Návštevnosť nákupných centier vzrástla o 8 %. Prečo ľudia nakupujú viac?
Za posledné desaťročie sa plocha obchodov na Slovensku zväčšila o približne 60 %. Stalo sa tak vďaka pribúdajúcim nákupným centrám či retailovým parkom, ktorých výmera v súčasnosti predstavuje 2,36 milióna metrov štvorcových. Pre mnohých spotrebiteľov, nielen z veľkých miest, sú tak pri nakupovaní voľbou číslo jeden. Aktuálnou informáciou je, že v prvom polroku 2023 ich návštevnosť, ale aj obrat medziročne vzrástli.

Zdroj: Freepik
Viac nakupujúcich, vyšší obrat
Na konci prvého polroka 2023 predstavovala výmera moderných retailových priestorov na Slovensku 2,36 milióna metrov štvorcových. Nákupné centrá z nej tvorili 70 %, retailové parky 30 %. Vyplynulo to z najaktuálnejších údajov spoločnosti CBRE.
Na základe dostupných údajov z Indexu nákupných centier (SCI) zároveň vyplynulo, že v oboch prípadoch bol počas prvého polroka 2023 zaznamenaný medziročný nárast ako návštevnosti, tak aj obratu.
Kým tržby nákupných centier boli medziročne vyššie o 11 %, v prípade retailových parkov išlo dokonca o nárast obratu až o 21 %. Návštevnosť v oboch prípadoch zaznamenala zlepšenie oproti vlaňajšiemu roku o 8 %. Výraznejší nárast návštevnosti aj obratu bol evidovaný najmä v prvom štvrťroku 2023.
Čo sa považuje za moderné retailové priestory
Sú to nákupné centrá a retailové parky. Nákupné centrum – budova s vyšším počtom prevádzok (nájomcov) rôzneho druhu, pričom pri vstupe do jednotlivých prevádzok sa návštevník pohybuje v interiéri. Retailový park – budova s menším počtom nájomcov (zväčša okolo 10), pričom návštevník pri vstupe do jednotlivých prevádzok vstupuje vždy z exteriéru. V prípade retailového parku dominujú určité typy nájomcov, ktoré sú viazané na väčšieho nájomcu z oblasti potravinárstva.
Návrat do kamenných prevádzok
Zaujímavé výsledky priniesol aj Globálny prieskum CBRE (zo záveru roka 2022), ktorý respondentom položil otázku: Ktoré tovary nakupujete radšej v kamenných obchodoch, a ktoré prostredníctvom online? Vysvitlo, že väčšina európskych spotrebiteľov preferuje pre svoje nákupy fyzické prevádzky.
Medzi nakupovanými komoditami dominujú základné tovary (potraviny a toaletné výrobky), ktoré v kamenných prevádzkach nakupuje radšej až 84 % opýtaných Európanov. Nasledujú luxusné tovary či šperky s podielom 73,1 % a DIY (ručne vyrobené) výrobky s podielom 72,2 %.
Vo fyzických prevádzkach nakupujú európski spotrebitelia radšej aj domáce potreby (bytové dekorácie a nábytok) a kozmetiku s podielmi 65,7 % a 61,9 %. Taktiež nákupy obuvi a oblečenia (vrátane detského) realizuje viac ako polovica respondentov v klasických obchodoch. Naopak, viac ako polovica opýtaných nakupuje darčeky, hobby výrobky či elektroniku formou online nakupovania.
„Pri veciach dennej spotreby alebo móde a gastronómii ľudia stále preferujú obchodné centrá. Dokonca aj pri elektronike majú nákupné centrá odsledované, že ak si zákazník objedná tovar online, vo veľa prípadoch si ho príde prevziať do predajne. Oproti online nakupovaniu má klasické nakupovanie ešte jednu výhodu – ľudia ho vnímajú ako trávenie voľného času. Kvalitné nákupné centrá, ktoré im vedia poskytnúť aj zábavu a relax, majú v tomto prípade značnú výhodu,“ hovorí investičný riaditeľ WOOD & Company Martin Šmigura.
Spotrebiteľská nálada sa zlepšuje
Na nákupné správanie Slovákov vplýva mnoho faktorov. V posledných rokoch to boli predovšetkým pandémia koronavírusu a lockdowny, neskôr vojnový konflikt na Ukrajine a s ním súvisiaca energetická kríza či rekordne vysoká inflácia v krajine. Podľa údajov Štatistického úradu SR sa však v posledných mesiacoch nálada slovenských spotrebiteľov zlepšuje.
Indikátor dôvery spotrebiteľov dosiahol za posledný rok najnižšiu, a teda aj „najhoršiu“ hodnotu na úrovni –36 v októbri 2022. Nad úroveň –30 sa ukazovateľ dostal až v apríli 2023, keď zároveň výraznejšie poskočil až na hodnotu –21,2. V júli a v auguste 2023 dosiahol najlepšie tohtoročné úrovne, a to –20,7 a –21,1.
Zjednodušene povedané, spotrebiteľskú náladu na podobnej úrovni štatistici naposledy odmerali pred dvoma rokmi. Indikátor dôvery spotrebiteľov je zameraný na sledovanie postojov domácností ohľadom ich finančnej situácie, hospodárskej situácie, inflácie, nezamestnanosti, ale aj na podmienky sporenia či plánov na veľké nákupy.
Základné ekonomické ukazovatele na Slovensku
Nezamestnanosť: Počas druhého štvrťroku 2023 klesla miera nezamestnanosti prvýkrát pod 6 % na úroveň 5,7 %. Dosiahla tak najnižšiu úroveň za posledného dva a pol roka.
Platy: Rast nominálnych miezd dosiahol v druhom kvartáli 2023 výrazných 9,9 %. Vzhľadom na pomerne vysokú infláciu v krajine však reálne platy poklesli o dve percentá. Priemerná mzda v hospodárstve počas tohto obdobia dosiahla 1 419 eur.
HDP: Hrubý domáci produkt sa v druhom štvrťroku 2023 medziročne zvýšil o 1,5 %. Bol to najrýchlejší rast za posledných päť kvartálov.
Inflácia: V roku 2023 rast cien tovarov a služieb spomalil z januárových 15,2 % na augustových 8,9 %. Priemerná inflácia za rok 2023 sa očakáva na úrovni 10 až 11 %, čo je nižšia úroveň ako v roku 2022.
Mzdová kalkulačka
Mzdová kalkulačka ADVANCED
Kalkulačka tehotenskej dávky
Kalkulačka materskej dávky
Kalkulačka rodičovského bonusu
Valorizácia dôchodkov
Kalkulačka na výpočet dôchodku
Kalkulačka dôchodkového veku
Kalkulačka vdovského dôchodku
Kalkulačka sirotského dôchodku
Kalkulačka minimálneho dôchodku
Porovnanie zdravotných poisťovní
2023

Finanční agenti

Kryptomeny

Unicef

Zamestnanie

Kultúra a umenie


SPRAVODAJSTVO





Najčítanejšie
- 1.Minimálna mzda sa v nasledujúcom roku zvýši na 750 eur. Čo všetko to ovplyvní?
- 2.Muž položil hlavu na koľaj pred prichádzajúci vlak
- 3.Sociálna poisťovňa začne s výplatou 300-eurového príspevku už v piatok 1. decembra 2023
- 4.Čo všetko musíte spĺňať, aby ste mali nárok na získanie hypotekárneho úveru
- 5.mBank zvyšuje úrokovú sadzbu na svojom sporiacom účte