Hľadaj
× Aplikácia Aplikácia

Shrinkflácia: Za rovnakú cenu dostávame menej, výrobcovia kvôli vysokým nákladom zmenšujú balenia

Zuzana Fryč Ekonomika Poslať

Tovar v predajniach môže zdražieť dvomi spôsobmi. Buď sa jednoducho zvýši jeho cena, alebo sa zmení gramáž či objem, samozrejme, smerom nadol, a cena zostane pôvodná. Takéto praktiky sa nazývajú shrinkflácia a od zákazníkov si vyžadujú oveľa viac pozornosti ako klasický spôsob zdražovania založený na prostom zvýšení ceny výrobku.

shrinkflácia

Foto: Shutterstock

Menej tovaru za rovnaký objem peňazí. Takzvanú shrinkfláciu si výraznejšie všimneme najmä v období rastúcej inflácie, keď sú ľudia pri nákupoch oveľa citlivejší nielen na ceny, ale aj na množstvo daného výrobku či tovaru, ktoré sú predávané za pôvodnú cenu. K takýmto praktikám sa uchyľuje čoraz viac slovenských aj zahraničných výrobcov potravín či drogistického tovaru, aby sa dokázali vyrovnať s rastúcimi nákladmi za suroviny a energie.

Potrebné je byť všímavý

Dôležité je uvedomiť si, že nejde o žiadnu nekalú obchodnú praktiku zo strany výrobcu či obchodu, hoci mnohých zákazníkov dokáže tento fakt nepríjemne prekvapiť. Zákazník si totiž pri nákupe dokáže hmotnosť výrobku skontrolovať, keďže má všetky pravdivé údaje o množstve a veľkosti výrobku uvedené na obale. Otázkou je, do akej miery je obozretný a či si to dokáže všimnúť.

Podľa prezidentky Zväzu obchodu SR Nadeždy Machútovej shrinkflácia nie je novinkou, akurát si ju v súčasnosti viac všímame a uvedomujeme. Pretože najmä v období rýchleho rastu cien sa výrobcovia snažia udržať cenu svojich produktov aj za cenu zmenšovaním obsahu, veľkosti či hmotnosti svojich produktov.

Ide o prirodzenú reakciu, lebo aj im neúmerne rastú náklady, najmä ceny surovín a energií. Takýto jav sa týka širokej škály potravinových výrobkov od mrazených, cez chladené balené, mliečne, nápoje až po pečivo. Buď zákazník zaplatí tú istú cenu za menej tovaru, alebo dá za to isté množstvo viac peňazí ako predtým,“ hovorí prezidentka.

Podľa nej zostáva na spotrebiteľovi, ako tomuto trendu prispôsobí svoje nákupné správanie, pričom stále si môže kúpiť aj väčšie balenia, ktoré môžu byť cenovo výhodnejšie ako tie menšie. Samozrejme, ani to nie je pravidlo. Vo všeobecnosti však podľa nej platí, že informovaný spotrebiteľ robí lepšie rozhodnutia a dôverujúci spotrebiteľ nakupuje viac. 

„Niektorí producenti môžu v súčasnom období vysokej inflácie voliť túto cestu, prípadne kombináciu oboch variantov, aby zdražovanie nebolo pre spotrebiteľov až také citeľné. Netreba totiž zabúdať na to, že pocitová inflácia, teda inflácia vnímaná spotrebiteľmi, je väčšinou ešte vyššia ako skutočná inflácia,“ uvádza analytička 365.bank Jana Glasová.

Konkrétne préklady shrinkflácie

Všeobecne po tomto nástroji častejšie siahajú nadnárodné spoločnosti a obchodné reťazce, ktoré si dávajú vyrábať privátne značky. Príkladom môže byť maslo Pilos, ktoré sa z pôvodnej 250-gramovej hmotnosti zmenšilo na 200 gramov.

Je to však veľmi individuálne. „V rámci drvivej väčšiny privátnych značiek obchodníkov nedošlo k zmenšovaniu obalov. Toto sa deje skôr pri značkových výrobkoch. Dôvody môžu byť rôzne a nemusí sa to týkať iba cenovej politiky producentov potravín súvisiacej so súčasnou infláciou,“ tvrdí predseda Slovenskej aliancie moderného obchodu (SAMO) Martin Krajčovič.

Príkladom môže byť tiež nadnárodná spoločnosť Mondelez International, výrobca čokolád Figaro, ktorá kvôli zvýšeným nákladom na výrobu pristúpila k rovnakému kroku a niektoré tabuľkové čokolády zmenšila o 10 gramov.

„Od apríla tohto roku sú v obchodoch niektoré tabuľkové čokolády Figaro s nižšou gramážou, pričom sme zachovali receptúru a kvalitu výrobku. Konkrétne ide o horkú čokoládu (43 %) a Figaro mliečnu čokoládu, u ktorých sa zmenila gramáž z 90 na 80 gramov za tabuľku. Nová gramáž je však vždy jasne uvedená na obale,“ potvrdzuje manažér pre komunikáciu spoločnosti Jíři Šebek.

Zároveň podotýka, že vzhľadom na nárast cien vstupov prijala firma viacero opatrení v oblasti zlepšenia výkonnosti výroby s cieľom dosiahnuť čo najnižší vplyv na spotrebiteľazaistiť konkurencieschopnosť. Výrobné náklady pritom predstavujú komplexnú oblasť, ktorú ovplyvňuje viacero faktorov. Napríklad ide o výmenné kurzy, zaisťovacie ceny komodít či náklady na pracovnú silu.

Funguje to aj v zahraničí

„Aj v zahraničí sa dá vidieť, že napríklad plechovka známeho kolového nápoja sa zmenšila z 250 ml na 170 ml. Zároveň platí, že je výlučným právom výrobcu určiť, v akých veľkostných baleniach bude svoj produkt predávať,“ vysvetľuje N. Machútová. Podobne aj čipsy značky Pringles sa z pôvodných 200 gramov zmenšili na 165 gramov, a napríklad v Holandsku namiesto 500-gramovej múky predávajú už len 400-gramovú. Výnimkou nie sú ani balenia rôznych druhov obľúbených cereálií značky General Mills. Svoj objem znižuje aj drogistický tovar, ako napríklad vybrané papierové utierky, ktorých počet zo 168 listov na kotúči klesol na 120.

Dôležitá je jednotková cena

Existuje pritom jednoduchý spôsob, ako sa v týchto cenách rýchlo vyznať. „Keďže predávajúci je povinný zabezpečiť, aby ním predávaný výrobok bol zreteľne označený údajmi o miere alebo o množstve a spotrebiteľovi je takáto informácia dostupná, v záujme porovnania výhodnosti nákupu odporúčame na tento účel zohľadňovať informáciu o jednotkovej cene za liter či kilogram, ktorú je predávajúci taktiež povinný uvádzať na cenovkách výrobkov,“ približuje analytička Slovenskej obchodnej inšpekcie (SOI) Soňa Podobová.

Analytici tiež upozorňujú na to, že dávať si na to pozor sa oplatí. Nižšia cena výrobku oproti ostatným totiž môže následne priniesť dokonca aj vyšší dopyt po ňom, keďže stabilná cena dokáže v očiach spotrebiteľa prekryť informáciu o zmenšenom produkte.

Dôvodom môže byť aj udržateľnosť

Podľa M. Krajčoviča takáto optimalizácia veľkosti a hmotnosti obalov produktov nastáva aj mimo rastúcej inflácie, len je možno menej viditeľná. „Optimalizácia zväčša kopíruje spotrebiteľské správanie pri nákupe nielen potravín, ale aj drogérie, či už ide o zmenšenie spotrebnej dávky, alebo v niektorých prípadoch aj o jej zväčšenie. Zmenšovanie súvisí aj s udržateľnosťou, aby sa na jednej strane neplytvalo potravinami a na druhej, aby sa znižovala energetická dávka potravín, ktoré nemajú príliš dobrý pomer nutričných hodnôt, ako napríklad čokoláda,“ opisuje M. Krajčovič.

Zároveň dopĺňa, že ďalším dôvodom môže byť aj takzvaná kompaktácia obalov napríklad pri pracích prostriedkoch, u ktorých vďaka novým receptúram stačí na rovnaký počet praní menší objem pracieho prostriedku.

Nepristúpili na shrinkfláciu

Na trhu sú však stále aj výrobcovia, ktorí sa bránia zníženiu hmotnosti výrobku a radšej upravia cenu. Ide napríklad o slovenského výrobcu Tatranská mliekareň. „Spoločnosť TAMI ani vzhľadom na aktuálnu situáciu na trhu nepristúpila k znižovaniu hmotnosti svojich výrobkov namiesto zvyšovania ceny,“ potvrdzuje obchodný riaditeľ mliekarne Ján Husák.

logo
Prečítajte si tiež:
28.3.2024 Zuzana Fryč

Ako postupovať pri dopravnej kolízii a ako si uplatniť škodu v poisťovni?

Na Slovensku sa každoročne stanú tisíce dopravných nehôd, ku ktorým je nevyhnutné privolať políciu a aktívne s ňou spolupracovať. Okrem ...

28.3.2024 Redakcia FinReport

Daňové úrady posilňujú podporu a predlžujú úradné hodiny

Posilnené podateľne, dlhšie otvorené daňové úrady a možnosť „drive in“. Daňové úrady po celom Slovensku budú posledné dva dni, ...

28.3.2024 Redakcia FinReport

Pohonné látky pred Veľkou nocou výrazne zdraželi

Spotrebiteľské ceny oboch druhov benzínov pred veľkonočnými sviatkami stúpli. Dosiahli najvyššiu úroveň za posledných 20 týždňov. ...

28.3.2024 Redakcia FinReport

Priemyselným výrobcom klesli ceny najvýraznejšie za 12 rokov

Výrobné ceny priemyselných výrobcov sa vo februári 2024 prepadli o viac ako 15 %. Najvýraznejší vplyv na celkový výsledok mali o tretinu ...

28.3.2024 Redakcia FinReport

Vďaka lotérii Mega Milllions je na svete o jedného miliardára viac

Americká lotéria s priliehavým názvom Mega Millions stvorila ďalšieho dolárového miliardára. Zatiaľ neznámy šťastlivec si totiž odnesie ...

27.3.2024 Dominik Horváth

Analýza: Biden vs. Trump – čo môže priniesť ich súboj v amerických prezidentských voľbách

Prezidentské voľby v USA budú mať rovnakých kandidátov ako v roku 2020. Joe Biden a Donald Trump sa opäť stretnú v súboji o Biely dom. ...

27.3.2024 Martin Jamnický

Exekútori pri vymáhaní pohľadávok vlani dosiahli len 4,3-percentnú úspešnosť

Efektivita exekútorov na Slovensku z roka na rok klesá. V tom minulom si pohoršili takmer o štvrtinu (–23 %). Tento stav sa podpisuje aj pod ...

27.3.2024 Roland Régely

Ktorý sprostredkovateľ má najviac podriadených finančných agentov a ktorý si vlani najviac polepšil?

Počet podriadených finančných agentov na Slovensku zrejme čoskoro prekročí hranicu 17-tisíc. Svedčia o tom štatistiky Národnej banky ...

27.3.2024 Redakcia FinReport

Nálada slovenských podnikateľov a spotrebiteľov sa opäť začala zhoršovať

Dôvera podnikateľov a spotrebiteľov v slovenskú ekonomiku v marci tohto roku mierne klesla. Stalo sa to po štyroch mesiacoch priebežného rastu ...

27.3.2024 Redakcia FinReport

Rezort práce pripravil ďalší balík projektov na podporu zamestnanosti

Ministerstvo práce predstavilo súbor troch nových projektov, ktorých úlohou je vytváranie pracovných miest pre nezamestnaných, motivovanie ...

27.3.2024 Redakcia FinReport

Tatra banka rozdelí medzi akcionárov viac ako 155 miliónov eur

Tatra banka dosiahla v minulom roku zisk viac ako 237 miliónov eur. Valné zhromaždenie tejto banky včera rozhodlo, ako naloží s týmito ...

26.3.2024 Redakcia FinReport

Projekt: Štát preplatí zamestnávateľom 90 % z ceny práce mladých ľudí

Štát pripravil projekt, ktorý má pomôcť zamestnať mladých ľudí bezprostredne po absolvovaní či už strednej alebo vysokej školy. Projekt ...

26.3.2024 Robert Juriš

Slovensko má najvyšší podiel fiktívnych živnostníkov v EÚ, švarcsystém dostane stopku

Slovensko má najvyšší podiel takzvaných fiktívnych živnostníkov v rámci krajín Európskej únie. Aj preto chystá Ministerstvo práce, ...

25.3.2024 Redakcia FinReport

Nový zákon o digitálnych trhoch preveria na troch gigantoch – na Apple, Alphabete a Meta Platforms

Európska komisia sa púšťa do rozsiahleho vyšetrovania. Na mušku si tentoraz zoberie technologických lídrov v podobe spoločností Apple, ...

24.3.2024 Redakcia FinReport

Zrušenie projeku výroby elektromobilov stálo spločnosť Apple 10 miliárd dolárov

Americká technologická spoločnosť Apple sa pred niekoľkými rokmi rozhodla, že sa pokúsi o výrobu vlastného plne autonómneho elektromobilu ...

23.3.2024 Redakcia FinReport

Aj Nemci testujú štvordňový pracovný týždeň. Produktivita sa nezmení, no zamestnanci budú šťastnejší

Kedysi ľudia pracovali až šesť dní v týždni, súčasný trend však smeruje k štvordňovému pracovnému týždňu. Najnovšie v Nemecku ...

23.3.2024 Redakcia FinReport

Vláda schválila novelu leteckého zákona, používanie dronov dostane nové pravidlá

Používanie bezpilotných lietadiel – dronov na Slovensku dostane nový legislatívny rámec. Vláda totiž schválila novelu zákona o civilnom ...

22.3.2024 Redakcia FinReport

Ceny nafty a benzínu sú vyššie ako pred rokom, naopak, LNG a LPG zlacneli

Ceny benzínu natural 95 aj motorovej nafty počas uplynulého týždňa opäť o niečo klesli. Drahší z benzínov zostal na predchádzajúcej ...

Mobilná aplikácia
VISA MasterCard Maestro Apple Pay Google Pay