Hľadaj
× Aplikácia Aplikácia

Mileniálov a generáciu Z najviac trápia finančné problémy, existenčný stres a zmena klímy

Redakcia FinReport Ekonomika Poslať

Z výsledkov aktuálneho prieskumu The Deloitte Global 2022 Gen Z and Millennial Survey vyplýva, že príslušníci generácie Z a mileniáli sú hlboko znepokojení stavom sveta a aktívne sa snažia nájsť rovnováhu medzi výzvami každodenného života a túžbou po spoločenskej zmene.

Mileniáli a generácia Z

Foto: Shutterstock

Od výplaty k výplate

Mileniáli narodení po roku 1980 (36 %) a generácia Z, ktorá prišla na svet po roku 2000 (29 %), sa zhodujú v tom, že ich najväčšou obavou sú rastúce náklady na život. Takmer polovica príslušníkov týchto generácií žije od výplaty k výplate a obáva sa, že nebude schopná pokryť svoje budúce výdavky. To pravdepodobne ovplyvňuje aj ich schopnosť sporiť a vysvetľuje, prečo zhruba tretina respondentov necíti finančnú istotu a obáva sa, že nebudú môcť spokojne odísť do dôchodku.

Viacerí príslušníci generácie Z (43 %) a mileniáli (33 %) majú popri svojom hlavnom zamestnaní druhú platenú prácu na čiastočný alebo plný úväzok. Malé, ale rastúce percento z nich sa tiež sťahuje do lacnejších miest a využívajú finančné výhody práce na diaľku.

Citlivo vnímajú ekológiu

Obrovským problémom pre obe generácie sú klimatické zmeny. Tri štvrtiny respondentov súhlasia s tvrdením, že pokiaľ ide o klimatickú krízu, svet sa nachádza v zlomovom bode, a menej ako polovica je optimistická, že úsilie o záchranu planéty bude úspešné.

Prevažná väčšina oboch generácií (90 %) vynakladá aspoň určité úsilie na zníženie vlastného vplyvu na životné prostredie, pričom sa primárne zameriava na bežné činnosti, akými sú používanie recyklovateľných predmetov alebo nakupovanie lokálnych a ekologických potravín.

Viacerí sú dokonca ochotní míňať za svoje rozhodnutia viac peňazí. Až 64 % príslušníkov generácie Z by zaplatilo viac za nákup ekologicky udržateľného výrobku v porovnaní s 36 %, ktorí by si vybrali lacnejší, no menej udržateľný výrobok.

<div class="insert_reklama">50</div>

Neveria angažovanosti firiem

„Z výsledkov prieskumu jasne vyplýva, že mileniáli a príslušníci generácie Z neveria, že firmy sa v boji proti zmene klímy dostatočne angažujú. Práve preto mladí ľudia z oboch generácií vyvíjajú na svojich zamestnávateľov tlak, aby výraznejšie investovali do viditeľných environmentálnych opatrení, do ktorých sa môžu priamo zapojiť a vďaka čomu by mohli robiť ekologickejšie rozhodnutia vo svojom každodennom živote. Pre spoločnosti je toto jasný signál, že téma udržateľnosti musí byť pre nich naozaj priorita číslo jeden,“ uvádza Managing Partner Deloitte Czech & Slovak Republic Ivana Lorencovičová.

Pozor na stres a vyhorenie

Pre mileniálov a generáciu Z sú dôležitými témami aj stres a snaha o rovnováhu medzi pracovným a súkromným životom. Približne štyria z desiatich respondentov uviedli, že sú v strese stále alebo väčšinou, a takmer polovica opýtaných sa cíti vyhorená v dôsledku pracovného tlaku. Tri štvrtiny respondentov tvrdia, že by uprednostnili hybridnú prácu alebo prácu na diaľku, a mnohí by chceli flexibilnejší pracovný čas.

Zamestnávatelia by preto mali podnikať také kroky, aby nemali problém získať a udržať si kvalitných zamestnancov. Ak budú zamestnanci vidieť, že sa firma usiluje o vytváranie zdravého pracovného prostredia a kladie dôraz na udržateľnosť a budovanie rozmanitejšej a inkluzívnejšej kultúry, je veľká pravdepodobnosť, že u svojho zamestnávateľa zostanú dlhodobo.

Prieskum spoločnosti Deloitte sa uskutočnil v 46 krajinách a zúčastnilo sa na ňom 14 808 príslušníkov generácie Z a 8 412 mileniálov.

logo
Prečítajte si tiež:
24.4.2024 Redakcia FinReport

Ako opraviť odpočítanú DPH pri nezaplatení faktúry za tovar alebo službu

Podnikatelia majú pri neplatení faktúry povinnosť opraviť odpočítanú daň z pridanej hodnoty. Malo by ich to motivovať zlepšovať svoju ...

24.4.2024 Redakcia FinReport

Do fondov EÚ sme za dve desaťročia vložili 13,1 miliardy eur, no získali sme takmer 25 miliárd

Slovenská republika je od roku 2004, teda už dve desaťročia, členom Európskej únie. Počas tohto obdobia sme do spoločného uniálneho ...

24.4.2024 Roland Régely

Home office alebo hybridná práca? Banky na Slovensku preferujú skôr druhú možnosť

Slovenská sporiteľňa nedávno oznámila, že jej call centrum bude kompletne pracovať z domu. Najväčšia slovenská banka to odôvodnila ...

24.4.2024 Redakcia FinReport

Novela zákona o ochrane spotrebiteľa pomôže nakupujúcim aj obchodníkom

Ďalšia novela zákona o ochrane spotrebiteľa je na svete. Schválili ju poslanci parlamentu a platiť začne od 1. júla tohto roku. Hlavným ...

24.4.2024 Robert Juriš

Prečo je pri umelej inteligencii potrebné vnímať nielen vysoké tržby, ale aj možné riziká

Spoločnosť OpenAI je jednou z firiem, ktorej sa vlani podarilo urobiť takzvanú dieru do sveta. Na báze umelej inteligencie vyvinula chatbot ...

24.4.2024 Martin Jamnický

Pri investovaní si dávajte pozor na neuveriteľne výhodné ponuky aj na falošné garancie

Investičné podvody najčastejšie cielia na finančne menej zdatných občanov. Ich najčastejším príznakom je snaha o rýchle a extrémne ...

24.4.2024 Redakcia FinReport

mBank menila úrokové sadzby svojich hypotekárnych úverov

Zvyšovanie úrokových sadzieb hypotekárnych úverov sa v roku 2024 prakticky zastavilo. Na začiatku roka síce tri spomedzi bánk pôsobiacich na ...

23.4.2024 Redakcia FinReport

Europarlament: Oprava výrobkov za výhodné ceny bude možná aj po uplynutí záruky

Poslanci Európskeho parlamentu schválili pravidlá jednoduchšieho prístupu k opravám tovarov a výrobkov. Žiadať o ne bude možné aj po ...

23.4.2024 Zuzana Fryč

Výber PZP nemusí byť len o nízkej cene, dá sa z neho vyťažiť oveľa viac

Pri výbere povinného zmluvného poistenia (PZP) často rozhoduje čo najnižšia cena, keďže mnohí túto poistku považujú len za zákonnú ...

22.4.2024 Redakcia FinReport

Deficit verejných financií sa vlani strojnásobil, prekročil 6 miliárd eur

Hospodárenie Slovenska sa v minulom roku skončilo v hlbokom mínuse. Deficit verejnej správy sa v roku 2023 medziročne výrazne zvýšil, keď ...

22.4.2024 Redakcia FinReport

Na úradoch práce evidujú najmenej nezamestnaných za posledných päť rokov

Nezamestnanosť na Slovensku je opäť o niečo nižšia. Znížila sa druhý mesiac za sebou. Podiel disponibilných uchádzačov o prácu sa ...

22.4.2024 Robert Juriš

Predaj bytov v Bratislave zaznamenal prvé oživenie od roku 2022, ceny stagnujú

Začiatok tohto roka sa na bratislavskom trhu s nehnuteľnosťami niesol v znamení mierneho oživenia. Počas prvých troch mesiacov 2024 sa ...

22.4.2024 Redakcia FinReport

Žiadať o príspevok na zabezpečenie kybernetickej bezpečnosti je možné do konca apríla 2024

Už len niekoľko dní majú mestá a obce na Slovensku na to, aby požiadali o finančné prostriedky z eurofondov na zaistenie kybernetickej a ...

19.4.2024 Redakcia FinReport

Ekonomika Slovenska vlani rástla rýchlejšie, ako sa pôvodne zdalo, nárast dosiahol „až“ 1,6 %

Ekonomika Slovenska v minulom roku rástla rýchlejšie, ako sa pôvodne zdalo. Na začiatku tohto roku Štatistický úrad SR tvrdil, že to bolo o ...

19.4.2024 Redakcia FinReport

Prémiový benzín už stojí viac ako 1,90 eura, lacnejší sa blíži k hranici 1,70 eura za liter

Liter oboch druhov benzínu oproti predchádzajúcemu týždňu zdražel v priemere o ďalšie dva centy. Ten drahší prémiový 98-oktánový už ...

18.4.2024 Miloslava Némová

Umelá inteligencia vládne aj trhu so smartfónmi. Apple je pod tlakom, Samsung na vzostupe

Spoločnosť Apple, donedávna líder v predaji mobilných telefónov, po prudkom poklese predaja stratila svoju čelnú pozíciu na svetovom trhu v ...

17.4.2024 Miroslav Mišenko

Ekonomická prognóza: Situácia sa môže zlepšiť, nesmieme však prísť o miliardy z plánu obnovy

Rast ekonomiky a reálnych miezd, pokles inflácie aj úrokových sadzieb. Aj toto očakávajú analytici Národnej banky Slovenska, Rady pre ...

17.4.2024 Redakcia FinReport

Nové objednávky v priemysle naďalej klesajú, vo februári 2024 o 6,8 %

Hodnota nových objednávok v priemysle vo februári 2024 a dosiahla objem 5,51 miliardy eur. V porovnaní s rovnakým obdobím minulého roku to ...

Mobilná aplikácia
VISA MasterCard Maestro Apple Pay Google Pay