Prognóza na rok 2023: Kupujúci sa zamerajú na zľavové akcie a predávajúci na multikanálový predaj
Výdavky domácností v súvislosti s bývaním sa znížia. Ľudia budú viac využívať zľavové akcie. Vysoká inflácia sa postupne začne vracať na úroveň, na ktorú sme boli v minulosti zvyknutí. Dariť sa bude najmä tým obchodom, ktoré majú viacero predajných kanálov. Taká je prognóza inštitútu ekonomických štúdií spoločnosti Mastercard na rok 2023.

Foto: Shutterstock
Štyri kľúčové oblasti
Po dvoch rokoch poznačených pandémiou koronavírusu a rokom spojeným so zvládaním energetickej krízy a vysokých cien tovarov a služieb prichádza ďalší rok plný očakávaní a náročných výziev. Väčšina prognóz sa odvíja od ďalšieho vývinu energetickej krízy, ktorú podmienil vojenský konflikt na Ukrajine.
Občania preto s čoraz väčšími obavami sledujú stav svojich rodinných rozpočtov a situáciu súvisiacu s infláciou. Správa ekonomického inštitútu technologickej spoločnosti venujúcej sa sprostredkovaniu platieb sa zamerala na štyri aktuálne kľúčové oblasti.
1) Vysoké úroky zmenia uvažovanie
Po niekoľkoročnom vzostupe trhu s bývaním sa očakáva, že výška úrokových sadzieb bude znižovať rozpočty životných nákladov, a preto v útratách domácností nastanú veľké posuny. Vo vyspelých krajinách sa očakáva zníženie výdavkov, ktoré súvisia s bývaním, počas budúceho roka asi o 4,5 %, na predpandemickú úroveň. Napríklad v Spojenom kráľovstve už v roku 2022 došlo k poklesu týchto výdavkov oproti roku 2019 o 1,4 percentuálneho bodu.
2) Využívanie zľavových akcií
Nevyhnutné výdavky by vo všeobecnosti mali zostať odolné voči inflácii, no spotrebitelia si budú vyberať značky, ktoré sú pre ich peňaženku priaznivé, budú hľadať tú najlepšiu cenu. Pri nákupe potravín tento rok spotrebitelia celosvetovo navštívili predajne o 31 % častejšie ako v roku 2019, no ich priemerná útrata za jeden nákup sa znížila asi o 9 %.
Konzumenti celkovo minuli pri každom nákupe o 22 % menej ako v roku 2019. A napríklad v Nemecku sa zvýšil počet návštev predajní o 23,1 % oproti roku 2019, ale zákazníci minuli o 14,5 % menej.
3) Ceny a preferencie domácností
Zvyšujúce sa náklady na potraviny a energie predstavujú čoraz väčšiu časť spotrebiteľského rozpočtu. Pociťujú a ešte to pocítia najmä nízkopríjmové domácnosti. Medzi rokmi 2019 a 2022 rástli zvyšné výdavky (oblečenie, šport, kultúra...) vysokopríjmových domácností takmer dvojnásobným tempom (napríklad vo Francúzsku o 43 %) v porovnaní s domácnosťami s nižšími príjmami. Tento rozdiel sa však s normalizáciou inflácie zníži.
Inštitút ekonomických štúdií v nasledujúcom roku očakáva oslabenie inflačných tlakov, pričom priemerná miera inflácie v rozvinutých ekonomikách by mala poklesnúť z medziročných 7,1 % vo 4. štvrťroku 2022 na 3,1 % vo 4. štvrťroku 2023.
4) Kto bude mať šancu na úspech
Väčšiu šancu zvládnuť hospodárske otrasy majú podľa inštitútu firmy predávajúce prostredníctvom rôznych kanálov, pretože sa stretávajú priamo so zákazníkmi tam, kde chcú nakupovať. Z analýzy vyplýva, že obchody predávajúce na viacerých platformách zaznamenali zvýšenie tržieb v maloobchodnom sektore o 6 percentuálnych bodov už počas roka 2022.
V čase vrcholiacich lockdownov sa malé a stredne veľké reštaurácie vďaka tomu vyhli ďalšiemu poklesu tržieb, a to až o 31 %. Podobne aj malé predajne odevov predávajúce na viacerých kanáloch zaznamenali vyššiu mieru rastu ako predajne, ktoré sa sústreďujú buď iba na internetový predaj, alebo majú len kamenné pobočky, keďže rástli o 10 %, respektíve o 26 % rýchlejšie.
Kľúčové slová
Podujatia

2023

Finanční agenti

Kryptomeny

Zamestnanie

Voľný čas


SPRAVODAJSTVO





Najčítanejšie
- 1.Prognóza: Tri scenáre, ako by sa mohli kryptomeny vyvíjať v roku 2023
- 2.Nvidia je víťazom bankovej krízy. Pomohla jej previazanosť s bitcoinom?
- 3.NBS zverejnila klimatickú správu o uhlíkovej stope svojho investičného portfólia
- 4.Changpeng Zhao: Šéf Binance bagatelizuje hrozbu digitálnych mien centrálnych bánk pre kryptosvet
- 5.Zelenskyj sa stretol s delegáciou Svetovej banky, Ukrajina potrebuje na obnovu najmenej 411 miliárd dolárov