a VYHRAJTE!
- priebežnú výhru 30€ žrebujeme 31.07.2025
- celkovú výhru Voucher v hodnote 500€ od Cestovnej kancelárie DAKA žrebujeme 14.11.2025
Výroba elektroautomobilov sa ich producentom nedarí tak, ako by si želali. Dôkazom je aj nedávny bankrot americkej spoločnosti Fisker. Spoločne so značkami Lordstown, Proterra, Arrival a Arcimoto sa stala už piatou firmou v tomto odvetví, ktorá sa nedokázala vyrovnať s konkurenciou, výrobným cyklom, regulačnými problémami a meniacimi sa preferenciami spotrebiteľov.
Foto: Freepik
Problémy v sektore elektromobilov sa však netýkajú len nových hráčov na trhu, ale aj pilierov automobilového priemyslu, teda spoločností Ford, General Motors a Stellantis. Všetky tri utomobilové giganty v posledných šiestich mesiacoch aktívne znižovali svoje pôvodné prognózy.
Nejednoznačná situácia panuje v oblasti predaja elektromobilov aj v prípade koncernov Volkswagen (okrem rovnomennej značky vyrába aj Audi, Porsche a Škoda), Mercedes-Benz a BMW Group.
„Dôvodom bankrotov nových amerických výrobcov elektromobilov je, že sa snažia vo svojom odvetví uplatniť obchodný model vydávania smartfónov, teda vyvinúť náplň, a dizajn a montáž zadať externému dodávateľovi. Tento model však v automobilovom sektore nefunguje, pretože obchodné marže sa riadia výrobným cyklom a úsporami z rozsahu,“ myslí si CEO Freedom Holding a zakladateľ Freedom24 Timur Turlov.
Lídrom v odvetví elektromobilov je stále spoločnosť Tesla. Príčinou je, že má niekoľko tovární rozmiestnených po celom svete. „A nové spoločnosti, ktoré sa stavali do pozície ,zabijakov´ Tesly, už v tomto segmente nekonkurujú,“ dodáva.
Ako uvádza ďalej, elektromobilový priemysel urobil za posledné desaťročie obrovský skok vpred, no boj o podiel na trhu, ako jedna z najťažších fáz každého nového odvetvia, sa ešte len začína. Pre investora by to mohla byť jedna z najzaujímavejších príležitostí identifikovať nového lídra alebo lídrovskú päťku v tomto odvetví.
„Zástupcovia starej gardy – Ford, GM, Stellantis, Volkswagen, Mercedes-Benz, BMW majú obrovské skúsenosti s riadením výrobných kapacít. To im dáva schopnosť prispôsobovať obchodné marže efektívnejšie než mladším spoločnostiam. Nováčikovia však majú veľké technologické výhody, takže Tesla, Rivian, NIO, Li Auto, Xpeng a Zeekr majú veľkú šancu prekonať staré pomalé spoločnosti, ktoré sa nedokázali príliš prispôsobiť novým trendom,“ uzatvára odborník.