Hľadaj

Predaj áut, dovoleniek a luxusného tovaru sa prepadáva, ľudia o svojich nákupných aktivitách viac premýšľajú

Ekonomika Poslať

Obsah nákupných košíkov Slovákov sa posledné mesiace výrazne zmenil. Počas „korony“ mnohí nakupovali cez internet, dokonca aj potraviny. Zároveň stúpol dopyt po hygienických potrebách a dezinfekčných prostriedkoch. Spôsoby nakupovania, ale aj to, čo si do košíka vložíme, sa teda kvôli pandémii výrazne zmenili. Mnohí Slováci začali uvedomelo nakupovať, niektorí šetria, ďalší poctivo plánujú a nákupy v zahraničí dostali doslova stopku.

image

Foto: Shutterstock

Slováci zmenili spôsoby nakupovania, začínajú aj šetriť

„Nakupujeme asi raz za týždeň. Vždy sa snažíme rozmyslieť si dopredu, čo bude na obed. Potom zoberiem zoznam a nakúpim zhruba za 70 eur pre štvorčlennú rodinu. Nikdy predtým sme nezmrazovali chlieb do zásoby, teraz mi to príde ako dobrý nápad. Okrem potravín sme boli asi len raz nakupovať topánky. Veľké centrá však nevyhľadávame,“ vysvetľuje novú kultúru nakupovania IT špecialista z Považskej Bystrice Róbert Hermann.

Iní ľudia zase nakupujú v podstate rovnako ako pred koronakrízou. „My sa stále držíme nášho zero waste smeru, ktorý sme začali praktizovať dávno pred vypuknutím pandémie koronavírusu. To znamená, že si do obchodu berieme vlastné tašky, vrecká, nádoby a dózy. Z tovarov uprednostňujeme lokálne výrobky a vyberáme si veci bez obalu,“ konštatuje Zuzana Vakošová z Trenčína.

Táto žena je zároveň dôkazom toho, ako sa novonadobudnuté nakupovacie návyky počas prísnych protiepidemiologických opatrení ľahko môžu preniesť aj do neskoršej praxe. Pravidlo pravidiel znie – v obchodoch sa zdržiavam najmenej ako sa len dá. „Niektoré tovary alebo potraviny sme začali kupovať menej, prípadne len zabalené v obale. Pred plastmi sme však uprednostnili papier, sklo alebo kov. Zvykli sme si nakupovať, len keď musíme, a spotrebný tovar nevyhľadávame takmer vôbec,“ dopĺňa Z. Vakošová.

Nie každému sa však darí dodržiavať prísnu disciplínu. „Myslím si, že v marci a apríli sme nakupovali menej často ako dnes. Teraz chodíme do obchodu už každý deň. Jediné, čo sa zmenilo, je to, že navštevujeme jednu predajňu potravín a preventívne šetríme. Na jeden nákup minieme menej peňazí ako predtým. Oblečenie sme boli nakúpiť iba raz,“ reaguje Andrea Smolná z Banskej Štiavnice.

„Nakupujeme asi stále rovnako. Viac sme však začali nakupovať výživové doplnky a dezinfekciu. Ja aj môj partner máme prácu, takže sme nemuseli začať šetriť. No viem, že situácia sa môže rýchlo zmeniť,“ opisuje svoje nakupovacie zvyklosti Anna Patková z Nového Mesta nad Váhom.

Aký bude „nový“ spotrebiteľ?

Koronavírus rozhodne zmenil nákupné správanie Slovákov. Frekvencia nákupov sa znížila, posilnila sa pozícia menších predajní a predajní na vidieku. Ekonomický vplyv koronakrízy pocítili aj spotrebitelia, zvýšil sa dopyt po akciových výrobkoch. Uvádza to správa maloobchodnej siete Coop Jednota.

Podľa nej budú spotrebitelia viac premýšľať nad nakupovaním. Znížia svoje výdavky na značkové výrobky. „Uvedomujeme si, že zákazníci budú vzhľadom na finančnú situáciu svoje nákupy viac optimalizovať, preto je dôležité, aby reťazce podporovali domácich výrobcov a spracovateľov aj prostredníctvom vlastnej značky. Uplynulé mesiace potvrdili nesmierny význam potravinovej sebestačnosti. Tú však Slovensko má veľmi nízku,“ tvrdí to hlavný riaditeľ Branislav Lellák z Coop Jednota.

Pandémia prinesie aj návrat spotrebiteľov k tradičnému trhu a posilnenie lokálnych prevádzok. „Ľudia už nebudú chcieť, alebo si nebudú môcť dovoliť cestovať za vzdialenejšími predajňami, a preto budú nakupovať viac lokálne a v blízkosti svojich domovov,“ uvádza tímlíder oddelenia retailer services spoločnosti Nielsen Pavol Zajac.

Podľa medzinárodného prieskumu spoločnosti Intrum sa súčasný spotrebiteľ viac zaujíma o témy udržateľnosti. Chce poznať pôvod nakupovaného tovaru a zaujíma sa o domácu produkciu. Okrem toho sa začína orientovať hlavne na nákup základných tovarových položiek. Tvrdí to až 6 z 10 opýtaných Slovákov.

Takisto sa zrejme zmení aj finančná situácia Slovákov. Podľa agentúry 2muse, ktorá v júni zrealizovala prieskum s názvom Spotrebiteľský pulz počas pandémie koronavírusu, až 39 percent respondentov si myslí, že ich finančná situácia bude na konci roka 2020 oveľa alebo aspoň o trochu horšia ako doteraz. A takmer každý šiesty spotrebiteľ už priznal finančné problémy, ktoré mu spôsobil koronavírus.

Nakupuje sa cez internet, dokonca aj potraviny

Počas pandémie sa výrazne zmenil aj spôsob nakupovania. Slováci nakupovali viac cez internet. Dokonca aj potraviny. „Zaznamenali sme 123-percentný nárast online nákupov. Dve tretiny Slovákov si podľa prieskumu doteraz nevedelo predstaviť, že by si práve jedlo objednávali online. No pandémia koronavírusu zbúrala tieto predsudky, a preto očakávame, že v tomto trende budú Slováci pokračovať aj po jej doznení,“ povedala analytička Slovenskej sporiteľne Lenka Buchláková.

Počas prvých mesiacov pandémie viaceré predajne zaznamenali veľký záujem o online nákupy. Sieť Tesco v apríli posilnila dostupnosť tejto služby o 40 %. Začiatkom mája rozšírila takéto možnosti nakupovania aj do ďalších miest Slovenska. „Rozhodli sme sa pružne zareagovať na mimoriadnu situáciu. Vďaka našej službe prinášame starostlivosť navyše práve tým najzraniteľnejším,“ objasňuje výkonný riaditeľ Tesca na Slovensku Martin Kuruc.

O dovolenky na Slovensku je slabý záujem

Voľnočasové aktivity sú na tom aktuálne podstatne horšie. Podľa Asociácie hotelov a reštaurácií Slovenska (AHRS) o ubytovanie v slovenských hoteloch je menší záujem. V júni, teda na prahu letných prázdnin, dosiahla priemerná vyťaženosť hotelov necelých 21 %. Asi tretina z nich zostala zatvorená kvôli nízkemu dopytu verejnosti.

V júli záujem síce stúpol, no dosahuje priemernú hodnotu len 38 %. V rovnakom období minulého roka bola priemerná vyťaženosť hotelových zariadení na úrovni 72 %. Najväčší pokles v júli zaznamenávajú mestské hotely, o niečo lepšie sú na tom pobytové zariadenia. Podľa AHRS sa situácia zrejme nezmení ani v auguste.

Po skončení sezóny sa očakáva mimoriadne krízový stav: „Na základe zistení je možné predpokladať, že veľká časť podnikateľov a zamestnávateľov bude musieť čeliť ďalším ekonomickým problémom, ktoré budú pre mnohé zariadenia existenčné,“ píše sa v správe AHRS.

Predaje áut dosahujú rekordné minimá

Pandémia výrazne poznačila aj nákupy áut. V dôsledku pandémie zaznamenal trh poriadny šok. Predaje áut v rámci Európskej únie (EÚ) v marci až máji 2020 zaznamenali viac ako 40-percentný prepad, na Slovensku až 60-percentný. Podľa odhadov Európskeho združenia výrobcov áut (ACEA) poklesne celkový predaj tento rok o 25 %. Ak sa tento predpoklad naplní, predá sa najmenej áut od roku 2013.

„ACEA aj naďalej dúfa, že dramatický scenár je možné zmierniť, ak Európska únia a vlády jednotlivých krajín rýchlo zavedú účinné opatrenia,“ reaguje generálny riaditeľ združenia ACEA Eric-Mark Huitema.

Zaujímavá je informácia podľa prieskumu KPMG Global Automotive Executive Survey 2020. Podľa nej sa ľudia po koronakríze zrejme odklonia od využívania služieb verejnej dopravy. Budú ochotní minúť viac peňazí, aby sa cítili bezpečne. „Viac ako 40 % respondentov si dokáže predstaviť, že si auto strednej triedy kúpi v budúcnosti online, rozhodujúca bude cena, uvádza prieskum.

Stopka aj pre nákupnú turistiku v zahraničí

V ostatných rokoch si Slováci zvykli často a radi nakupovať v blízkom zahraničí. Lákajú ich najmä nižšie ceny. Podľa analytičky WOOD & Company Evy Sadovskej je nakupovanie za hranicami teraz dokonca výhodnejšie ako pred koronakrízou.

Napriek tomu pandémia záujmu nakupovať v susedných krajinách vystavila „stopku“. V ostatných mesiacoch Slováci nakupovali a nakupujú viac doma. Stále totiž pretrvávajú obavy v súvislosti s ďalším vývojom pandémie. Zároveň ostro kritizujú nedodržiavanie niektorých protiepidemiologických opatrení v zahraničí, ktoré sú u nás bežnou realitou. Napríklad nosenie rúšok.

„V Česku zvykneme nakupovať mäso, salámy a mäsové výrobky aj na mesiac dopredu. V českých predajniach však nikto nenosí rúško. Naposledy sme tam boli jediní, ktorí ho mali na tvári,“ spomína Anna Papierniková z Púchova. Spolu s manželom sa preto rozhodli, že radšej budú nakupovať iba na Slovensku. „Nevieme, čo bude, a zbytočne riskovať nechceme. Predsa len už máme svoje roky,“ uzatvára A. Papierniková.

Kľúčové slová

logo
bike trails
Prečítajte si tiež:
20.10.2020 Redakcia FinReport

Nová spolupráca dvoch spoločností na poistnom trhu je o digitalizácii

Poisťovňa Premium, ktorá pôsobí na Slovensku štyri roky, sa stala súčasťou najrozšírenejšieho online porovnávača poistných produktov ...

20.10.2020 Robert Juriš

Vladimír Pikora: Najlepším receptom na koronakrízu sú pot a slzy, ale ľuďom sa musí oplatiť pracovať

Hovorí, že v ekonomickom boji s koronakrízou by pomohlo znižovanie daní. Zároveň striktne nesúhlasí, aby ľudia dostávali pomoc bez ...

19.10.2020 Magdaléna Švančarková

Niektoré známe značky likvidujú svoje predajne na Slovensku, iné k nám zase prichádzajú

Na slovenskom trhu v oblasti maloobchodu pribudnú noví hráči a niektoré známe značky, naopak, odchádzajú. Dôvodom je očakávaný pokles ...

18.10.2020 Redakcia FinReport

Prieskum: Tri štvrtiny nakupujúcich dávajú prednosť miestnym obchodom

Tri štvrtiny nakupujúcich kvôli pandémii dávajú prednosť obchodom a službám v susedstve. Traja z piatich ľudí dôverujú odporúčaniam ...

18.10.2020 Dominik Horváth

Schyľuje sa k celosvetovej vojne „batérií“ a zapoja sa aj Slováci

V Európe začínajú vznikať nové spoločnosti výrobcov batérií do elektromobilov. Ich cieľom je konkurovať Číne, ktorá momentálne udáva ...

17.10.2020 Juraj Recký

Hľadáte investičné príležitosti? Historické motorky sú vhodné „sústo“ pre tých najnáročnejších fanúšikov

Popri čítaní nášho článku o investovaní do klasických automobilov si mnohí moto fanúšikovia položili prirodzenú otázku: A čo tak ...

17.10.2020 Redakcia FinReport

Inflácia je na trojročnom minime, ceny potravín sú takmer rovnaké ako vlani

Ekonomika Slovenskej republiky sa v tomto roku v porovnaní s tým predchádzajúcim môže prepadnúť o 7 až 10 %. Zato inflácia sa momentálne ...

16.10.2020 Arian Ali

Digitálna éra je na dosah. Sme pripravení na transformáciu ekonomiky?

Pandémia koronavírusu naplno ukázala dôležitosť existencie digitálnej ekonomiky. Je zrejmé, že tento segment v najbližších rokoch čaká ...

16.10.2020 Zuzana Mecková

Netflix: Dokument Dokonalý zločin opisuje 30 rokov nevyriešenú vraždu, ktorá otriasla Nemeckom

Netflix prináša 4-dielny dokumentárny seriál, ktorý približuje 30 rokov neobjasnenú vraždu významnej politickej osobnosti Nemecka Detleva ...

15.10.2020 Dominik Horváth

Americkí profesori vylepšili teóriu aukcií a získali Nobelovu cenu za ekonómiu

Kráľovská švédska akadémia vied v Štokholme v tomto roku udelila cenu Švédskej ríšskej banky za ekonomické vedy na pamiatku Alfreda ...

11.10.2020 Redakcia FinReport

Na výbere DPH Slovensko ročne prichádza o 1,6 miliardy eur

Daňovú medzeru v oblasti DPH, ktorá vyjadruje rozdiel medzi očakávanými príjmami z výberu dane z pridanej hodnoty a skutočne vybranou sumou, ...

11.10.2020 Redakcia FinReport

Nákupný apetít rastie a kamenné predajne sa s e-shopmi vhodne dopĺňajú

Na Slovensku sa najviac nakupuje v Bratislavskom kraji. Príčinou je najväčšia koncentrácia nákupných centier, ktoré sú nielen miestom ...

2.10.2020 Redakcia FinReport

Národná banka Slovenska ponúkla vláde pomoc na príprave plánu obnovy

Ministerstvo financií spolu s tímom ekonómov a analytikov v súčasnosti finišuje s plánom obnovy, ktorý nám umožní uchádzať sa o ...

1.10.2020 Robert Juriš

NBS: Slovenská ekonomika klesne menej, ako sa predpokladalo, ale jej nárast na predkrízovú úroveň bude pomalší

Slovenská ekonomika by sa v dôsledku koronakrízy mala oslabiť menej, ako predpokladali analytici na začiatku tohtoročného leta. A, naopak, jej ...

30.9.2020 Magdaléna Švančarková

Umelá inteligencia, cloud a dátová analytika predstavujú konkurenčnú výhodu na trhu. Kedy ich začneme využívať viac?

Slovensko výrazne zaostáva v digitalizácii. Podniky využívajú iba základné informačné systémy. Stagnuje používanie dát a cloudu. Iba ...

27.9.2020 Redakcia FinReport

HDP Slovenska sa vráti na predkrízovú úroveň až v druhej polovici 2022

Ekonomiky štátov sa po pandémii koronavírusu začnú ozdravovať postupne a nerovnomerne. Podľa analýzy spoločnosti Euler Hermes by sa ...

27.9.2020 Redakcia FinReport

Na ekonomické dno sme si už zrejme siahli, ale na ružové okuliare je ešte priskoro

Dobrá správa pre slovenskú ekonomiku. Priemyselná produkcia sa síce ešte nevrátila na úroveň spred roka, ale už klesá miernejšie ako ...

25.9.2020 Dominik Horváth

Izrael sa zmieril so SAE a Dubaj má šancu zaradiť sa medzi hlavné finančné centrá sveta

Prezident Spojených arabských emirátov (SAE) vydal dekrét, ktorým zrušil zákon o bojkote Izraela a umožnil obchodné a finančné dohody ...

PHP Developer - študentská brigáda PHP Developer - študentská brigáda
PHP Developer províznych systémov PHP Developer províznych systémov
PHP Developer poistných agregátorov PHP Developer poistných agregátorov
PHP Developer FinTech cloudových riešení PHP Developer FinTech cloudových riešení

Najčítanejšie

  1. 1.
    Eurolab Lambda tvrdí, že v čase podpisu zmluvy na testy pre štát nemala dlh voči Sociálnej poisťovni
  2. 2.
    Nová spolupráca dvoch spoločností na poistnom trhu je o digitalizácii
  3. 3.
    Na slovenskom finančnom trhu vzniká niekoľko zaujímavých strategických spojení
  4. 4.
    Niektoré známe značky likvidujú svoje predajne na Slovensku, iné k nám zase prichádzajú
  5. 5.
    Vladimír Pikora: Najlepším receptom na koronakrízu sú pot a slzy, ale ľuďom sa musí oplatiť pracovať