Hľadaj

Predaj áut, dovoleniek a luxusného tovaru sa prepadáva, ľudia o svojich nákupných aktivitách viac premýšľajú

Magdaléna Švančarková Ekonomika Poslať

Obsah nákupných košíkov Slovákov sa posledné mesiace výrazne zmenil. Počas „korony“ mnohí nakupovali cez internet, dokonca aj potraviny. Zároveň stúpol dopyt po hygienických potrebách a dezinfekčných prostriedkoch. Spôsoby nakupovania, ale aj to, čo si do košíka vložíme, sa teda kvôli pandémii výrazne zmenili. Mnohí Slováci začali uvedomelo nakupovať, niektorí šetria, ďalší poctivo plánujú a nákupy v zahraničí dostali doslova stopku.

image

Foto: Shutterstock

Slováci zmenili spôsoby nakupovania, začínajú aj šetriť

„Nakupujeme asi raz za týždeň. Vždy sa snažíme rozmyslieť si dopredu, čo bude na obed. Potom zoberiem zoznam a nakúpim zhruba za 70 eur pre štvorčlennú rodinu. Nikdy predtým sme nezmrazovali chlieb do zásoby, teraz mi to príde ako dobrý nápad. Okrem potravín sme boli asi len raz nakupovať topánky. Veľké centrá však nevyhľadávame,“ vysvetľuje novú kultúru nakupovania IT špecialista z Považskej Bystrice Róbert Hermann.

Iní ľudia zase nakupujú v podstate rovnako ako pred koronakrízou. „My sa stále držíme nášho zero waste smeru, ktorý sme začali praktizovať dávno pred vypuknutím pandémie koronavírusu. To znamená, že si do obchodu berieme vlastné tašky, vrecká, nádoby a dózy. Z tovarov uprednostňujeme lokálne výrobky a vyberáme si veci bez obalu,“ konštatuje Zuzana Vakošová z Trenčína.

Táto žena je zároveň dôkazom toho, ako sa novonadobudnuté nakupovacie návyky počas prísnych protiepidemiologických opatrení ľahko môžu preniesť aj do neskoršej praxe. Pravidlo pravidiel znie – v obchodoch sa zdržiavam najmenej ako sa len dá. „Niektoré tovary alebo potraviny sme začali kupovať menej, prípadne len zabalené v obale. Pred plastmi sme však uprednostnili papier, sklo alebo kov. Zvykli sme si nakupovať, len keď musíme, a spotrebný tovar nevyhľadávame takmer vôbec,“ dopĺňa Z. Vakošová.

Nie každému sa však darí dodržiavať prísnu disciplínu. „Myslím si, že v marci a apríli sme nakupovali menej často ako dnes. Teraz chodíme do obchodu už každý deň. Jediné, čo sa zmenilo, je to, že navštevujeme jednu predajňu potravín a preventívne šetríme. Na jeden nákup minieme menej peňazí ako predtým. Oblečenie sme boli nakúpiť iba raz,“ reaguje Andrea Smolná z Banskej Štiavnice.

„Nakupujeme asi stále rovnako. Viac sme však začali nakupovať výživové doplnky a dezinfekciu. Ja aj môj partner máme prácu, takže sme nemuseli začať šetriť. No viem, že situácia sa môže rýchlo zmeniť,“ opisuje svoje nakupovacie zvyklosti Anna Patková z Nového Mesta nad Váhom.

Aký bude „nový“ spotrebiteľ?

Koronavírus rozhodne zmenil nákupné správanie Slovákov. Frekvencia nákupov sa znížila, posilnila sa pozícia menších predajní a predajní na vidieku. Ekonomický vplyv koronakrízy pocítili aj spotrebitelia, zvýšil sa dopyt po akciových výrobkoch. Uvádza to správa maloobchodnej siete Coop Jednota.

Podľa nej budú spotrebitelia viac premýšľať nad nakupovaním. Znížia svoje výdavky na značkové výrobky. „Uvedomujeme si, že zákazníci budú vzhľadom na finančnú situáciu svoje nákupy viac optimalizovať, preto je dôležité, aby reťazce podporovali domácich výrobcov a spracovateľov aj prostredníctvom vlastnej značky. Uplynulé mesiace potvrdili nesmierny význam potravinovej sebestačnosti. Tú však Slovensko má veľmi nízku,“ tvrdí to hlavný riaditeľ Branislav Lellák z Coop Jednota.

Pandémia prinesie aj návrat spotrebiteľov k tradičnému trhu a posilnenie lokálnych prevádzok. „Ľudia už nebudú chcieť, alebo si nebudú môcť dovoliť cestovať za vzdialenejšími predajňami, a preto budú nakupovať viac lokálne a v blízkosti svojich domovov,“ uvádza tímlíder oddelenia retailer services spoločnosti Nielsen Pavol Zajac.

Podľa medzinárodného prieskumu spoločnosti Intrum sa súčasný spotrebiteľ viac zaujíma o témy udržateľnosti. Chce poznať pôvod nakupovaného tovaru a zaujíma sa o domácu produkciu. Okrem toho sa začína orientovať hlavne na nákup základných tovarových položiek. Tvrdí to až 6 z 10 opýtaných Slovákov.

Takisto sa zrejme zmení aj finančná situácia Slovákov. Podľa agentúry 2muse, ktorá v júni zrealizovala prieskum s názvom Spotrebiteľský pulz počas pandémie koronavírusu, až 39 percent respondentov si myslí, že ich finančná situácia bude na konci roka 2020 oveľa alebo aspoň o trochu horšia ako doteraz. A takmer každý šiesty spotrebiteľ už priznal finančné problémy, ktoré mu spôsobil koronavírus.

Nakupuje sa cez internet, dokonca aj potraviny

Počas pandémie sa výrazne zmenil aj spôsob nakupovania. Slováci nakupovali viac cez internet. Dokonca aj potraviny. „Zaznamenali sme 123-percentný nárast online nákupov. Dve tretiny Slovákov si podľa prieskumu doteraz nevedelo predstaviť, že by si práve jedlo objednávali online. No pandémia koronavírusu zbúrala tieto predsudky, a preto očakávame, že v tomto trende budú Slováci pokračovať aj po jej doznení,“ povedala analytička Slovenskej sporiteľne Lenka Buchláková.

Počas prvých mesiacov pandémie viaceré predajne zaznamenali veľký záujem o online nákupy. Sieť Tesco v apríli posilnila dostupnosť tejto služby o 40 %. Začiatkom mája rozšírila takéto možnosti nakupovania aj do ďalších miest Slovenska. „Rozhodli sme sa pružne zareagovať na mimoriadnu situáciu. Vďaka našej službe prinášame starostlivosť navyše práve tým najzraniteľnejším,“ objasňuje výkonný riaditeľ Tesca na Slovensku Martin Kuruc.

O dovolenky na Slovensku je slabý záujem

Voľnočasové aktivity sú na tom aktuálne podstatne horšie. Podľa Asociácie hotelov a reštaurácií Slovenska (AHRS) o ubytovanie v slovenských hoteloch je menší záujem. V júni, teda na prahu letných prázdnin, dosiahla priemerná vyťaženosť hotelov necelých 21 %. Asi tretina z nich zostala zatvorená kvôli nízkemu dopytu verejnosti.

V júli záujem síce stúpol, no dosahuje priemernú hodnotu len 38 %. V rovnakom období minulého roka bola priemerná vyťaženosť hotelových zariadení na úrovni 72 %. Najväčší pokles v júli zaznamenávajú mestské hotely, o niečo lepšie sú na tom pobytové zariadenia. Podľa AHRS sa situácia zrejme nezmení ani v auguste.

Po skončení sezóny sa očakáva mimoriadne krízový stav: „Na základe zistení je možné predpokladať, že veľká časť podnikateľov a zamestnávateľov bude musieť čeliť ďalším ekonomickým problémom, ktoré budú pre mnohé zariadenia existenčné,“ píše sa v správe AHRS.

Predaje áut dosahujú rekordné minimá

Pandémia výrazne poznačila aj nákupy áut. V dôsledku pandémie zaznamenal trh poriadny šok. Predaje áut v rámci Európskej únie (EÚ) v marci až máji 2020 zaznamenali viac ako 40-percentný prepad, na Slovensku až 60-percentný. Podľa odhadov Európskeho združenia výrobcov áut (ACEA) poklesne celkový predaj tento rok o 25 %. Ak sa tento predpoklad naplní, predá sa najmenej áut od roku 2013.

„ACEA aj naďalej dúfa, že dramatický scenár je možné zmierniť, ak Európska únia a vlády jednotlivých krajín rýchlo zavedú účinné opatrenia,“ reaguje generálny riaditeľ združenia ACEA Eric-Mark Huitema.

Zaujímavá je informácia podľa prieskumu KPMG Global Automotive Executive Survey 2020. Podľa nej sa ľudia po koronakríze zrejme odklonia od využívania služieb verejnej dopravy. Budú ochotní minúť viac peňazí, aby sa cítili bezpečne. „Viac ako 40 % respondentov si dokáže predstaviť, že si auto strednej triedy kúpi v budúcnosti online, rozhodujúca bude cena, uvádza prieskum.

Stopka aj pre nákupnú turistiku v zahraničí

V ostatných rokoch si Slováci zvykli často a radi nakupovať v blízkom zahraničí. Lákajú ich najmä nižšie ceny. Podľa analytičky WOOD & Company Evy Sadovskej je nakupovanie za hranicami teraz dokonca výhodnejšie ako pred koronakrízou.

Napriek tomu pandémia záujmu nakupovať v susedných krajinách vystavila „stopku“. V ostatných mesiacoch Slováci nakupovali a nakupujú viac doma. Stále totiž pretrvávajú obavy v súvislosti s ďalším vývojom pandémie. Zároveň ostro kritizujú nedodržiavanie niektorých protiepidemiologických opatrení v zahraničí, ktoré sú u nás bežnou realitou. Napríklad nosenie rúšok.

„V Česku zvykneme nakupovať mäso, salámy a mäsové výrobky aj na mesiac dopredu. V českých predajniach však nikto nenosí rúško. Naposledy sme tam boli jediní, ktorí ho mali na tvári,“ spomína Anna Papierniková z Púchova. Spolu s manželom sa preto rozhodli, že radšej budú nakupovať iba na Slovensku. „Nevieme, čo bude, a zbytočne riskovať nechceme. Predsa len už máme svoje roky,“ uzatvára A. Papierniková.

Kľúčové slová

logo
Prečítajte si tiež:
15.4.2021 Redakcia FinReport

Inflácia medziročne poskočila o 1,4 % a smeruje k 2 %. Tabak a benzín zdraželi, no energie a jedlo sú lacnejšie

Spotrebiteľské ceny v marci 2021 vzrástli medzimesačne o 0,5 % a medziročne dokonca o 1,4 %. Hlavnú rolu v náraste inflácie zohrávali tabak ...

15.4.2021 Robert Juriš

Radim Foltýn: Najlepším ambasádorom značky McDonald´s v regióne je šikovný podnikateľ

Niektorými milovaná, inými zatracovaná. Svetovo preslávená a masovo obľúbená značka s nálepkou symbolu konzumnej spoločnosti v čase ...

14.4.2021 Zuzana Mecková

O nemajetkovej ujme pri dopravných nehodách rozhodujú súdy. Zmena môže vodičom priniesť zvýšenie poistného

Škody na majetku, ktoré vzniknú pri dopravných nehodách, sú zo zákona zahrnuté v povinnom zmluvnom poistení (PZP). Čo však urobiť s ...

14.4.2021 Redakcia FinReport

Trh kryptomien sa od začiatku tohto roka zdvojnásobil na dva bilióny dolárov. Polovicu jeho hodnoty tvorí bitcoin

Trh kryptomien neustále naberá na objeme a po prvýkrát v histórii jeho hodnota presiahla dva bilióny dolárov. Vďaka záujmu malých, ale aj ...

13.4.2021 Redakcia FinReport

Produkcia automobilov na Slovensku sa prepadla dvojciferne, aj tak sme svetová veľmoc

Slovensko vlani zaznamenalo medziročne dvojciferný percentuálny pokles v počte vyrobených automobilov. Na prvý pohľad to vyzerá ako zlá ...

13.4.2021 Roland Régely

Teraz je správny čas na „upratanie“ nevýhodných zmlúv. Ušetriť možno desiatky až stovky eur, radia odborníci

Hypotéka, životné poistenie či poistka na auto. Mnohé finančné produkty nestrácajú na popularite ani počas pandémie, a podľa odborníkov ...

12.4.2021 Robert Juriš

Objavila sa nová generácia investorov. Zmysel našli v ESG fondoch, zodpovedných firmách a zelenom investovaní

Slováci akosi stále nevedia prísť investovaniu na chuť. Máme dlhodobo najnižší podiel investovania spomedzi krajín združených v OECD. ...

12.4.2021 Redakcia FinReport

Paradox: V koronakríze sužovanom gastro sektore vlani vzniklo viac ako 700 nových reštaurácií

Jedným z najviac postihnutých odvetví aktuálnou koronakrízou je gastro sektor. Už viac ako rok znášajú majitelia reštaurácií, bistier a ...

10.4.2021 Redakcia FinReport

Budúcnosť je v energetickom zhodnocovaní odpadu. Slovensko je však stále veľmocou v jeho skládkovaní

Slovensko je svetovou veľmocou nielen v počte vyrobených automobilov v prepočte na jedného obyvateľa. V popredí štatistík sa nachádzame aj ...

5.4.2021 Redakcia FinReport

Farmácia patrí k víťazom koronakrízy, ale tiež zápasí s poklesom dopytu a tlakom na znižovanie cien

Na prvý pohľad by sa mohlo zdať, že jedným z odvetví, ktoré z koronakrízy vyjde víťazne, bude aj farmaceutický priemysel. Ukázalo sa, že ...

4.4.2021 Robert Juriš

Volkswagen chce bojovať s Teslou o pozíciu lídra na svetovom trhu s elektromobilmi

Preteky o ovládnutie budúcnosti vo výrobe elektrických vozidiel naberajú na obrátkach. Spoločnosť Volkswagen oznámila, že do roku 2030 ...

2.4.2021 Redakcia FinReport

Fosílne palivá sa v Európskej únii využívajú čoraz menej. Konečne ich začali predbiehať obnoviteľné zdroje

Prvýkrát v histórii Európskej únie získali členské štáty elektrickú energiu prevažne z obnoviteľných zdrojov. Zároveň sa výroba ...

1.4.2021 Robert Juriš

Guvernér NBS Peter Kažimír ešte v tomto roku očakáva 5-percentný rast slovenskej ekonomiky

Napriek dlhodobému lockdownu, takmer mesiac trvajúcej vládnej kríze a kritickej situácii v niektorých sektoroch slovenskej ekonomiky, Národná ...

31.3.2021 Robert Juriš

Na definitívne dokončenie a odovzdanie Plánu obnovy a odolnosti nám zostáva už len jeden mesiac

Už len mesiac zostáva všetkým krajinám Európskej únie vrátane Slovenska na sfinalizovanie a odovzdanie svojho Plánu obnovy a odolnosti do ...

29.3.2021 Redakcia FinReport

TOP 7 trendov hybridného spôsobu práce. Microsoft upozorňuje na vyčerpanosť a stratu pracovných vzťahov

Spoločnosť Microsoft uverejnila výsledky svojho každoročného prieskumu Work Trend Index 2021. Konštatuje v nich, že najzásadnejšou zmenou ...

27.3.2021 Redakcia FinReport

Cena ropy po niekoľkomesačnom raste začala klesať. Investori reagujú na príliš pomalé tempo vakcinácie

Zdá sa, že pozitívna emócia na svetových trhoch spojená s očakávaniami rýchlej a úspešnej vakcinácie väčšiny populácie začína ...

25.3.2021 Magdaléna Švančarková

Po zákaze cestovať by mala prísť na rad kompenzácia pre cestovné kancelárie

Vláda pod hrozbou tisíceurovej pokuty schválila zákaz dovolenkovania v zahraničí. Platí od 20. marca do 28. apríla. Cieľom je ochrániť ...

24.3.2021 Redakcia FinReport

Hackeri zaútočili na tisícky emailových serverov, ESET odhalil viacero nebezpečných skupín

Odborníci na počítačové útoky odhalili, že nedávno objavené slabé miesta v Microsoft Exchange zneužíva viac ako desať rôznych ...

PHP Developer - študentská brigáda PHP Developer - študentská brigáda
PHP Developer províznych systémov PHP Developer províznych systémov
PHP Developer poistných agregátorov PHP Developer poistných agregátorov
PHP Developer FinTech cloudových riešení PHP Developer FinTech cloudových riešení

Najčítanejšie

  1. 1.
    Nitra bude mať nový územný plán, do jeho tvorby chce radnica zapojiť aj verejnosť
  2. 2.
    Inflácia medziročne poskočila o 1,4 % a smeruje k 2 %. Tabak a benzín zdraželi, no energie a jedlo sú lacnejšie
  3. 3.
    Radim Foltýn: Najlepším ambasádorom značky McDonald´s v regióne je šikovný podnikateľ
  4. 4.
    Primátor Ružomberka Čombor sa bráni v prípade sporného ocenenia historika Františka Vnuka
  5. 5.
    Smer podal návrh na zvolanie mimoriadne schôdze, podporili ho aj nezaradení poslanci