Hľadaj

Na problémy počas uplynulých dvoch rokov doplatil najviac sektor automotive

Redakcia FinReport Ekonomika Poslať

Koronakríza, problémy s logistikou a nedostatkom polovodičov, ale aj dlhodobý tlak na znižovanie emisií – to všetko sú problémy, s ktorými musel v uplynulých dvoch rokoch zápasiť automobilový priemysel. Ako sa bude vyvíjať jeho budúcnosť a čaká ho konečne aj optimistickejšie obdobie?

sektor automotive

Foto: Unsplash

Viacero negatívnych vplyvov

„Na základe analýzy výsledkov a údajov za roky 2019 až 2021 musíme skonštatovať, že okrem automotive zrejme nebolo iné odvetvie priemyslu na Slovensku, a rovnako ani v Európskej únii či celosvetovo, ktoré by dokázalo sústrediť všetky vplyvy globálnej krízy v ekonomike,“ konštatuje senior konzultant spoločnosti Expense Reduction Analysts (ERA) Juraj Janči.

Sektor bojoval s vplyvmi koronakrízy, najmä s problémami s logistikou, nedostatkom polovodičov, rastom cien vstupov, no pridala sa aj kríza s nedostatkom vzácnych materiálov a dôsledky vojenského konfliktu medzi Ruskom a Ukrajinou. To všetko vplývalo a stále vplýva na dodávky materiálov a odbyt, pričom sektor dlhodobo zápasí aj s tlakom Európskej únie na znižovanie emisií.

„Prejavilo sa to na veľmi spomalenom a oklieštenom procese výroby automobilov aj v Slovenskej republike, ktorý viedol k pozastaveniu dodávok niektorých typov značiek automobilov, prípadne k celkovému spomaleniu dodávok. Často nie je problém vyrobiť samotné telo vozidla spolu s motorom a kolesami, ale je problém s finalizáciou elektroniky áut, ich infotaimentu a podobne,“ konštatuje odborník s tým, že pri výrobných závodoch sa tak začali hromadiť flotily automobilov čakajúce na podstatný diel v rámci elektroniky alebo kabeláže vozidla.

Čipy vyberajú z práčok

„Niekde tento nedostatok riešia svojrázne, napríklad demontážou umývačiek riadov, alebo práčok, ktoré obsahujú podobné polovodičové súčiastky, ako potrebujú automobily,“ dodáva na príkladoch z praxe. Na Slovensku sú však aj automobilky, ktoré nepociťujú krízu výpadku výrobných komponentov a ostatné vplyvy, až také intenzívne. Napríklad kórejský výrobca Hyundai/Kia si zaobstaral čipy v predstihu.

Podľa jeho slov nie je možné odhadnúť dĺžku výpadku dodávky polovodičov a iných elektronických súčiastok, ani rastúci tlak na ekologizáciu vozidlového parku a rast cien vstupov. Aj preto je otázne, či Slovensko v roku 2022 vyrobí aspoň toľko vozidiel ako v roku 2021, keď to bolo vyše 1 milión vozidiel.

Riešenie výpadku príjmov

Na Slovensku je automotive najväčším producentom v rámci celého priemyslu (až 47 %) a aj najväčším zamestnávateľom, keď priamo zamestnáva okolo 170-tisíc zamestnancov a nepriamo ďalších 275-tisíc.

„Každá cyklická zmena má určité vplyvy aj na produkciu a zamestnanosť. Vlna protipandemických opatrení mala v roku 2020 vplyv na pokles produkcie a predaja automobilov, tak preto automobilky volili promptné opatrenia a znížili stav zamestnancov, pričom išlo najmä o externých agentúrnych zamestnancov. S poklesom výroby išla do útlmu aj väčšina nákladov,“ konštatuje ďalej odborník ERA.

Vzhľadom na neistý vývoj do budúcna, nárast cien pohonných hmôt a otázky ohľadom výhodnosti elektromobility ide podľa neho o priveľa nejasných premenných, ktoré sťažujú predikcie. Otázny je tiež dopyt kupujúcich, a dokedy budú akceptovať neurčité dodacie termíny, respektíve rušenie modelov, ktoré automobilky postupne sťahujú z trhu a neplánujú už vyrábať.

Návrat do normálu?

Kedy sa sektor vráti do normálu, je momentálne, aj vzhľadom na globálny vývoj, ťažké predpovedať. Tiež je náročné určiť, čo vlastne je dnes „normál“. „Počas pandémie koronavírusu sme si mysleli, že po COVID-19 príde normál. Medzičasom sa nebadane aj s pomocou ECB začala dvíhať inflácia, nastal tiež nedostatok čipov a polovodičov,“ vysvetľuje J. Janči.

Všetky spomenuté vplyvy na automotive, spojené s kontinuálnym tlakom na ekologizáciu vozidiel, budú podľa neho predikovať tlaky na zjednodušenie a zmenu produkcie, zúženie modelových radov a prechod k utilizácii pohonov, kde zosilnie tlak dať definitívne zbohom dieselovým a plugin hybridným pohonom pre osobné motorové vozidlá a zamerať sa na úplný prechod k elektrifikácii pohonu.

„Otázny je postoj EÚ a jednotlivých členských štátov k podpore ekológie a sprísňovaniu emisných predpisov pre motorové vozidlá. Otázny je aj vývoj, a najmä ukončenie konfliktu medzi Ruskou federáciou a Ukrajinou, pretože Ukrajina bola donedávna významným vývozcom uhlia, koksu, železa a oceľových plechov,“ dodáva na záver odborník ERA.

logo
Prečítajte si tiež:
23.3.2025 Laura Lišková

Odvod z hazardných hier za rok 2024 priniesol do štátneho rozpočtu 347 miliónov Eur

Na Slovensku je „zdanenie“ hazardných hier upravené osobitným odvodom, ktorý predstavuje významný príspevok do štátneho rozpočtu. ...

22.3.2025 Redakcia FinReport

Prieskum: Väčšina ľudí je presvedčená, že 2 % z dane zlepšujú život na Slovensku

Firmy, ktoré podávajú daňové priznanie za minulý rok v riadnom termíne a chcú poskytnúť časť zaplatenej dane na podporu ...

21.3.2025 Roland Régely

NBS varuje pred falošnými eurami. Ako odhaliť falzifikát hmatom či pohľadom?

Falošné eurobankovky sa stále objavujú v obehu, pričom najčastejšie sú falšované nominály 20 € a 50 €. Národná banka Slovenska (NBS) ...

21.3.2025 Tlačová správa

V Slovenskej sporiteľni nakupovali ľudia štátne dlhopisy aj v noci. Vďaka Georgeovi

Najväčšia digitálna banka na Slovensku predala najviac štátnych dlhopisov a to aj vďaka tomu, že ako jediná ponúkla investovanie online cez ...

21.3.2025 Laura Lišková

Zostali vám doma slovenské koruny? V obehu je ešte 2,75 miliardy korún

Aj po viac než 15 rokoch od zavedenia eura na Slovensku zostáva v obehu stále približne 2,75 miliardy slovenských korún. Aj keď oficiálne ...

20.3.2025 Redakcia FinReport

Európsky kvíz o peniazoch opäť preveril finančnú gramotnosť tínedžerov

V ôsmom ročníku Európskeho kvízu o peniazoch (European Money Quiz), ktorý na Slovensku organizuje Slovenská banková asociácia v spolupráci ...

20.3.2025 Finančná správa

Výber daní sa v januári a februári zvýšil o 24,5%

Prvé dva mesiace tohto roka ukazujú, že plnenie rozpočtu má pozitívny trend. Finančná správa počas nich vybrala o 672 miliónov eur viac, ...

20.3.2025 Klaudia Lászlóová

Za družstevným bývaním sa už netreba sťahovať do Rakúska

Na Slovensku družstevné byty po roku 1989 zanikli, ale veľa Slovákov využíva túto formu bývania napríklad v susednom Rakúsku. Práve ...

19.3.2025 Laura Lišková

Materská v roku 2026 poriadne stúpne. Získať môžete až 2 329 eur

Slovensko v roku 2026 čaká zvýšenie materskej. Maximálna výška materskej sa môže vyšplhať až na 2 329 eur mesačne. Ako sa tieto zmeny ...

19.3.2025 Redakcia FinReport

Tatra banka uľahčila otváranie účtov pre podnikateľov

Tatra banka zavádza nový, jednoduchší spôsob otvárania účtov pre podnikateľov. Tento krok je veľkým zjednodušením pre všetkých, ktorí ...

19.3.2025 Roland Régely

Viac peňazí za nočné a víkendy: príplatky výrazne porastú, firmy rátajú s dopadmi

Od januára 2026 sa na Slovensku očakáva významné zvýšenie minimálnej mzdy, ktorá by mala dosiahnuť 915 eur mesačne, čo predstavuje ...

18.3.2025 Redakcia FinReport

Finančné inštitúcie a najmä banky sa musia pripraviť na kvantovú počítačovú hrozbu

Ochrana finančných inštitúcií pred útokmi hekerov je jednou z kľúčových úloh, ktorá sa vyvíja v čase tak, ako sa vyvíjajú ...

18.3.2025 Redakcia FinReport

Gaming je jedným z najrýchlejšie rastúcich segmentov v Európe

Údaje Visa ukazujú, že spotrebiteľské výdavky v oblasti hernej zábavy (gamingu) rástli v roku 2024 rýchlejšie ako v iných sektoroch ...

18.3.2025 Redakcia FinReport

Kedy môže dôjsť k zamietnutiu reklamácie kvôli poškodeniu tovaru

Hoci sa spotrebitelia v praxi stretnú s rôznymi dôvodmi zamietnutia reklamácie, obchodníci môžu pristúpiť k tomuto kroku len na základe ...

17.3.2025 Redakcia FinReport

Fairtradové príplatky pomáhajú prežiť pestovateľom bavlny či kakaa

V minulom roku na Slovensku rástli predaje väčšiny kategórií fairtradového tovaru. Príplatok za tovar predaný na Slovensku, teda peniaze ...

15.3.2025 Redakcia FinReport

Ceny kávy a kakaa nikdy neboli vyššie, ako sú teraz

Milovníci kávy a čokolády musia byť v šoku. Ceny základných surovín, teda kávy a kakaových bôbov, dosiahli historické maximá. Káva je ...

15.3.2025 Redakcia FinReport

Letecké spoločnosti prepravili takmer miliardu pasažierov

Letecká doprava na Slovensku aj v rámci Európskej únie každým rokom rastie, no stále nedosahuje úroveň spred vypuknutia pandémie ...

15.3.2025 Tlačová správa

Ženy zarábajú stále výrazne menej ako muži

Rodová nerovnosť na pracovnom trhu je stále závažným problémom. Ženy zarábajú výrazne menej než muži, a to nielen na Slovensku, ale v ...

Marec

 
P
U
S
Š
P
S
N
9. týždeň
1.
Sobota (01.03.2025)
Albín,
2.
Nedeľa (02.03.2025)
Anežka,
10. týždeň
4.
Utorok (04.03.2025)
Kazimír,
5.
Streda (05.03.2025)
Fridrich,
8.
Sobota (08.03.2025)
Alan, Alana,
9.
Nedeľa (09.03.2025)
Františka,
14. týždeň
Mobilná aplikácia
VISA MasterCard Maestro Apple Pay Google Pay