Hľadaj

Schyľuje sa k celosvetovej vojne „batérií“ a zapoja sa aj Slováci

Ekonomika Poslať

V Európe začínajú vznikať nové spoločnosti výrobcov batérií do elektromobilov. Ich cieľom je konkurovať Číne, ktorá momentálne udáva hlavné trendy v tomto sektore. Európska únia (EÚ) však nechce zostať pozadu a začala ofenzívu prostredníctvom masívnej podpory rozvoja technológií aj samotných spoločností výrobcov batérií.

image

Foto: Shutterstock

Okrem toho minulý mesiac EÚ predstavila program pomoci v boji s koronakrízou vo forme masívnych stimulačných balíkov. Dotácie by mali pomôcť hlavne menším a začínajúcim podnikom, aj keď mnohí odborníci uznávajú, že tieto spoločnosti to budú mať v súperení s ázijskými gigantmi naozaj náročné.

Dominantnou svetovou jednotkou je Čína

Čína si zatiaľ drží svoje prvenstvo s 80 % svetovej produkcie lítium-iónových článkov a väčšina produkcie, ktorá sa má v Európe v priebehu nasledujúcich piatich rokov dostať na trh, tiež patrí ázijským firmám.

Analytici tvrdia, že nová generácia batérií, ktorá by mohla Číne konkurovať, musí vydržať dlhšie, nabíjať sa rýchlejšie a musí byť bezpečnejšia a ekologickejšia ako batérie, ktoré sú na súčasnom trhu.

„Len takto si môže Európa vytvoriť konkurenčnú výhodu nad Čínou,“ uviedol pre agentúru Reuters analytik pre skladovacie energie spoločnosti Wood Mackenzie Mitalee Gupta.

Európske firmy si hľadajú cestu, kým ázijské prosperujú

No zatiaľ čo európske firmy ešte len hľadajú cestu na trh, ázijskí rivali budujú v Európe väčšie výrobné linky s vyššou kapacitou. Prvé európske továrne pre ázijské firmy, ako SK Innovation a CATL, sú vo výstavbe, pričom juhokórejský LG Chem už vyrába batérie v Poľsku a Samsung má závod v Maďarsku.

„Do Európy môžeme priniesť naše výhody v oblasti nákladov, kvality výrobkov a služieb,“ uviedla pre agentúru Reuters Susan Zengová, spolupredsedníčka európskej divízie CATL, ktorá plánuje v budúcom roku začať výrobu v Nemecku.

Od gréckeho výrobcu batérií Sunlight, cez švajčiarsky Innolith až po začínajúce podniky, ako InoBat Auto na Slovensku, firmy tvrdia, že výzva rýchleho budovania úspor z rozsahu (rastu produktivity pri poklese priemerných nákladov), vďaka ktorým budú schopné konkurovať, je nateraz najpravdepodobnejšou cestou k úspechu.

„Myslím si, že je možné mať v Európe batériové giganty,“ povedal pre agentúru Reuters výkonný riaditeľ spoločnosti Sunlight Lampros Bisalas. „Musíme len dobehnúť, napredovať a inovovať rýchlejšie ako ostatní.“

Grécka továreň Sunlight je najväčším svetovým výrobcom olovených batérií pre automatizované riadené vozidlá, vysokozdvižné vozíky a systémy na skladovanie energie, a v súčasnosti prechádza na lítiové články.

„Na týchto trhoch sú miliardy dolárov,“ uviedol L. Bisalas a dodal: „Je to veľmi veľká príležitosť, pretože vidíme, ako sa výrobcovia lítiových batérií, najmä z Číny, zameriavajú len na elektromobily.“

Počet výrobcov batérií v Európe rastie

V Európe sa výrobcovia batérií snažia začať konkurovať ázijskému trhu. Zatiaľ čo sa spoločnosti, ako švédsky Northvolt a francúzsky Verkor, zameriavajú hlavne na veľkovýrobu, iné európske firmy sa snažia skôr nájsť medzery na trhu a priniesť nové technológie, ako napríklad švajčiarska spoločnosť Innolith.

„Nemôžeme si len vziať tú istú technológiu, ktorá sa používa napríklad v Číne alebo Južnej Kórei a len tak ju odkopírovať,“ uviedol pre agentúru Reuters výkonný riaditeľ Innolithu Konstantin Solodovnikov.

Švédska spoločnosť Northvolt je zatiaľ jediným európskym startupom, ktorý vyzerá, že bude schopný konkurovať ázijských gigantom. No jej prvá továreň sa ešte stále len pripravuje na začatie výroby.

Northvolt chce za desaťročie ovládnuť 25 % európskeho trhu s batériami. To si bude podľa odhadu firmy vyžadovať výrobu približne 150 GWh, čo je viac ako trojnásobok súčasnej lítium-iónovej kapacity kontinentu.

V júli tohto roka spoločnosť navýšila svoje prostriedky prostredníctvom dlhového financovania o 1,6 miliardy dolárov, ktoré pridala k pôvodnej viac ako miliarde eur od svojich podporovateľov, ktorými sú napríklad automobilka Volkswagen a investičná banka Goldman Sachs.

Prvý závod spoločnosti Northvolt s kapacitou 40 GWh má byť otvorený vo Švédsku budúci rok. V roku 2024 bude nasledovať spoločný podnik s nemeckým Volkswagenom s potenciálnou kapacitou 24 GWh, pričom Northvolt už uzavrel dohody o predaji budúcej produkcie v hodnote 13 miliárd eur.

Vedúci výskumu skladovania energií v spoločnosti IHS Markit Julian Jansen uviedol, že uvedenie spoločnosti Northvolt na trh bolo mimoriadne pôsobivé: „Robia to rýchlosťou, ktorá pravdepodobne prekvapila veľa ľudí, a ktorú zatiaľ nedokázal dosiahnuť nikto iný.“

Podobný názor má aj generálny riaditeľ spoločnosti Verkor Benoit Lemaignan, ktorý uviedol, že spoločnosť Northvolt dokázala, že európske spoločnosti by mohli rýchlo expandovať a stať sa konkurencieschopnými vo svetovom meradle.

Samotný Verkor, ktorý je francúzskym startupom, plánuje postaviť v južnej Európe do roku 2023 továreň na lítium-iónové batérie s výkonom 16 GWh. Zatiaľ čo projekt vznikol pred vypuknutím pandémie, Lemaignan si myslí, že „zelený“ postpandemický stimulačný balík EÚ urýchli jeho plány.

„Len nás to tlačí konať ešte silnejšie a rýchlejšie, pretože to je presne to, čo je teraz potrebné robiť pre vývoj batérií v Európe,“ uviedol B. Lemaignan pre agentúru Reuters.

Slovenský príbeh píše spoločnosť InoBat Auto

Niektoré európske startupy pripúšťajú, že nedokážu dobehnúť veľké, lacné a etablované ázijské podniky. Ale napríklad InoBat Auto, slovenský startup podporovaný americkou energetickou spoločnosťou Wildcat Discovery Technologies a českým ČEZ, sa namiesto toho snaží plávať proti prúdu.

Výkonný riaditeľ spoločnosti Marián Boček pre agentúru Reuters uviedol: „Závislosť európskeho automobilového priemyslu od dovážaných sériovo vyrábaných batérií spôsobila krízu technologickej suverenity, ktorá nútila výrobcov v Európe navrhovať automobily prispôsobené ázijským batériám.“

InoBat preto plánuje prispôsobiť výrobu batérií na mieru pre vysokovýkonné vozidlá, ktoré budú spĺňať vyššie nároky. Na budúci rok plánuje vo Voderadoch uviesť do prevádzky výrobnú linku s výkonom 100 MWh. Tu InoBat plánuje otestovať chemickú výrobu batérií a vyrobiť prototypy prispôsobené potrebám automobiliek.

„Naším cieľom je zameriavať sa skôr na akýsi segment segmentu batérií produkovaných na mieru pre vysokovýkonné vozidlá,“ vysvetľuje podnikateľský zámer M. Boček.

Zelená budúcnosť Európskej únie

Už od svojho založenia v roku 2017 Európska aliancia batérií tlačí na miestne firmy, aby rozvíjali odvetvie, ktoré by malo prosperovať v nízkouhlíkovej budúcnosti a zabezpečiť, aby kontinent nebol závislý od dovážaných výrobkov alebo technológií.

Európska únia v nasledujúcich siedmich rokoch vyčlenila 550 miliárd eur na ochranu podnebia a čisté technológie. Tieto plány závisia od existencie batérií na uskladnenie obnoviteľnej energie. Časť prostriedkov by mala plynúť 13 európskym výrobcom batérií, ktorí sa klasifikovali na poberanie európskych grantov. Títo výrobcovia sa nachádzajú napríklad vo Francúzsku, Nemecku, Poľsku, ale aj na Slovensku.

Očakáva sa, že európska výroba elektromobilov sa v nasledujúcich piatich rokoch zvýši šesťnásobne a vedúci predstavitelia EÚ predpokladajú, že hodnotový reťazec batérií – od ťažby, cez výrobu až po recykláciu – do roku 2025, bude predstavovať 250 miliárd eur.

www.KalkulackaOnline.sk
nástroj pre agentov
Najväčší, nezávislý a spoľahlivý porovnávač poistných produktov.
Vyspelé riešenie pre váš biznis.
Porovnanie ponúk 15 rôznych poisťovní na jednom mieste

Kľúčové slová

logo
Prečítajte si tiež:
21.10.2020 Redakcia FinReport

Na Slovensko prichádza online poistenie pre psov a mačky

V mnohých slovenských domácnostiach robia radosť nielen deti, ale aj domáce zvieratká. Napríklad psy a mačky. Každý ich chovateľ vie, že ...

21.10.2020 Zuzana Mecková

Povodne znovu trápia Slovákov. Ako získať čo najrýchlejšiu pomoc od poisťovne?

Viac ako dva týždne Slovensko trápili silné zrážky. Mohutné dažde spôsobili povodne a škody na majetku vo výške viac než milión eur. ...

20.10.2020 Redakcia FinReport

Nová spolupráca dvoch spoločností na poistnom trhu je o digitalizácii

Poisťovňa Premium, ktorá pôsobí na Slovensku štyri roky, sa stala súčasťou najrozšírenejšieho online porovnávača poistných produktov ...

20.10.2020 Robert Juriš

Vladimír Pikora: Najlepším receptom na koronakrízu sú pot a slzy, ale ľuďom sa musí oplatiť pracovať

Hovorí, že v ekonomickom boji s koronakrízou by pomohlo znižovanie daní. Zároveň striktne nesúhlasí, aby ľudia dostávali pomoc bez ...

19.10.2020 Magdaléna Švančarková

Niektoré známe značky likvidujú svoje predajne na Slovensku, iné k nám zase prichádzajú

Na slovenskom trhu v oblasti maloobchodu pribudnú noví hráči a niektoré známe značky, naopak, odchádzajú. Dôvodom je očakávaný pokles ...

18.10.2020 Redakcia FinReport

Prieskum: Tri štvrtiny nakupujúcich dávajú prednosť miestnym obchodom

Tri štvrtiny nakupujúcich kvôli pandémii dávajú prednosť obchodom a službám v susedstve. Traja z piatich ľudí dôverujú odporúčaniam ...

17.10.2020 Redakcia FinReport

Inflácia je na trojročnom minime, ceny potravín sú takmer rovnaké ako vlani

Ekonomika Slovenskej republiky sa v tomto roku v porovnaní s tým predchádzajúcim môže prepadnúť o 7 až 10 %. Zato inflácia sa momentálne ...

16.10.2020 Arian Ali

Digitálna éra je na dosah. Sme pripravení na transformáciu ekonomiky?

Pandémia koronavírusu naplno ukázala dôležitosť existencie digitálnej ekonomiky. Je zrejmé, že tento segment v najbližších rokoch čaká ...

15.10.2020 Dominik Horváth

Americkí profesori vylepšili teóriu aukcií a získali Nobelovu cenu za ekonómiu

Kráľovská švédska akadémia vied v Štokholme v tomto roku udelila cenu Švédskej ríšskej banky za ekonomické vedy na pamiatku Alfreda ...

11.10.2020 Redakcia FinReport

Na výbere DPH Slovensko ročne prichádza o 1,6 miliardy eur

Daňovú medzeru v oblasti DPH, ktorá vyjadruje rozdiel medzi očakávanými príjmami z výberu dane z pridanej hodnoty a skutočne vybranou sumou, ...

11.10.2020 Redakcia FinReport

Nákupný apetít rastie a kamenné predajne sa s e-shopmi vhodne dopĺňajú

Na Slovensku sa najviac nakupuje v Bratislavskom kraji. Príčinou je najväčšia koncentrácia nákupných centier, ktoré sú nielen miestom ...

2.10.2020 Redakcia FinReport

Národná banka Slovenska ponúkla vláde pomoc na príprave plánu obnovy

Ministerstvo financií spolu s tímom ekonómov a analytikov v súčasnosti finišuje s plánom obnovy, ktorý nám umožní uchádzať sa o ...

1.10.2020 Robert Juriš

NBS: Slovenská ekonomika klesne menej, ako sa predpokladalo, ale jej nárast na predkrízovú úroveň bude pomalší

Slovenská ekonomika by sa v dôsledku koronakrízy mala oslabiť menej, ako predpokladali analytici na začiatku tohtoročného leta. A, naopak, jej ...

30.9.2020 Magdaléna Švančarková

Umelá inteligencia, cloud a dátová analytika predstavujú konkurenčnú výhodu na trhu. Kedy ich začneme využívať viac?

Slovensko výrazne zaostáva v digitalizácii. Podniky využívajú iba základné informačné systémy. Stagnuje používanie dát a cloudu. Iba ...

27.9.2020 Redakcia FinReport

HDP Slovenska sa vráti na predkrízovú úroveň až v druhej polovici 2022

Ekonomiky štátov sa po pandémii koronavírusu začnú ozdravovať postupne a nerovnomerne. Podľa analýzy spoločnosti Euler Hermes by sa ...

27.9.2020 Redakcia FinReport

Na ekonomické dno sme si už zrejme siahli, ale na ružové okuliare je ešte priskoro

Dobrá správa pre slovenskú ekonomiku. Priemyselná produkcia sa síce ešte nevrátila na úroveň spred roka, ale už klesá miernejšie ako ...

25.9.2020 Dominik Horváth

Izrael sa zmieril so SAE a Dubaj má šancu zaradiť sa medzi hlavné finančné centrá sveta

Prezident Spojených arabských emirátov (SAE) vydal dekrét, ktorým zrušil zákon o bojkote Izraela a umožnil obchodné a finančné dohody ...

20.9.2020 Redakcia FinReport

Nezamestnaných pribúda, problémy majú najmä mladí ľudia

Koronakríza si vyberá svoju daň aj v podobe rýchlo rastúcej nezamestnanosti. Situácia na trhu práce sa od začiatku tohto roka zhoršila ...

PHP Developer - študentská brigáda PHP Developer - študentská brigáda
PHP Developer províznych systémov PHP Developer províznych systémov
PHP Developer poistných agregátorov PHP Developer poistných agregátorov
PHP Developer FinTech cloudových riešení PHP Developer FinTech cloudových riešení

Najčítanejšie

  1. 1.
    Vladimír Pikora: Najlepším receptom na koronakrízu sú pot a slzy, ale ľuďom sa musí oplatiť pracovať
  2. 2.
    Na Slovensko prichádza online poistenie pre psov a mačky
  3. 3.
    Finančník a poslanec NRSR, Erik Ňarjaš, riadil globálne finančné inštitúcie, teraz radí ako sa dostať z finančnej krízy
  4. 4.
    Povodne znovu trápia Slovákov. Ako získať čo najrýchlejšiu pomoc od poisťovne?
  5. 5.
    Nová spolupráca dvoch spoločností na poistnom trhu je o digitalizácii