Tržby v maloobchode postupne rastú. Darí sa obchodným reťazcom a internetovým obchodom
Slovenský maloobchod sa postupne zotavuje z ťažkých koronakrízových lockdownov. Nárast tržieb slovenských obchodníkov po uvoľnení protipandemických opatrení pokračoval aj v júni 2021. Tržby v maloobchode medzimesačne vzrástli v priemere o 0,5 % a medziročne dokonca o 6,6 %.
Foto: Shutterstock
Obchodné reťazce porážajú malé predajne potravín
„Tržby sa vrátili na úrovne z prelomu rokov 2019 a 2020. V porovnaní s júnom 2019, teda porovnateľným obdobím pred vypuknutím pandémie koronavírusu, boli dokonca o 4,9 % vyššie,“ konštatuje analytik UniCredit Bank Ľudovít Koršňák s tým, že v medziročnom porovnaní predsa len nastalo očakávané spomalenie dynamiky rastu tržieb z 11,5 % v apríli a máji 2021 na 6,6 % v júni.
V júni 2021 opäť rástli tržby v potravinovom i nepotravinovom segmente maloobchodu. Nové trendy potvrdili, že časť pandémiou vyvolaných zmien v správaní spotrebiteľov by mohla mať dlhodobý charakter. Napríklad v potravinovej časti maloobchodu priniesla renesanciu väčších a menej častých nákupov, z čoho ťažili predovšetkým veľké prevádzky obchodných reťazcov. Malé predajne stále nevedia nadviazať na rastúci trend tržieb spred pandémie, keď sa dali pozorovať presne opačné tendencie v správaní spotrebiteľov.
Malé predajne pritom pravdepodobne nezápasia len s konkurenciou veľkých obchodných reťazcov, ale aj s novými formami predajných kanálov, ktoré podporila práve pandémia. Ide predovšetkým o nakupovanie potravín cez internet, ktoré je spojené s ich donáškou až do domácnosti.
V nepotravinovom segmente vedú internetové obchody
V nepotravinovom segmente, na rozdiel od predaja potravín, nie je viditeľná zmena trendov spred pandémie, ale naopak, ich zvýraznenie. Už pred pandémiou bol pre nepotravinový segment charakteristický najmä presun tržieb z tradičných kamenných predajní do internetových obchodov.
Pandémia tento trend len zvýraznila. Po uvoľnení opatrení a otvorení nepotravinového maloobchodu sa síce pomerne rýchlo začali zotavovať aj tržby v kamenných predajniach, no len vo veľmi malej miere na úkor internetových obchodov.
„Tržby internetových obchodov v porovnaní s rekordným aprílom 2021 síce v posledných dvoch mesiacoch jemne klesli, stále však boli medziročne vyššie o 13,3 % a úrovne spred pandémie prevyšovali o 9 až 10 %,“ vysvetľuje analytik.
Aké trendy v maloobchode môžeme očakávať?
Zotavovanie tržieb slovenského maloobchodu by malo pokračovať aj v ďalších mesiacoch. Postupne by sa k slovu mohla dostať aj časť odloženej spotreby. „S príchodom tretej vlny pandémie koronavírusu však takmer určite príde k opätovným obmedzeniam niektorých činností. No vidíme niektoré regionálne snahy, napríklad v Bratislave, o dosiahnutie kolektívnej imunity. Niektoré prevádzky tiež pristupujú k zvýhodneniu zaočkovaných osôb. Aj z tohto hľadiska sa preto zdá byť logickou cestou čo najväčšie uvoľňovanie opatrení pre zaočkované osoby, ktoré – ako vychádza z vedeckých štúdií – predstavujú oveľa nižšie riziko pre svoje okolie,“ myslí si analytik Slovenskej sporiteľne Matej Horňák.
Mzdová kalkulačka
Mzdová kalkulačka ADVANCED
Kalkulačka tehotenskej dávky
Kalkulačka materskej dávky
Kalkulačka rodičovského bonusu
Valorizácia dôchodkov
Kalkulačka na výpočet dôchodku
Kalkulačka dôchodkového veku
Kalkulačka vdovského dôchodku
Kalkulačka sirotského dôchodku
Kalkulačka minimálneho dôchodku
Porovnanie zdravotných poisťovní
2024
Finanční agenti
Kryptomeny
Unicef
Zamestnanie
SPRAVODAJSTVO
Najčítanejšie
- 1.Prečo je pri umelej inteligencii potrebné vnímať nielen vysoké tržby, ale aj možné riziká
- 2.Home office alebo hybridná práca? Banky na Slovensku preferujú skôr druhú možnosť
- 3.Bitcoin prešiel halvingom, očakávaný cenový skok zatiaľ nenastal
- 4.Nemecká vláda vynaloží na pomoc ľuďom postihnutým ničivými povodňami štyristo miliónov eur
- 5.Počet obetí zrážky lodí na Dunaji stúpol, telo ženy našli 21 kilometrov od miesta nehody