Minuloročné maloobchodné tržby prekonali aj predpandemický rok 2019
Tržby maloobchodu boli v roku 2021 o 1,4 % vyššie ako v predchádzajúcom roku. Nárast tržieb na medziročnej báze potiahli nahor najmä maloobchod s pohonnými látkami, maloobchod s tovarom pre domácnosť, maloobchod s tovarom pre kultúru a rekreáciu a maloobchod mimo predajní, stánkov a trhov (vrátane e-shopov). Ostatné kategórie maloobchodu, vrátane supermarketov a hypermarketov, vlani zaznamenali medziročne nižšie tržby.
Foto: Shutterstock
Výsledok mohol byť ešte optimistickejší
„Nebyť zatvorených obchodov počas lockdownov, boli by čísla určite optimistickejšie. Kvôli pandémii musela byť väčšina kamenných prevádzok zatvorená až tretinu roka,“ vysvetľuje situáciu analytička spoločnosti Wood & Company Eva Sadovská.
Z dát Štatistického úradu SR vyplýva aj ďalšia zaujímavá skutočnosť. Napriek množstvu lockdownov a obmedzení v minulom roku boli tržby slovenského maloobchodu v porovnaní s predpandemickým rokom 2019 vyššie o 0,3 %.
„V roku 2022 očakávame pokračujúci rast maloobchodných tržieb, no len za predpokladu, že pandémia a s ňou súvisiace opatrenia už nezabuchnú obchodníkom dvere na ich predajniach,“ dodáva analytička.
Pozor na infláciu znehodnocujúcu úspory
„V nasledujúcich mesiacoch očakávame pomerne silné dynamiky medziročného rastu tržieb, pretože omikron vlna pandémie znižuje ekonomickú aktivitu a spotrebu domácností výrazne miernejšie ako minuloročná alfa vlna pandémie koronavírusu,“ konštatuje analytik UniCredit Bank Ľubomír Koršňák.
Napriek silnému technickému medziročnému rastu tržieb v úvode roka sa však podľa jeho slov ich úroveň nebude zásadnejšie vymykať obdobiu spred pandémie, a tržby by sa mali pohybovať na úrovniach z úvodu roku 2019, respektíve 2020. Ako uvádza ďalej, pandémia by už nemala zásadnejšie obmedzovať spotrebu ani v nasledujúcich mesiacoch. Odložená spotreba by, naopak, mohla ďalej podporovať jej popandemické oživenie. No tlmiť spotrebu by mohla vysoká inflácia, ktorá sa šplhá až k takmer 20-ročným maximám.
„Záporná reálna úroková miera by síce mala viesť domácnosti k rozpúšťaniu úspor do spotreby, časť domácností sa však nespráva úplne racionálne a kumuluje úspory aj v čase, keď ich znehodnocuje inflácia. Navyše nemalá časť domácností, najmä nízkopríjmových, nemá žiadne alebo len zanedbateľné úspory, a vyššie ceny sa tak priamo premietnu aj do ich reálnej spotreby,“ vysvetľuje Ľ. Koršňák.
Trend internetového nakupovania bude silnieť
Analytik Slovenskej sporiteľne Matej Horňák predpokladá, že vysoké nárasty tržieb v niektorých odvetviach v roku 2022 budú podmienené nízkou porovnávacou medziročnou bázou. Prejaví sa to najmä v oblasti stravovania a ubytovacích služieb.
„Časť spotrebiteľov sa vráti do kamenných prevádzok, a aj keď budú online predaje silnejšie než pred pandémiou, na medziročnej báze môže prísť k poklesu, najmä pri silných pandemických mesiacoch. Vo všeobecnosti je však dlhodobý trend internetového nakupovania rastúci a predpokladáme, že bude aj naďalej pokračovať,“ uzatvára analytik.
Mzdová kalkulačka
Mzdová kalkulačka ADVANCED
Kalkulačka tehotenskej dávky
Kalkulačka materskej dávky
Kalkulačka rodičovského bonusu
Valorizácia dôchodkov
Kalkulačka na výpočet dôchodku
Kalkulačka dôchodkového veku
Kalkulačka vdovského dôchodku
Kalkulačka sirotského dôchodku
Kalkulačka minimálneho dôchodku
Porovnanie zdravotných poisťovní
2024
Finanční agenti
Kryptomeny
Unicef
Zamestnanie
SPRAVODAJSTVO
Najčítanejšie
- 1.Výber PZP nemusí byť len o nízkej cene, dá sa z neho vyťažiť oveľa viac
- 2.Do dražby smeruje unikátna zbierka mincí, jej hodnota môže prekonať 5 miliónov eur
- 3.VÚB banka: Vedenie účtu aj narábanie s hotovosťou budú drahšie
- 4.Otravné telefonáty sa stanú minulosťou. Predvoľba (0)888 znamená, že ide o marketingový hovor
- 5.Ako získať vodičské oprávnenie s finančným príspevkom od štátu