Hľadaj

Najcennejšiu značku na svete má Apple. Jej hodnota je viac ako 500 miliárd dolárov

Robert Juriš Ekonomika Poslať

Najhodnotnejšie brandy na svete patria technologickým firmám. Tento trend sa už niekoľko rokov nemení, pričom prvých päť priečok patrí práve im. Na nasledujúcich miestach je to však pestrejšie. Až tri pozície v druhej päťke obsadili automobilky. Nie však americké, ale dve nemecké a jedna japonská. Dve popredné miesta sa ušli aj nápojovej korporácii a poprednému výrobcovi športového sortimentu. Na prvom mieste rebríčka Interbrand, rovnako ako vlani, kraľuje „nahryznuté jablko“, pričom hodnota značky spoločnosti Apple už presiahla pol bilióna dolárov.

Logá

Zdroj: FinReport

1) Apple

Hodnota: 502,68 miliardy dolárov

Medziročne: +4 %

Spoločnosť, ktorá celý svet zásobuje špičkovou spotrebnou elektronikou, začala písať svoju históriu v roku 1979. Založili ju Steve Jobs a Steve Vozniak. Má nielen najdrahšiu značku, ale je zároveň aj jednou z najhodnotnejších firiem na svete. Vlani vôbec ako prvá prekonala hodnotu 3 bilióny dolárov. Preslávila sa najmä ikonickými výrobkami, ako iPhone, iMac a iPod. V súčasnosti zamestnáva približne 150-tisíc ľudí. Ak by sa Apple počas uplynulých mesiacov nemusela intenzívne zaoberať problémom s nedostatkom mikroprocesorov, jej odstup pred zvyškom „pelotónu“ by mohol byť ešte výraznejší.

2) Microsoft

Hodnota: 316,66 miliardy dolárov

Medziročne: +14 %

Niekdajšia svetová jednotka sa stále drží v popredí a predstavuje absolútnu svetovú technologickú špičku. Ďalšia firma s hodnotou nad bilión dolárov má naozaj cennú značku. Štyri farebné štvorce sú stále v kurze a medziročný nárast hodnoty brandu o 14 % je toho jasným dôkazom. Z prvej svetovej desiatky firiem je to suverénne najviac. Spoločnosť Microsoft založená Billom Gatesom a Paulom Allenom v roku 1975 už bola v obidvoch kategóriách svetovou jednotkou a jej súčasná orientácia na cloudové službyumelú inteligenciu jej v návrate na trón môžu len pomôcť.

3) Amazon

Hodnota: 276,93 miliardy dolárov

Medziročne: +1 %

Aj táto firma vznikla v garáži. V roku 1994 ju založil Jeff Bezos, ktorý bol pred niekoľkými málo rokmi dokonca najbohatším človekom na svete. Začínala ako online obchod s knihami, neskôr pridala do svojej ponuky ďalšie produkty, repertoár obohatila o cloudové služby a dnes je z nej podľa 100 Best Global Brands 2023 tretí najhodnotnejší brand, pričom ešte pred dvomi rokmi bola druhá, a zároveň najhodnotnejší maloobchodný predajca na svete. Aj v prípade Amazonu platí, že má imanie vyššie ako bilión dolárov.

4) Google

Hodnota: 260,26 miliardy dolárov

Medziročne: +3 %

Na štvrtom mieste rebríčka sa nachádza najväčší internetový prehliadač na svete. Nič na tom zatiaľ nezmenil ani masívny nástup umelej inteligencie a príchod početných kvalitne nabriefovaných chatbotov na trh. Spoločnosti najvýraznejšie konkuruje jej dlhoročný rival Microsoft, no zatiaľ bez želaného úspechu. Slovo Google si totiž našlo cestu do bežného hovorového jazyka aj do Oxfordského anglického slovníka – je synonymom vyhľadávania na internete. Mimochodom, táto spoločnosť je stále hodnotnejšia ako jej materská firma Alphabet, pod ktorú už osem rokov patrí.

5) Samsung

Hodnota: 91,41 miliardy dolárov

Medziročne: +4 %

Prvou ázijskou firmou vo výbere tých naj je juhokórejský gigant, ktorý je v súčasnosti populárny najmä vďaka svojej spotrebnej elektronike. Jej zakladateľ Lee Byung-chul začínal prevádzkovaním obchodu s rybami, zeleninou a rezancami. Neskôr presedlal na elektroniku, ktorú pred viac ako štyrmi desaťročiami začal v Soule aj vyrábať. Dotiahol to až na jednu z najdôležitejších značiek na svetovom trhu s elektronikou, pričom priamo konkuruje ďalším gigantom, ako Apple či Huawei.

6) Toyota

Hodnota: 64,5 miliardy dolárov

Medziročne: +8 %

Japonská automobilka Toyota vznikla pred druhou svetovou vojnou. Jej prvotina sa nazývala Model AA. Po vojne prišla s pestrou ponukou automobilov a tiež motocyklov. Exportovala ich dokonca aj do Spojených štátov. Neskôr prišla s luxusným segmentom automobilov značky Lexus a je tiež priekopníkom v kategórii vozidiel nazývaných SUV, ktoré sa stali populárnymi najmä v novom miléniu. V posledných rokoch sa jej podarilo prekročiť magickú hranicu 10 miliónov vyrobených automobilov ročne a stala sa svetovou jednotkou.

7) Mercedes-Benz

Hodnota: 61,41 miliardy dolárov

Medziročne: +9 %

Novou sedmičkou sa v roku 2023 stala nemecká legendárna automobilka Mercedes-Benz. Jej história je podobne dlhá ako v prípade spoločnosti Coca-Cola, keď siaha až do roku 1880. Neskôr začali lídri Karl Benz a Gottlieb Daimler spolupracovať a už v 20. rokoch minulého storočia sa spoločnosť stala svetoznámou. Napriek staršiemu rodnému číslu je firma moderná aj v súčasnosti, keď sa orientuje na výrobu elektromobilov a vozidiel s hybridným pohonom. O tom, že to robí dobre, svedčí aj 9-percentný prírastok hodnoty jej značky počas uplynulého roku.

8) Coca-Cola

Hodnota: 58,05 miliardy dolárov

Medziročne: +1 %

Hoci legendárny kolový nápoj je starší ako 130 rokov, spoločnosti sa aj teraz darí predbiehať a porážať konkurenciu. Známa je historka o jej zakladateľovi Asa Griggs Candlerovi, ktorý pôvodný recept na nápoj kúpil od lekárnika Johna Stitha Pembertona. Firma však dnes zastrešuje predaj aj množstva iných nápojov. Coca-Cola totiž predáva viac ako 500 značiek do viac ako 200 krajín, teda prakticky úplne všade na celom svete. Okrem iných sú to Sprite, Kinley, Fanta či Cappy. V porovnaní s minulým rokom hodnota jej značky stúpla len o 1 %, a tak v rebríčku klesla o jedno miesto nižšie.

9) Nike

Hodnota: 53,77 miliardy dolárov

Medziročne: +7 %

Do prvej desiatky sa dostala nie úplne tradičná odevná firma, ktorá sa špecializuje najmä na športové oblečenie a produkciu športového sortimentu. Americká nadnárodná spoločnosť Nike spočiatku nič nevyrábala, len predávala japonské bežecké topánky Asics. Prvú módnu kolekciu s „fajočkou“ vyprodukovala až pred niečo viac ako 50 rokmi v roku 1971. Neskôr predstavila jeden z najlepších „claimov“ minulého storočia – Just Do It. Aktuálne vlastní viacero značiek s vlastným úspešným príbehom a biznis jej synergicky rozkvitá. Tými dcérskymi spoločnosťami sú Converse, Jordan či Hurley.

10) BMW

Hodnota: 51,16 miliardy dolárov

Medziročne: +10 %

Nováčikom v top 10 je ďalšia nemecká automobilka, ktorá predstavuje priameho konkurenta Mercedesu, a síce BMW (Bayerische Motoren Werke). Medzi najlepších sa vypracovala na úkor jedného z najväčších hollywoodskych štúdií The Walt Disney Company. Aj ona má viac ako 100-ročnú históriu, pričom v minulosti vyrábala nielen luxusné automobily, ale napríklad aj motocykle a letecké motory. Do rodiny BMW patrí aj iná legendárna značka – britská Rolls Royce. Hodnota značky počas posledného roku stúpla o 10 %, čo je druhý najväčší nárast v top 10, pričom prekročila hranicu 50 miliárd dolárov.

logo
Prečítajte si tiež:
6.10.2024 Redakcia FinReport

Top 7 rád pre zdravý cash flow a finančnú stabilitu vo firme

Takmer tretina slovenských firiem čelí problémom v oblasti cash flow, čo významne ovplyvňuje plánovanie investícií a často aj ich bežné ...

6.10.2024 Redakcia FinReport

V USA sa nachádza 82 % všetkých bitcoinových bankomatov na svete, v Európe sú len 4 %

Na území Spojených štátov sa nachádza až 82 % všetkých bitcoinových bankomatov, ktoré sú v prevádzke na svete. Je ich 20-násobne viac, ...

5.10.2024 Redakcia FinReport

Podniky nie sú dostatočne pripravené na digitálnu transformáciu, chýbajú im tí správni ľudia

Hoci hnacím motorom podnikových transformačných programov je rýchly technologický pokrok, spoločnosti s ním majú problém držať krok ...

5.10.2024 Redakcia FinReport

Trh s kryptomenami zaznamenal nezákonné transakcie za 121 miliárd dolárov

Hoci počet nezákonných transakcií s kryptomenami vlani medziročne klesol až o takmer 40 %, ich objem dosiahol masívnych 24,2 miliardy ...

4.10.2024 Jana Schochmann

Byť či nebyť (viditeľní)

Máme priestor – stage, máme možnosti, máme špecialistov, ktorí nám povedia, ako na to. Stačí pár klikov a môžeme zdieľať svoje ...

4.10.2024 Robert Juriš

Daň z finančných transakcií je realitou. Čo to prinesie v praxi?

Slovenskí podnikatelia sa dočkali novej dane. Reč je o transakčnej dani, ktorá im prináša povinnosť platiť tri nové poplatky – 0,4 % z ...

4.10.2024 Redakcia FinReport

Novoprijatá transakčná daň zrejme prinesie rast šedej ekonomiky na Slovensku

Prijaté opatrenia zahrnuté v konsolidačnom balíčku zvýšia objem hotovostných operácií a prinesú rozšírenie šedej ekonomiky. Výkonnosť ...

4.10.2024 Redakcia FinReport

Prázdninový pokles cien pohonných látok sa zastavil

V porovnaní s minulým rokom platíme za pohonné látky o 12 až 18 % menej. Priebežné zlacňovanie benzínu aj nafty, ktoré tešilo motoristov ...

4.10.2024 Redakcia FinReport

Už o tri mesiace vodičom v celej EÚ postačí mať elektronickú zelenú kartu v mobile

Viacero krajín zapojených do systému zelenej karty už v minulosti zaviedlo možnosť preukázať sa pri cestnej kontrole elektronickou zelenou ...

4.10.2024 Eva Sadovská

Čo motivuje zamestnancov opustiť home office a chodiť do kancelárií?

Štvrtý október sa vo svete nesie v znamení „Improve Your Office Day“ alebo „Vylepši si svoj deň v kancelárii“. Cieľom je nielen ...

3.10.2024 Robert Juriš

Konsolidačný balíček je schválený. Prinesie revolúciu v platení DPH aj transakčnú daň

Konsolidačný balíček za 2,7 miliardy eur sa stal realitou. Poslanci parlamentu schválili jeho finálnu podobu v zrýchlenom legislatívnom ...

2.10.2024 Redakcia FinReport

Analýza. Čo urobia so svetovými trhmi voľby v USA a znižovanie úrokových sadzieb?

Svetové trhy sa vo štvrtom štvrťroku tohto roku zamerajú na kľúčové udalosti, ako sú cyklus znižovania úrokových sadzieb zo strany ...

2.10.2024 Redakcia FinReport

Vláda schválila zriadenie webového porovnávača cien vybraných druhov tovarov

Vláda schválila vytvorenie webového porovnávača cien vybraných druhov tovarov predávaných v slovenských obchodoch. Nová webová stránka za ...

1.10.2024 Redakcia FinReport

Deň kávy: Pijeme viac kávy, hoci je drahšia ako vlani

Každý obyvateľ Slovenska v minulom roku skonzumoval v priemere 3,3 kilogramu kávy. Medziročne spotreba kávy vzrástla až o vyše 22 % (o 600 ...

1.10.2024 Robert Juriš

Septembrová inflácia v eurozóne klesla pod 2 %, na Slovensku je stále o percento vyššia

Ceny tovarov a služieb v krajinách eurozóny opäť nabrali želaný smer. Inflácia v dvadsiatke štátov platiacich eurom po dlhých mesiacoch ...

30.9.2024 Redakcia FinReport

Voda v Bratislave bude od zajtra drahšia

Bratislavská vodárenská spoločnosť (BVS) s platnosťou od zajtrajšieho dňa (od 1. októbra 2024) mení ceny za výrobu a dodávku pitnej vody ...

30.9.2024 Redakcia FinReport

Zahraničný obchod Slovenska vlani skončil s rekordným prebytkom 4,5 miliardy eur

Slovenský zahraničný obchod v minulom roku dosiahol mimoriadne priaznivý výsledok. Jeho saldo totiž zaznamenalo najvyššiu hodnotu od roku ...

27.9.2024 Redakcia FinReport

Pokles cien pohonných látok sa zastavil, za prémiový benzín si priplatíme

Zlacňovanie cien pohonných látok sa v uplynulom týždni zastavilo. Motorová nafta aj lacnejší z benzínov si zachovali svoje pôvodné ceny a ...

Mobilná aplikácia
VISA MasterCard Maestro Apple Pay Google Pay