Schyľuje sa k celosvetovej vojne „batérií“ a zapoja sa aj Slováci
V Európe začínajú vznikať nové spoločnosti výrobcov batérií do elektromobilov. Ich cieľom je konkurovať Číne, ktorá momentálne udáva hlavné trendy v tomto sektore. Európska únia (EÚ) však nechce zostať pozadu a začala ofenzívu prostredníctvom masívnej podpory rozvoja technológií aj samotných spoločností výrobcov batérií.
Foto: Shutterstock
Okrem toho minulý mesiac EÚ predstavila program pomoci v boji s koronakrízou vo forme masívnych stimulačných balíkov. Dotácie by mali pomôcť hlavne menším a začínajúcim podnikom, aj keď mnohí odborníci uznávajú, že tieto spoločnosti to budú mať v súperení s ázijskými gigantmi naozaj náročné.
Dominantnou svetovou jednotkou je Čína
Čína si zatiaľ drží svoje prvenstvo s 80 % svetovej produkcie lítium-iónových článkov a väčšina produkcie, ktorá sa má v Európe v priebehu nasledujúcich piatich rokov dostať na trh, tiež patrí ázijským firmám.
Analytici tvrdia, že nová generácia batérií, ktorá by mohla Číne konkurovať, musí vydržať dlhšie, nabíjať sa rýchlejšie a musí byť bezpečnejšia a ekologickejšia ako batérie, ktoré sú na súčasnom trhu.
„Len takto si môže Európa vytvoriť konkurenčnú výhodu nad Čínou,“ uviedol pre agentúru Reuters analytik pre skladovacie energie spoločnosti Wood Mackenzie Mitalee Gupta.
Európske firmy si hľadajú cestu, kým ázijské prosperujú
No zatiaľ čo európske firmy ešte len hľadajú cestu na trh, ázijskí rivali budujú v Európe väčšie výrobné linky s vyššou kapacitou. Prvé európske továrne pre ázijské firmy, ako SK Innovation a CATL, sú vo výstavbe, pričom juhokórejský LG Chem už vyrába batérie v Poľsku a Samsung má závod v Maďarsku.
„Do Európy môžeme priniesť naše výhody v oblasti nákladov, kvality výrobkov a služieb,“ uviedla pre agentúru Reuters Susan Zengová, spolupredsedníčka európskej divízie CATL, ktorá plánuje v budúcom roku začať výrobu v Nemecku.
Od gréckeho výrobcu batérií Sunlight, cez švajčiarsky Innolith až po začínajúce podniky, ako InoBat Auto na Slovensku, firmy tvrdia, že výzva rýchleho budovania úspor z rozsahu (rastu produktivity pri poklese priemerných nákladov), vďaka ktorým budú schopné konkurovať, je nateraz najpravdepodobnejšou cestou k úspechu.
„Myslím si, že je možné mať v Európe batériové giganty,“ povedal pre agentúru Reuters výkonný riaditeľ spoločnosti Sunlight Lampros Bisalas. „Musíme len dobehnúť, napredovať a inovovať rýchlejšie ako ostatní.“
Grécka továreň Sunlight je najväčším svetovým výrobcom olovených batérií pre automatizované riadené vozidlá, vysokozdvižné vozíky a systémy na skladovanie energie, a v súčasnosti prechádza na lítiové články.
„Na týchto trhoch sú miliardy dolárov,“ uviedol L. Bisalas a dodal: „Je to veľmi veľká príležitosť, pretože vidíme, ako sa výrobcovia lítiových batérií, najmä z Číny, zameriavajú len na elektromobily.“
Počet výrobcov batérií v Európe rastie
V Európe sa výrobcovia batérií snažia začať konkurovať ázijskému trhu. Zatiaľ čo sa spoločnosti, ako švédsky Northvolt a francúzsky Verkor, zameriavajú hlavne na veľkovýrobu, iné európske firmy sa snažia skôr nájsť medzery na trhu a priniesť nové technológie, ako napríklad švajčiarska spoločnosť Innolith.
„Nemôžeme si len vziať tú istú technológiu, ktorá sa používa napríklad v Číne alebo Južnej Kórei a len tak ju odkopírovať,“ uviedol pre agentúru Reuters výkonný riaditeľ Innolithu Konstantin Solodovnikov.
Švédska spoločnosť Northvolt je zatiaľ jediným európskym startupom, ktorý vyzerá, že bude schopný konkurovať ázijských gigantom. No jej prvá továreň sa ešte stále len pripravuje na začatie výroby.
Northvolt chce za desaťročie ovládnuť 25 % európskeho trhu s batériami. To si bude podľa odhadu firmy vyžadovať výrobu približne 150 GWh, čo je viac ako trojnásobok súčasnej lítium-iónovej kapacity kontinentu.
V júli tohto roka spoločnosť navýšila svoje prostriedky prostredníctvom dlhového financovania o 1,6 miliardy dolárov, ktoré pridala k pôvodnej viac ako miliarde eur od svojich podporovateľov, ktorými sú napríklad automobilka Volkswagen a investičná banka Goldman Sachs.
Prvý závod spoločnosti Northvolt s kapacitou 40 GWh má byť otvorený vo Švédsku budúci rok. V roku 2024 bude nasledovať spoločný podnik s nemeckým Volkswagenom s potenciálnou kapacitou 24 GWh, pričom Northvolt už uzavrel dohody o predaji budúcej produkcie v hodnote 13 miliárd eur.
Vedúci výskumu skladovania energií v spoločnosti IHS Markit Julian Jansen uviedol, že uvedenie spoločnosti Northvolt na trh bolo mimoriadne pôsobivé: „Robia to rýchlosťou, ktorá pravdepodobne prekvapila veľa ľudí, a ktorú zatiaľ nedokázal dosiahnuť nikto iný.“
Podobný názor má aj generálny riaditeľ spoločnosti Verkor Benoit Lemaignan, ktorý uviedol, že spoločnosť Northvolt dokázala, že európske spoločnosti by mohli rýchlo expandovať a stať sa konkurencieschopnými vo svetovom meradle.
Samotný Verkor, ktorý je francúzskym startupom, plánuje postaviť v južnej Európe do roku 2023 továreň na lítium-iónové batérie s výkonom 16 GWh. Zatiaľ čo projekt vznikol pred vypuknutím pandémie, Lemaignan si myslí, že „zelený“ postpandemický stimulačný balík EÚ urýchli jeho plány.
„Len nás to tlačí konať ešte silnejšie a rýchlejšie, pretože to je presne to, čo je teraz potrebné robiť pre vývoj batérií v Európe,“ uviedol B. Lemaignan pre agentúru Reuters.
Slovenský príbeh píše spoločnosť InoBat Auto
Niektoré európske startupy pripúšťajú, že nedokážu dobehnúť veľké, lacné a etablované ázijské podniky. Ale napríklad InoBat Auto, slovenský startup podporovaný americkou energetickou spoločnosťou Wildcat Discovery Technologies a českým ČEZ, sa namiesto toho snaží plávať proti prúdu.
Výkonný riaditeľ spoločnosti Marián Boček pre agentúru Reuters uviedol: „Závislosť európskeho automobilového priemyslu od dovážaných sériovo vyrábaných batérií spôsobila krízu technologickej suverenity, ktorá nútila výrobcov v Európe navrhovať automobily prispôsobené ázijským batériám.“
InoBat preto plánuje prispôsobiť výrobu batérií na mieru pre vysokovýkonné vozidlá, ktoré budú spĺňať vyššie nároky. Na budúci rok plánuje vo Voderadoch uviesť do prevádzky výrobnú linku s výkonom 100 MWh. Tu InoBat plánuje otestovať chemickú výrobu batérií a vyrobiť prototypy prispôsobené potrebám automobiliek.
„Naším cieľom je zameriavať sa skôr na akýsi segment segmentu batérií produkovaných na mieru pre vysokovýkonné vozidlá,“ vysvetľuje podnikateľský zámer M. Boček.
Zelená budúcnosť Európskej únie
Už od svojho založenia v roku 2017 Európska aliancia batérií tlačí na miestne firmy, aby rozvíjali odvetvie, ktoré by malo prosperovať v nízkouhlíkovej budúcnosti a zabezpečiť, aby kontinent nebol závislý od dovážaných výrobkov alebo technológií.
Európska únia v nasledujúcich siedmich rokoch vyčlenila 550 miliárd eur na ochranu podnebia a čisté technológie. Tieto plány závisia od existencie batérií na uskladnenie obnoviteľnej energie. Časť prostriedkov by mala plynúť 13 európskym výrobcom batérií, ktorí sa klasifikovali na poberanie európskych grantov. Títo výrobcovia sa nachádzajú napríklad vo Francúzsku, Nemecku, Poľsku, ale aj na Slovensku.
Očakáva sa, že európska výroba elektromobilov sa v nasledujúcich piatich rokoch zvýši šesťnásobne a vedúci predstavitelia EÚ predpokladajú, že hodnotový reťazec batérií – od ťažby, cez výrobu až po recykláciu – do roku 2025, bude predstavovať 250 miliárd eur.
Mzdová kalkulačka
Mzdová kalkulačka ADVANCED
Kalkulačka tehotenskej dávky
Kalkulačka materskej dávky
Kalkulačka rodičovského bonusu
Valorizácia dôchodkov
Kalkulačka na výpočet dôchodku
Kalkulačka dôchodkového veku
Kalkulačka vdovského dôchodku
Kalkulačka sirotského dôchodku
Kalkulačka minimálneho dôchodku
Porovnanie zdravotných poisťovní
2024
Finanční agenti
Kryptomeny
Unicef
Zamestnanie
SPRAVODAJSTVO
Najčítanejšie
- 1.Stredoveké trhy na Bratislavskom hrade 29. marca - 1. apríla 2024
- 2.Kryptoveľmoci: Najvyššiu mieru vlastníctva kryptomien majú v Turecku, Thajsku a v Argentíne
- 3.Pav Gill: Whistleblower z kauzy Wirecard spustil novú oznamovaciu platformu Confide
- 4.J&T ARCH sa stal najväčším fondom v Česku a na Slovensku
- 5.Cyklista neprežil zrážku s autom medzi Skalicou a Holíčom, polícia apeluje na používanie reflexných prvkov (foto)