Hľadaj

Schyľuje sa k celosvetovej vojne „batérií“ a zapoja sa aj Slováci

Dominik Horváth Ekonomika Poslať

V Európe začínajú vznikať nové spoločnosti výrobcov batérií do elektromobilov. Ich cieľom je konkurovať Číne, ktorá momentálne udáva hlavné trendy v tomto sektore. Európska únia (EÚ) však nechce zostať pozadu a začala ofenzívu prostredníctvom masívnej podpory rozvoja technológií aj samotných spoločností výrobcov batérií.

image

Foto: Shutterstock

Okrem toho minulý mesiac EÚ predstavila program pomoci v boji s koronakrízou vo forme masívnych stimulačných balíkov. Dotácie by mali pomôcť hlavne menším a začínajúcim podnikom, aj keď mnohí odborníci uznávajú, že tieto spoločnosti to budú mať v súperení s ázijskými gigantmi naozaj náročné.

Dominantnou svetovou jednotkou je Čína

Čína si zatiaľ drží svoje prvenstvo s 80 % svetovej produkcie lítium-iónových článkov a väčšina produkcie, ktorá sa má v Európe v priebehu nasledujúcich piatich rokov dostať na trh, tiež patrí ázijským firmám.

Analytici tvrdia, že nová generácia batérií, ktorá by mohla Číne konkurovať, musí vydržať dlhšie, nabíjať sa rýchlejšie a musí byť bezpečnejšia a ekologickejšia ako batérie, ktoré sú na súčasnom trhu.

„Len takto si môže Európa vytvoriť konkurenčnú výhodu nad Čínou,“ uviedol pre agentúru Reuters analytik pre skladovacie energie spoločnosti Wood Mackenzie Mitalee Gupta.

Európske firmy si hľadajú cestu, kým ázijské prosperujú

No zatiaľ čo európske firmy ešte len hľadajú cestu na trh, ázijskí rivali budujú v Európe väčšie výrobné linky s vyššou kapacitou. Prvé európske továrne pre ázijské firmy, ako SK Innovation a CATL, sú vo výstavbe, pričom juhokórejský LG Chem už vyrába batérie v Poľsku a Samsung má závod v Maďarsku.

„Do Európy môžeme priniesť naše výhody v oblasti nákladov, kvality výrobkov a služieb,“ uviedla pre agentúru Reuters Susan Zengová, spolupredsedníčka európskej divízie CATL, ktorá plánuje v budúcom roku začať výrobu v Nemecku.

Od gréckeho výrobcu batérií Sunlight, cez švajčiarsky Innolith až po začínajúce podniky, ako InoBat Auto na Slovensku, firmy tvrdia, že výzva rýchleho budovania úspor z rozsahu (rastu produktivity pri poklese priemerných nákladov), vďaka ktorým budú schopné konkurovať, je nateraz najpravdepodobnejšou cestou k úspechu.

„Myslím si, že je možné mať v Európe batériové giganty,“ povedal pre agentúru Reuters výkonný riaditeľ spoločnosti Sunlight Lampros Bisalas. „Musíme len dobehnúť, napredovať a inovovať rýchlejšie ako ostatní.“

Grécka továreň Sunlight je najväčším svetovým výrobcom olovených batérií pre automatizované riadené vozidlá, vysokozdvižné vozíky a systémy na skladovanie energie, a v súčasnosti prechádza na lítiové články.

„Na týchto trhoch sú miliardy dolárov,“ uviedol L. Bisalas a dodal: „Je to veľmi veľká príležitosť, pretože vidíme, ako sa výrobcovia lítiových batérií, najmä z Číny, zameriavajú len na elektromobily.“

Počet výrobcov batérií v Európe rastie

V Európe sa výrobcovia batérií snažia začať konkurovať ázijskému trhu. Zatiaľ čo sa spoločnosti, ako švédsky Northvolt a francúzsky Verkor, zameriavajú hlavne na veľkovýrobu, iné európske firmy sa snažia skôr nájsť medzery na trhu a priniesť nové technológie, ako napríklad švajčiarska spoločnosť Innolith.

„Nemôžeme si len vziať tú istú technológiu, ktorá sa používa napríklad v Číne alebo Južnej Kórei a len tak ju odkopírovať,“ uviedol pre agentúru Reuters výkonný riaditeľ Innolithu Konstantin Solodovnikov.

Švédska spoločnosť Northvolt je zatiaľ jediným európskym startupom, ktorý vyzerá, že bude schopný konkurovať ázijských gigantom. No jej prvá továreň sa ešte stále len pripravuje na začatie výroby.

Northvolt chce za desaťročie ovládnuť 25 % európskeho trhu s batériami. To si bude podľa odhadu firmy vyžadovať výrobu približne 150 GWh, čo je viac ako trojnásobok súčasnej lítium-iónovej kapacity kontinentu.

V júli tohto roka spoločnosť navýšila svoje prostriedky prostredníctvom dlhového financovania o 1,6 miliardy dolárov, ktoré pridala k pôvodnej viac ako miliarde eur od svojich podporovateľov, ktorými sú napríklad automobilka Volkswagen a investičná banka Goldman Sachs.

Prvý závod spoločnosti Northvolt s kapacitou 40 GWh má byť otvorený vo Švédsku budúci rok. V roku 2024 bude nasledovať spoločný podnik s nemeckým Volkswagenom s potenciálnou kapacitou 24 GWh, pričom Northvolt už uzavrel dohody o predaji budúcej produkcie v hodnote 13 miliárd eur.

Vedúci výskumu skladovania energií v spoločnosti IHS Markit Julian Jansen uviedol, že uvedenie spoločnosti Northvolt na trh bolo mimoriadne pôsobivé: „Robia to rýchlosťou, ktorá pravdepodobne prekvapila veľa ľudí, a ktorú zatiaľ nedokázal dosiahnuť nikto iný.“

Podobný názor má aj generálny riaditeľ spoločnosti Verkor Benoit Lemaignan, ktorý uviedol, že spoločnosť Northvolt dokázala, že európske spoločnosti by mohli rýchlo expandovať a stať sa konkurencieschopnými vo svetovom meradle.

Samotný Verkor, ktorý je francúzskym startupom, plánuje postaviť v južnej Európe do roku 2023 továreň na lítium-iónové batérie s výkonom 16 GWh. Zatiaľ čo projekt vznikol pred vypuknutím pandémie, Lemaignan si myslí, že „zelený“ postpandemický stimulačný balík EÚ urýchli jeho plány.

„Len nás to tlačí konať ešte silnejšie a rýchlejšie, pretože to je presne to, čo je teraz potrebné robiť pre vývoj batérií v Európe,“ uviedol B. Lemaignan pre agentúru Reuters.

Slovenský príbeh píše spoločnosť InoBat Auto

Niektoré európske startupy pripúšťajú, že nedokážu dobehnúť veľké, lacné a etablované ázijské podniky. Ale napríklad InoBat Auto, slovenský startup podporovaný americkou energetickou spoločnosťou Wildcat Discovery Technologies a českým ČEZ, sa namiesto toho snaží plávať proti prúdu.

Výkonný riaditeľ spoločnosti Marián Boček pre agentúru Reuters uviedol: „Závislosť európskeho automobilového priemyslu od dovážaných sériovo vyrábaných batérií spôsobila krízu technologickej suverenity, ktorá nútila výrobcov v Európe navrhovať automobily prispôsobené ázijským batériám.“

InoBat preto plánuje prispôsobiť výrobu batérií na mieru pre vysokovýkonné vozidlá, ktoré budú spĺňať vyššie nároky. Na budúci rok plánuje vo Voderadoch uviesť do prevádzky výrobnú linku s výkonom 100 MWh. Tu InoBat plánuje otestovať chemickú výrobu batérií a vyrobiť prototypy prispôsobené potrebám automobiliek.

„Naším cieľom je zameriavať sa skôr na akýsi segment segmentu batérií produkovaných na mieru pre vysokovýkonné vozidlá,“ vysvetľuje podnikateľský zámer M. Boček.

Zelená budúcnosť Európskej únie

Už od svojho založenia v roku 2017 Európska aliancia batérií tlačí na miestne firmy, aby rozvíjali odvetvie, ktoré by malo prosperovať v nízkouhlíkovej budúcnosti a zabezpečiť, aby kontinent nebol závislý od dovážaných výrobkov alebo technológií.

Európska únia v nasledujúcich siedmich rokoch vyčlenila 550 miliárd eur na ochranu podnebia a čisté technológie. Tieto plány závisia od existencie batérií na uskladnenie obnoviteľnej energie. Časť prostriedkov by mala plynúť 13 európskym výrobcom batérií, ktorí sa klasifikovali na poberanie európskych grantov. Títo výrobcovia sa nachádzajú napríklad vo Francúzsku, Nemecku, Poľsku, ale aj na Slovensku.

Očakáva sa, že európska výroba elektromobilov sa v nasledujúcich piatich rokoch zvýši šesťnásobne a vedúci predstavitelia EÚ predpokladajú, že hodnotový reťazec batérií – od ťažby, cez výrobu až po recykláciu – do roku 2025, bude predstavovať 250 miliárd eur.

Kľúčové slová

logo
Prečítajte si tiež:
21.1.2021 Redakcia FinReport

Pandémia po prvýkrát figuruje medzi najväčšími rizikami podnikania. Hrozí rekordný nárast bankrotov

Prerušenie prevádzky (41 %), pandémia (40 %) a kybernetické útoky (40 %) predstavujú v roku 2021 najväčšie riziká podnikania. V poradí ...

21.1.2021 Zuzana Mecková

Poisťovne sú v strehu – bezkľúčové systémy sú lákadlom pre zlodejov automobilov

Riziko krádeže vozidiel s bezkľúčovým zamykacím systémom je najmä v krajinách západnej Európy mimoriadne vysoké. Napríklad v Holandsku ...

20.1.2021 Správy

Mimovládka Transparency skúmala dotácie na nájomné, našla pochybnosti pri 24 spoločnostiach

20.1.2021 (Webnoviny.sk) - Štátne dotácie na nájomné dostávajú podľa zistení Transparency International Slovensko (TIS) aj firmy bez ...

20.1.2021 Dominik Horváth

Trištvrte roka trvalo americkému Kongresu vyrokovanie a schválenie balíka pomoci za takmer bilión dolárov

Po viac ako osem mesiacov trvajúcej sérii rokovaní prijal americký Kongres balík opatrení na zmiernenie dôsledkov pandémie koronavírusu vo ...

20.1.2021 Redakcia FinReport

Zahraničné e-shopy zatiaľ vedú nad slovenskými, ale rozdiely v tržbách sa pomaly zmenšujú

V predchádzajúcom roku prakticky všetci ľudia zmenili svoje tradičné nákupné zvyky. Navyše v dôsledku obmedzení mnohí spotrebitelia ...

19.1.2021 Redakcia FinReport

Dôchodkové a investičné spoločnosti AXA sa premenovali na Uniqa, poisťovne to ešte len čaká

V polovici januára 2021 sa zvŕšila ďalšia etapa integrácie spoločnosti AXA do Uniqa. Dokončilo sa preznačenie kontaktných miest a budov ...

19.1.2021 Redakcia FinReport

Každý tretí človek je ochotný za protihodnotu poskytnúť svoje citlivé údaje a každý šiesty to už urobil

Dátum narodenia, adresa, informácie o zdravotnom stave alebo nákupné správanie – to všetko sú osobné údaje, ktoré sú ľudia ochotní za ...

18.1.2021 Roland Régely

Monopolné postavenie Googlu, Facebooku, Apple či Amazonu je ohrozené. Bidenovi demokrati si na ne brúsia zuby

V roku 2021 zrejme dôjde k „skroteniu“ dominantného postavenia niektorých internetových firiem. Firmy ako Google, Facebook, Apple či Amazon ...

17.1.2021 Redakcia FinReport

Inflácia sa v minulom roku vyšplhala k 2 %. V tomto roku si priplatíme za potraviny, ale ušetríme na energiách

Inflácia v uplynulom roku bola nižšia ako v predchádzajúcich dvoch rokoch. Kým v rokoch 2018 a 2019 celkový rast cien tovarov a služieb ...

13.1.2021 Dominik Horváth

Podarí sa vakcíne proti koronavírusu zachrániť nielen životy, ale aj krachujúci cestovný priemysel?

Cestovnému priemyslu, jednému z najpostihnutejších odvetví, ktoré zasiahla pandémia, začalo svitať na lepšie časy. Hlavným spúšťačom ...

11.1.2021 Roland Régely

Kritizoval čínsku vládu, potom záhadne zmizol. Poznáte príbeh Jacka Maa, jedného z najbohatších ľudí na svete?

Zakladateľ technologického koncernu Alibaba už niekoľko mesiacov nevystúpil na verejnosti, nekomunikuje na sociálnych sieťach, a nikto nevie s ...

10.1.2021 Redakcia FinReport

Prieskum: Rok 2020 sklamal najmä tých, ktorí na jeho začiatku mali príliš odvážne očakávania

Dve tretiny Slovákov (67 %) považujú práve skončený rok 2020 za horší, ako pôvodne očakávali. Až polovica z nich ho vníma dokonca ako ...

9.1.2021 Redakcia FinReport

Zakázali nám piť v podnikoch, nalievame si doma. Vlani každý z nás vypil v priemere 12 litrov čistého alkoholu

Lockdowny zatvárajú nielen ekonomiku, ale menia aj správanie sa obyvateľov štátu. Napríklad Slováci znížili príjem alkoholu v podnikoch, ...

6.1.2021 Zuzana Mecková

Bude zdieľaná ekonomika, aj napriek koronakríze, ekonomikou budúcnosti?

Podnikanie formou zdieľanej ekonomiky je v posledných rokoch čoraz obľúbenejšou voľbou mladých či začínajúcich podnikateľov. ...

3.1.2021 Redakcia FinReport

Robotizácia pohltí milióny pracovných miest, ale vytvorí aj množstvo nových pozícií

Pandémia koronavírusu urýchľuje robotizáciu vo svete. V dôsledku toho by do dvoch rokov mali zaniknúť milióny súčasných pracovných ...

1.1.2021 Redakcia FinReport

Analytici predpokladajú, že ekonomika sa z koronašoku v roku 2021 zotaví rekordne rýchlo

Máme za sebou mimoriadne turbulentný a náročný rok. Viacerí ekonomickí analytici predpokladajú, že globálna ekonomika by v roku 2021 mala ...

23.12.2020 Správy

Ministerstvo financií poslalo plán obnovy Európskej komisii, konečnú podobu ešte budú dolaďovať

23.12.2020 (Webnoviny.sk) - Ministerstvo financií SR dnes posiela komplexný návrh plánu obnovy Európskej komisii. Prioritami plánu, ktorý ...

21.12.2020 Redakcia FinReport

Dobré správy pre spotrebiteľov – ceny rastú len veľmi pomaly a inflácia je nízka

Táto informácia určite poteší ľudí, ktorí pred Vianocami nakupujú množstvo darčekov a, samozrejme, aj potravín. Celkový rast cien ...

PHP Developer - študentská brigáda PHP Developer - študentská brigáda
PHP Developer províznych systémov PHP Developer províznych systémov
PHP Developer poistných agregátorov PHP Developer poistných agregátorov
PHP Developer FinTech cloudových riešení PHP Developer FinTech cloudových riešení

Najčítanejšie

  1. 1.
    Rodinný dom v Dubnici nad Váhom zachvátil požiar, hasičom komplikovalo prácu počasie
  2. 2.
    Poisťovne sú v strehu – bezkľúčové systémy sú lákadlom pre zlodejov automobilov
  3. 3.
    Anketa: Ako sa masívny nástup digitalizácie premietol do konania lídrov a riadenia finančných spoločností
  4. 4.
    Pandémia po prvýkrát figuruje medzi najväčšími rizikami podnikania. Hrozí rekordný nárast bankrotov
  5. 5.
    Dôchodkové a investičné spoločnosti AXA sa premenovali na Uniqa, poisťovne to ešte len čaká