Najcennejšiu značku na svete má Apple. Jej hodnota je viac ako 500 miliárd dolárov
Najhodnotnejšie brandy na svete patria technologickým firmám. Tento trend sa už niekoľko rokov nemení, pričom prvých päť priečok patrí práve im. Na nasledujúcich miestach je to však pestrejšie. Až tri pozície v druhej päťke obsadili automobilky. Nie však americké, ale dve nemecké a jedna japonská. Dve popredné miesta sa ušli aj nápojovej korporácii a poprednému výrobcovi športového sortimentu. Na prvom mieste rebríčka Interbrand, rovnako ako vlani, kraľuje „nahryznuté jablko“, pričom hodnota značky spoločnosti Apple už presiahla pol bilióna dolárov.
Zdroj: FinReport
1) Apple
Hodnota: 502,68 miliardy dolárov
Medziročne: +4 %
Spoločnosť, ktorá celý svet zásobuje špičkovou spotrebnou elektronikou, začala písať svoju históriu v roku 1979. Založili ju Steve Jobs a Steve Vozniak. Má nielen najdrahšiu značku, ale je zároveň aj jednou z najhodnotnejších firiem na svete. Vlani vôbec ako prvá prekonala hodnotu 3 bilióny dolárov. Preslávila sa najmä ikonickými výrobkami, ako iPhone, iMac a iPod. V súčasnosti zamestnáva približne 150-tisíc ľudí. Ak by sa Apple počas uplynulých mesiacov nemusela intenzívne zaoberať problémom s nedostatkom mikroprocesorov, jej odstup pred zvyškom „pelotónu“ by mohol byť ešte výraznejší.
2) Microsoft
Hodnota: 316,66 miliardy dolárov
Medziročne: +14 %
Niekdajšia svetová jednotka sa stále drží v popredí a predstavuje absolútnu svetovú technologickú špičku. Ďalšia firma s hodnotou nad bilión dolárov má naozaj cennú značku. Štyri farebné štvorce sú stále v kurze a medziročný nárast hodnoty brandu o 14 % je toho jasným dôkazom. Z prvej svetovej desiatky firiem je to suverénne najviac. Spoločnosť Microsoft založená Billom Gatesom a Paulom Allenom v roku 1975 už bola v obidvoch kategóriách svetovou jednotkou a jej súčasná orientácia na cloudové služby a umelú inteligenciu jej v návrate na trón môžu len pomôcť.
3) Amazon
Hodnota: 276,93 miliardy dolárov
Medziročne: +1 %
Aj táto firma vznikla v garáži. V roku 1994 ju založil Jeff Bezos, ktorý bol pred niekoľkými málo rokmi dokonca najbohatším človekom na svete. Začínala ako online obchod s knihami, neskôr pridala do svojej ponuky ďalšie produkty, repertoár obohatila o cloudové služby a dnes je z nej podľa 100 Best Global Brands 2023 tretí najhodnotnejší brand, pričom ešte pred dvomi rokmi bola druhá, a zároveň najhodnotnejší maloobchodný predajca na svete. Aj v prípade Amazonu platí, že má imanie vyššie ako bilión dolárov.
4) Google
Hodnota: 260,26 miliardy dolárov
Medziročne: +3 %
Na štvrtom mieste rebríčka sa nachádza najväčší internetový prehliadač na svete. Nič na tom zatiaľ nezmenil ani masívny nástup umelej inteligencie a príchod početných kvalitne nabriefovaných chatbotov na trh. Spoločnosti najvýraznejšie konkuruje jej dlhoročný rival Microsoft, no zatiaľ bez želaného úspechu. Slovo Google si totiž našlo cestu do bežného hovorového jazyka aj do Oxfordského anglického slovníka – je synonymom vyhľadávania na internete. Mimochodom, táto spoločnosť je stále hodnotnejšia ako jej materská firma Alphabet, pod ktorú už osem rokov patrí.
5) Samsung
Hodnota: 91,41 miliardy dolárov
Medziročne: +4 %
Prvou ázijskou firmou vo výbere tých naj je juhokórejský gigant, ktorý je v súčasnosti populárny najmä vďaka svojej spotrebnej elektronike. Jej zakladateľ Lee Byung-chul začínal prevádzkovaním obchodu s rybami, zeleninou a rezancami. Neskôr presedlal na elektroniku, ktorú pred viac ako štyrmi desaťročiami začal v Soule aj vyrábať. Dotiahol to až na jednu z najdôležitejších značiek na svetovom trhu s elektronikou, pričom priamo konkuruje ďalším gigantom, ako Apple či Huawei.
6) Toyota
Hodnota: 64,5 miliardy dolárov
Medziročne: +8 %
Japonská automobilka Toyota vznikla pred druhou svetovou vojnou. Jej prvotina sa nazývala Model AA. Po vojne prišla s pestrou ponukou automobilov a tiež motocyklov. Exportovala ich dokonca aj do Spojených štátov. Neskôr prišla s luxusným segmentom automobilov značky Lexus a je tiež priekopníkom v kategórii vozidiel nazývaných SUV, ktoré sa stali populárnymi najmä v novom miléniu. V posledných rokoch sa jej podarilo prekročiť magickú hranicu 10 miliónov vyrobených automobilov ročne a stala sa svetovou jednotkou.
7) Mercedes-Benz
Hodnota: 61,41 miliardy dolárov
Medziročne: +9 %
Novou sedmičkou sa v roku 2023 stala nemecká legendárna automobilka Mercedes-Benz. Jej história je podobne dlhá ako v prípade spoločnosti Coca-Cola, keď siaha až do roku 1880. Neskôr začali lídri Karl Benz a Gottlieb Daimler spolupracovať a už v 20. rokoch minulého storočia sa spoločnosť stala svetoznámou. Napriek staršiemu rodnému číslu je firma moderná aj v súčasnosti, keď sa orientuje na výrobu elektromobilov a vozidiel s hybridným pohonom. O tom, že to robí dobre, svedčí aj 9-percentný prírastok hodnoty jej značky počas uplynulého roku.
8) Coca-Cola
Hodnota: 58,05 miliardy dolárov
Medziročne: +1 %
Hoci legendárny kolový nápoj je starší ako 130 rokov, spoločnosti sa aj teraz darí predbiehať a porážať konkurenciu. Známa je historka o jej zakladateľovi Asa Griggs Candlerovi, ktorý pôvodný recept na nápoj kúpil od lekárnika Johna Stitha Pembertona. Firma však dnes zastrešuje predaj aj množstva iných nápojov. Coca-Cola totiž predáva viac ako 500 značiek do viac ako 200 krajín, teda prakticky úplne všade na celom svete. Okrem iných sú to Sprite, Kinley, Fanta či Cappy. V porovnaní s minulým rokom hodnota jej značky stúpla len o 1 %, a tak v rebríčku klesla o jedno miesto nižšie.
9) Nike
Hodnota: 53,77 miliardy dolárov
Medziročne: +7 %
Do prvej desiatky sa dostala nie úplne tradičná odevná firma, ktorá sa špecializuje najmä na športové oblečenie a produkciu športového sortimentu. Americká nadnárodná spoločnosť Nike spočiatku nič nevyrábala, len predávala japonské bežecké topánky Asics. Prvú módnu kolekciu s „fajočkou“ vyprodukovala až pred niečo viac ako 50 rokmi v roku 1971. Neskôr predstavila jeden z najlepších „claimov“ minulého storočia – Just Do It. Aktuálne vlastní viacero značiek s vlastným úspešným príbehom a biznis jej synergicky rozkvitá. Tými dcérskymi spoločnosťami sú Converse, Jordan či Hurley.
10) BMW
Hodnota: 51,16 miliardy dolárov
Medziročne: +10 %
Nováčikom v top 10 je ďalšia nemecká automobilka, ktorá predstavuje priameho konkurenta Mercedesu, a síce BMW (Bayerische Motoren Werke). Medzi najlepších sa vypracovala na úkor jedného z najväčších hollywoodskych štúdií The Walt Disney Company. Aj ona má viac ako 100-ročnú históriu, pričom v minulosti vyrábala nielen luxusné automobily, ale napríklad aj motocykle a letecké motory. Do rodiny BMW patrí aj iná legendárna značka – britská Rolls Royce. Hodnota značky počas posledného roku stúpla o 10 %, čo je druhý najväčší nárast v top 10, pričom prekročila hranicu 50 miliárd dolárov.
Mzdová kalkulačka
Mzdová kalkulačka ADVANCED
Kalkulačka tehotenskej dávky
Kalkulačka materskej dávky
Kalkulačka rodičovského bonusu
Valorizácia dôchodkov
Kalkulačka na výpočet dôchodku
Kalkulačka dôchodkového veku
Kalkulačka vdovského dôchodku
Kalkulačka sirotského dôchodku
Kalkulačka minimálneho dôchodku
Porovnanie zdravotných poisťovní
2024
Finanční agenti
Kryptomeny
Unicef
Zamestnanie
SPRAVODAJSTVO
Najčítanejšie
- 1.Dramatické road movie o úteku v ústrety dospelosti – Už ťa nemám rád
- 2.Daň z finančných transakcií je realitou. Čo to prinesie v praxi?
- 3.Do platnosti vstúpili nové pravidlá pre preclievanie, ruší sa aj oslobodenie zásielok od DPH
- 4.RTVS sa ohradzuje voči vyhláseniam Čekovského o predraženej výrobe diskusnej relácie Do kríža
- 5.The Best Epic Film Music & Music of Game of Thrones 22. novembra 2024