Hľadaj
× Aplikácia Aplikácia

Na problémy počas uplynulých dvoch rokov doplatil najviac sektor automotive

Redakcia FinReport Ekonomika Poslať

Koronakríza, problémy s logistikou a nedostatkom polovodičov, ale aj dlhodobý tlak na znižovanie emisií – to všetko sú problémy, s ktorými musel v uplynulých dvoch rokoch zápasiť automobilový priemysel. Ako sa bude vyvíjať jeho budúcnosť a čaká ho konečne aj optimistickejšie obdobie?

sektor automotive

Foto: Unsplash

Viacero negatívnych vplyvov

„Na základe analýzy výsledkov a údajov za roky 2019 až 2021 musíme skonštatovať, že okrem automotive zrejme nebolo iné odvetvie priemyslu na Slovensku, a rovnako ani v Európskej únii či celosvetovo, ktoré by dokázalo sústrediť všetky vplyvy globálnej krízy v ekonomike,“ konštatuje senior konzultant spoločnosti Expense Reduction Analysts (ERA) Juraj Janči.

Sektor bojoval s vplyvmi koronakrízy, najmä s problémami s logistikou, nedostatkom polovodičov, rastom cien vstupov, no pridala sa aj kríza s nedostatkom vzácnych materiálov a dôsledky vojenského konfliktu medzi Ruskom a Ukrajinou. To všetko vplývalo a stále vplýva na dodávky materiálov a odbyt, pričom sektor dlhodobo zápasí aj s tlakom Európskej únie na znižovanie emisií.

„Prejavilo sa to na veľmi spomalenom a oklieštenom procese výroby automobilov aj v Slovenskej republike, ktorý viedol k pozastaveniu dodávok niektorých typov značiek automobilov, prípadne k celkovému spomaleniu dodávok. Často nie je problém vyrobiť samotné telo vozidla spolu s motorom a kolesami, ale je problém s finalizáciou elektroniky áut, ich infotaimentu a podobne,“ konštatuje odborník s tým, že pri výrobných závodoch sa tak začali hromadiť flotily automobilov čakajúce na podstatný diel v rámci elektroniky alebo kabeláže vozidla.

Čipy vyberajú z práčok

„Niekde tento nedostatok riešia svojrázne, napríklad demontážou umývačiek riadov, alebo práčok, ktoré obsahujú podobné polovodičové súčiastky, ako potrebujú automobily,“ dodáva na príkladoch z praxe. Na Slovensku sú však aj automobilky, ktoré nepociťujú krízu výpadku výrobných komponentov a ostatné vplyvy, až také intenzívne. Napríklad kórejský výrobca Hyundai/Kia si zaobstaral čipy v predstihu.

Podľa jeho slov nie je možné odhadnúť dĺžku výpadku dodávky polovodičov a iných elektronických súčiastok, ani rastúci tlak na ekologizáciu vozidlového parku a rast cien vstupov. Aj preto je otázne, či Slovensko v roku 2022 vyrobí aspoň toľko vozidiel ako v roku 2021, keď to bolo vyše 1 milión vozidiel.

Riešenie výpadku príjmov

Na Slovensku je automotive najväčším producentom v rámci celého priemyslu (až 47 %) a aj najväčším zamestnávateľom, keď priamo zamestnáva okolo 170-tisíc zamestnancov a nepriamo ďalších 275-tisíc.

„Každá cyklická zmena má určité vplyvy aj na produkciu a zamestnanosť. Vlna protipandemických opatrení mala v roku 2020 vplyv na pokles produkcie a predaja automobilov, tak preto automobilky volili promptné opatrenia a znížili stav zamestnancov, pričom išlo najmä o externých agentúrnych zamestnancov. S poklesom výroby išla do útlmu aj väčšina nákladov,“ konštatuje ďalej odborník ERA.

Vzhľadom na neistý vývoj do budúcna, nárast cien pohonných hmôt a otázky ohľadom výhodnosti elektromobility ide podľa neho o priveľa nejasných premenných, ktoré sťažujú predikcie. Otázny je tiež dopyt kupujúcich, a dokedy budú akceptovať neurčité dodacie termíny, respektíve rušenie modelov, ktoré automobilky postupne sťahujú z trhu a neplánujú už vyrábať.

Návrat do normálu?

Kedy sa sektor vráti do normálu, je momentálne, aj vzhľadom na globálny vývoj, ťažké predpovedať. Tiež je náročné určiť, čo vlastne je dnes „normál“. „Počas pandémie koronavírusu sme si mysleli, že po COVID-19 príde normál. Medzičasom sa nebadane aj s pomocou ECB začala dvíhať inflácia, nastal tiež nedostatok čipov a polovodičov,“ vysvetľuje J. Janči.

Všetky spomenuté vplyvy na automotive, spojené s kontinuálnym tlakom na ekologizáciu vozidiel, budú podľa neho predikovať tlaky na zjednodušenie a zmenu produkcie, zúženie modelových radov a prechod k utilizácii pohonov, kde zosilnie tlak dať definitívne zbohom dieselovým a plugin hybridným pohonom pre osobné motorové vozidlá a zamerať sa na úplný prechod k elektrifikácii pohonu.

„Otázny je postoj EÚ a jednotlivých členských štátov k podpore ekológie a sprísňovaniu emisných predpisov pre motorové vozidlá. Otázny je aj vývoj, a najmä ukončenie konfliktu medzi Ruskou federáciou a Ukrajinou, pretože Ukrajina bola donedávna významným vývozcom uhlia, koksu, železa a oceľových plechov,“ dodáva na záver odborník ERA.

logo
Prečítajte si tiež:
19.4.2024 Eva Sadovská

Dnes (19. apríla) je svetový deň investičných fondov. Ako sa im darí na Slovensku?

Práve 19. apríla sa narodil Abraham van Ketwich, ktorý v roku 1774 založil historicky prvý investičný fond. Investovanie do fondov je ...

19.4.2024 Redakcia FinReport

Ekonomika Slovenska vlani rástla rýchlejšie, ako sa pôvodne zdalo, nárast dosiahol „až“ 1,6 %

Ekonomika Slovenska v minulom roku rástla rýchlejšie, ako sa pôvodne zdalo. Na začiatku tohto roku Štatistický úrad SR tvrdil, že to bolo o ...

19.4.2024 Redakcia FinReport

Odchod do predčasného dôchodku bude po novom menej výhodný

Čerstvo schválená novela zákona o sociálnom poistení priniesla nie jednu, ale hneď dve novinky, ktoré zaujímajú slovenských dôchodcov. ...

19.4.2024 Robert Juriš

OpenAI je najviac financovaná spoločnosť s umelou inteligenciou. Jednorožec vyzbieral už 14 miliárd dolárov

Explozívny rast trhu s umelou inteligenciou pritiahol obrovskú pozornosť investorov rizikového kapitálu, ktorí naliali miliardy dolárov do ...

19.4.2024 Roland Régely

Pomoc s hypotékou sa má po novom týkať aj ľudí s refinancovaným úverom

Štát sa usiluje pomáhať ľuďom so splácaním ich hypotekárnych úverov a po novom chce kompenzovať zvýšené splátky hypoték aj tým, ...

19.4.2024 Redakcia FinReport

Prémiový benzín už stojí viac ako 1,90 eura, lacnejší sa blíži k hranici 1,70 eura za liter

Liter oboch druhov benzínu oproti predchádzajúcemu týždňu zdražel v priemere o ďalšie dva centy. Ten drahší prémiový 98-oktánový už ...

18.4.2024 Redakcia FinReport

Novela zákona o sociálnom poistení prinesie penzistom vyššie 13. dôchodky

Poslanci Národnej rady SR schválili novelu zákona o sociálnom poistení, v rámci ktorej odhlasovali vznik novej dôchodkovej dávky. Je ňou 13. ...

18.4.2024 Martin Jamnický

Predmanželská zmluva sa na Slovensku uzavrieť nedá, no upraviť bezpodielové spoluvlastníctvo je možné

Snúbenci na Slovensku nemôžu uzavrieť pred svadbou predmanželskú zmluvu a dohodnúť sa tak vopred na vyrovnaní majetku v prípade rozvodu. ...

18.4.2024 Miloslava Némová

Umelá inteligencia vládne aj trhu so smartfónmi. Apple je pod tlakom, Samsung na vzostupe

Spoločnosť Apple, donedávna líder v predaji mobilných telefónov, po prudkom poklese predaja stratila svoju čelnú pozíciu na svetovom trhu v ...

17.4.2024 Miroslav Mišenko

Ekonomická prognóza: Situácia sa môže zlepšiť, nesmieme však prísť o miliardy z plánu obnovy

Rast ekonomiky a reálnych miezd, pokles inflácie aj úrokových sadzieb. Aj toto očakávajú analytici Národnej banky Slovenska, Rady pre ...

17.4.2024 Redakcia FinReport

Nové objednávky v priemysle naďalej klesajú, vo februári 2024 o 6,8 %

Hodnota nových objednávok v priemysle vo februári 2024 a dosiahla objem 5,51 miliardy eur. V porovnaní s rovnakým obdobím minulého roku to ...

16.4.2024 Redakcia FinReport

Slovensko je v európskom Indexe prosperity až na 24. mieste. Za nami sú už len tri krajiny

Druhé vydanie Indexu prosperity Slovenska zaradilo našu krajinu až na 24. miesto v rámci Európskej únie. Za nami skončili už len Rumunsko, ...

15.4.2024 Robert Juriš

Marcová inflácia klesla na 2,3 %, sme na tom lepšie ako priemer eurozóny

Tempo rastu cien tovarov a služieb na Slovensku sa začiatkom tohto roka výrazne spomalilo. V marci 2024 predstavovalo iba 2,3 %, čo je o desatinu ...

15.4.2024 Redakcia FinReport

Tržby v priemysle a stavebníctve sú stále v mínuse

Tržby vo februári tohto roku rástli v troch z piatich sledovaných odvetví ekonomiky. Najvýraznejšie v informáciách a komunikácii. Na ...

13.4.2024 Redakcia FinReport

Až 93 % Slovákov žije vo vlastnom byte alebo rodinnom dome

Až 93 % občanov Slovenska býva vo vlastnom byte alebo rodinnom dome. V tejto štatistike nás predbiehajú už len Rumuni, kde je vlastníctvo ...

12.4.2024 Redakcia FinReport

Ceny benzínu stúpajú, približujú sa k minuloročným maximám

Ceny oboch druhov benzínov predávaných na Slovensku neprestali rásť ani po veľkonočných sviatkoch. Už niekoľko týždňov za sebou ...

12.4.2024 Redakcia FinReport

ECB sa obáva návratu zvýšenej inflácie, úrokové sadzby drží na úrovni 4,5 %

Rada guvernérov Európskej centrálnej banky na svojom poslednom rokovaní rozhodla, že podrží doterajšie kľúčové úrokové sadzby na ...

12.4.2024 Redakcia FinReport

Nominálne mzdy rastú vo všetkých odvetviach, v niektorých však klesá zamestnanosť

Nominálne mzdy na Slovensku rastú naprieč všetkými odvetviami. Dvojciferným tempom sa zvyšujú v troch z nich. Reálny rast miezd zaznamenalo ...

Mobilná aplikácia
VISA MasterCard Maestro Apple Pay Google Pay