Hľadaj
× Aplikácia Aplikácia

Slováci aj napriek rekordným cenám nakupujú viac, no v e-shopoch menej často ako počas pandémie

Eva Sadovská Ekonomika
SK
EN
Poslať

Slováci a Slovenky nakupujú viac ako vlani, a to aj napriek rekordne vysokej inflácii. Počas prvých siedmich mesiacov 2022 vzrástli tržby obchodníkov v stálych cenách o 9,2 %. Zvýšiť tržby sa podarilo takmer všetkým oblastiam maloobchodu s výnimkou internetových obchodov. Čo najviac vplývalo na nákupné správanie Slovákov, prečo sa nárast vlaňajšieho online nakupovania nezopakoval, a ktoré domácnosti nakupujú kvôli zdražovaniu menej?

image

Foto: Shutterstock

Ani rekordné ceny neodradili Slovákov od nakupovania

Inflácia z mesiaca na mesiac zrýchľuje a dosahuje 22-ročné maximá. Kým v januári 2022 boli ceny tovarov a služieb medziročne vyššie o 8,4 %, v auguste ich nárast dosahoval až 13,3 %. Za prvých sedem mesiacov roka 2022 tak priemerná inflácia na Slovensku presiahla hranicu 11 %.

Slováci aj napriek tomu nakupovali viac. Maloobchodné tržby v stálych cenách medziročne vzrástli o 9,2 %. Spotreba domácností, ktorej neodmysliteľnou súčasťou sú aj nákupy obyvateľov, zároveň v prvom polroku 2022 potiahla ekonomiku a podpísala sa pod nárast hrubého domáceho produktu (HDP).

Tržby narástli takmer všetkým oblastiam maloobchodu

Za prvých sedem mesiacov tohto roka narástli tržby takmer všetkým oblastiam maloobchodu. Spomedzi podielovo najvýznamnejších sa podarilo dosiahnuť vyššie tržby v prípade supermarketov a hypermarketov, ale aj v prípade špecializovaných predajní s ostatným tovarom, ako napríklad s obuvou, oblečením či drogériou.

Jedine maloobchod mimo predajní, stánkov a trhov, ktorého súčasťou sú prevažne e-shopy, zaznamenal medziročný pokles tržieb počas každého mesiaca s výnimkou júla 2022. Porovnateľné tržby ako pred rokom dosiahli počas analyzovaného obdobia predajcovia v stánkoch a na trhoch.

Tržby čerpacích staníc vykázali nárast o približne 2 %. V ich prípade však počas posledných mesiacov nastala zaujímavá situácia. Vysoké ceny pohonných látok sú síce spojené s vyšším nominálnym rastom tržieb, no po očistení o tento extrémne rýchly rast cien boli tržby v stálych cenách už významne nižšie ako pred rokom. Vyplynulo to z najaktuálnejších údajov Štatistického úradu SR.

Ako sa návrat do obchodov prejavuje v nákupných centrách?

V nákupných centrách nájdeme zastúpené takmer všetky druhy obchodov, ale aj pestrú škálu služieb či gastroprevádzok. Preto tvoria reprezentatívnu vzorku, prostredníctvom ktorej možno mapovať zmeny v spotrebiteľskom správaní. Aj v nich je evidovaný návrat k normálnemu správaniu spotrebiteľov. „Veci dennej spotreby, si módu a zábavu ľudia stále chodia radšej kupovať do obchodných centier. Dokonca aj pri elektronike majú nákupné centrá odsledované, že ak si zákazník objedná tovar napríklad online, príde si poň radšej osobne do predajne. V tomto roku tak nákupné centrá pocítili opätovný silný nárast počtu návštevníkov, ktorí v nákupných centrách možnosť nakupovania, vybavenia viacerých služieb pod jednou strechou a trávenia času so zážitkom doslova vyhľadávajú,“ skonštatoval investičný riaditeľ WOOD & Company Martin Šmigura.

Čo vplýva na nákupné správanie Slovákov?

1) Otvorené kamenné prevádzky: Dôvodom vyšších tohtoročných tržieb je fakt, že kamenné obchody boli na rozdiel od minulého roka naplno otvorené. Vlani totiž až do 19. apríla boli fyzické prevádzky zatvorené. Výnimku predstavovali  iba predajne s potravinami, drogériou či lekárne. Predaj väčšiny tovarov sa tak uskutočňoval iba cez online kanály. Tohtoročné čísla maloobchodných tržieb ukazujú, že e-commerce nedokáže úplne nahradiť existenciu fyzických prevádzok. Pochopiteľne, online nakupovanie má svoje dôležité miesto v schéme nakupovania. No skúsenosť z ostatného obdobia potvrdzuje, že z dlhodobého hľadiska je e-commerce ideálny v kombinácii s klasickým nakupovaním.

2) Efekt odloženej spotreby: Vynútené úspory či odložená spotreba sú pojmy, ktoré sa spájajú s vytváraním finančných rezerv Slovákov a Sloveniek počas pandémie. A to najmä počas lockdownov s prísnymi opatreniami, ktoré obmedzovali, respektíve zakazovali navštevovanie kamenných obchodov. Aj napriek možnosti nakupovať online, mnohí spotrebitelia odložili nákupy na neskôr. Napríklad počas lockdownu v úvode roka 2021 držali Slováci na bežných účtoch v bankách približne pol miliardy eur takpovediac „navyše“. Vďaka odloženým finančným prostriedkom tak dokážu Slováci realizovať väčšie nákupy ako vlani, a to aj napriek vyšším cenám tovarov.

3) Len to najnutnejšie, žiadny luxus: Výraznejšie zdražovanie a s ním spojené vyššie náklady na základné a nevyhnutné tovary a služby (najmä potraviny a bývanie) spôsobili u určitých skupín obyvateľstva obozretné míňanie na luxusnejšie tovary a služby. Ide predovšetkým o skupiny obyvateľstva, ako sú domácnosti seniorov, nezamestnaných, so zdravotne znevýhodnenými členmi, ale aj o domácnosti jedného rodiča s deťmi či viacčlenné rodiny.

4) Solidarita s utečencami: Od vypuknutia vojnového konfliktu na Ukrajine uplynulo viac ako šesť mesiacov. Slováci najmä bezprostredne po začiatku agresie prejavili vysokú mieru solidarity. Utečencom pomáhali finančnými príspevkami, ale aj kúpou spotrebného tovaru – napríklad trvanlivých potravín, drogérie, vankúšov a paplónov, oblečenia, detského tovaru a mnohého iného. Desiatky tisíc Ukrajincov sa zároveň stali zákazníkmi v našich obchodov.

Kľúčové slová

logo
Prečítajte si tiež:
4.12.2022 Redakcia FinReport

Juniper Research: Hodnota B2B platieb do piatich rokov vzrastie na 111 biliónov dolárov

Nová štúdia od spoločnosti Juniper Research uvádza, že globálna transakčná hodnota trhu platieb B2B v roku 2027 presiahne 111 biliónov ...

4.12.2022 Redakcia FinReport

Zhoršujúca sa ekonomická situácia spôsobila prepad aj na trhu s tabletmi

Trh s tabletmi sa prepadáva. Po mimoriadne úspešných pandemických rokoch 2020 a 2021 sa tomuto segmentu prestáva dariť a obchod s nimi sa ...

3.12.2022 Redakcia FinReport

Top 10 rád, ako nakupovať vianočné darčeky v čase rekordnej inflácie

Vianoce by mali byť časom radosti, pokoja a rodinných tradícií, ale zároveň sú aj obdobím zvýšených výdavkov. V tomto roku to kvôli ...

3.12.2022 Redakcia FinReport

Víťazmi krízy sú okrem energetických firiem aj finančné a spotrebiteľské spoločnosti

Najlepšie hospodárske výsledky za tretí štvrťrok tohto roku zverejnili finančné a spotrebiteľské spoločnosti. Z pohľadu výnosov sú ...

2.12.2022 Redakcia FinReport

Slovenská pobočka Groupamy sa stala súčasťou poisťovne Union

Prevod poistného kmeňa poistných zmlúv neživotného poistenia a poistenia schopnosti splácať úver slovenskej pobočky medzinárodnej ...

2.12.2022 Redakcia FinReport

TOP 8 noviniek v novele Zákonníka práce

O niektorých zmenách a usmerneniach, ktoré prináša posledná verzia Zákonníka práce sme už písali. Legislatívna úprava však okrem ...

1.12.2022 Magdaléna Švančarková

Faktúry online prišli o údaje svojich používateľov. Tí majú nárok na náhradu škody

Poskytovateľ online faktúr pre zákazníkov, služba Faktúry online, stratila údaje všetkých svojich klientov. Podľa informácií z webovej ...

1.12.2022 Naďa Černá

Záujem o luxusné hodinky stúpa, tržby známych švajčiarskych značiek medziročne vzrástli o 29 %

V ekonomicky neistej dobe, ktorú aktuálne prežívame, sa mnohí snažia investovať do finančných nástrojov, ktoré poskytujú aspoň určitú ...

30.11.2022 Roland Régely

UNIVERSAL maklérsky dom: Tržby kontinuálne rastú, v pláne je expanzia na západ

UNIVERSAL maklérsky dom je stabilnou súčasťou desiatky najväčších samostatných finančných agentov na slovenskom trhu. Firme v posledných ...

29.11.2022 Naďa Černá

Vznikol, aby bojoval proti korupcii a nekalým praktikám. Ako sa mu darí chrániť whistleblowerov?

Každý, kto čelí šikane či inému negatívnemu správaniu sa zo strany zamestnávateľa, sa môže obrátiť na Úrad na ochranu oznamovateľov. ...

28.11.2022 Robert Juriš a Naďa Černá

Best Global Brands: Najcennejšou značkou na svete je Apple pred ďalšími technologickými firmami

Nositeľmi najhodnotnejších brandov na svete sú technologické firmy. Suverénne najcennejšou značkou na svete podľa rebríčka Interbrand je ...

28.11.2022 Redakcia FinReport

Výrobné ceny v priemysle ťahajú nahor najmä extrémne zvýšené ceny v energetike

Ceny v priemyselnej výrobe pre domáci trh v októbri 2022 medziročne vzrástli o takmer 60 %. Stalo sa tak najmä v dôsledku viac ako ...

27.11.2022 Redakcia FinReport

Nedostatok čipov stojí automotive len v posledných dvoch rokoch 100 miliárd eur

Hlavnou obeťou globálnej krízy v oblasti polovodičov je automobilový priemysel. Analytici poisťovne pohľadávok Allianz Trade odhadujú, že ...

25.11.2022 Redakcia FinReport

Ceny benzínu aj nafty klesajú, reagujú na vývin cien ropy na svetových trhoch

Ceny pohonných látok na Slovensku začali klesať. Je to dobrá správa pre všetkých vodičov, ktorí si v súčasnosti môžu natankovať do ...

25.11.2022 Redakcia FinReport

Saxo Bank v budúcom roku očakáva pokles tržieb a ďalší problematický rok pre investorov

Dvanásťmesačný odhad ziskovosti firiem zastúpených v indexe S&P 500 je príliš vysoký. V súčasnosti dosahuje 235,34 amerického dolára, ...

25.11.2022 Redakcia FinReport

Čína prestáva byť motorom globálnej ekonomiky

Medzinárodné letisko v Hongkongu je z pohľadu nákladnej leteckej dopravy najrušnejším uzlom na svete. Vývoj objemu globálneho leteckého ...

24.11.2022 Redakcia FinReport

Nákladná doprava je na tom horšie ako vlani, naopak, osobná neustále rastie

Celkový objem nákladnej prepravy v septembri 2022 medziročne dosiahol nižšie hodnoty ako pred rokom. Pri objeme 18,1 milióna ton predstavuje ...

23.11.2022 Redakcia FinReport

Rating Ukrajiny sa prvýkrát od ruskej invázie zvýšil, no ekonomický výhľad je naďalej negatívny

Ukrajina sa od začiatku vojenskej invázie Ruska vo februári tohto roku zaradila medzi päticu krajín s najhoršou investičnou klímou na svete. ...

Aplikácia

  1. 1.
    Zhoršujúca sa ekonomická situácia spôsobila prepad aj na trhu s tabletmi
  2. 2.
    Juniper Research: Hodnota B2B platieb do piatich rokov vzrastie na 111 biliónov dolárov
  3. 3.
    Primátorke Zmarzlákovej klesol plat o takmer 800 eur, poslanci Trstenej odklepli navýšenie len o 15 percent
  4. 4.
    Slovenská pobočka Groupamy sa stala súčasťou poisťovne Union
  5. 5.
    Víťazmi krízy sú okrem energetických firiem aj finančné a spotrebiteľské spoločnosti