Hľadaj
× Aplikácia Aplikácia

Schyľuje sa k celosvetovej vojne „batérií“ a zapoja sa aj Slováci

Dominik Horváth Ekonomika Poslať

V Európe začínajú vznikať nové spoločnosti výrobcov batérií do elektromobilov. Ich cieľom je konkurovať Číne, ktorá momentálne udáva hlavné trendy v tomto sektore. Európska únia (EÚ) však nechce zostať pozadu a začala ofenzívu prostredníctvom masívnej podpory rozvoja technológií aj samotných spoločností výrobcov batérií.

Nabíjanie batérie do elektromobilu

Foto: Shutterstock

Okrem toho minulý mesiac EÚ predstavila program pomoci v boji s koronakrízou vo forme masívnych stimulačných balíkov. Dotácie by mali pomôcť hlavne menším a začínajúcim podnikom, aj keď mnohí odborníci uznávajú, že tieto spoločnosti to budú mať v súperení s ázijskými gigantmi naozaj náročné.

Dominantnou svetovou jednotkou je Čína

Čína si zatiaľ drží svoje prvenstvo s 80 % svetovej produkcie lítium-iónových článkov a väčšina produkcie, ktorá sa má v Európe v priebehu nasledujúcich piatich rokov dostať na trh, tiež patrí ázijským firmám.

Analytici tvrdia, že nová generácia batérií, ktorá by mohla Číne konkurovať, musí vydržať dlhšie, nabíjať sa rýchlejšie a musí byť bezpečnejšia a ekologickejšia ako batérie, ktoré sú na súčasnom trhu.

„Len takto si môže Európa vytvoriť konkurenčnú výhodu nad Čínou,“ uviedol pre agentúru Reuters analytik pre skladovacie energie spoločnosti Wood Mackenzie Mitalee Gupta.

Európske firmy si hľadajú cestu, kým ázijské prosperujú

No zatiaľ čo európske firmy ešte len hľadajú cestu na trh, ázijskí rivali budujú v Európe väčšie výrobné linky s vyššou kapacitou. Prvé európske továrne pre ázijské firmy, ako SK Innovation a CATL, sú vo výstavbe, pričom juhokórejský LG Chem už vyrába batérie v Poľsku a Samsung má závod v Maďarsku.

„Do Európy môžeme priniesť naše výhody v oblasti nákladov, kvality výrobkov a služieb,“ uviedla pre agentúru Reuters Susan Zengová, spolupredsedníčka európskej divízie CATL, ktorá plánuje v budúcom roku začať výrobu v Nemecku.

Od gréckeho výrobcu batérií Sunlight, cez švajčiarsky Innolith až po začínajúce podniky, ako InoBat Auto na Slovensku, firmy tvrdia, že výzva rýchleho budovania úspor z rozsahu (rastu produktivity pri poklese priemerných nákladov), vďaka ktorým budú schopné konkurovať, je nateraz najpravdepodobnejšou cestou k úspechu.

„Myslím si, že je možné mať v Európe batériové giganty,“ povedal pre agentúru Reuters výkonný riaditeľ spoločnosti Sunlight Lampros Bisalas. „Musíme len dobehnúť, napredovať a inovovať rýchlejšie ako ostatní.“

Grécka továreň Sunlight je najväčším svetovým výrobcom olovených batérií pre automatizované riadené vozidlá, vysokozdvižné vozíky a systémy na skladovanie energie, a v súčasnosti prechádza na lítiové články.

„Na týchto trhoch sú miliardy dolárov,“ uviedol L. Bisalas a dodal: „Je to veľmi veľká príležitosť, pretože vidíme, ako sa výrobcovia lítiových batérií, najmä z Číny, zameriavajú len na elektromobily.“

Počet výrobcov batérií v Európe rastie

V Európe sa výrobcovia batérií snažia začať konkurovať ázijskému trhu. Zatiaľ čo sa spoločnosti, ako švédsky Northvolt a francúzsky Verkor, zameriavajú hlavne na veľkovýrobu, iné európske firmy sa snažia skôr nájsť medzery na trhu a priniesť nové technológie, ako napríklad švajčiarska spoločnosť Innolith.

„Nemôžeme si len vziať tú istú technológiu, ktorá sa používa napríklad v Číne alebo Južnej Kórei a len tak ju odkopírovať,“ uviedol pre agentúru Reuters výkonný riaditeľ Innolithu Konstantin Solodovnikov.

Švédska spoločnosť Northvolt je zatiaľ jediným európskym startupom, ktorý vyzerá, že bude schopný konkurovať ázijských gigantom. No jej prvá továreň sa ešte stále len pripravuje na začatie výroby.

Northvolt chce za desaťročie ovládnuť 25 % európskeho trhu s batériami. To si bude podľa odhadu firmy vyžadovať výrobu približne 150 GWh, čo je viac ako trojnásobok súčasnej lítium-iónovej kapacity kontinentu.

V júli tohto roka spoločnosť navýšila svoje prostriedky prostredníctvom dlhového financovania o 1,6 miliardy dolárov, ktoré pridala k pôvodnej viac ako miliarde eur od svojich podporovateľov, ktorými sú napríklad automobilka Volkswagen a investičná banka Goldman Sachs.

Prvý závod spoločnosti Northvolt s kapacitou 40 GWh má byť otvorený vo Švédsku budúci rok. V roku 2024 bude nasledovať spoločný podnik s nemeckým Volkswagenom s potenciálnou kapacitou 24 GWh, pričom Northvolt už uzavrel dohody o predaji budúcej produkcie v hodnote 13 miliárd eur.

Vedúci výskumu skladovania energií v spoločnosti IHS Markit Julian Jansen uviedol, že uvedenie spoločnosti Northvolt na trh bolo mimoriadne pôsobivé: „Robia to rýchlosťou, ktorá pravdepodobne prekvapila veľa ľudí, a ktorú zatiaľ nedokázal dosiahnuť nikto iný.“

Podobný názor má aj generálny riaditeľ spoločnosti Verkor Benoit Lemaignan, ktorý uviedol, že spoločnosť Northvolt dokázala, že európske spoločnosti by mohli rýchlo expandovať a stať sa konkurencieschopnými vo svetovom meradle.

Samotný Verkor, ktorý je francúzskym startupom, plánuje postaviť v južnej Európe do roku 2023 továreň na lítium-iónové batérie s výkonom 16 GWh. Zatiaľ čo projekt vznikol pred vypuknutím pandémie, Lemaignan si myslí, že „zelený“ postpandemický stimulačný balík EÚ urýchli jeho plány.

„Len nás to tlačí konať ešte silnejšie a rýchlejšie, pretože to je presne to, čo je teraz potrebné robiť pre vývoj batérií v Európe,“ uviedol B. Lemaignan pre agentúru Reuters.

Slovenský príbeh píše spoločnosť InoBat Auto

Niektoré európske startupy pripúšťajú, že nedokážu dobehnúť veľké, lacné a etablované ázijské podniky. Ale napríklad InoBat Auto, slovenský startup podporovaný americkou energetickou spoločnosťou Wildcat Discovery Technologies a českým ČEZ, sa namiesto toho snaží plávať proti prúdu.

Výkonný riaditeľ spoločnosti Marián Boček pre agentúru Reuters uviedol: „Závislosť európskeho automobilového priemyslu od dovážaných sériovo vyrábaných batérií spôsobila krízu technologickej suverenity, ktorá nútila výrobcov v Európe navrhovať automobily prispôsobené ázijským batériám.“

InoBat preto plánuje prispôsobiť výrobu batérií na mieru pre vysokovýkonné vozidlá, ktoré budú spĺňať vyššie nároky. Na budúci rok plánuje vo Voderadoch uviesť do prevádzky výrobnú linku s výkonom 100 MWh. Tu InoBat plánuje otestovať chemickú výrobu batérií a vyrobiť prototypy prispôsobené potrebám automobiliek.

„Naším cieľom je zameriavať sa skôr na akýsi segment segmentu batérií produkovaných na mieru pre vysokovýkonné vozidlá,“ vysvetľuje podnikateľský zámer M. Boček.

Zelená budúcnosť Európskej únie

Už od svojho založenia v roku 2017 Európska aliancia batérií tlačí na miestne firmy, aby rozvíjali odvetvie, ktoré by malo prosperovať v nízkouhlíkovej budúcnosti a zabezpečiť, aby kontinent nebol závislý od dovážaných výrobkov alebo technológií.

Európska únia v nasledujúcich siedmich rokoch vyčlenila 550 miliárd eur na ochranu podnebia a čisté technológie. Tieto plány závisia od existencie batérií na uskladnenie obnoviteľnej energie. Časť prostriedkov by mala plynúť 13 európskym výrobcom batérií, ktorí sa klasifikovali na poberanie európskych grantov. Títo výrobcovia sa nachádzajú napríklad vo Francúzsku, Nemecku, Poľsku, ale aj na Slovensku.

Očakáva sa, že európska výroba elektromobilov sa v nasledujúcich piatich rokoch zvýši šesťnásobne a vedúci predstavitelia EÚ predpokladajú, že hodnotový reťazec batérií – od ťažby, cez výrobu až po recykláciu – do roku 2025, bude predstavovať 250 miliárd eur.

logo
Prečítajte si tiež:
21.2.2024 Redakcia FinReport

Asociácia lízingových spoločností hovorí o odklade splátok pre firmy farmárov

Členské spoločnosti Asociácie leasingových spoločností v minulom roku financovali hnuteľné a nehnuteľné predmety v obstarávacej cene vo ...

21.2.2024 Miloslava Némová

Ceny pohonných hmôt idú opäť nahor. Zásadný pokles v blízkej budúcnosti radšej nečakajme

Jedným z najzásadnejších problémov, ktorým v súčasnosti čelí globálna ekonomika, je zvyšovanie cien pohonných látok. Zdražovanie ...

21.2.2024 Robert Juriš

Nezamestnanosť stúpla už druhý mesiac za sebou, problémom je dvojrýchlostná ekonomika

Nezamestnanosť na Slovensku opäť mierne stúpla. Stalo sa to už dva mesiace za sebou. Zvýšila sa v decembri 2023 aj v januári 2024. Podiel ...

21.2.2024 Redakcia FinReport

Revolut spúšťa na Slovensku Robo-poradcu umožňujúceho automatizáciu investovania

Globálna finančná aplikácia Revolut spúšťa na Slovensku službu Robo-poradca, ktorého úlohou je automatizácia investovania prispôsobená ...

21.2.2024 Redakcia FinReport

Simona Kijonková po 13 rokoch odchádza z vedenia Packeta Group

Zakladateľka českej Zásilkovne Simona Kijonková odíde z vedenia skupiny Packeta. Zásilkovnu založila v roku 2010 a počas 13 rokov ju viedla ...

21.2.2024 Redakcia FinReport

Vláda rozhodla: Príspevky na ubytovanie odídencov z Ukrajiny pre nepodnikateľov sa znížia na 5 eur

Vláda schválila zníženie finančných príspevkov na ubytovanie ľudí z Ukrajiny. Od 1. marca tohto roka budú nižšie o polovicu. Suma na ...

21.2.2024 Martin Jamnický

Zodpovedné spoločnosti rastú rýchlejšie, no v krízových časoch strácajú dych

Ekologicky a spoločensky zodpovedné firmy, ktoré dominujú globálnym rebríčkom ESG, rástli za posledné tri roky rýchlejšie ako bežné ...

20.2.2024 Dominik Horváth

Aféra Evergrande: Čínsky developer s 300-miliardovým dlhom mieri do likvidácie

Rozsudok o likvidácii spoločnosti Evergrande, jedného z najväčších developerov v Číne, vzbudil vlnu obáv na finančných trhoch na celom ...

20.2.2024 Robert Juriš

Aké zmeny v 13. dôchodkoch prinesie novela zákona o sociálnom poistení

Trináste dôchodky budú vyššie. Rozhodnutie majú vo svojich rukách poslanci parlamentu, ktorí môžu toto „prilepšenie pre seniorov“ ...

20.2.2024 Redakcia FinReport

Nezamestnanosť stúpla už druhý mesiac za sebou

Nezamestnanosť na Slovensku opäť mierne stúpla. Stalo sa to už dva mesiace za sebou. Zvýšila sa v decembri 2023 aj v januári 2024. Podiel ...

20.2.2024 Redakcia FinReport

Výzva: Na zelenú a modrú infraštruktúru vyčlenili 70 miliónov eur

Výzva na skvalitnenie životného prostredia za takmer 70 miliónov eur je zverejnená. Finančné prostriedky sú určené najmä na podporu ...

19.2.2024 Redakcia FinReport

Aktivačný príspevok pre dlhodobo nezamestnaných by mohol pomôcť 15-tisíc ľuďom bez práce

Čísla nezamestnanosti síce v súčasnosti dosahujú takmer rekordne nízke úrovne, no Slovensko má stále problém s vysokým počtom mladých ...

16.2.2024 Roland Régely

Ako ovplyvní zníženie odvodov do druhého piliera budúce dôchodky?

Od 1. januára 2024 došlo k zníženiu sadzby príspevkov na starobné dôchodkové sporenie. Po schválení takzvaného zákona lex konsolidácia ...

16.2.2024 Redakcia FinReport

Objednávky v slovenskom priemysle opäť začali rásť

Hodnota nových objednávok v priemysle v decembri minulého roku medziročne vzrástla o 3,5 % a dosiahla objem 5,09 miliardy eur. Za celý minulý ...

16.2.2024 Redakcia FinReport

Po prudkom zdražovaní sú ceny benzínu aj nafty už dva týždne stabilné

Uplynulé tri týždne ceny pohonných látok prudko rástli. Priebežne zdražovali oba druhy benzínov aj motorová nafta. V poslednom týždni sa ...

15.2.2024 Robert Juriš

Inflácia na Slovensku klesla na 3,9 %, je najnižšia od leta 2021

Spotrebiteľské ceny tovarov a služieb priebežne klesajú. Januárová inflácia na Slovensku klesla na 3,9 %, čo je najnižšia úroveň od leta ...

15.2.2024 Redakcia FinReport

Zamestnanosť klesá, mnoho ľudí odišlo do dôchodku alebo začalo podnikať

Zamestnanosť na Slovensku priebežne klesá. V roku 2023 Štatistický úrad SR zaregistroval medziročný úbytok zamestnancov už piaty rok po ...

14.2.2024 Martin Jamnický

Prečo obchodníci milujú sviatok svätého Valentína

Máme tu sviatok svätého Valentína, a preto spozorneli nielen ľudia, ktorí si ho chcú pripomenúť, ale aj obchodníci a tiež rozliční ...

Mobilná aplikácia

Najčítanejšie

  1. 1.
    Ceny pohonných hmôt idú opäť nahor. Zásadný pokles v blízkej budúcnosti radšej nečakajme
  2. 2.
    Prezidentka vymenovala Dušana Keketiho za ministra športu a cestovného ruchu
  3. 3.
    Matovičovo hnutie požaduje zmenu rokovacieho poriadku parlamentu, obáva sa zásahov do suverenity Slovenska
  4. 4.
    Zodpovedné spoločnosti rastú rýchlejšie, no v krízových časoch strácajú dych
  5. 5.
    Nezamestnanosť stúpla už druhý mesiac za sebou, problémom je dvojrýchlostná ekonomika
VISA MasterCard Maestro Apple Pay Google Pay