Viac ako do elektromobilov sa oplatí investovať do polovodičov, lítia či elektrobatérií
Rok 2021 mal byť rokom, v ktorom sa mal svetový automobilový priemysel spamätať z nešťastného roku 2020 ovplyvneného globálnou pandémiou koronavírusu. Spočiatku tomu všetko aj nasvedčovalo, ale len do určitého momentu. Svetový automobilový trh totiž začal v posledných mesiacoch spomaľovať, a to najmä v Európe.

Foto: Shutterstock
Registrácie áut klesli až o štvrtinu
Kombinované registrácie nových áut na troch najväčších automobilových trhoch aktuálne v porovnaní s vrcholom v auguste 2018 klesli o 19 %. Od decembra 2015 vzrástli celosvetové registrácie nových áut len o 1,8 % ročne.
„Vyzerá to tak, že svetový automobilový trh sa nasýtil a pandémia situáciu na strane dopytu len ďalej zhoršila. Keď sa dopyt začal vracať, priemysel čelil novým problémom s dodávkami polovodičov. V začiatkoch pandémie výrobcovia automobilov zrušili objednávky na polovodiče, pretože sa domnievali, že dopyt bude dlhodobo slabý,“ konštatuje akciový analytik Saxo Bank Peter Garnry.
Podľa jeho slov však neskôr vlády rozbehli bezprecedentné stimuly v ekonomike, prišlo schválenie vakcín a ekonomika sa začiatkom tohto roka opäť rozprúdila. Polovodičový priemysel si už medzičasom našiel iných ochotných kupcov, ktorí využili vysoký dopyt po grafických kartách na hry a kryptotrh, a tiež pre dátové centrá a počítače.
„To spôsobilo, že výrobcovia automobilov sa museli vrátiť na koniec radu, a aj keď sa odvtedy snažia získať prioritu, nedostatok komponentov spôsobil zníženie výroby automobilov,“ uvádza ďalej analytik.
Silný dopyt po elektrických vozidlách
Svetový automobilový index MSCI, napriek štrukturálnym zmenám v priemysle a jeho nízkemu rastu, za posledných 18 mesiacov razantne stúpol. Príčinou je úspech výrobcov elektrických vozidiel.
„S nedávnym ,výbuchom´ globálneho automobilového indexu sa trhová hodnota tohto odvetvia úplne odpojila od základnej miery štrukturálneho rastu. Trh v súčasnosti pripisuje vyššiu trhovú hodnotu 11 najväčším výrobcom elektrických vozidiel ako rovnakému počtu najväčších tradičných výrobcov automobilov. Dá sa to vysvetliť len jedinou logikou, a to tým, že trh verí, že dopyt po elektrických autách bude rásť, a že sa elektromobilom podarí zachovať vyššiu maržovosť v porovnaní s klasickými vozidlami,“ hovorí Peter Garnry.
Situácia si žiada zmenu investičnej stratégie
Vyhliadky automobilového priemyslu sú podľa neho v nasledujúcich desaťročiach jasné. Autá so spaľovacím motorom zaznamenajú negatívny rastový profil, zatiaľ čo elektrické vozidlá budú mať počas nasledujúcich 10 rokov strmú rastovú krivku, ktorá sa postupne spomalí.
„Pri súčasných trhových hodnotách výrobcov čisto elektrických vozidiel veríme, že očakávania prevyšujú to, čo môžu tieto spoločnosti ponúknuť. Odporúčame preto investorom, aby si našli iné spôsoby, ako sa podieľať na raste elektromobility. Jedným z nich je investovať do spoločností, ktoré vyrábajú polovodiče pre automobilový priemysel, spoločnosti ťažiace lítium alebo výrobcov batérií do elektrických vozidiel,“ odporúča analytik.
Tradiční výrobcovia áut, ktorí zaradili do produkcie aj elektrické vozidlá, by mali podľa neho túto svoju divíziu vyčleniť do samostatných spoločností s majoritnou kontrolou. „Umožní im to ľahšie získavať kapitál pre akceleráciu výroby a zároveň ich lepšie ochráni od vnútorného politikárčenia,“ dodáva.
Kľúčové slová
Finanční agenti

Kryptomeny

Zamestnanie

Vojna na Ukrajine

Podujatia

Voľný čas


SPRAVODAJSTVO





- 1.Ratingová agentúra Moody’s zmenila stabilný výhľad slovenskej ekonomiky na negatívny
- 2.Kryptomeny padajú a ich ťažiari si hľadajú nové uplatnenie
- 3.SaS predkladá vlastný ústavný zákon o dôchodkoch
- 4.V Karlovej Vsi horel byt, jeho obyvateľ unikol skokom z okna (foto)
- 5.Sociálna poisťovňa už uhrádza lekárom výkony za ePN