Hľadaj
× Aplikácia Aplikácia

Shrinkflácia: Za rovnakú cenu dostávame menej, výrobcovia kvôli vysokým nákladom zmenšujú balenia

Zuzana Fryč Ekonomika
SK
EN
Poslať

Tovar v predajniach môže zdražieť dvomi spôsobmi. Buď sa jednoducho zvýši jeho cena, alebo sa zmení gramáž či objem, samozrejme, smerom nadol, a cena zostane pôvodná. Takéto praktiky sa nazývajú shrinkflácia a od zákazníkov si vyžadujú oveľa viac pozornosti ako klasický spôsob zdražovania založený na prostom zvýšení ceny výrobku.

image

Foto: Shutterstock

Menej tovaru za rovnaký objem peňazí. Takzvanú shrinkfláciu si výraznejšie všimneme najmä v období rastúcej inflácie, keď sú ľudia pri nákupoch oveľa citlivejší nielen na ceny, ale aj na množstvo daného výrobku či tovaru, ktoré sú predávané za pôvodnú cenu. K takýmto praktikám sa uchyľuje čoraz viac slovenských aj zahraničných výrobcov potravín či drogistického tovaru, aby sa dokázali vyrovnať s rastúcimi nákladmi za suroviny a energie.

Potrebné je byť všímavý

Dôležité je uvedomiť si, že nejde o žiadnu nekalú obchodnú praktiku zo strany výrobcu či obchodu, hoci mnohých zákazníkov dokáže tento fakt nepríjemne prekvapiť. Zákazník si totiž pri nákupe dokáže hmotnosť výrobku skontrolovať, keďže má všetky pravdivé údaje o množstve a veľkosti výrobku uvedené na obale. Otázkou je, do akej miery je obozretný a či si to dokáže všimnúť.

Podľa prezidentky Zväzu obchodu SR Nadeždy Machútovej shrinkflácia nie je novinkou, akurát si ju v súčasnosti viac všímame a uvedomujeme. Pretože najmä v období rýchleho rastu cien sa výrobcovia snažia udržať cenu svojich produktov aj za cenu zmenšovaním obsahu, veľkosti či hmotnosti svojich produktov.

Ide o prirodzenú reakciu, lebo aj im neúmerne rastú náklady, najmä ceny surovín a energií. Takýto jav sa týka širokej škály potravinových výrobkov od mrazených, cez chladené balené, mliečne, nápoje až po pečivo. Buď zákazník zaplatí tú istú cenu za menej tovaru, alebo dá za to isté množstvo viac peňazí ako predtým,“ hovorí prezidentka.

Podľa nej zostáva na spotrebiteľovi, ako tomuto trendu prispôsobí svoje nákupné správanie, pričom stále si môže kúpiť aj väčšie balenia, ktoré môžu byť cenovo výhodnejšie ako tie menšie. Samozrejme, ani to nie je pravidlo. Vo všeobecnosti však podľa nej platí, že informovaný spotrebiteľ robí lepšie rozhodnutia a dôverujúci spotrebiteľ nakupuje viac. 

„Niektorí producenti môžu v súčasnom období vysokej inflácie voliť túto cestu, prípadne kombináciu oboch variantov, aby zdražovanie nebolo pre spotrebiteľov až také citeľné. Netreba totiž zabúdať na to, že pocitová inflácia, teda inflácia vnímaná spotrebiteľmi, je väčšinou ešte vyššia ako skutočná inflácia,“ uvádza analytička 365.bank Jana Glasová.

Konkrétne préklady shrinkflácie

Všeobecne po tomto nástroji častejšie siahajú nadnárodné spoločnosti a obchodné reťazce, ktoré si dávajú vyrábať privátne značky. Príkladom môže byť maslo Pilos, ktoré sa z pôvodnej 250-gramovej hmotnosti zmenšilo na 200 gramov.

Je to však veľmi individuálne. „V rámci drvivej väčšiny privátnych značiek obchodníkov nedošlo k zmenšovaniu obalov. Toto sa deje skôr pri značkových výrobkoch. Dôvody môžu byť rôzne a nemusí sa to týkať iba cenovej politiky producentov potravín súvisiacej so súčasnou infláciou,“ tvrdí predseda Slovenskej aliancie moderného obchodu (SAMO) Martin Krajčovič.

Príkladom môže byť tiež nadnárodná spoločnosť Mondelez International, výrobca čokolád Figaro, ktorá kvôli zvýšeným nákladom na výrobu pristúpila k rovnakému kroku a niektoré tabuľkové čokolády zmenšila o 10 gramov.

„Od apríla tohto roku sú v obchodoch niektoré tabuľkové čokolády Figaro s nižšou gramážou, pričom sme zachovali receptúru a kvalitu výrobku. Konkrétne ide o horkú čokoládu (43 %) a Figaro mliečnu čokoládu, u ktorých sa zmenila gramáž z 90 na 80 gramov za tabuľku. Nová gramáž je však vždy jasne uvedená na obale,“ potvrdzuje manažér pre komunikáciu spoločnosti Jíři Šebek.

Zároveň podotýka, že vzhľadom na nárast cien vstupov prijala firma viacero opatrení v oblasti zlepšenia výkonnosti výroby s cieľom dosiahnuť čo najnižší vplyv na spotrebiteľazaistiť konkurencieschopnosť. Výrobné náklady pritom predstavujú komplexnú oblasť, ktorú ovplyvňuje viacero faktorov. Napríklad ide o výmenné kurzy, zaisťovacie ceny komodít či náklady na pracovnú silu.

Funguje to aj v zahraničí

„Aj v zahraničí sa dá vidieť, že napríklad plechovka známeho kolového nápoja sa zmenšila z 250 ml na 170 ml. Zároveň platí, že je výlučným právom výrobcu určiť, v akých veľkostných baleniach bude svoj produkt predávať,“ vysvetľuje N. Machútová. Podobne aj čipsy značky Pringles sa z pôvodných 200 gramov zmenšili na 165 gramov, a napríklad v Holandsku namiesto 500-gramovej múky predávajú už len 400-gramovú. Výnimkou nie sú ani balenia rôznych druhov obľúbených cereálií značky General Mills. Svoj objem znižuje aj drogistický tovar, ako napríklad vybrané papierové utierky, ktorých počet zo 168 listov na kotúči klesol na 120.

Dôležitá je jednotková cena

Existuje pritom jednoduchý spôsob, ako sa v týchto cenách rýchlo vyznať. „Keďže predávajúci je povinný zabezpečiť, aby ním predávaný výrobok bol zreteľne označený údajmi o miere alebo o množstve a spotrebiteľovi je takáto informácia dostupná, v záujme porovnania výhodnosti nákupu odporúčame na tento účel zohľadňovať informáciu o jednotkovej cene za liter či kilogram, ktorú je predávajúci taktiež povinný uvádzať na cenovkách výrobkov,“ približuje analytička Slovenskej obchodnej inšpekcie (SOI) Soňa Podobová.

Analytici tiež upozorňujú na to, že dávať si na to pozor sa oplatí. Nižšia cena výrobku oproti ostatným totiž môže následne priniesť dokonca aj vyšší dopyt po ňom, keďže stabilná cena dokáže v očiach spotrebiteľa prekryť informáciu o zmenšenom produkte.

Dôvodom môže byť aj udržateľnosť

Podľa M. Krajčoviča takáto optimalizácia veľkosti a hmotnosti obalov produktov nastáva aj mimo rastúcej inflácie, len je možno menej viditeľná. „Optimalizácia zväčša kopíruje spotrebiteľské správanie pri nákupe nielen potravín, ale aj drogérie, či už ide o zmenšenie spotrebnej dávky, alebo v niektorých prípadoch aj o jej zväčšenie. Zmenšovanie súvisí aj s udržateľnosťou, aby sa na jednej strane neplytvalo potravinami a na druhej, aby sa znižovala energetická dávka potravín, ktoré nemajú príliš dobrý pomer nutričných hodnôt, ako napríklad čokoláda,“ opisuje M. Krajčovič.

Zároveň dopĺňa, že ďalším dôvodom môže byť aj takzvaná kompaktácia obalov napríklad pri pracích prostriedkoch, u ktorých vďaka novým receptúram stačí na rovnaký počet praní menší objem pracieho prostriedku.

Nepristúpili na shrinkfláciu

Na trhu sú však stále aj výrobcovia, ktorí sa bránia zníženiu hmotnosti výrobku a radšej upravia cenu. Ide napríklad o slovenského výrobcu Tatranská mliekareň. „Spoločnosť TAMI ani vzhľadom na aktuálnu situáciu na trhu nepristúpila k znižovaniu hmotnosti svojich výrobkov namiesto zvyšovania ceny,“ potvrdzuje obchodný riaditeľ mliekarne Ján Husák.

Kľúčové slová

logo
Prečítajte si tiež:
1.2.2023 Robert Juriš

Banky vlani zaznamenali rekordné zisky 829 miliónov eur. Najväčšie príjmy pre ne predstavujú výnosy z úrokov

Banky pôsobiace na slovenskom finančnom trhu majú za sebou mimoriadne úspešný rok. Vlani zaznamenali čistý zisk vo výške 829 miliónov eur. ...

1.2.2023 Redakcia FinReport

Dvadsať rokov spolupráce: Banka sprostredkúva poistenie a poisťovňa úvery

Obľuba nakupovania pod jednou strechou na Slovensku rastie a platí to aj pre financie. Poistenie od Kooperativy prostredníctvom Slovenskej ...

1.2.2023 Robert Juriš

Inflácia v eurozóne klesla na 8,5 %, na Slovensku sa stále drží blízko 15 %

Priemerná inflácia v krajinách eurozóny má zostupnú tendenciu – z decembrových 9,2 % sa znížila na januárových 8,5 %. Priebežný pokles ...

1.2.2023 Redakcia FinReport

Martina Slabejová: Nová výkonná riaditeľka Americkej obchodnej komory

Novou výkonnou riaditeľkou Americkej obchodnej komory na Slovensku sa stala Martina Slabejová. Na pozícii nahradí Ronalda Blaška, ktorý ...

1.2.2023 Andrej Vida

Pre získanie úveru v banke je kľúčová bonita. Čo všetko musíte spĺňať, aby ste vyhoveli?

Žiadali ste niekedy o hypotekárny alebo spotrebiteľský úver v banke? Tušíte, čo rozhoduje o tom, či úver vôbec dostanete? Viete, ako si ...

1.2.2023 Martin Jamnický

V druhom dôchodkovom pilieri je viac ako 12 miliárd eur

Objem majetku sporiteľov v druhom dôchodkovom pilieri ku koncu januára tohto roka opäť presiahol hranicu 12 miliárd eur. Presnejšie k 27. ...

31.1.2023 Dominik Horváth

Energetická kríza nás zatiaľ nezlomila. Aké škody nám ešte môže spôsobiť?

Tohtoročná zima mohla dopadnúť pre Európu katastrofálne. Vojna na Ukrajine a pozastavenie dodávok energií z Ruska spôsobili, že sa ceny ...

30.1.2023 Redakcia FinReport

Dôvera podnikateľov a spotrebiteľov v slovenskú ekonomiku sa v úvode nového roka mierne zlepšila

Nárast dôvery v slovenskú ekonomiku z konca minulého roka je stále aktuálny. Mierny nárast sa prejavil aj na začiatku nového roka. ...

29.1.2023 Redakcia FinReport

ECB: Ekonomika eurozóny sa prepadne do recesie, no tá bude len mierna

Ekonomika eurozóny slabne a prepadáva sa do recesie. Tá však bude len krátka a mierna. Hospodársky rast v tomto roku by mal byť len ...

27.1.2023 Redakcia FinReport

Ceny benzínu stúpli, naopak, cena nafty jemne klesá

Ceny pohonných látok sa od začiatku tohto roka vyvíjajú ako na hojdačke. Po počiatočnej novoročnej stagnácii sa ceny benzínu začali ...

27.1.2023 Naďa Černá

Niektorým vodičským preukazom sa končí platnosť. Dokedy a ako si vybaviť nové doklady?

V roku 2023 budú mnohí vodiči motorových vozidiel riešiť koniec platnosti svojich vodičských preukazov. Stane sa tak preto, lebo Slovensko sa ...

27.1.2023 Redakcia FinReport

Výrobné ceny v priemysle ku koncu minulého roka pribrzdili svoj viac ako 30-percentný nárast

Rast cien v priemyselnej výrobe pre domáci trh od septembra 2022 spomalil. Príčinou bolo postupné zlacňovanie energií. Od minuloročného leta ...

26.1.2023 Redakcia FinReport

Limuzíny pre šéfov štátnych firiem budú drahšie. Limit sa zvyšuje na 30-tisíc eur

Štátne organizácie budú môcť po novom kupovať riaditeľom aj zamestnancom drahšie služobné automobily. Rozhodla o tom vláda, ktorá ...

26.1.2023 Robert Juriš

Zamestnanci vyžadujú viac ako len výplatu, inak skáču z práce do práce – praktizujú job hopping

Časy, keď zamestnanci zotrvávali vo svojich zamestnaniach viac ako dvadsať rokov, a keď sa častá zmena zamestnania považovala za známku ...

25.1.2023 Redakcia FinReport

Obchod EÚ s Ruskom v roku 2022 výrazne klesol. Stúpol len dovoz niklu

Obchod Európskej únie (EÚ) s Ruskom v minulom roku výrazne klesol. Na svedomí to má rozpútanie vojny na Ukrajine a následné opakované ...

24.1.2023 Redakcia FinReport

Osobná doprava rýchlo rastie, kým nákladná je na tom horšie ako pred rokom

Počet cestujúcich v osobnej doprave v novembri 2022 bol druhý najvyšší v minulom roku, pričom prepravné výkony rástli v železničnej aj ...

23.1.2023 Redakcia FinReport

Štátny dlh krajín eurozóny vlani klesol na 85,1 % a Slovenska na 58,6 % HDP

Napriek mimoriadne ťažkému roku 2022 poznačenému doznievaním pandémie koronavírusu, stúpajúcou infláciou, narušenými dodávateľskými ...

21.1.2023 Redakcia FinReport

Čím sa dnes oplatí kúriť, a ktoré riešenia sú šetrné k životnému prostrediu?

Veľkoobchodné ceny plynu sú od začiatku ruskej vojenskej invázie na Ukrajinu mimoriadne rozkolísané a ich nárast vyvoláva obavy u množstva ...

Mobilná aplikácia

  1. 1.
    Toto sú najdôležitejšie otázky súvisiace s rodičovským dôchodkom a odpovede na ne
  2. 2.
    Ako sa v roku 2023 zvýšia príplatky za prácu cez víkendy, v noci a počas sviatkov
  3. 3.
    Pre získanie úveru v banke je kľúčová bonita. Čo všetko musíte spĺňať, aby ste vyhoveli?
  4. 4.
    Banky vlani zaznamenali rekordné zisky 829 miliónov eur. Najväčšie príjmy pre ne predstavujú výnosy z úrokov
  5. 5.
    Mladí ľudia s hypotékou môžu získať až 400-eurový daňový bonus, ak splnia tieto podmienky