Viac ako tretina Slovákov nakupuje potraviny cez internet, hoci až doteraz si to mnohí nevedeli ani predstaviť
Už takmer rok trvajúca koronakríza výrazne zmenila nákupné správanie Slovákov. Mnohí prešli na nakupovanie cez internet, ktoré je z pohľadu možnej nákazy koronavírusom predsa len výrazne bezpečnejšie ako nakupovanie v kamenných obchodoch. Zabezpečovanie potravín online sa na Slovensku stalo novodobým fenoménom, hoci až doteraz si to mnohí ľudia nedokázali ani predstaviť.
Foto: Shutterstock
Kým v roku 2019 nakupovalo cez internet potraviny len zhruba 23,5 % Slovákov, podľa aktuálnych štatistík Európskeho štatistického úradu Eurostat ich v minulom roku bolo viac ako 37 %. Priemerná cena jedného nákupu predstavuje 45 eur.
Bezpečnosť nakupujúcich je na prvom mieste
„Koronakríza spôsobila, že spotrebitelia už nepotrebujú tovar chytiť, ovoňať a zistiť, či nemá napríklad pleseň. V súčasnosti je pre Slovákov dôležitejšia bezpečnosť. Najčastejšie v prípade potravín nakupujeme trvanlivé potraviny, ako sú ryža, cestoviny či konzervy. Dominujú aj pekárenské a mliečne výrobky, najmenej nakupujeme ovocie a zeleninu,“ hovorí ekonomická analytička spoločnosti FinGO.sk Lenka Buchláková.
Výrazné predzásobovanie oslablo, a to aj napriek príchodu druhej vlny koronavírusu. Slováci sa totiž počas prvej vlny presvedčili, že slovenskí obchodníci na vzniknutú situáciu reagujú navyšovaním zásob základných trvanlivých potravín. Zvýšený dopyt preto neohrozil dostupnosť jednotlivých výrobkov.
Pokiaľ v niektorom obchode nie je krátkodobo dostupný nejaký druh tovaru, je to preto, lebo väčšina obchodov nemá vlastné sklady, ale sú zásobované priebežnými rozvozmi z centrálnych skladov.
Online už nakupujeme prakticky všetky druhy tovarov
Podľa štúdie Svetového ekonomického fóra sa práve v krízových situáciách zvyšuje nákup základných potravín, ktoré potrebujeme na prežitie. Za vlaňajšok sme však cez internet nakupovali najviac odevy a športový tovar (68 %), tovar pre domácnosť (41 %) či elektroniku (25 %).
„Štúdia Svetového ekonomického fóra ukázala zaujímavý fenomén, že ľudia v čase krízových situácií potrebujú mať istotu a kontrolu, ktorú nadobúdajú práve plnými špajzami. Preto sa už v prvých týždňoch koronakrízy výrazne zvýšili maloobchodné tržby na Slovensku. Situácia sa v súčasnosti ustálila. So zavretými obchodmi stúpajú aj nákupy iných tovarov ako len potravín,“ vysvetľuje analytička.
Najaktívnejšou vekovou skupinou v nákupoch cez internet sú ľudia vo veku 25 až 34 rokov, je ich až tretina spomedzi všetkých nakupujúcich. Najmenej nakupujú online ľudia starší ako 65 rokov (13 %).
„Až takmer 40 % Slovákov za jeden nákup na internete minie v priemere od 100 až do 500 eur. Kým v kamenných obchodoch minieme menšie sumy, ale častejšie, práve internetové nákupy ukazujú, že ich realizujeme menej často, ale v prípade rôznych akcií vieme minúť oveľa vyššie sumy. Podľa štatistík si nákup cez internet doprajeme približne raz až dvakrát do mesiaca,“ uzatvára L. Buchláková.