Nová európska smernica prináša nové pravidlá pre e-shopy
Smernica Európskej únie prináša nové pravidlá nakupovania cez internet. Zaisťuje vyššiu bezpečnosť spotrebiteľov, väčšiu transparentnosť vyhľadávačov produktov a udeľuje viac povinností pre prevádzkovateľov e-shopov. Do platnosti mala vstúpiť v máji tohto roka, no kvôli tomu, že ju Slovensko nestihlo implementovať včas, jej nový dátum platnosti zatiaľ nie je známy. Aké ďalšie zásadné zmeny môžeme očakávať?

Foto: Shutterstock
Nové pravidlá pre výpočet zliav
Nová smernica Európskej únie má bojovať proti nekalým praktikám, ako sú napríklad falošné zľavy. Tie sa mnohokrát objavujú počas nákupných sviatkov, ako sú Black Friday alebo dni po Vianociach či po Novom roku.
Podľa nových pravidiel však bude musieť obchodník vypočítať zľavu z najnižšej ceny, za ktorú ponúkal tovar posledných 30 dní.
Zákaz falošným online recenziám
Online recenzie dokážu pomôcť zákazníkom pri rozhodovaní sa, či si výrobok alebo službu z internetového obchodu kúpia. Bohužiaľ, mnohé spoločnosti majú falošné recenzie, ktorými spotrebiteľov zavádzajú.
Nová európska smernica falošné recenzie zakazuje. Zredukovať ich chce prostredníctvom postupov overenia, ktoré bude musieť zaviesť každý obchodník. Postupy overenia budú slúžiť na to, aby obchod zistil, či recenzie pochádzajú od osôb, ktoré v ňom skutočne nakúpili.
Zmena využívania online personalizácie cien produktov
Niektorí obchodníci využívajú nekalé praktiky na spotrebiteľov, ktorí majú záujem o určitý produkt, no ešte nie sú rozhodnutí, či ho skutočne kúpia. V praxi to vyzerá tak, že keď na nejaký produkt viackrát kliknete, alebo opakovane navštevujete rovnaký e-shop či web, obchodník nenápadne zvyšuje ceny.
Nová smernica prichádza s pravidlom, že ak niečo takéto obchod robí, musí o tom spotrebiteľa informovať.
Transparentnosť vyhľadávačov produktov
Vyhľadávače produktov alebo online trhy, ako napríklad Amazon či Heureka, budú musieť zverejňovať informácie o tom, podľa čoho zoraďujú ponuky, ktoré vám zobrazujú. Vďaka väčšej transparentnosti budete vedieť, či si obchodníci za niektoré z ponúk, ktoré na obrazovke počítača alebo mobilu vidíte, zaplatili, aby sa zobrazovali v rebríčku vyššie.
S dôrazom na ochranu spotrebiteľa
Nová smernica neprinesie len spomínané zmeny. Okrem nich sa dotkne aj ďalších smerníc, ktoré sa zaoberajú ochranou spotrebiteľa. Po novom sa za nekalé praktiky budú považovať aj výrobky odlišného zloženia, ktoré sa na trhoch v rôznych krajinách predávajú ako identické. Výnimku bude tvoriť len rozdielnosť kvôli sezónnosti alebo dostupnosti surovín.
Dvojaká kvalita je problém, s ktorým bojujú najmä krajiny strednej a východnej Európy. Smernica by ho tak mala aspoň sčasti vyriešiť.
Pozor na bezpečnosť produktov
K ďalším zmenám sa radí aj bezpečnosť produktov. E-shopy aj klasické kamenné predajne by mali po novom poskytovať len produkty, ktoré spĺňajú najvyššie bezpečnostné požiadavky.
Ak by obchody predávali nebezpečné produkty, dozorné orgány môžu obchodníkom prikázať, aby ich odstránili z ponuky, pričom tak musia urobiť do jedného dňa od prijatia varovania.
Nové pravidlá o bezpečnosti sa budú týkať aj samotných výrobcov, dovozcov a distribútorov. Ak by ich porušili, čakala by ich rovnaká pokuta ako obchodníkov.
Za porušenie dostanú obchodníci vysoké pokuty
Povinnosť zaviesť smernicu do vnútroštátnych predpisov mali členské štáty do novembra 2021, pričom účinnosť bola plánovaná na máj 2022. Obchodníci však kvôli meškajúcej implementácii získajú čas navyše, aby sa mohli na výrazné zmeny pripraviť.
Presný dátum, kedy začne smernica platiť u nás, nie je jasný, keďže ju Slovensko nestihlo implementovať včas. V krajinách, ktoré to stihli, začala smernica platiť od 28. mája 2022.
V prípade, ak by obchodníci nedodržali podmienky novej smernice, môžu dostať pokutu vo výške 4 % z ročného obratu. Ak informácie o ročnom obrate nebudú k dispozícii, udelená pokuta sa môže vyšplhať až na 2 milióny eur.
E-shopom sa darí menej ako cez pandémiu
Nakupovanie online predstavovalo počas posledných dvoch rokov plných lockdownov a obmedzení možnosť, ako si nakúpiť aj bez toho, aby spotrebitelia osobne navštívili kamennú predajňu. Obľuba internetových obchodov sa zvyšovala, čo potvrdzujú aj údaje Eurostatu o nakupovaní cez internet. Kým v roku 2016 si cez e-shop nakúpilo 68 % Slovákov, v roku 2021 ich bolo až 84 %.
Rušenie opatrení a otvorenie kamenných prevádzok však spôsobilo, že mnohí ľudia sa do obchodov, v ktorých si produkty môžu prezrieť a ohmatať, vrátili. Práve preto boli e-shopy jediné, ktoré v prvom kvartáli zaznamenali medziročný pokles tržieb o takmer 5 %. E-shopy dnes predstavujú skvelú alternatívu, ako si nakúpiť priamo z domu, no pre mnohých sú skôr doplnkom ku klasickým kamenným predajniam.
Kľúčové slová
2023

Finanční agenti

Kryptomeny

Zamestnanie

Kultúra a umenie

Voľný čas


SPRAVODAJSTVO





Najčítanejšie
- 1.Maximálna hypotéka od júla 2023 opäť klesne a dosiahne na ňu menej ľudí
- 2.Dôchodky sa budú mimoriadne zvyšovať už od júla tohto roku – v priemere o 61 eur
- 3.Takto sa od 1. júla 2023 zvýšia penzie dôchodcom podľa počtu odpracovaných rokov
- 4.Národná banka Slovenska poslala poisťovňu Novis do likvidácie, tá sa plánuje súdiť
- 5.Národná banka Slovenska odobrala licenciu poisťovni Novis, poslala ju do likvidácie