Hľadaj
× Aplikácia Aplikácia

Návštevnosť nákupných centier vzrástla o 8 %. Prečo ľudia nakupujú viac?

Eva Sadovská Ekonomika Poslať

Za posledné desaťročie sa plocha obchodov na Slovensku zväčšila o približne 60 %. Stalo sa tak vďaka pribúdajúcim nákupným centrám či retailovým parkom, ktorých výmera v súčasnosti predstavuje 2,36 milióna metrov štvorcových. Pre mnohých spotrebiteľov, nielen z veľkých miest, sú tak pri nakupovaní voľbou číslo jeden. Aktuálnou informáciou je, že v prvom polroku 2023 ich návštevnosť, ale aj obrat medziročne vzrástli.

nákupné centrum

Zdroj: Freepik

Viac nakupujúcich, vyšší obrat

Na konci prvého polroka 2023 predstavovala výmera moderných retailových priestorov na Slovensku 2,36 milióna metrov štvorcových. Nákupné centrá z nej tvorili 70 %, retailové parky 30 %. Vyplynulo to z najaktuálnejších údajov spoločnosti CBRE.

Na základe dostupných údajov z Indexu nákupných centier (SCI) zároveň vyplynulo, že v oboch prípadoch bol počas prvého polroka 2023 zaznamenaný medziročný nárast ako návštevnosti, tak aj obratu.

81707

Kým tržby nákupných centier boli medziročne vyššie o 11 %, v prípade retailových parkov išlo dokonca o nárast obratu až o 21 %. Návštevnosť v oboch prípadoch zaznamenala zlepšenie oproti vlaňajšiemu roku o 8 %. Výraznejší nárast návštevnosti aj obratu bol evidovaný najmä v prvom štvrťroku 2023.

Čo sa považuje za moderné retailové priestory

Sú to nákupné centrá a retailové parky. Nákupné centrum – budova s vyšším počtom prevádzok (nájomcov) rôzneho druhu, pričom pri vstupe do jednotlivých prevádzok sa návštevník pohybuje v interiéri. Retailový park – budova s menším počtom nájomcov (zväčša okolo 10), pričom návštevník pri vstupe do jednotlivých prevádzok vstupuje vždy z exteriéru. V prípade retailového parku dominujú určité typy nájomcov, ktoré sú viazané na väčšieho nájomcu z oblasti potravinárstva.

Návrat do kamenných prevádzok

Zaujímavé výsledky priniesol aj Globálny prieskum CBRE (zo záveru roka 2022), ktorý respondentom položil otázku: Ktoré tovary nakupujete radšej v kamenných obchodoch, a ktoré prostredníctvom online? Vysvitlo, že väčšina európskych spotrebiteľov preferuje pre svoje nákupy fyzické prevádzky.

Medzi nakupovanými komoditami dominujú základné tovary (potraviny a toaletné výrobky), ktoré v kamenných prevádzkach nakupuje radšej až 84 % opýtaných Európanov. Nasledujú luxusné tovary či šperky s podielom 73,1 % a DIY (ručne vyrobené) výrobky s podielom 72,2 %.

84343

Vo fyzických prevádzkach nakupujú európski spotrebitelia radšej aj domáce potreby (bytové dekorácie a nábytok) a kozmetiku s podielmi 65,7 % a 61,9 %. Taktiež nákupy obuvi a oblečenia (vrátane detského) realizuje viac ako polovica respondentov v klasických obchodoch. Naopak, viac ako polovica opýtaných nakupuje darčeky, hobby výrobky či elektroniku formou online nakupovania.

„Pri veciach dennej spotreby alebo móde a gastronómii ľudia stále preferujú obchodné centrá. Dokonca aj pri elektronike majú nákupné centrá odsledované, že ak si zákazník objedná tovar online, vo veľa prípadoch si ho príde prevziať do predajne. Oproti online nakupovaniu má klasické nakupovanie ešte jednu výhodu – ľudia ho vnímajú ako trávenie voľného času. Kvalitné nákupné centrá, ktoré im vedia poskytnúť aj zábavu a relax, majú v tomto prípade značnú výhodu,“ hovorí investičný riaditeľ WOOD & Company Martin Šmigura.

Spotrebiteľská nálada sa zlepšuje

Na nákupné správanie Slovákov vplýva mnoho faktorov. V posledných rokoch to boli predovšetkým pandémia koronavírusu a lockdowny, neskôr vojnový konflikt na Ukrajine a s ním súvisiaca energetická kríza či rekordne vysoká inflácia v krajine. Podľa údajov Štatistického úradu SR sa však v posledných mesiacoch nálada slovenských spotrebiteľov zlepšuje.

Indikátor dôvery spotrebiteľov dosiahol za posledný rok najnižšiu, a teda aj „najhoršiu“ hodnotu na úrovni –36 v októbri 2022. Nad úroveň –30 sa ukazovateľ dostal až v apríli 2023, keď zároveň výraznejšie poskočil až na hodnotu –21,2. V júli a v auguste 2023 dosiahol najlepšie tohtoročné úrovne, a to –20,7 a –21,1.

79365

Zjednodušene povedané, spotrebiteľskú náladu na podobnej úrovni štatistici naposledy odmerali pred dvoma rokmi. Indikátor dôvery spotrebiteľov je zameraný na sledovanie postojov domácností ohľadom ich finančnej situácie, hospodárskej situácie, inflácie, nezamestnanosti, ale aj na podmienky sporenia či plánov na veľké nákupy.

Základné ekonomické ukazovatele na Slovensku

Nezamestnanosť: Počas druhého štvrťroku 2023 klesla miera nezamestnanosti prvýkrát pod 6 % na úroveň 5,7 %. Dosiahla tak najnižšiu úroveň za posledného dva a pol roka.

Platy: Rast nominálnych miezd dosiahol v druhom kvartáli 2023 výrazných 9,9 %. Vzhľadom na pomerne vysokú infláciu v krajine však reálne platy poklesli o dve percentá. Priemerná mzda v hospodárstve počas tohto obdobia dosiahla 1 419 eur.

HDP: Hrubý domáci produkt sa v druhom štvrťroku 2023 medziročne zvýšil o 1,5 %. Bol to najrýchlejší rast za posledných päť kvartálov.

Inflácia: V roku 2023 rast cien tovarov a služieb spomalil z januárových 15,2 % na augustových 8,9 %. Priemerná inflácia za rok 2023 sa očakáva na úrovni 10 až 11 %, čo je nižšia úroveň ako v roku 2022.

logo
Prečítajte si tiež:
28.11.2023 Eva Sadovská

Aj tohtoročné Vianoce budú drahšie ako tie minuloročné

Blíži sa december, počas ktorého Slováci kvôli vianočným sviatkom nakupujú najviac v rámci celého roku. Decembrové tržby obchodníkov ...

28.11.2023 Redakcia FinReport

Chceme riešiť klimatické zmeny, ale len paralelne so sociálnymi a ekonomickými nerovnosťami

Až dve tretiny Slovákov sa domnievajú, že prechod na klimaticky neutrálne hospodárstvo sa môže uskutočniť len vtedy, ak sa budú súčasne ...

28.11.2023 Redakcia FinReport

Dopravné nehody: Rizikové sú najmä pondelky, letné mesiace a sivé vozidlá

Škodovosť vozidiel narastá. V roku 2023 sa podarilo prekonať aj najvyššie čísla spred vypuknutia pandémie koronavírusu. Najnehodovejším ...

28.11.2023 Robert Juriš

Minimálna mzda sa v nasledujúcom roku zvýši na 750 eur. Čo všetko to ovplyvní?

Minimálna hrubá mesačná mzda sa od začiatku nasledujúceho roka zvýši z dnešných 700 na rovných 750 eur. Na sklonku augusta tohto roku sa ...

28.11.2023 Robert Juriš

Neživotné poistenie rýchlo rastie, pomohla mu vysoká inflácia

Životné poistenie po pandémii koronavírusu už druhý rok za sebou rastie. Nárast je síce len mierny, no trend je pozitívny. Vzostup je ...

28.11.2023 Redakcia FinReport

Online podvody: Každý druhý človek sa už stretol s podvodníkom

Počet online podvodov významne rastie. Len za posledné necelé tri roky sa zvýšil o 530 %. Metódy podvodníkov sú sofistikované. Sú veľmi ...

28.11.2023 Redakcia FinReport

Sociálna poisťovňa začne s výplatou 300-eurového príspevku už v piatok 1. decembra 2023

Mimoriadny jednorazový príspevok vo výške 300 eur, ktorý schválili poslanci Národnej rady SR k pôvodnému 13. dôchodku, začne Sociálna ...

24.11.2023 Redakcia FinReport

Cena benzínu stagnuje, no cena nafty naďalej zaujímavo klesá

Zásadný pokles cien pohonných látok na slovenskom trhu trval presne jeden týždeň. V tom uplynulom sa už situácia zmenila, pretože ceny ...

24.11.2023 Redakcia FinReport

Nákladná doprava v septembri 2023 prepravila najviac tovaru za posledných 14 mesiacov

Podniky evidované na Slovensku v rámci nákladnej dopravy prepravili v septembri 2023 celkovo 21,2 milióna ton tovaru. Objemy prepraveného tovaru ...

24.11.2023 Zuzana Fryč

Toto sú najzásadnejšie zmeny, ktoré prinesie nový zákon o výstavbe

Budúci rok vstúpi do platnosti zákon o výstavbe, ktorý má priniesť viacero revolučných zmien, ako je napríklad zefektívnenie povoľovania ...

24.11.2023 Redakcia FinReport

Čo dokázal UNICEF vďaka podpore svojich darcov?

Misia UNICEF-u sa začala po druhej svetovej vojne. Na svete boli milióny detí, ktoré potrebovali pomoc. Medzi nimi aj deti z Československa, ...

23.11.2023 Redakcia FinReport

Ochrana duševného vlastníctva na Slovensku je nízka, pomôcť majú vouchery

Duševné vlastníctvo do značnej miery ovplyvňuje prosperitu krajiny. Aj preto Európska únia schválila rozšírenie fondu na ochranu ...

22.11.2023 Eva Sadovská

Denne vytvoríme až 1,3 kilogramu odpadu na osobu, sme skládková veľmoc

Aktuálne prebieha Európsky týždeň redukcie odpadu (18. až 26. novembra 2023). Rastúca tvorba odpadu je vážnym environmentálnym problémom, ...

22.11.2023 Redakcia FinReport

IFP: Ekonomický rast v tomto roku dosiahne 1,3 %, v tom budúcom sa zlepší na 2,2 %

Vyhliadky slovenskej ekonomiky v tomto roku nie sú ružové. Dynamika rastu hrubého domáceho produktu do konca tohto roka by sa mala zvoľniť na ...

21.11.2023 Redakcia FinReport

Nové objednávky v priemysle rastú už dva mesiace za sebou

Hodnota nových objednávok v priemysle v zatiaľ poslednom kompletne vyhodnotenom mesiaci september 2023 medziročne vzrástla o 2,9 % a dosiahla ...

20.11.2023 Redakcia FinReport

Nezamestnanosť: Podiel disponibilných uchádzačov o prácu klesol na 3,9 %

Nezamestnanosť na Slovensku stále klesá. V októbri tohto roku sa podiel disponibilných uchádzačov o zamestnanie v produktívnom veku znížil ...

20.11.2023 Redakcia FinReport

Ratingová agentúra S&P potvrdila Slovensku vysoké hodnotenie so stabilným výhľadom

Medzinárodná ratingová agentúra Standard & Poor's (S&P) ešte v máji tohto roku upravila hodnotenie Slovenska tak, že potvrdila jeho rating na ...

16.11.2023 Redakcia FinReport

Benzín aj motorová nafta výrazne zlacneli

Pred voľným predĺženým víkendom máme výborné správy pre motoristov. Ceny pohonných látok na slovenskom trhu počas uplynulého týždňa ...

Mobilná aplikácia
VISA MasterCard Maestro Apple Pay Google Pay