Hľadaj
× Aplikácia Aplikácia

Odpojenie sa od ruskej ropy môže cenu pohonných hmôt na Slovensku vyhnať až na dve eurá za liter

Zuzana Fryč Ekonomika
SK
EN
Poslať

Slovenskí vodiči aktuálne do svojich automobilov čapujú najdrahšie pohonné látky za posledných 12 rokov. Podľa údajov Štatistického úradu SR liter 95-oktánového benzínu vyjde v priemere na 1,574 eura za liter. O niečo nacnejšia je motorová nafta, ktorá stojí priemerne 1,476 eura za liter. Analytici však odhadujú, že ceny 95-oktánového benzínu sa už onedlho môžu vyšplhať na 1,80 eura za liter, neskôr možno aj cez dve eurá.

image

Foto: Shutterstock

Cena ropy na trhu a s ňou súvisiace ceny pohonných látok dosahujú od vypuknutia vojny na Ukrajine rekordné úrovne. Najvýraznejší medziročný nárast zaznamenala motorová nafta, ktorá je oproti vlaňajšku drahšia takmer o tretinu (29 %). Zdražovanie ropy spôsobili viaceré faktory. Je jej nedostatok, problémy spôsobuje snaha o navýšenie ťažby, panujú tiež obavy z prerušenia dodávok z Ruska... 

Cena nafty dramaticky rastie

Zdražovaniu pohonných látok na slovenských čerpacích staniciach čelia slovenskí motoristi už niekoľko týždňov. Vplyvom rusko-ukrajinského vojnového konfliktu sa ceny palív z týždňa na týždeň rapídne zvyšujú a dosahujú nové rekordné úrovne.

Aktuálne sa ceny 95-oktánového benzínu už pohybujú na úrovni okolo 1,60 eura za liter, pričom takéto vysoké ceny sme tu mali naposledy v septembri 2012, teda pred takmer desiatimi rokmi,“ približuje analytička 365.bank Jana Glasová. Ceny 98-oktánového benzínu vrástli na úroveň 1,70 eura za liter. V posledných týždňoch rástla aj priemerná cena nafty, ktorá sa aktuálne pohybuje na rekordnej úrovni okolo 1,50 eura za liter.

Aj v medziročnom porovnaní si za benzín a naftu výrazne priplácame. Podľa Štatistického úradu SR je aktuálne oproti vlaňajšku benzín 95 drahší o takmer 21 % a benzín 98 o približne 14 %. Najvýraznejší medziročný nárast zaznamenáva nafta, ktorá je oproti vlaňajšku drahšia až o 29 %. 

Cena ropy môže prekročiť až 150 dolárov za barel

Analytici konštatujú, že za zdražovaním je v posledných dňoch jednoznačne rusko-ukrajinský vojenský konflikt, ktorý tlačí ceny ropy nahor. „Zatiaľ čo v úvode tohto roka sa ceny ropy Brent hýbali ešte okolo hladiny 80 dolárov za barel, tak po vypuknutí vojnového konfliktu na Ukrajine začali prudko rásť. V súčasnosti sa pohybujú už na úrovni 130 dolárov za barel,“ opisuje J. Glasová. Analytička zároveň nevylučuje, že pri pretrvávaní vojny na Ukrajine a pri obmedzovaní dovozu ruskej ropy budú jej ceny pravdepodobne ešte rásť, pričom by mohli prekonať hranicu až 150 dolárov za barel.

Na trhu prevláda neistota

Podľa analytikov ceny ropy Brent aj WTI prudko rastú, keďže na trhoch prevláda strach a neistota z prerušenia dodávok ruskej ropy a jej nedostatku na trhu, ako aj z celkového vyhrotenia vojnového konfliktu. „Keďže európske krajiny sú výrazne napojené na ruskú ropu a plyn, zastavenie dodávok by spôsobilo nemalé problémy aj európskemu priemyslu,“ vysvetľuje J. Glasová.

Okrem toho v súčasnosti tlačia ropu nahor aj správy o tom, že Spojené štáty a Veľká Británia zakázali dovoz ruskej ropy, a otázku zníženia energetickej závislosti od Ruska rieši aj Európska únia (EÚ). Navyše sa k tomu podľa analytičky pridávajú aj samotní obchodníci, ktorí čoraz viac odmietajú nakupovať ruskú ropu z etických dôvodov alebo kvôli problémom s dopravou a financovaním.

Za rastom cien palív však podľa analytika spoločnosti Fingo.sk Františka Burdu stoja okrem rastúcej ceny ropy na medzinárodných trhoch a silného dolára aj ťažkosti s navýšením ťažby ropy, ktorej v súčasnosti čelia jej hlavní dodávatelia. „V tejto situácii by mali krajiny čo najskôr začať hľadať nové zdroje na zabezpečenie chodu priemyslu a domácností. Nevieme to urobiť hneď, ale vieme to urobiť postupne,“ tvrdí analytik.

Palivá zrejme ešte zdražejú

Pretože ceny ropy na globálnom trhu výrazne a prudko rastú, analytici predpokladajú, že aj ceny na slovenských čerpacích staniciach budú v ďalších týždňoch výrazne rásť. Nevylučujú dokonca ani dosiahnutie úrovne 1,80 eura za liter 95-oktánového benzínu, čo by znamenalo, že za benzín budeme platiť rekordné ceny, aké sme tu ešte nemali.

Podľa analytika bude záležať na tom, kedy sa situácia na trhoch upokojí. „Ak by došlo k upokojeniu, potom môže ropa klesnúť znova k 100 dolárom za barel. Nie je vylúčené, že môže nastať pokles dopytu po palivách z dôvodu vyššej ceny a odrazu bude na trhu ropy prebytok, ako to bolo len niekoľko mesiacov dozadu,“ dodáva.

V opačnom prípade, ak by došlo k úplnému embargu ropy z Ruska, ceny benzínu a nafty by podľa neho mohli presiahnuť až dve eurá za liter. „Je však potrebné sledovať aj rozhovory s Iránom a Venezuelou, ktoré by mohli časť výpadku ropy oficiálne nahradiť. Zároveň však musím podotknúť, že Rusko bude pravdepodobne exportovať ropu do Číny, pričom Čína zase obmedzí dovoz z iných krajín,“ opisuje F. Burda.

Pomôcť môže aj štát

Otázkou ostáva, kedy sa na Slovensku dostaneme do bodu, keď začne štát vzhľadom na rastúce tlaky na ceny palív uvažovať nad prehodnotením spotrebných daní.

Slovenská vláda však zatiaľ nepodniká žiadne kroky na zmiernenie rastu cien pohonných hmôt. „Pozitívny vplyv na ekonomiku by malo zníženie spotrebnej dane či DPH na benzín, čo by stlmilo súčasné prudké zdražovanie. Nižšie dane by pomohli nielen občanom, ale aj firmám, ktorým by sa takto znížili ceny za prepravu, a teda aj výrobné náklady,“ opisuje analytička J. Glasová. Súčasne by však vznikol ďalší problém s vykrytím výpadku príjmov štátneho rozpočtu.

Keďže samotné ceny vstupov, teda ropy a plynu, nezávisia od Slovenska a sú tvorené mimo nášho územia, v tomto má štát len malý manévrovací priestor. Na druhej strane práve štát môže priniesť určité kompenzácie, ako napríklad prehodnotiť výšku DPH či vyplácať priamu podporu ohrozeným skupinám.

Medzi nimi môžu byť vzhľadom na celkovú situáciu a vysoké ceny palív najmä autodopravcovia. „Následne môžeme očakávať zvyšovanie cien v hromadnej doprave, v poštových službách a kuriérskych spoločnostiach. Dôležité je uvedomiť si aj to, že pri raste ceny ropy rastú aj ceny mazív a iných produktov vyrobených z ropy. Preto by sa mali spomínané sektory do budúcnosti pripraviť na to, že vyššie ceny palív tu ostanú dlhšie,“ myslí si F. Burda.

Zároveň odporúča, aby firmy aj bežní spotrebitelia v súčasnosti optimalizovali svoje služobné cesty, prepravu tovaru a eliminovali zbytočné náklady na palivá. Slováci môžu v súčasnosti pri kúpe auta prehodnocovať aj vozidlá na alternatívne pohony. Ďalšou možnosťou je využívať rôzne bonusové karty od predajcov palív, ale hlavne snažiť sa jazdiť čo najviac ekonomicky.

Kľúčové slová

logo
Prečítajte si tiež:
6.12.2022 Robert Juriš

Fintech spoločnosti doplatili na prílišný optimizmus, teraz prepúšťajú tisíce zamestnancov

Fintech spoločnostiam sa stále nedarí tak, ako by si želali. Viaceré z nich plánujú masívne prepúšťať svojich zamestnancov. Niektoré ...

6.12.2022 Zuzana Fryč

Poisťovne majú nedostatok kvalitných obchodníkov, preto neustále hľadajú nových

Poisťovne neustále hľadajú nových obchodníkov. Svoje siete majú permanentne rozhodené na finančnom trhu, a to bez ohľadu na to, či majú ...

5.12.2022 Redakcia FinReport

Changpeng Zhao: Šéf Binance bagatelizuje hrozbu digitálnych mien centrálnych bánk pre kryptosvet

Digitálne meny centrálnych bánk (CBDC) nepredstavujú hrozbu pre decentralizované kryptomeny. Dokonca by mohli pomôcť vybudovať vzájomnú ...

5.12.2022 Roland Régely

Minimálne zdravotné odvody v roku 2023 najviac pocítia tí, ktorí zarábajú najmenej

Brigádnici, konatelia či dohodári so skráteným úväzkom si od januára 2023 priplatia na zdravotných odvodoch. Vyplýva to z návrhu zákona o ...

4.12.2022 Redakcia FinReport

Juniper Research: Hodnota B2B platieb do piatich rokov vzrastie na 111 biliónov dolárov

Nová štúdia od spoločnosti Juniper Research uvádza, že globálna transakčná hodnota trhu platieb B2B v roku 2027 presiahne 111 biliónov ...

4.12.2022 Redakcia FinReport

Zhoršujúca sa ekonomická situácia spôsobila prepad aj na trhu s tabletmi

Trh s tabletmi sa prepadáva. Po mimoriadne úspešných pandemických rokoch 2020 a 2021 sa tomuto segmentu prestáva dariť a obchod s nimi sa ...

3.12.2022 Redakcia FinReport

Top 10 rád, ako nakupovať vianočné darčeky v čase rekordnej inflácie

Vianoce by mali byť časom radosti, pokoja a rodinných tradícií, ale zároveň sú aj obdobím zvýšených výdavkov. V tomto roku to kvôli ...

3.12.2022 Redakcia FinReport

Víťazmi krízy sú okrem energetických firiem aj finančné a spotrebiteľské spoločnosti

Najlepšie hospodárske výsledky za tretí štvrťrok tohto roku zverejnili finančné a spotrebiteľské spoločnosti. Z pohľadu výnosov sú ...

2.12.2022 Redakcia FinReport

TOP 8 noviniek v novele Zákonníka práce

O niektorých zmenách a usmerneniach, ktoré prináša posledná verzia Zákonníka práce sme už písali. Legislatívna úprava však okrem ...

29.11.2022 Naďa Černá

Vznikol, aby bojoval proti korupcii a nekalým praktikám. Ako sa mu darí chrániť whistleblowerov?

Každý, kto čelí šikane či inému negatívnemu správaniu sa zo strany zamestnávateľa, sa môže obrátiť na Úrad na ochranu oznamovateľov. ...

28.11.2022 Robert Juriš a Naďa Černá

Best Global Brands: Najcennejšou značkou na svete je Apple pred ďalšími technologickými firmami

Nositeľmi najhodnotnejších brandov na svete sú technologické firmy. Suverénne najcennejšou značkou na svete podľa rebríčka Interbrand je ...

28.11.2022 Redakcia FinReport

Výrobné ceny v priemysle ťahajú nahor najmä extrémne zvýšené ceny v energetike

Ceny v priemyselnej výrobe pre domáci trh v októbri 2022 medziročne vzrástli o takmer 60 %. Stalo sa tak najmä v dôsledku viac ako ...

27.11.2022 Redakcia FinReport

Nedostatok čipov stojí automotive len v posledných dvoch rokoch 100 miliárd eur

Hlavnou obeťou globálnej krízy v oblasti polovodičov je automobilový priemysel. Analytici poisťovne pohľadávok Allianz Trade odhadujú, že ...

25.11.2022 Redakcia FinReport

Ceny benzínu aj nafty klesajú, reagujú na vývin cien ropy na svetových trhoch

Ceny pohonných látok na Slovensku začali klesať. Je to dobrá správa pre všetkých vodičov, ktorí si v súčasnosti môžu natankovať do ...

25.11.2022 Redakcia FinReport

Saxo Bank v budúcom roku očakáva pokles tržieb a ďalší problematický rok pre investorov

Dvanásťmesačný odhad ziskovosti firiem zastúpených v indexe S&P 500 je príliš vysoký. V súčasnosti dosahuje 235,34 amerického dolára, ...

25.11.2022 Redakcia FinReport

Čína prestáva byť motorom globálnej ekonomiky

Medzinárodné letisko v Hongkongu je z pohľadu nákladnej leteckej dopravy najrušnejším uzlom na svete. Vývoj objemu globálneho leteckého ...

24.11.2022 Redakcia FinReport

Nákladná doprava je na tom horšie ako vlani, naopak, osobná neustále rastie

Celkový objem nákladnej prepravy v septembri 2022 medziročne dosiahol nižšie hodnoty ako pred rokom. Pri objeme 18,1 milióna ton predstavuje ...

23.11.2022 Redakcia FinReport

Rating Ukrajiny sa prvýkrát od ruskej invázie zvýšil, no ekonomický výhľad je naďalej negatívny

Ukrajina sa od začiatku vojenskej invázie Ruska vo februári tohto roku zaradila medzi päticu krajín s najhoršou investičnou klímou na svete. ...

Aplikácia

  1. 1.
    Fintech spoločnosti doplatili na prílišný optimizmus, teraz prepúšťajú tisíce zamestnancov
  2. 2.
    Poisťovne majú nedostatok kvalitných obchodníkov, preto neustále hľadajú nových
  3. 3.
    TOP 8 noviniek v novele Zákonníka práce
  4. 4.
    Minimálne zdravotné odvody v roku 2023 najviac pocítia tí, ktorí zarábajú najmenej
  5. 5.
    Changpeng Zhao: Šéf Binance bagatelizuje hrozbu digitálnych mien centrálnych bánk pre kryptosvet