sociálnej ...

2.6.2023 Zuzana Fryč

Záujem o elektromobily rastie, poisťovne preto prichádzajú s vylepšeným poistným krytím

Počet elektromobilov a plug-in hybridov aj na slovenských cestách neustále rastie. Poisťovne prispôsobujú svoju ponuku produktov aj tejto ...

1.6.2023 Robert Juriš

Inflácia na Slovensku klesla na 12,3 %, napriek tomu je najvyššia v celej eurozóne

Zdá sa, že vysoká inflácia je definitívne na ústupe. Klesla prakticky vo všetkých krajinách eurozóny (s výnimkou Holandska). Priemerná ...

31.5.2023 Dominik Horváth

Carl Icahn: Finančný žralok čelí obvineniu, že profitoval z nezákonnej Ponziho schémy

Keď sa na Wall Street proti sebe postaví známy finančný žralok a nováčik, snažiaci sa vybudovať si meno, je takmer isté, že to nedopadne ...

31.5.2023 Redakcia FinReport

Nvidia sa dostala do elitnej spoločnosti firiem s hodnotou viac ako bilión dolárov

Spoločnosť Nvidia sa špecializuje na výrobu čipov. Keďže tých bol v uplynulých mesiacoch na svetovom trhu akútny nedostatok, podarilo sa ...

30.5.2023 Redakcia FinReport

Dôvera v slovenskú ekonomiku sa v máji 2023 opäť zhoršila, najmä v priemysle

Dôvera v slovenskú ekonomiku je podlomená. Štatistický úrad SR tvrdí, že optimizmus z predchádzajúceho mesiaca si zachovali len ...

29.5.2023 Robert Juriš

Slovenské domácnosti ohrozuje najmä rizikovosť nových úverov a stále vysoká inflácia

Hlavnými témami finančnej stability na Slovensku aj naďalej zostávajú sprísnenie podmienok financovanie, s tým súvisiace priebežné ...

29.5.2023 Dominik Horváth

Vyhlásia USA bankrot, alebo sa pred ním na poslednú chvíľu zachránia?

USA stoja na pokraji ekonomickej katastrofy. Môže za ňu rastúci verejný dlh, ktorý v súčasnosti dosahuje závratných 31,5 bilióna ...

29.5.2023 Redakcia FinReport

Výrobné ceny v priemysle aj poľnohospodárstve postupne utlmujú svoj rast

Medziročný rast domácich výrobných cien v priemysle sa prvýkrát od decembra 2021 dostal pod úroveň 15 %. K spomaleniu dynamiky rastu cien v ...

28.5.2023 Redakcia FinReport

Export Číny rýchlo rastie, no slabý domáci dopyt ohrozuje globálny rast

Ekonómovia sa zhodujú v tom, že otvorenie čínskej ekonomiky sa stane hlavným ťahúňom globálneho ekonomického rastu vo svete. Otázniky ...

27.5.2023 Redakcia FinReport

Analýza: Zlaté časy globalizácie svetovej ekonomiky sa skončili, k slovu sa dostáva jej fragmentácia

Tento rok je zatiaľ pre investorov ako jazda na horskej dráhe. Podľa prognózy Saxo Banky na druhý polrok tohto roku pri súčasnom ocenení ...

Mobilná aplikácia
VISA MasterCard Maestro Apple Pay Google Pay