Rodičovský dôchodok ukázal, v akom stave je digitalizácia štátnej správy na Slovensku
Digitálne prepojenie registrov v štátnej správe stále nie je plne funkčné. Naposledy sa o tom presvedčili mnohí seniori pri priznávaní rodičovských dôchodkov. Sociálna poisťovňa aktuálne rieši množstvo reklamácií, pretože v databáze registra chýbajú dôležité údaje o deťoch. Matriky tieto nezrovnalosti priebežne dopĺňajú na základe osobného dokladovania údajov.
Foto: Shutterstock
Údaje v registroch často nezodpovedajú realite
V posledných dňoch sa na Sociálnu poisťovňu obracia mnoho klientov s otázkami, čo robiť, ak im v rozhodnutí o priznaní rodičovského dôchodku chýbajú údaje o dieťati, prípadne aj o viacerých deťoch.
Tieto prípady vznikajú z viacerých dôvodov. Jedným z nich je, že tento nesúlad mohol vzniknúť v dôsledku nesprávnych alebo chýbajúcich údajov v registri fyzických osôb Ministerstva vnútra SR, z ktorého Sociálna poisťovňa, ako aj orgány štátnej a verejnej správy pri výkone svojej činnosti čerpajú a overujú údaje o rodinných vzťahoch poistencov či ďalšie údaje.
Podľa Sociálnej poisťovne však existuje aj niekoľko ďalších životných situácií, pri ktorých v rozhodnutí o priznaní rodičovského dôchodku nie sú uvedené všetky deti, respektíve rodič nedostane rodičovský dôchodok od všetkých svojich detí. Dieťa nie je uvedené v rozhodnutí ani vtedy, ak v roku 2021 nebolo dôchodkovo poistené, čo znamená, že napríklad nepracovalo, či nebolo poistencom štátu, teda nemalo vymeriavací základ, od ktorého závisí zákonný nárok na dávku.
Chýbajúce údaje je potrebné dokladovať osobne
Ak sa zistí, že údaje o dieťati spôsobil nesúlad údajov v registri fyzických osôb, Sociálna poisťovňa môže klientovi pomôcť len tak, že individuálne znovu posúdi jeho nároky a rodinné vzťahy preverí prostredníctvom rodného listu dieťaťa či detí, alebo iného hodnoverného dokladu.
V takom prípade musia klienti s rodným listom dieťaťa, prípadne aj detí, osobne navštíviť pobočku Sociálnej poisťovne, ktorá údaje zaznamená do svojich systémov. Na základe doplnených údajov potom znovu posúdi nárok na rodičovský dôchodok a jeho výšku, a rodičovský dôchodok následne doplatí.
Lehota na vyriešenie nezrovnalostí je 60 až 120 dní
Na preskúmanie doplnených údajov má Sociálna poisťovňa až 60 dní, v mimoriadne zložitých konaniach až 120 dní. Ak senior nemá rodný list svojho dieťaťa, môže požiadať matriku o vydanie jeho kópie. Overenú kópiu rodného listu je možné zaslať aj poštou. Ak má dôchodca nejaký iný úradný doklad preukazujúci, že je rodičom dieťaťa, môže predložiť aj ten.
Na odstránení nezrovnalostí sa pracuje
Chýbajúce údaje sa priebežne dopĺňajú, no presný termín, kedy začne digitalizácia plne fungovať v prospech občana, bohužiaľ, ešte nie je známy.
„Sociálna poisťovňa, ako verejnoprávna inštitúcia podobne ako iné štátne a verejnoprávne organizácie zo zákona o e-govermente, využíva databázu údajov o občanoch z registra fyzických osôb Ministerstva vnútra SR. V prípade zistenia nezrovnalostí v registri opraví, prípadne doplní chybné údaje, respektíve podnet môžu dať aj príslušné úrady, ktoré databázu využívajú. Nezrovnalosti v súvislosti s chýbajúcimi údajmi o deťoch sa už aktívne riešia a priebežne dopĺňajú,“ reaguje na otázku termínu plnej funkčnosti prepojenia registrov hovorca Sociálnej poisťovne Martin Kontúr.
Register fyzických osôb je podľa Ministerstva vnútra SR od decembra 2016 vyhlásený za referenčný register. „Údaje vedené v registri fyzických osôb sú úplné a zodpovedajú skutočnosti, kým nie je preukázaný opak,“ tvrdí tlačový odbor rezortu vnútra.
Jedna z priorít ministerstva vnútra
Zdrojom údajov pre register fyzických osôb je register obyvateľov. Do registra obyvateľov sa údaje vkladajú z registrov, ktorými sú napríklad centrálna ohlasovňa, centrálny informačný systém matrík, evidencia občianskych preukazov či evidencia cudzincov.
„Na kvalitu údajov však vplýva viacero historických faktorov, medzi nimi aj vývoj informačných systémov, migrácia údajov z pôvodných informačných systémov, či papierová evidencia, ale aj technické a personálne faktory,“ vysvetľuje tlačový odbor ministerstva a dodáva, že vedenie úplných a správnych údajov v registri fyzických osôb je aj jeho prioritou.
Pomáha Sociálna poisťovňa aj Informačno-poradenské centrum
Klientom Sociálnej poisťovne aktuálne s preverením ich životnej situácie v prípade chýbajúcich údajov o deťoch osobne pomáhajú zamestnanci jednotlivých pobočiek, e-mailom či telefonicky aj pracovníci jej Informačno-poradenského centra. Sociálna poisťovňa pritom vyhlasuje, že sa snaží podnikať všetky kroky na to, aby klientom pri riešení ich konkrétnej situácie pomohla, a aby o nič zo svojich nárokov neprišli.
Viac o aktuálnych problémoch a trendoch v digitalizácii štátnej, respektíve verejnej správy, sa budete môcť dozvedieť na konferencii ITAPA, ktorá sa uskutoční v Bratislave 15. a 16. mája 2023.
Mzdová kalkulačka
Mzdová kalkulačka ADVANCED
Kalkulačka tehotenskej dávky
Kalkulačka materskej dávky
Kalkulačka rodičovského bonusu
Valorizácia dôchodkov
Kalkulačka na výpočet dôchodku
Kalkulačka dôchodkového veku
Kalkulačka vdovského dôchodku
Kalkulačka sirotského dôchodku
Kalkulačka minimálneho dôchodku
Porovnanie zdravotných poisťovní
Finanční agenti
Kryptomeny
Unicef
Zamestnanie
SPRAVODAJSTVO
Najčítanejšie
- 1.Novomestský jarmok 13. - 15. septembra 2024
- 2.Zamestnanosť na Slovensku klesá, do predčasného dôchodku odišlo 60-tisíc ľudí
- 3.Otravné telefonáty sa stanú minulosťou. Predvoľba (0)888 znamená, že ide o marketingový hovor
- 4.Na Slovensku hrozia povodne. Ako ochrániť svoj majetok pred živlami?
- 5.Inflácia na Slovensku vzrástla na 2,8 %. Je to viac, ako má väčšina krajín eurozóny