Hľadaj
× Aplikácia Aplikácia

Slováci nemajú záujem o drahé byty, doplatiť na to môže najmä rozvoj Bratislavy

Ivana Brillová Ekonomika Poslať

Slováci sú neustále citliví na cenu, a to platí aj pri výbere nehnuteľností. Mnoho iných kritérií musí ísť jednoducho pri pohľade do peňaženky bokom.

Zdroj foto: Pixabay.com

Len nie v drahom

Obyvatelia jednoducho nemajú záujem o drahé bývanie. „Ľudia nechcú bývať v drahých bytoch. Radšej tak zvolia alternatívu a stiahnu sa na perifériu mesta alebo do okolitých miest a obcí,“ uviedol Mikuláš Cár z Národnej banky Slovenska (NBS). Situáciu však môže skomplikovať sprísňovanie podmienok poskytovania úverov. „Vo štvrtom kvartáli 2017 sme evidovali náznak ochladenia na realitnom trhu. Jednou z príčin môžu byť aj regulačné opatrenia, ďalšie ešte len prídu. Napríklad celkový úver by od 1. júla 2018 nemal prevýšiť osemnásobok čistého ročného príjmu žiadateľa o úver,“ dopĺňa Mikuláš Cár. „Očakávam aj istý psychologický efekt, keď hroziace opatrenia motivujú práve nimi najviac ohrozenú skupinu ľudí, a tí si zažiadajú o financovanie,“ hovorí Cár.

 

Aktuálne sa na Slovensku kombinuje nadmerné tempo zadlžovania a rast cien nehnuteľností. „Z nášho pohľadu je väčším rizikovým faktorom nadmerné zadlžovanie domácností, ako aj vývoj cien bývania, aj keď je medzi nimi významné prepojenie. Môžeme hovoriť o ‚úverovej bubline‘,“ dodáva Cár. 

Rast cien nehnuteľností sa však aktuálne výraznejšie netýka Bratislavského kraja. „Intenzívny rast cien je v Košiciach, Banskej Bystrici, Prešove, Trenčíne a Žiline, a to oveľa zaujímavejší ako v Bratislave, Trnave alebo v Nitre. Hypotéky sa za rok 2017 na úverovaní nehnuteľností podieľajú 10 miliardami eur a ostatné formy financovania 15 miliardami eur,“ uvádza Martin Lazík z portálu Reality.sk. 

„Z pohľadu NBS je väčším rizikovým faktorom nadmerné zadlžovanie domácností, ako aj vývoj cien bývania.“

Za zvyšovaním cien nehnuteľností môže byť aj zdražovanie stavebných prác. „Sprísnením financovania bude ohrozená najmä skupina kupujúcich, ktorí hľadajú prvé, štartovacie a lacnejšie bývanie, teda jedno- až dvojizbové byty. Predpokladáme, že sa posilní dopyt po nájomnom bývaní. Štát teda priškrtil možnosti financovania a zároveň ani neposkytol obyvateľom alternatívu – nevytvoril podmienky pre developerov, aby stavali nájomné byty,“ dodáva Ján Palenčár, prezident Národnej asociácie realitných kancelárií (NARKS). 

Bratislava ako v stredoveku

Zdražovanie nehnuteľností a citlivosť Slovákov na cenu môžu významne brzdiť rozvoj miest a výrazne na to môže doplatiť hlavné mesto, ktoré je dlhodobo najdrahším regiónom. Bratislava však modernizáciu potrebuje. „Koncepcia mesta sa podobá stredoveku, dole sa vyrábalo, hore sa bývalo. Ja si myslím, človek by mal mať v okolí svojho bydliska všetko potrebné tak, aby nemusel sadať do svojho auta, k čomu patrí práca, škola pre dieťa, obchody či zóna na oddych,“ hovorí Ingrid Konrad, hlavná architektka mesta Bratislava. „Preto by sa malo mesto prepojiť tak, aby sme ľudí priviedli do biznis zóny mesta,“ dodáva Martin Marko zo spoločnosti HB Reavis. 

Bratislava má v tomto smere obrovské rezervy a čelí zásadným problémom s parkovaním. Ročne pribudne v hlavnom meste viac ako 70-tisíc nových áut. Pomôcť by malo presunutie ľudí do hromadnej dopravy. „Snažíme sa vytvoriť systém mobility, kde budú ľudia využívať najmä koľajovú dopravu a električkové trate,“ poznamenáva Ivo Nesrovnal, primátor Bratislavy. K tomu by sa tiež mal pridať koncept zdieľanej ekonomiky v podobe „bikesharingu“, čo je zdieľaná požičovňa bicyklov a rozvinutie pešej zóny. Problémy Bratislavy odzrkadľuje aj porovnanie s Viedňou. „Bratislava sa rozkladá na ploche takmer rovnakej ako Viedeň, ale žije tu štyrikrát menej ľudí. Potrebujeme hlavné mesto dotvárať,“ dodáva Nesrovnal.

„Bratislava je nedotvorená, rozkladá sa na ploche takmer rovnakej ako Viedeň, ale žije tu štyrikrát menej ľudí.“

Cesta von z problémov by mohla viesť cez koncept smart city, teda riešenia „múdreho mesta“. „Aj keď smart riešenia nedokážu úplne vyriešiť problém s dopravou a parkovaním, dokážu čiastočne eliminovať negatívne javy, napríklad parkovanie na chodníkoch, ‚divoké‘ parkovanie v centre mesta a podobne. Už dnes existujú aplikácie, ktoré ukážu, kde je voľné miesto a urýchlia tak parkovanie. Smart riešenia momentálne spočívajú v ponuke otvorených dát, v zjednodušovaní procesov. Dobrým príkladom je Bratislavská mestská karta,“ konštatuje Ingrid Konrad. 

 

Tieto riešenia by mohli zvyšovať atraktivitu mestského prostredia. „Smart city predstavuje riešenie, ktoré by malo uľahčiť život ľuďom. Pohľad na rozvoj mesta by tak mal byť celistvý a otvorený, čo by malo pozitívny vplyv na zamestnancov firiem a všetkých ľudí, ktorí sa stretávajú s týmto prostredím,“ hovorí Martin Marko zo spoločnosti HB Reavis. To by mohlo opäť zvyšovať ceny nehnuteľností v „rozumných“ mestách. V súčasnosti je však trendom, že sa Slováci sťahujú z drahších mestských oblastí do lacnejších okrajových regiónov. Do určitej miery teda slovenský realitný trh nie je úplne pripravený na výraznú modernizáciu miest. 

logo
Prečítajte si tiež:
26.5.2024 Redakcia FinReport

Diverzita, rovnosť a inklúzia sú o férovosti, ktorá prináša benefity úplne všetkým

Spokojnejší a zdravší zamestnanci, lojálnejší zákazníci a lepší prístup k talentom. To je len niekoľko výhod diverzity a inklúzie na ...

26.5.2024 Redakcia FinReport

Spoločnosť Apple môže mať v súvislosti s prijatím digitálneho eura problém

Dlhodobo pripravovaný projekt na prijatie digitálneho eura rozdeľuje euroobčanov aj odborníkov. Niektorí v ňom vidia budúcnosť európskeho ...

25.5.2024 Redakcia FinReport

O redukciu uhlíkovej stopy sa prepravcovia tovarov usilujú lepším vyťažovaním letov

Objem leteckej prepravy nákladov v minulom roku stúpol oproti poslednému predpandemickému roku 2019 o 10 %. Príčinou je napríklad zvýšený ...

25.5.2024 Redakcia FinReport

Slováci si sporia viac. Vyrovnávajú tak straty spôsobené vysokou infláciou

Slovenské domácnosti v tomto roku zvyšujú svoje úspory. Celkový objem ich vkladov len počas prvých dvoch mesiacov tohto roka medziročne ...

24.5.2024 Redakcia FinReport

Ceny pohonných látok sú opäť o niečo nižšie, nafta sa blíži k hranici 1,50 eura za liter

Ceny pohonných látok na Slovensku priebežne klesajú. Cena nafty sa blíži k hranici 1,50 eura za liter a oba druhy benzínov sú najlacnejšie ...

24.5.2024 Redakcia FinReport

Randall Kroszner: Umelá inteligencia by mala byť vyškolená tak, aby rešpektovala regulácie

„Inovatívne modely umelej inteligencie by mali byť trénované tak, aby rešpektovali ,ústavu´ alebo súbor regulačných pravidiel, čím by ...

24.5.2024 Jana Schochmann

Rastislav Havran: Spochybňovanie status quo ma posúva vpred

Rastislav Havran pôsobí vo funkcii generálneho riaditeľa spoločnosti UNIQA necelý rok. Pred nástupom do najvyššej pozície riadil rezort ...

24.5.2024 Redakcia FinReport

Životné minimum sa od 1. júla 2024 zvýši na 273,99 eura

Životné minimum bude opäť o niečo vyššie. Ministerstvo práce, sociálnych vecí a rodiny SR vypracovalo nové opatrenie, ktoré túto sumu ...

23.5.2024 Robert Juriš

Viac ako 7 % Európanov pracuje dlho, hoci trendom je skracovanie pracovného času

Všeobecným trendom v oblasti zamestnávania a zamestnanosti je zvyšovanie efektivity práce a s tým súvisiace skracovanie počtu odpracovaných ...

22.5.2024 Redakcia FinReport

Produkcia automobiliek klesla o takmer 15 %, spomaľuje aj slovenský priemysel

Významný pokles predaja aj výroby. Tak hodnotia automobilky na Slovensku tohtoročné prvé tri mesiace z pohľadu počtu vyrobených áut. Toto ...

22.5.2024 Redakcia FinReport

Stavebníctvo má za sebou mimoriadne zlý rok a naďalej sa prepadáva. Zlepšenie príde najskôr v roku 2025

Dôvera podnikateľov aj spotrebiteľov v domáce stavebníctvo postupne klesá. Minulý rok bol pre nich jeden z najhorších za posledné ...

21.5.2024 Redakcia FinReport

Podiel disponibilných uchádzačov o prácu v apríli 2024 klesol na 3,82 %

Nezamestnanosť na Slovensku priebežne klesá. V apríli tohto roku to bolo už tretí mesiac za sebou. Podiel disponibilných uchádzačov o prácu ...

21.5.2024 Martin Jamnický

Prídu rekordné pokuty za porušovanie GDPR aj na Slovensko?

Odstrašujúce pokuty za porušenie GDPR sa pomaly dostávajú aj do našich končín. Príkladom je aprílové potvrdenie rozhodnutia českého ...

21.5.2024 Redakcia FinReport

Rezort práce chce zrýchliť zvyšovanie minimálnej mzdy

Ministerstvo práce, sociálnych vecí a rodiny (MPSVR) SR pripravilo návrh novely zákona, ktorým by sa mala zvýšiť výška minimálnej mzdy zo ...

20.5.2024 Redakcia FinReport

Protimonopolný úrad SR preveruje možnú kartelovú dohodu na trhu práce

Protimonopolný úrad Slovenskej republiky (PMÚ) začal správne konanie týkajúce sa možnej dohody medzi zamestnávateľmi obmedzujúcej súťaž ...

18.5.2024 Redakcia FinReport

Slovenské e-shopy čakajú silný rok, tržby im vzrástli o 7 %

Tento rok by pre e-shopy mohol byť úspešnejší ako ten minuloročný. V prvom štvrťroku tohto roku dosiahli v porovnaní s prvým štvrťrokom ...

17.5.2024 Redakcia FinReport

Ceny oboch druhov benzínov aj motorovej nafty konečne výraznejšie klesli

Ceny oboch druhov benzínov predávaných na Slovensku, ako aj motorovej nafty, počas uplynulého týždňa klesli. V porovnaní s predchádzajúcim ...

17.5.2024 Eva Sadovská

Rumunsko „valcuje“ EÚ ekonomicky aj vo využívaní obnoviteľných zdrojov energie

Rumunsko už niekoľko rokov nie je na chvoste EÚ. Za posledné roky sa jeho ekonomika posunula z pozície „chudobného príbuzného“ výrazne ...

Mobilná aplikácia
VISA MasterCard Maestro Apple Pay Google Pay