Hľadaj
× Aplikácia Aplikácia

Sťažujeme sa na drahý benzín, no v mnohých krajinách je ešte oveľa drahší. Prečo je to tak?

Zuzana Fryč Ekonomika
SK
EN
Poslať

Ceny benzínu a nafty na čerpacích staniciach v posledných týždňoch vo väčšine európskych krajín vystúpili na rekordné úrovne, Slovensko nevynímajúc. Existujú však aj také štáty, kde sú ceny podstatne nižšie, ako napríklad v Poľsku či Maďarsku. Tieto rozdiely spôsobuje najmä odlišná daňová politika jednotlivých krajín, rôzni dodávatelia ropy, ale aj zvýšené riziko cenovej volatility, ktoré tlačí marže rafinérií nahor.

image

Foto: Shutterstock

 

Odlišná daňová politika

Komoditný analytik Boris Tomčiak zo spoločnosti Finlord hovorí, že veľké rozdiely v cenách pohonných látok spôsobuje najmä daňová politika krajín: „Maďarsko a Poľsko pristúpili k zníženiu daní a zmrazeniu cien, preto sú ich ceny také nízke. V poslednom mesiaci sledujem na európskom trhu aj výrazné rozhýbanie veľkoobchodných cien rafinérií.“

Značné rozdiely podľa neho spôsobila aj panika na trhu. Kým v Nemecku a Holandsku sú veľkoobchodné ceny najvyššie, na Slovensku sú podpriemerné. „Predovšetkým západoeurópske rafinérie nakupovali surovinu za veľmi vysoké ceny, keďže nemali dostatočne vysoké zásoby, ktoré by im pomohli prekonať horšie obdobie. Postupne sa však situácia stabilizuje a veľkoobchodné ceny v Európe budú navzájom konvergovať,“ dodáva B. Tomčiak.

Aj analytik František Burda zo spoločnosti Fingo.sk potvrdzuje, že zásadnú rolu hrá rôzne daňové zaťaženie v jednotlivých štátoch, keďže rozdiely sú v spotrebných daniach aj v DPH, čo nahráva rozdielom v cenách benzínu na Slovensku v porovnaní s okolitými krajinami Európskej únie. Ceny pohonných látok boli v minulosti v Rakúsku nižšie, v súčasnosti je to naopak.

„Ceny palív sa odvíjajú od kótovaných cien ropy a ropných produktov na medzinárodných trhoch. Na výslednú cenu má vplyv aj výška daňového zaťaženia, ako aj prípadné ďalšie administratívne poplatky, ktoré sa v jednotlivých krajinách líšia,“ vysvetľuje aj špecialistka internej a externej komunikácie Slovnaftu Tatiana Novotná.

Rozdiely v cenách medzi Slovenskom a Rakúskom

Komoditný analytik Lukáš Lipovský zo spoločnosti X-Trade Brokers situáciu na trhu s ropou vysvetľuje na príklade rozdielnych priemerných cien pohonných látok medzi Rakúskom a Slovenskom. „Priemerná cena benzínu v Rakúsku bola v prvom marcovom týždni na úrovni 1,691 eura za liter, pričom nafta Diesel stála 1,719 eura za liter. Priemerná cena benzínu bola v rovnakom období na Slovensku na úrovni 1,574 eura za liter a liter nafty Diesel stál 1,476 eura. Zásadný rozdiel bol pri cene nafty, teda až 24,5 centa za liter, pričom benzín bol u nás lacnejší „len“ o 11,7 centa. Je pravda, že v minulosti malo Rakúsko nižšie ceny pohonných látok ako Slovensko. Súčasná zmena trendu preto bude pravdepodobne súvisieť s inou dodávateľskou štruktúrou,“ opisuje analytik.

Dodávatelia ropy a trhové ceny sa líšia

Zároveň si myslí, že na situáciu sa nedá pozerať tak, že každá krajina nakupuje rovnakú ropu za rovnaké trhové ceny. Keďže existuje veľké množstvo druhov ropy, pričom každá ropa má iné zloženie a inú cenu, dodávateľský mix je v každej krajine iný. V dôsledku toho sa líšia aj ceny na čerpacích staniciach.

Podľa jeho slov Rakúsko dováža ropu primárne z Kazachstanu, čo predstavuje až 40 % importu, Líbye (21 %), Iraku (16 %) a Azerbajdžanu (11,5 %). Zároveň sa rozdiel cien ropy v týchto krajinách v porovnaní s ruskou ropou zvýšil po tom, ako Rusko napadlo Ukrajinu a mnoho krajín prestalo odoberať ropu z Ruska.

Na Slovensku však odoberáme z Ruska takmer všetku ropu, ktorej cena klesla, pretože ju ,nikto nechce´. Naopak, ceny ropy v iných krajinách, od ktorých ju odoberá napríklad Rakúsko, prudko vzrástli, keďže dovozcovia ropy, ktorí sa mohli odkloniť od ruskej ropy, tak urobili. To vyvolalo zvýšený dopyt práve po rope z iných krajín,“ približuje dôvody rozdielnej cenotvorby L. Lipovský.

Výsledkom je skutočnosť, že ruská ropa kvôli invázii Ruska na Ukrajine zlacnela, a preto je cena pohonných látok na Slovensku v porovnaní napríklad s Rakúskom nižšia.  

Pre riziko kolísania cien rastú aj marže rafinérií

Ďalší podstatný faktor vidí analytik v súčasných pomerne veľkých rozdieloch v maržiach, keďže marže rafinérií sa dostali na historicky rekordné úrovne.

„Rafinérie, podobne ako aj podniky pôsobiace v iných odvetviach, prispôsobujú svoju cenovú politiku celkovému podnikateľskému prostrediu. V prípade rafinérií bolo podnikateľské prostredie do značnej miery zdeformované kombináciou prudkého nárastu cien ropy a vysokej cenovej volatility, keďže ceny ropy sú momentálne ako na hojdačke,“ tvrdí L. Lipovský.

Tieto faktory negatívne vplývajú na hospodárenie rafinérií, čo vedie k zvyšovaniu nákladov z viacerých dôvodov. Analytik hovorí, že v prvom rade nárast cien ropy vedie k nárastu peňazí viazaných v zásobách. Rafinérie, podobne ako iné podniky, používajú na prevádzkové financovanie prevažne cudzí kapitál. Vyšší objem peňazí viazaný v zásobách rafinériám zvyšuje náklady, pretože potrebujú viac cudzieho kapitálu.

A po druhé, vysoká cenová volatilita, respektíve miera kolísania, zvyšuje riziko dosiahnutia straty. To sa dá vysvetliť na príklade, keď rafinéria nakúpi ropu za 110 dolárov za barel, no kým ju stihne spracovať a predať, cena ropy klesne na 100 dolárov za barel. „To by rafinérii mohlo spôsobiť stratu. Vzniknuté riziko zvýšenej trhovej volatility preto rafinérie eliminujú nárastom marží,“ dodáva.

Marže na ropu by mali postupne klesať

V rozdielnej situácii v porovnaní s ostatnými európskymi rafinériami je však slovenský Slovnaft, ktorý nakupuje väčšinu ropy z Ruska. L. Lipovský zároveň dodáva, že Slovnaft deklaruje, že jeho marže zostali nezmenené. 

„Cena ruskej ropy, podobne ako ceny iných druhov ropy vo svete, zaznamenala nárast, no na druhej strane je najlacnejšia za niekoľko desiatok rokov v porovnaní napríklad so severomorskou ropou Brent, ktorá sa považuje za trhový benchmark,“ hovorí L. Lipovský.

Znamená to, že Slovnaft nie je vystavený rovnakému tlaku, aký musia zvládať iné európske rafinérie, keďže ruská ropa je v porovnaní s ostatnými druhmi extrémne lacná.

Analytik zároveň predpokladá, že ďalší vývoj marží v rafinériách bude závisieť najmä od ceny a od volatility na trhu s ropou. Ak však trh s ropou nebude čeliť ďalším nepredvídaným problémom, marže by sa mali postupne znižovať.

Kľúčové slová

logo
Prečítajte si tiež:
7.10.2022 Redakcia FinReport

Energetická kríza: Čo je potrebné urobiť na jej elimináciu

Súčasné ekonomické obdobie sa vo viacerých aspektoch podobá veľkej hospodárskej depresii z polovice 19. storočia. Existuje teória, podľa ...

5.10.2022 Správy

Členské štáty Európskej únie dostanú dodatočnú podporu na zmiernenie dôsledkov vojny na Ukrajine

5.10.2022 (Webnoviny.sk) - Krajiny a regióny Európskej únie (EÚ) dostanú dodatočnú podporu na zmiernenie dôsledkov Ruskom rozpútanej vojny ...

2.10.2022 Správy

Pre ruskú anexiu ukrajinských regiónov uvalila Amerika sankcie na viac ako tisíc ľudí a firiem

2.10.2022 (Webnoviny.sk) - Spojené štáty v piatok uvalili sankcie na viac ako tisíc ľudí a firiem spojených s ruskou inváziou na Ukrajinu. ...

30.9.2022 Správy

Ruská ekonomika si pre mobilizáciu pohorší, z legálneho trhu práce zmiznú milióny mužov

30.9.2022 (Webnoviny.sk) - Pokles ruskej ekonomiky v dôsledku mobilizácie v súvislosti s vojnou na Ukrajine podľa šéfa moskovského Centra pre ...

29.9.2022 Redakcia FinReport

Príspevok za ubytovanie odídencov sa zvýši, preplácať sa bude do konca februára 2023

Vláda SR rozhodla o predĺžení vyplácania príspevku za ubytovanie odídencov pre majiteľov hotelov, penziónov či ubytovní, ktorého ...

28.9.2022 Správy

Nemeckí policajti vykonali raziu na jachte spájanej s ruským oligarchom, akcia sa týkala prania špinavých peňazí

28.9.2022 (Webnoviny.sk) - Viac ako 60 policajtov v severnom Nemecku vykonalo raziu na luxusnej jachte spájanej s ruským podnikateľom pre údajné ...

23.9.2022 Redakcia FinReport

Ministerstvo dopravy opätovne zabezpečí prepravu ľudí aj tovaru v rámci pomoci Ukrajine

Rezort dopravy opätovne vyzýva dopravcov, aby sa zapojili do prepravy odídencov z Ukrajiny, respektíve na doručovaní humanitárnej pomoci v ...

22.9.2022 Redakcia FinReport

Komodity súvisiace s Ruskom reagujú na správy o mobilizácii

Komodity závislé od dodávok z Ruska počas uplynulých 24 hodín výrazne vzrástli po tom, ako prezident Ruskej federácie Vladimir Putin ...

22.9.2022 Správy

Vláda predĺžila poskytovanie príspevku na ubytovanie pre Ukrajincov, zároveň zohľadnila infláciu a sumu navýšila

22.9.2022 (Webnoviny.sk) - Príspevky za ubytovanie odídencov z Ukrajiny budú ubytovateľom poskytované do 28. februára 2023. Vyplýva to zo ...

19.9.2022 Redakcia FinReport

Chlieb na Slovensku zdražuje expresne rýchlo. V tomto ukazovateli sme tretí najhorší v EÚ

Chlieb na Slovensku v auguste 2022 bol o tretinu drahší, ako v rovnakom období pred rokom. V rámci krajín Európskej únie sme v tomto ...

16.9.2022 Správy

Europarlament odklepol pôžičku Ukrajine za päť miliárd eur, podporilo to aj Slovensko

16.9.2022 (Webnoviny.sk) - Poslanci Európskeho parlamentu vo štvrtok odobrili makrofinančnú pôžičku vo výške 5 miliárd eur s cieľom ...

12.9.2022 Redakcia FinReport

Investičný rating Ruska a Ukrajiny patrí k najhorším na svete

V dôsledku prebiehajúcej vojny na Ukrajine aj v Rusku panuje obrovská neistota v súvislosti s očakávanou návratnosťou investícií. Obe ...

Aplikácia

Najčítanejšie

  1. 1.
    V prvom pilieri nastali zmeny, novinkou je rodičovský bonus a dôchodkový automat
  2. 2.
    Vláda schválila vyplatenie 14. dôchodkov, na ktoré v novembri pôjde 207 miliónov eur
  3. 3.
    Rodičovský príspevok sa od začiatku roku 2023 opäť zvyšuje
  4. 4.
    Čo nám na jesenné večery pripravili streamovacie spoločnosti Netflix a HBO Max?
  5. 5.
    Energetická kríza: Čo je potrebné urobiť na jej elimináciu