Hľadaj
× Aplikácia Aplikácia

Na problémy počas uplynulých dvoch rokov doplatil najviac sektor automotive

Redakcia FinReport Ekonomika
SK
EN
Poslať

Koronakríza, problémy s logistikou a nedostatkom polovodičov, ale aj dlhodobý tlak na znižovanie emisií – to všetko sú problémy, s ktorými musel v uplynulých dvoch rokoch zápasiť automobilový priemysel. Ako sa bude vyvíjať jeho budúcnosť a čaká ho konečne aj optimistickejšie obdobie?

image

Foto: Unsplash

Viacero negatívnych vplyvov

„Na základe analýzy výsledkov a údajov za roky 2019 až 2021 musíme skonštatovať, že okrem automotive zrejme nebolo iné odvetvie priemyslu na Slovensku, a rovnako ani v Európskej únii či celosvetovo, ktoré by dokázalo sústrediť všetky vplyvy globálnej krízy v ekonomike,“ konštatuje senior konzultant spoločnosti Expense Reduction Analysts (ERA) Juraj Janči.

Sektor bojoval s vplyvmi koronakrízy, najmä s problémami s logistikou, nedostatkom polovodičov, rastom cien vstupov, no pridala sa aj kríza s nedostatkom vzácnych materiálov a dôsledky vojenského konfliktu medzi Ruskom a Ukrajinou. To všetko vplývalo a stále vplýva na dodávky materiálov a odbyt, pričom sektor dlhodobo zápasí aj s tlakom Európskej únie na znižovanie emisií.

„Prejavilo sa to na veľmi spomalenom a oklieštenom procese výroby automobilov aj v Slovenskej republike, ktorý viedol k pozastaveniu dodávok niektorých typov značiek automobilov, prípadne k celkovému spomaleniu dodávok. Často nie je problém vyrobiť samotné telo vozidla spolu s motorom a kolesami, ale je problém s finalizáciou elektroniky áut, ich infotaimentu a podobne,“ konštatuje odborník s tým, že pri výrobných závodoch sa tak začali hromadiť flotily automobilov čakajúce na podstatný diel v rámci elektroniky alebo kabeláže vozidla.

Čipy vyberajú z práčok

„Niekde tento nedostatok riešia svojrázne, napríklad demontážou umývačiek riadov, alebo práčok, ktoré obsahujú podobné polovodičové súčiastky, ako potrebujú automobily,“ dodáva na príkladoch z praxe. Na Slovensku sú však aj automobilky, ktoré nepociťujú krízu výpadku výrobných komponentov a ostatné vplyvy, až také intenzívne. Napríklad kórejský výrobca Hyundai/Kia si zaobstaral čipy v predstihu.

Podľa jeho slov nie je možné odhadnúť dĺžku výpadku dodávky polovodičov a iných elektronických súčiastok, ani rastúci tlak na ekologizáciu vozidlového parku a rast cien vstupov. Aj preto je otázne, či Slovensko v roku 2022 vyrobí aspoň toľko vozidiel ako v roku 2021, keď to bolo vyše 1 milión vozidiel.

Riešenie výpadku príjmov

Na Slovensku je automotive najväčším producentom v rámci celého priemyslu (až 47 %) a aj najväčším zamestnávateľom, keď priamo zamestnáva okolo 170-tisíc zamestnancov a nepriamo ďalších 275-tisíc.

„Každá cyklická zmena má určité vplyvy aj na produkciu a zamestnanosť. Vlna protipandemických opatrení mala v roku 2020 vplyv na pokles produkcie a predaja automobilov, tak preto automobilky volili promptné opatrenia a znížili stav zamestnancov, pričom išlo najmä o externých agentúrnych zamestnancov. S poklesom výroby išla do útlmu aj väčšina nákladov,“ konštatuje ďalej odborník ERA.

Vzhľadom na neistý vývoj do budúcna, nárast cien pohonných hmôt a otázky ohľadom výhodnosti elektromobility ide podľa neho o priveľa nejasných premenných, ktoré sťažujú predikcie. Otázny je tiež dopyt kupujúcich, a dokedy budú akceptovať neurčité dodacie termíny, respektíve rušenie modelov, ktoré automobilky postupne sťahujú z trhu a neplánujú už vyrábať.

Návrat do normálu?

Kedy sa sektor vráti do normálu, je momentálne, aj vzhľadom na globálny vývoj, ťažké predpovedať. Tiež je náročné určiť, čo vlastne je dnes „normál“. „Počas pandémie koronavírusu sme si mysleli, že po COVID-19 príde normál. Medzičasom sa nebadane aj s pomocou ECB začala dvíhať inflácia, nastal tiež nedostatok čipov a polovodičov,“ vysvetľuje J. Janči.

Všetky spomenuté vplyvy na automotive, spojené s kontinuálnym tlakom na ekologizáciu vozidiel, budú podľa neho predikovať tlaky na zjednodušenie a zmenu produkcie, zúženie modelových radov a prechod k utilizácii pohonov, kde zosilnie tlak dať definitívne zbohom dieselovým a plugin hybridným pohonom pre osobné motorové vozidlá a zamerať sa na úplný prechod k elektrifikácii pohonu.

„Otázny je postoj EÚ a jednotlivých členských štátov k podpore ekológie a sprísňovaniu emisných predpisov pre motorové vozidlá. Otázny je aj vývoj, a najmä ukončenie konfliktu medzi Ruskou federáciou a Ukrajinou, pretože Ukrajina bola donedávna významným vývozcom uhlia, koksu, železa a oceľových plechov,“ dodáva na záver odborník ERA.

Kľúčové slová

logo
Prečítajte si tiež:
17.5.2022 Redakcia FinReport

Ekonomika odštartovala rok 2022 relatívne dobre, no výhľady do budúcnosti sú skromnejšie

Slovenská ekonomika v prvom kvartáli tohto roka jemne rástla. V porovnaní s posledným štvrťrokom 2021 o 0,4 % a medziročne o 3,1 %. Tu je ...

17.5.2022 Redakcia FinReport

Ešte nie je ten správny moment nakupovať technologické akcie, budú ešte lacnejšie

Technologické akcie zažívajú ťažký rok. Futures Nasdaq 100 v porovnaní s koncom roku 2021, keď dosahovali vrchol, klesli o 27 %. Mnohí ...

17.5.2022 Naďa Černá

Kryptomena luna stratila 99 % zo svojej hodnoty. Pridajú sa aj ďalšie?

Obavy u investorov do kryptomien vyvolal náhly a prekvapivý pád digitálnej meny luna. Sesterský token stablecoin TerraUSD totiž stratil 99 % zo ...

17.5.2022 Robert Juriš

Martin Vlachynský: Pozor na ekonomický populizmus, situáciu na Slovensku to môže len zhoršiť

Tŕňom v päte všetkých svetových ekonomík je inflácia. Keďže na Slovensku je už dvojciferná, pričom rastie podstatne rýchlejšie ako ...

17.5.2022 Redakcia FinReport

Nové objednávky v priemysle klesli už tretíkrát po sebe

Nové objednávky v priemysle po zohľadnení sezónnych vplyvov sa v marci 2022 medzimesačne znížili o viac ako 3 % na 5,49 miliardy eur. Klesli ...

17.5.2022 Redakcia FinReport

Za 15 rokov odišlo zo Slovenska 300-tisíc prevažne mladých ľudí. Ako im doma vytvoriť lepšie podmienky?

Takmer dvaja z troch mladých ľudí vo veku od 18 do 25 rokov zvažujú štúdium v zahraničí, alebo tam už teraz študujú. Pre rodičov je to ...

17.5.2022 Redakcia FinReport

Zamestnanosť aj mzdy síce rastú, no inflácia má stále navrch

Nominálne mesačné mzdy v marci 2022 podľa údajov Štatistického úradu SR medziročne vzrástli vo všetkých 10 sledovaných odvetviach. V ...

16.5.2022 Redakcia FinReport

Inflácia bude vyššia a hospodársky rast nižší, ako sa pôvodne predpokladalo

Európska komisia prehodnotila svoj pôvodný odhad ekonomického rastu krajín Európskej únie a výrazne znížila svoj odhad tohtoročného rastu ...

16.5.2022 Redakcia FinReport

Počet pracovných ponúk pre absolventov stúpa. Najvyššie mzdy očakávajú v Bratislavskom kraji

Opäť sa blíži obdobie, keď na trh práce prichádza množstvo absolventov stredných a vysokých škôl. Pre zamestnávateľov je to ...

16.5.2022 Redakcia FinReport

Prieskum: Mladí Slováci stále túžia po vlastnom bývaní. Sú ochotní naň počkať aj uskromniť sa

Mladí ľudia do 36 rokov túžia po vlastnom bývaní, a to aj za cenu dlhšieho čakania alebo zľavenia zo svojich pôvodných nárokov. Ich ...

16.5.2022 Redakcia FinReport

Rusko žongluje s úrokovými sadzbami a umelo posilňuje rubeľ

Ruskému rubľu sa v tomto roku mimoriadne darí. Koncom minulého týždňa sa dostal na úroveň nižšiu ako 63 rubľov za dolár, čo je najmenej ...

16.5.2022 Eva Sadovská

Tri štvrtiny Sloveniek si pri investovaní neverí. Ich potenciál je však vysoký

Ženy si v oblasti investícií veria menej ako muži. Ich potenciál stať sa úspešnými investorkami je však vysoký. Predurčuje ich k tomu ...

13.5.2022 Robert Juriš

Inflácia na Slovensku rastie už 15 mesiacov za sebou, aktuálne je na 11,8 %

Medziročná hodnota inflácie je najvyššia od júna 2000. Vo februári tohto roku predstavovala 9 %, v marci 10,4 % a v súčasnosti je na úrovni ...

12.5.2022 Redakcia FinReport

Návštevnosť hotelov a penziónov na Slovensku pomaly stúpa

Hotely a penzióny navštívilo v marci 2022 takmer 300-tisíc hostí. Bolo ich deväťkrát viac ako pred rokom, stále však o tretinu menej ako v ...

12.5.2022 Redakcia FinReport

Saudi Aramco poráža Apple a stáva sa najhodnotnejšou firmou sveta

Saudsko-arabská ropná spoločnosť Saudi Aramco je po 14 mesiacoch opäť najhodnotnejšou firmou na svete. Z pomyselného piedestálu sa jej ...

11.5.2022 Redakcia FinReport

Stavebníctvo medziročne vzrástlo o 1,9 %, v pluse ho držia inžinierske stavby

Stavebné práce v marci 2022 dosiahli celkový objem 470,0 miliónov eur. Stavebná produkcia medziročne vzrástla o 1,9 % a bola tretí mesiac za ...

11.5.2022 Redakcia FinReport

Vysoké ceny potravín môžu ekonomiky priviesť k stagflácii, recesii, ba aj politickým turbulenciám

Index cien potravín je v súčasnosti najvyšší za posledných 33 rokov. Zasiahnuté sú všetky domácnosti, no najmä 15 až 20 % z tých, ...

10.5.2022 Redakcia FinReport

Slovenský priemysel v marci pribrzdil, medziročne klesol o 7,3 %

Napriek tomu, že väčší počet priemyselných odvetví bol počas marca 2022 v pluse, celkový výsledok nie je priaznivý. Môžu za to ...

Aplikácia

Najčítanejšie

  1. 1.
    Kryptomena luna stratila 99 % zo svojej hodnoty. Pridajú sa aj ďalšie?
  2. 2.
    Martin Vlachynský: Pozor na ekonomický populizmus, situáciu na Slovensku to môže len zhoršiť
  3. 3.
    Partners Group SK: Potvrdili pozíciu jednotky na trhu s obratom takmer 50 miliónov eur
  4. 4.
    Ekonomika odštartovala rok 2022 relatívne dobre, no výhľady do budúcnosti sú skromnejšie
  5. 5.
    Zamestnanosť aj mzdy síce rastú, no inflácia má stále navrch