Nové pravidlá spravodlivej hospodárskej súťaže na digitálnych trhoch sú na svete
Rada Európskej únie schválila nové pravidlá pre spravodlivý a súťažeschopný digitálny sektor. Akt o digitálnych trhoch (DMA) zabezpečuje rovnaké digitálne podmienky, ktorými sa zaisťujú jasné práva a pravidlá pre veľké online platformy, a zaručuje, aby žiadna z nich nezneužívala svoje postavenie. Akt by sa mal začať uplatňovať v praxi do 6 mesiacov od jeho podpísania šéfkou europarlamentu a zverejnenia v Úradnom vestníku EÚ.
Foto: Shutterstock
Pre spravodlivé digitálne prostredie
Od regulácie digitálneho trhu na úrovni EÚ sa očakáva vytvorenie spravodlivého a konkurencieschopného digitálneho prostredia, ktoré umožní podnikom a spotrebiteľom profitovať z digitálnych príležitostí.
Prijatím aktu o digitálnych trhoch by sa malo dosiahnuť, že veľké online platformy budú plne zodpovedné za svoje konanie. EÚ týmto zmení online priestor prakticky na celom svete. Strážcovia prístupu, na ktorých sa akt o digitálnych trhoch zameriava, sú totiž prítomní úplne všade – všetci každodenne využívame ich služby.
Ich moc sa však zvyšuje do tej miery, že negatívne ovplyvňuje hospodársku súťaž. Vďaka aktu o digitálnych trhoch by sa mala zabezpečiť spravodlivá hospodárska súťaž online, viac pohodlia pre spotrebiteľov a nové príležitosti pre malé podniky.
Nové pravidlá pre strážcov prístupu
V akte o digitálnych trhoch sa vymedzujú nové pravidlá pre veľké online platformy – strážcov prístupu. Po novom budú musieť:
- zabezpečiť, aby odhlásenie sa zo základných platformových služieb bolo rovnako jednoduché ako ich predplatenie,
- zabezpečiť interoperabilitu základných funkcií služieb rýchlych správ, teda umožniť používateľom výmenu správ, odosielanie hlasových správ alebo súborov v rámci aplikácií na odosielanie správ,
- poskytnúť komerčným používateľom prístup k údajom o ich marketingovej alebo reklamnej výkonnosti na platforme,
- informovať Európsku komisiu o akvizíciách a fúziách, ktoré uskutočňujú.
Zároveň však už nebudú môcť:
- klasifikovať svoje vlastné výrobky alebo služby priaznivejšie ako výrobky alebo služby iných účastníkov trhu (sebapreferovanie),
- predinštalovať určité aplikácie alebo softvér, respektíve zabrániť používateľom, aby tieto aplikácie alebo softvér ľahko odinštalovali,
- v prípade najdôležitejšieho softvéru (napríklad webového prehliadača) štandardne vyžadovať inštaláciu takéhoto softvéru pri inštalácii operačného systému,
- zabrániť vývojárom využívať platobné platformy tretích strán na predaj aplikácií,
- opakovane využívať osobné údaje zozbierané v rámci poskytovania jednej služby na účely inej služby.
Na čo sa musia pripraviť veľké platformy
Ak je veľká online platforma identifikovaná ako strážca prístupu, bude musieť začať s dodržiavaním pravidiel aktu o digitálnych trhoch do šiestich mesiacov. Ak strážca prístupu poruší pravidlá stanovené v akte o digitálnych trhoch, hrozí mu pokuta až do výšky 10 % jeho celkového celosvetového obratu.
V prípade opakovaného porušenia môže byť uložená pokuta až do výšky 20 % jeho celosvetového obratu. V prípade, že strážca prístupu systematicky nedodržiava akt o digitálnych trhoch, teda poruší pravidlá aspoň trikrát za 8 rokov, Európska komisia môže začať prieskum trhu, a v prípade potreby uložiť aj zásadné nápravné opatrenia.
Mzdová kalkulačka
Mzdová kalkulačka ADVANCED
Kalkulačka tehotenskej dávky
Kalkulačka materskej dávky
Kalkulačka rodičovského bonusu
Valorizácia dôchodkov
Kalkulačka na výpočet dôchodku
Kalkulačka dôchodkového veku
Kalkulačka vdovského dôchodku
Kalkulačka sirotského dôchodku
Kalkulačka minimálneho dôchodku
Porovnanie zdravotných poisťovní
2024
Finanční agenti
Kryptomeny
Unicef
Zamestnanie
SPRAVODAJSTVO
Najčítanejšie
- 1.Prečo je pri umelej inteligencii potrebné vnímať nielen vysoké tržby, ale aj možné riziká
- 2.Home office alebo hybridná práca? Banky na Slovensku preferujú skôr druhú možnosť
- 3.Pri investovaní si dávajte pozor na neuveriteľne výhodné ponuky aj na falošné garancie
- 4.Do fondov EÚ sme za dve desaťročia vložili 13,1 miliardy eur, no získali sme takmer 25 miliárd
- 5.Otravné telefonáty sa stanú minulosťou. Predvoľba (0)888 znamená, že ide o marketingový hovor