Hľadaj
× Aplikácia Aplikácia

Sektor nízkouhlíkovej mobility si žiada lítium, veľa lítia

Redakcia FinReport Ekonomika
SK
EN
Poslať

S prechodom na elektrické alebo vodíkové vozidlá sa strategickou surovinou stáva lítium. Biely kov je dôležitou súčasťou dekarbonizácie hospodárstva.

image

Foto: Shutterstock

Batérie používané v elektrických vozidlách sa vyrábajú najmä z lítia. Tento zdroj, ktorý je ťažko nahraditeľný, sa vrátil do popredia začiatkom roku 2000 kvôli problémom spojeným s uskladňovaním energie. Ponuka je však v súčasnosti príliš obmedzená na to, aby pokryla dopyt, a je pod tlakom v dôsledku nedostatku investícií,“ konštatuje na základe analýzy Coface jej generálny riaditeľ pre Slovenskú republiku a Česko Ján Čarný.

Nedostatočná pozornosť

Západné ekonomiky dlhé roky nevenovali dostatočnú pozornosť zásobám v oblasti ťažby. Prvá baňa na lítium sa má otvoriť vo Francúzsku až v roku 2027. Podobne ako v prípade medi a mnohých iných rúd, výroba a dopyt po bielom kove závisia najmä od makroekonomických trendov a možností globálneho rastu. Hoci ceny väčšiny kovov od začiatku leta 2022 klesli, cena lítia sa drží a je stále vysoká.

„Tento trend je pozoruhodný najmä vzhľadom na to, že klientske sektory, najmä automobilový priemysel, majú veľmi zmiešané krátkodobé vyhliadky,“ podotýka odborník.

No keďže sektor nízkouhlíkovej mobility je podporovaný vládami, lítium je chránené pred vzostupmi a poklesmi globálneho rastu. „Celosvetový dopyt by mal v strednodobom a dlhodobom horizonte naďalej rásť najmä v súvislosti s prechodom na nízkouhlíkové technológie,“ dodáva. 

Vysoko koncentrované zdroje

Ako ukazujú údaje, Argentína, Bolívia a Čile sa podieľajú až na 58 % svetových zdrojov, čo je oveľa vyššia koncentrácia ako v prípade iných farebných kovov. Pre porovnanie, na 13 krajín pripadá 75 % zistených svetových zásob medi. Aj celosvetová produkcia lítia je veľmi koncentrovaná: dominuje tu triumvirát Austrália, Čile a Čína, ktorý v roku 2021 predstavoval 90 % celosvetovej produkcie.

Hodnotový reťazec je ešte koncentrovanejší. V roku 2021 na Čínu pripadalo 60 % svetovej produkcie lítia, čo predstavuje 77 % globálnej kapacity výroby batériových článkov a 60 % celosvetovej výroby komponentov batérií. „Výzvou je teraz získať a udržať si zručnosti s vysokou pridanou hodnotou, ktoré zabezpečia priemyselnú suverenitu krajiny spolu so silnou technologickou komparatívnou výhodou pre spoločnosti,“ podotýka J. Čarný.

Trh s hodnotou 35 miliárd eur

Asociácia európskeho automobilového priemyslu a Združenie výrobcov batérií predpovedajú, že európsky trh s batériami bude mať v roku 2030 hodnotu 35 miliárd eur, pričom približne polovicu z tejto sumy budú tvoriť lítium-iónové batérie. Európa chce byť do roku 2030 sebestačná vo výrobe batérií, ale nebude sa môcť spoliehať výlučne na národné ťažobné projekty. Zdá sa, že v strednodobom horizonte bude jej tromfom Austrália. 

Obavy z ďalšieho vývoja

Ťažobné spoločnosti sa v súčasnosti vracajú k stratégiám, ktoré sú založené skôr na hodnote ako na objeme. „Po tom, čo v prvej polovici roka 2022 zaznamenali zvýšenie ziskovosti vďaka nárastu cien, pokles cien kovov a vysoké náklady na energie prinútili ťažobné spoločnosti obmedziť investície,“ poznamenáva odborník.

V dôsledku toho by sa lítiové spoločnosti mali spoliehať na úroveň cien, aby si udržali ziskovosť, a zároveň obmedziť investície v kontexte globálnej recesie v roku 2023. „Prieskum nových zdrojov lítia môže trvať tri až päť rokov plus dva až tri roky na zavedenie spracovania rudy. To bude mať nevyhnutne vplyv na objem dodávok v strednodobom horizonte,“ dodáva.

V Európe zatiaľ panuje veľká neistota, pokiaľ ide o budúcnosť lítiového sektora. Zákaz predaja vozidiel poháňaných spaľovacími motormi v roku 2035 sa zakladá na nedoriešených programoch reindustrializácie, banských projektoch a gigafabrikách. O banské projekty v Európe sa môžu viesť ostré spory, čo zvyšuje tlak na výrobcov automobilov a ich závislosť od krajín, ktoré ťažia lítium a vyrábajú batérie. „V strednodobom horizonte to znamená zvýšenú zraniteľnosť voči krízam v dodávateľskom reťazci vrátane logistiky medzi baňami a výrobcami batérií,“ uzatvára J. Čarný.

bezpecnykurier
bezpecnykurier
bezpecnykurier Chráňte
vašu komunikáciu
bezpecnykurier Dôverné informácie
zabezpečte heslom
bezpecnykurier Diskrétnosť požadujte
aj od vašich partnerov

Kľúčové slová

logo
Prečítajte si tiež:
4.12.2022 Redakcia FinReport

Juniper Research: Hodnota B2B platieb do piatich rokov vzrastie na 111 biliónov dolárov

Nová štúdia od spoločnosti Juniper Research uvádza, že globálna transakčná hodnota trhu platieb B2B v roku 2027 presiahne 111 biliónov ...

4.12.2022 Redakcia FinReport

Zhoršujúca sa ekonomická situácia spôsobila prepad aj na trhu s tabletmi

Trh s tabletmi sa prepadáva. Po mimoriadne úspešných pandemických rokoch 2020 a 2021 sa tomuto segmentu prestáva dariť a obchod s nimi sa ...

3.12.2022 Redakcia FinReport

Top 10 rád, ako nakupovať vianočné darčeky v čase rekordnej inflácie

Vianoce by mali byť časom radosti, pokoja a rodinných tradícií, ale zároveň sú aj obdobím zvýšených výdavkov. V tomto roku to kvôli ...

3.12.2022 Redakcia FinReport

Víťazmi krízy sú okrem energetických firiem aj finančné a spotrebiteľské spoločnosti

Najlepšie hospodárske výsledky za tretí štvrťrok tohto roku zverejnili finančné a spotrebiteľské spoločnosti. Z pohľadu výnosov sú ...

2.12.2022 Redakcia FinReport

Slovenská pobočka Groupamy sa stala súčasťou poisťovne Union

Prevod poistného kmeňa poistných zmlúv neživotného poistenia a poistenia schopnosti splácať úver slovenskej pobočky medzinárodnej ...

2.12.2022 Redakcia FinReport

TOP 8 noviniek v novele Zákonníka práce

O niektorých zmenách a usmerneniach, ktoré prináša posledná verzia Zákonníka práce sme už písali. Legislatívna úprava však okrem ...

1.12.2022 Magdaléna Švančarková

Faktúry online prišli o údaje svojich používateľov. Tí majú nárok na náhradu škody

Poskytovateľ online faktúr pre zákazníkov, služba Faktúry online, stratila údaje všetkých svojich klientov. Podľa informácií z webovej ...

1.12.2022 Naďa Černá

Záujem o luxusné hodinky stúpa, tržby známych švajčiarskych značiek medziročne vzrástli o 29 %

V ekonomicky neistej dobe, ktorú aktuálne prežívame, sa mnohí snažia investovať do finančných nástrojov, ktoré poskytujú aspoň určitú ...

30.11.2022 Roland Régely

UNIVERSAL maklérsky dom: Tržby kontinuálne rastú, v pláne je expanzia na západ

UNIVERSAL maklérsky dom je stabilnou súčasťou desiatky najväčších samostatných finančných agentov na slovenskom trhu. Firme v posledných ...

29.11.2022 Naďa Černá

Vznikol, aby bojoval proti korupcii a nekalým praktikám. Ako sa mu darí chrániť whistleblowerov?

Každý, kto čelí šikane či inému negatívnemu správaniu sa zo strany zamestnávateľa, sa môže obrátiť na Úrad na ochranu oznamovateľov. ...

28.11.2022 Robert Juriš a Naďa Černá

Best Global Brands: Najcennejšou značkou na svete je Apple pred ďalšími technologickými firmami

Nositeľmi najhodnotnejších brandov na svete sú technologické firmy. Suverénne najcennejšou značkou na svete podľa rebríčka Interbrand je ...

28.11.2022 Redakcia FinReport

Výrobné ceny v priemysle ťahajú nahor najmä extrémne zvýšené ceny v energetike

Ceny v priemyselnej výrobe pre domáci trh v októbri 2022 medziročne vzrástli o takmer 60 %. Stalo sa tak najmä v dôsledku viac ako ...

27.11.2022 Redakcia FinReport

Nedostatok čipov stojí automotive len v posledných dvoch rokoch 100 miliárd eur

Hlavnou obeťou globálnej krízy v oblasti polovodičov je automobilový priemysel. Analytici poisťovne pohľadávok Allianz Trade odhadujú, že ...

25.11.2022 Redakcia FinReport

Ceny benzínu aj nafty klesajú, reagujú na vývin cien ropy na svetových trhoch

Ceny pohonných látok na Slovensku začali klesať. Je to dobrá správa pre všetkých vodičov, ktorí si v súčasnosti môžu natankovať do ...

25.11.2022 Redakcia FinReport

Saxo Bank v budúcom roku očakáva pokles tržieb a ďalší problematický rok pre investorov

Dvanásťmesačný odhad ziskovosti firiem zastúpených v indexe S&P 500 je príliš vysoký. V súčasnosti dosahuje 235,34 amerického dolára, ...

25.11.2022 Redakcia FinReport

Čína prestáva byť motorom globálnej ekonomiky

Medzinárodné letisko v Hongkongu je z pohľadu nákladnej leteckej dopravy najrušnejším uzlom na svete. Vývoj objemu globálneho leteckého ...

24.11.2022 Redakcia FinReport

Nákladná doprava je na tom horšie ako vlani, naopak, osobná neustále rastie

Celkový objem nákladnej prepravy v septembri 2022 medziročne dosiahol nižšie hodnoty ako pred rokom. Pri objeme 18,1 milióna ton predstavuje ...

23.11.2022 Redakcia FinReport

Rating Ukrajiny sa prvýkrát od ruskej invázie zvýšil, no ekonomický výhľad je naďalej negatívny

Ukrajina sa od začiatku vojenskej invázie Ruska vo februári tohto roku zaradila medzi päticu krajín s najhoršou investičnou klímou na svete. ...

Aplikácia

  1. 1.
    Zhoršujúca sa ekonomická situácia spôsobila prepad aj na trhu s tabletmi
  2. 2.
    Juniper Research: Hodnota B2B platieb do piatich rokov vzrastie na 111 biliónov dolárov
  3. 3.
    Primátorke Zmarzlákovej klesol plat o takmer 800 eur, poslanci Trstenej odklepli navýšenie len o 15 percent
  4. 4.
    TOP 8 noviniek v novele Zákonníka práce
  5. 5.
    Slovenská pobočka Groupamy sa stala súčasťou poisťovne Union