Nákupný apetít rastie a kamenné predajne sa s e-shopmi vhodne dopĺňajú
Na Slovensku sa najviac nakupuje v Bratislavskom kraji. Príčinou je najväčšia koncentrácia nákupných centier, ktoré sú nielen miestom nákupov, ale aj zdrojom zábavy, kultúry či kulinárskych zážitkov, a to všetko v kombinácii s najväčšou kúpyschopnosťou obyvateľstva.
Foto: Shutterstock
Pandémia koronavírusu ovplyvnila nákupné správanie sa všetkých obyvateľov Slovenska. Napriek tomu väčšina bratislavských domácností, až 72 %, mala v septembri 2020 v pláne zvýšiť svoje výdavky, alebo ich ponechať na úrovni ako vlani. Len zvyšných 28 % opýtaných plánovalo minúť menej ako pred rokom.
Toto zistenie vyplynulo z prieskumu, ktorý v uplynulom mesiaci zrealizovali spoločnosti Datamar a Mnforce.
Nenakupujú len vtedy, keď nemajú kde
Bratislavčania sa v súčasnosti pri nákupoch obmedzujú podstatne menej ako na začiatku pandémie. Najnižší apetít pri míňaní mali obyvatelia Bratislavy a jej okolia počas apríla 2020, keď 41 % z nich deklarovalo, že na medziročnej báze znížilo výdavky svojich domácností.
„Kľúčovú rolu tu zohral fakt, že väčšina obchodov a prevádzok služieb bola zatvorená alebo fungovala iba vo veľmi obmedzenom režime. Preto ak aj obyvatelia Bratislavy a okolia chceli svoje finančné prostriedky míňať, nemali kde,“ konštatuje analytička spoločnosti Wood & Company Eva Sadovská.
Obyvatelia bratislavského regiónu sa do nákupných centier začali vracať hneď po tom, ako prišlo k ich otvoreniu po prvej vlne pandémie. Na druhej strane zákazníci sú pri míňaní opatrnejší. Návrat nielen Bratislavčanov do nákupných centier bol pomerne rýchly aj preto, lebo nakupovanie a trávenie času na týchto miestach majú už zažité.
Inak povedané, tradičné spotrebiteľské správanie Slovákov sa vyznačuje nakupovaním v kamenných obchodoch. A ani niekoľko týždňov, keď boli nákupné centrá zatvorené, nedokázalo zmeniť ich zvyklosti. Obchody či nákupné centrá navyše vďaka prísnym hygienickým opatreniam neboli identifikované ani ako ohniská šírenia nákazy.
E-shopy a kamenné predajne si nekonkurujú
Ukazuje sa, že napriek rastu e-commerce segmentu práve svet klasického nakupovania Slovákom chýbal. Podľa odborníka z Asociácie nákupných centier Jana Kubíčka spotrebitelia aj pri nakupovaní potrebujú kontakt, ktorý má v prípade kamenného obchodu oveľa viac rozmerov. Čiže nielen fotografiu, cenu, opis či recenziu, ako je to v prípade nakupovania v e-shope.
„To, že e-commerce neohrozuje retail, potvrdzujú aj dáta z posledných rokov. Napriek rozmachu nakupovania cez e-shopy rástli tržby retailu o približne 6 – 8 % ročne. Z toho vidieť, že retail a e-shopy si výrazne nekonkurujú – naopak, vhodne sa dopĺňajú. Vďaka tomu je v nákupných centrách úplne bežne vidieť prevádzky e-shopov,“ tvrdí J. Kubíček.
Pri plánovaní nákupov prevláda optimizmus
Podľa septembrového prieskumu až dve tretiny z respondentov hlavného mesta SR a jeho okolia vidia svoju ekonomickú situáciu v nasledujúcom polroku rovnako alebo dokonca lepšie ako v tom predchádzajúcom. To dáva predpoklad, že maloobchod sa bude vyvíjať pozitívne aj v nasledujúcich mesiacoch.
Na druhej strane aktuálne protipandemické opatrenia môžu priniesť aj určité obmedzenia. Od októbra 2020 sa spotrebitelia a obchody budú musieť vyrovnať s opatrením – 1 zákazník na 10 metrov štvorcových.
„To môže viesť síce k poklesu návštev v obchodoch, no na druhej strane nákupné košíky spotrebiteľov budú plnšie. Tento trend však nie je novinkou a je evidovaný od vypuknutia pandémie,“ uzatvára E. Sadovská.
Mzdová kalkulačka
Mzdová kalkulačka ADVANCED
Kalkulačka tehotenskej dávky
Kalkulačka materskej dávky
Kalkulačka rodičovského bonusu
Valorizácia dôchodkov
Kalkulačka na výpočet dôchodku
Kalkulačka dôchodkového veku
Kalkulačka vdovského dôchodku
Kalkulačka sirotského dôchodku
Kalkulačka minimálneho dôchodku
Porovnanie zdravotných poisťovní
2024
Finanční agenti
Kryptomeny
Unicef
Zamestnanie
SPRAVODAJSTVO
Najčítanejšie
- 1.Pozor na podvodníkov vymáhajúcich fiktívne daňové nedoplatky
- 2.Poplatky za služby katastra nehnuteľností budú od 1. apríla drahšie
- 3.Nemecká ekonomika predbehla japonskú a je tretia najsilnejšia na svete
- 4.Priemyselná produkcia na Slovensku začala konečne rásť. Polepšila si vďaka výrobe automobilov
- 5.Legendárny herec Jozef Kroner má vlastnú desaťeurovú mincu