Hľadaj

Máme tu obdobie novoročných výpredajov. Ako ich zvládnuť s rozumom?

Eva Sadovská Ekonomika Poslať

Mesiac január je tradične možné nazvať aj mesiacom výpredajov. Po vianočných sviatkoch väčšina značiek ponúka tovar s výraznejšími zľavami. Ide najmä o obchody s oblečením a obuvou. Mnohí Slováci a Slovenky však často podľahnú nízkej sume na cenovke a nakúpia aj to, o čo reálne nemajú záujem. V aktuálnej téme sme sa preto pozreli na to, ako povianočné výpredaje na Slovensku vyzerajú, ktoré tovary nakupujeme lacnejšie ako v decembri, ale aj na to, ako sa dajú výpredaje zvládnuť s rozumom a udržateľne.

novoročné výpredaje

Foto: Shutterstock

Aj niekoľko desiatok percent

Väčšina obchodov a značiek po predvianočnom nákupnom zhone ponúka v januári zľavy aj o niekoľko desiatok percent. A hoci tieto výpredaje majú prívlastky „januárové“ či „novoročné“, často sa začínajú už v decembri a končia sa v polovici februára.

Na zľavy čakajú spotrebitelia, ktorí si pod vianočným stromčekom našli hotovosť alebo darčekovú poukážku. Mnohí nakupujúci zase čakajú na zľavy, pretože chcú nakúpiť výhodnejšie. Pomerne často sa však necháme zlákať nízkou sumou v duchu „no nekúp to“ až natoľko, že nakúpime aj to, čo nepotrebujeme.

Najmä oblečenie a obuv

Novoročné výpredaje sa týkajú predovšetkým obchodov a značiek, ktoré ponúkajú odevy a obuv. Potvrdzujú to aj údaje Európskeho štatistického úradu Eurostat (priemer za posledných 10 rokov), podľa ktorých práve oblečenie a topánky zaznamenávajú každoročne v úvode roka najvýraznejší medzimesačný pokles cien.

V januári oproti decembru klesajú ceny odevov v priemere o – 1,3 %, v prípade obuvi o – 2,4 %. Výraznejšie zľavy každý rok zaznamenáva dámska obuv. V prípade odevov nezohráva rolu, či ide o produkty určené pre dámy alebo pánov a pokles cien je porovnateľný. Výpredaje sa však týkajú aj vianočného sortimentu, elektroniky či spotrebičov.

Zľavy zaberajú hlavne v čase krízy

Aktuálne sme na Slovensku svedkami rekordne vysokej inflácie, ktorá v novembri 2022 dosiahla až 15,6 %. Najviac, takmer 28 %, si medziročne priplácame za potraviny a nealkoholické nápoje. Vyššie sumy na cenovkách sú neprehliadnuteľné aj pri ostatných tovaroch a službách. Napríklad oblečenie a obuv zdraželi o 6 až 7 %, podobne spotrebiče o 5 až  7 %. To, samozrejme, ovplyvňuje nákupné správanie Slovákov. Mnohí v snahe ušetriť tak vyhľadávajú práve výpredaje a zľavy.

Napriek tomu by sme nemali výpredajom úplne podľahnúť. Nízke cenovky na tovaroch nás môžu natoľko zlákať, že nakúpime aj to, čo nepotrebujeme. A ak dokonca vo väčšom množstve, v našich peňaženkách to môže urobiť nežiaduci a pomerne veľký prievan.

Úplne v poriadku je, samozrejme, kúpiť si taký zľavnený tovar, po ktorom túžime, ale ktorý sme si pred zľavou nemohli dovoliť kúpiť. Výpredaje tak môžeme využiť na nákup kvalitnejších výrobkov, ale za menej peňazí. Aj pri výpredajoch platí, že „radšej kvalita ako kvantita“.

Túžime nakupovať udržateľne

V posledných rokoch sa čoraz viac s nakupovaním skloňuje pojem udržateľnosti. Podľa Európskeho spotrebiteľského platobného reportu spoločnosti Intrum Slováci a Slovenky stále viac túžia utrácať udržateľným a sociálne uvedomelým spôsobom. No už spomínaná vysoká inflácia v krajine ovplyvňuje správanie spotrebiteľov aj v týchto ambíciách.

Podľa reportu by totiž až 63 % opýtaných Slovákov chcelo nakupovať viac udržateľných tovarov a služieb, ale rastúce životné náklady im to sťažujú. Táto dilema však so sebou prináša aj pozitívny efekt. Až 67 % respondentov tvrdí, že stále častejšie opravujú a recyklujú staré veci, než by kupovali nové.

Top 10 rád, ako nakupovať uvedomelo a udržateľne

1) V prvom rade by sme mali nakupovať iba to, čo naozaj potrebujeme a v duchu „radšej kvalita ako kvantita“. Nezabúdajme na to najmä v období výpredajov, keď sa môžeme nechať zlákať nízkymi cenami a nakúpime aj to, čo nepotrebujeme a ani nechceme. 

2) Nie všetko, čo sa nám pokazí, musíme ihneď vyhodiť a nahradiť novým. Skúsme viac opravovať, upcyklovať, recyklovať či vymieňať.

3) Na nákupy odporúčame chodiť s kvalitným nákupným zoznamom.

4) Vyhýbajme sa nákupu výrobkov na jedno použitie – či už ide o kupovaný produkt, alebo o obal. Pred nákupom je vhodné myslieť nielen na peňaženku, ale pribaliť si aj vlastnú nákupnú tašku.

5) Už aj na Slovensku čoraz viac značiek ponúka udržateľné produkty. Najčastejšie ide o módu a drogériu. Aj pri nich však treba dbať na dostatok informácií, aby sa človek nestal obeťou takzvaného greenwashingu (klamlivé informovanie o ekologickom pôvode produktu).

6) Kúpou produktov lokálnej značky podporujeme slovenských výrobcov. Nie všetko, čo sa javí ako lokálne, však bolo skutočne na Slovensku vyrobené. Opäť si treba preštudovať informácie o produkte.

7) Pojem „výpredaj“ sa spotrebiteľom často spája s „fast fashion“. Raritou nie je však ani v prípade „slow fashion“. Nejde pritom o podporovanie zbytočných nákupov, ale skôr o sprístupnenie udržateľnej módy, ktorá môže byť pre niektorých Slovákov a Slovenky menej cenovo dostupná.

8) Výpredaje môžeme využiť na to, aby sme si kúpili kvalitnejšie výrobky, ale za menej peňazí.

9) Ušetriť finančné prostriedky a zároveň znížiť uhlíkovú stopu v súvislosti s dopravou môžeme aj tak, že si vybavíme nakupovanie a mnohé iné služby (pošta, banka, gastro, zábava či relax) takpovediac pod jednou strechou. Takúto možnosť ponúkajú v súčasnosti moderné nákupné centrá.

10) V súčasnosti sa do popredia čoraz viac dostáva kombinácia nakupovania v kamenných predajniach a vo svete online. Niektoré nákupné centrá ponúkajú služby pre všetky spôsoby nakupovania. Zákazníci, ktorí si tovar objednali online, už nemusia doma čakať na kuriéra a môžu si nechať zadarmo doručiť tovar do kamenných predajní. Vyzdvihnúť alebo aj vrátiť zásielky môžu na „pick up pointoch“. Takto si môžu vybaviť aj viac objednávok naraz. Vďaka tomu prichádza k šetreniu obalových materiálov, ktoré sú v prípade kuriérskych služieb často dvojité.

logo
Prečítajte si tiež:
7.12.2024 Redakcia FinReport

Luxusné značky zažívajú ťažké obdobie – LVMH sa prepadáva, Hermès rastie

Luxusné značky na trhu zažívajú náročné obdobie. Ohrozuje ich najmä slabnúci dopyt v Číne, ktorá až donedávna patrila kvôli prudkému ...

7.12.2024 Redakcia FinReport

Prieskum: Vianoce na Slovensku budú o niečo skromnejšie ako v Česku

Takmer polovica Slovákov chce na nakupovanie vianočných darčekov vynaložiť menej ako 200 eur. Obyvatelia susedného Česka plánujú byť o ...

6.12.2024 Martin Jamnický

Pozor na nakupovanie vianočných darčekov na splátky

Stále častejšie môžu spotrebitelia naraziť na rozličné ponuky odložených platieb, rozložených platieb či nákupov na splátky. Niektoré ...

6.12.2024 Mário Špilberger

Pri celoročnom cestovnom poistení pozor na lehoty návratu do vlasti

Aj keď ste v čase škodovej udalosti neboli pod vplyvom alkoholu, ani ste v zahraničí úmyselne nespôsobili škodu, poisťovňa vám môže ...

5.12.2024 Redakcia FinReport

Black Friday 2024: Najvyššie zľavy boli na hodinky, šperky a erotické pomôcky

E-shopy na Slovensku počas tohtoročného novembra, ktorý poznačila nákupná horúčka v rámci takzvaného čierneho piatku – Black Friday ...

5.12.2024 Robert Juriš

Demografia a jej vplyv na sociálny systém a budúce dôchodky na Slovensku

Na Slovensku aj vo všetkých ostatných krajinách Európskej únie sa výrazne mení štruktúra obyvateľstva. Rodí sa menej detí, klesá počet ...

5.12.2024 Martin Jamnický

Kybernetické útoky: Na aké triky si dať pozor pred Vianocami

Takmer pätina Slovákov zažila za posledné tri roky kybernetický útok. Ich počet sa každoročne zvyšuje a naletieť môže ktokoľvek. Na ...

4.12.2024 Martin Jamnický

Ľahko sa povie spotrebiteľovi, že tovar je potrebné reklamovať. Ale u koho, kde a ako?

Pokazený výrobok je v mnohých prípadoch možné reklamovať. Nie vždy je však jasné, na koho sa s reklamáciou obrátiť. Možností je totiž ...

4.12.2024 Redakcia FinReport

Štátny porovnávač cien potravín má začať fungovať v polovici roku 2025

Poslanci parlamentu schválili vytvorenie štátneho webu na porovnávanie cien potravín v obchodoch. Inšpirácia pre jeho vznik pochádza zo ...

3.12.2024 Robert Juriš

Daň z finančných transakcií: Koho sa bude týkať a koho nie?

Poslanci parlamentu v októbri tohto roku schválili nové dane z finančných transakcií, ktoré začnú platiť od apríla nasledujúceho roka. ...

3.12.2024 Robert Juriš

Štátny rozpočet na rok 2025 je schválený, počíta s deficitom 6,4 miliardy eur

Štátny rozpočet Slovenskej republiky na rok 2025 je realitou. Jeho schodok má dosiahnuť 6,4 miliardy eur, pričom deficit verejných financií ...

2.12.2024 Redakcia FinReport

Ceny v leteckej doprave medziročne vzrástli viac ako o tretinu

Ceny trhových služieb na Slovensku v treťom štvrťroku 2024 medziročne stúpli o 4,6 %. V porovnaní s predchádzajúcim štvrťrokom aj ...

2.12.2024 Robert Juriš

Inflácia na Slovensku vystúpila na 3,5 %, priemer eurozóny vzrástol na 2,3 %

Inflácia v krajinách eurozóny opäť začala rásť. Po optimistických číslach dosiahnutých v septembri 2024 sa októbrová hodnota rastu cien ...

2.12.2024 Redakcia FinReport

Top projekty Ceny ITAPA 2024

Prestížna súťaž Cena ITAPA 2024 už pozná svojich víťazov. Každoročne oceňuje inovatívne a priekopnícke projekty, ktoré prispievajú k ...

29.11.2024 Redakcia FinReport

Ceny benzínu stagnujú, zdražela však motorová nafta

Nárast cien pohonných hmôt spred dvoch týždňov sa spomalil. Ceny oboch druhov benzínov stúpli len nebadane, no razantne sa zvýšila cena ...

29.11.2024 Robert Juriš

Ceny nehnuteľností rastú, medziročne sa zvýšili o 6 %

Po období poklesu cien bytov a rodinných domov na Slovensku nastalo zdražovanie, keď ceny už druhý štvrťrok po sebe stúpajú. Počas ...

29.11.2024 Redakcia FinReport

Jesenná ITAPA 2024: Slováci vybavia úradné veci na pár klikov cez mobily

Slovensko je jednou z posledných krajín, kde je používanie čítačky občianskych preukazov stále kľúčovou súčasťou elektronickej ...

29.11.2024 Redakcia FinReport

Zamestnávatelia už nebudú musieť predkladať evidenčné listy dôchodkového poistenia

Povinnosť zamestnávateľov predkladať Sociálnej poisťovni evidenčné listy dôchodkového poistenia svojich zamestnancov (ELDP) sa ruší. ...

Mobilná aplikácia
VISA MasterCard Maestro Apple Pay Google Pay