Slovenskú poštu čakajú najväčšie zmeny v histórii. Začína sa veľké prepúšťanie a digitalizácia služieb
Slovenská pošta prejde v nasledujúcom období zásadnými reformami. K prvým zmenám by malo dôjsť už 1. marca tohto roku. Cieľom je zvýšiť efektivitu, stabilizovať hospodárske výsledky a skvalitniť služby pre ľudí. Prvým plánovaným krokom je zrušenie vyše 700 nadbytočných pracovných miest.

Foto: Shutterstock
Optimalizačný proces podporuje aj hlavný akcionár Slovenskej pošty Ministerstvo dopravy a výstavby SR. Jej súčasný stav je podľa slov ministra Andreja Doležala dlhodobo neudržateľný.
„Biznismodel v oblasti poštových služieb sa za posledné roky radikálne zmenil. Aj na Slovensku sa konečne potrebujeme posunúť tak, aby ľudia nechodili na poštu za trest, ale aby sme im uľahčili prístup k poštovým službám a priniesli väčší komfort,“ tvrdí minister.
Záujem o konkrétne služby sa výrazne zmenil
Reforma je naplánovaná na niekoľko etáp. Prvou z nich je optimalizácia organizačnej štruktúry a pracovných miest.
Opatrenie zareaguje na pokles produktivity pošty. „Za posledných 5 rokov sa počet listových zásielok znížil o 21 %, kým počet balíkových zásielok vzrástol o 100 %,“ uvádza hovorkyňa Slovenskej pošty Iveta Dorčáková.
Podľa nej je hlavným dôvodom zmena v dlhodobom trende využívania listových zásielok a aj niektorých iných klasických poštových služieb. Keďže ide o dlhodobý pokles záujmu o tieto služby, súvisí s tým aj znížená potreba zamestnancov, ktorí tieto služby zabezpečujú.
Dlhodobo plánované manažérske rozhodnutie podľa jej slov prišlo po predbežných rokovaniach s poštovými odborármi a nesúvisí s pandémiou koronavírusu.
Zrušia 756 pracovných miest
Slovenská pošta v súčasnosti zamestnáva 12 894 zamestnancov. „V prvej fáze sa zmena dohodnutých pracovných podmienok dotkne približne 1 500 zamestnancov pošty, pričom zrušených bude 756 nadbytočných pracovných miest,“ spresňuje I. Dorčáková.
Proces by sa mal začať už od 1. marca tohto roku a skončiť sa má do 31. mája 2021. Podľa I. Dorčákovej v najbližších mesiacoch počítajú aj s prirodzeným úbytkom zamestnancov, ktorí odídu do dôchodku, ale aj tých, ktorým sa skončí pracovný pomer na dobu určitú. Navyše dôjde aj k úbytku pracovníkov zo zrušených pobočiek. Ďalší postup bude závisieť od priebežne analyzovanej efektivity a produktivity jednotlivých činností.
Na odstupnom vyplatia 3,5 milióna eur
Pošta pred prepúšťaním ponúka zamestnancom viacero riešení. „V týchto dňoch prebiehajú so všetkými dotknutými zamestnancami individuálne rozhovory, na ktorých im ponúkame zmenu pracovného času, pracovného úväzku, pracovného zaradenia alebo iné pracovné miesto,“ opisuje I. Dorčáková.
Podľa nej ak sa aktuálne objaví voľné pracovné miesto, pošta ho prednostne ponúkne prepúšťaným zamestnancom. A ak sa v dôsledku zmeny organizačnej štruktúry zvýši týždenný pracovný čas zamestnanca, zvýši sa mu aj základná mzda.
Podľa hovorkyne zatiaľ nie je presne známe, koľkí ponuku prijmú a koľkí sa rozhodnú ju neprijať. Slovenská pošta však predpokladá, že na odstupnom vyplatí približne 3,5 milióna eur.
„Zamestnanci, ktorí sa rozhodnú neprijať ponuku inej práce, dostanú odstupné v súlade so Zákonníkom práce a kolektívnou zmluvou, pričom výška odstupného sa bude líšiť podľa počtu odpracovaných rokov,“ vysvetľuje I. Dorčáková.
Nevyhnutná je aj digitalizácia služieb a modernizácia logistiky
Po prvej etape sú už naplánované ďalšie kroky. „V najbližších mesiacoch a rokoch sa pošta bude zameriavať na rozvoj digitalizácie a presun činností do online priestoru, elektronizáciu poštových nástrojov, zavedenie samoobslužných zariadení a rozvoj siete BalíkoBOXov,“ informuje hovorkyňa I. Dorčáková.
Okrem toho v oblasti logistiky je prioritou modernizácia infraštruktúry logistickej siete a zvýšenie kapacity v balíkovom segmente, čo predpokladá zriadenie nového logistického centra a postupnú obnovu vozového parku. Súčasťou by malo byť aj zefektívnenie doručovania zásielok a ďalšie opatrenia prioritne sledujúce proklientský prístup.
K nevyhnutným zmenám sa vyjadril aj hovorca a poradca ministerstva dopravy a výstavby pre strategickú a krízovú komunikáciu Ivan Rudolf: „Cieľom transformácie Slovenskej pošty je zvýšenie konkurencieschopnosti, zastabilizovanie hospodárskych výsledkov a v neposlednom rade zlepšenie služieb pre zákazníkov.“
Inšpiráciu hľadajú aj v zahraničí
Okrem realizácie reforiem by sa pošta mala zamerať aj na to, ako ich urobiť čo najlepšie. Možnosti efektívneho nastavenia systému poštových služieb preto hľadajú aj v zahraničí.
Podľa slov Ivana Rudolfa má každá krajina svoje špecifiká, od geografických, cez sociodemografické, historické až po spôsob, ako občania využívajú poštové služby, aké sú ich súčasné potreby, ale aj aké budú ich potreby o niekoľko mesiacov či rokov.
„Preto nemožno fungovanie pošty v inej krajine kopírovať jedna k jednej. Otvorene však sledujeme, ako to robia inde, a ktoré fungujúce nápady by bolo možné uplatniť aj v našich podmienkach,“ vysvetľuje I. Rudolf.
Mzdová kalkulačka - výpočet čistej mzdy a ceny práce
Mzdová kalkulačka ADVANCED
Tehotenské: Online kalkulačka na výpočet dávky
Kalkulačka materskej dávky
Valorizácia dôchodkov
Kalkulačka na výpočet dôchodku
Kalkulačka na výpočet dôchodkového veku
Kalkulačka na výpočet vdovského dôchodku
Kalkulačka sirotského dôchodku
Kalkulačka minimálneho dôchodku
Hypotekárna kalkulačka
Porovnanie zdravotných poisťovní
DPH kalkulačka pre rok 2025
Investičná kalkulačka

SPRAVODAJSTVO





Najčítanejšie
- 1.Ďalší dvaja manažéri skrachovanej spoločnosti Wirecard sú obvinení zo sprenevery
- 2.Desiatky ozbrojencov prepadli firmu Prosegur, ukoristili milióny
- 3.Farmári blokujú cesty naprieč celým Francúzskom na protest proti nízkym zárobkom a rastúcim nákladom (foto)
- 4.Atentátnik na Fica možno nebol osamelý vlk, Šutaj Eštok upozornil na jeho vymazanú komunikáciu na sociálnej sieti (video)
- 5.Cestovanie vlakom zadarmo čakajú nové pravidlá