Hľadaj
× Aplikácia Aplikácia

Máme tu obdobie novoročných výpredajov. Ako ich zvládnuť s rozumom?

Eva Sadovská Ekonomika Poslať

Mesiac január je tradične možné nazvať aj mesiacom výpredajov. Po vianočných sviatkoch väčšina značiek ponúka tovar s výraznejšími zľavami. Ide najmä o obchody s oblečením a obuvou. Mnohí Slováci a Slovenky však často podľahnú nízkej sume na cenovke a nakúpia aj to, o čo reálne nemajú záujem. V aktuálnej téme sme sa preto pozreli na to, ako povianočné výpredaje na Slovensku vyzerajú, ktoré tovary nakupujeme lacnejšie ako v decembri, ale aj na to, ako sa dajú výpredaje zvládnuť s rozumom a udržateľne.

novoročné výpredaje

Foto: Shutterstock

Aj niekoľko desiatok percent

Väčšina obchodov a značiek po predvianočnom nákupnom zhone ponúka v januári zľavy aj o niekoľko desiatok percent. A hoci tieto výpredaje majú prívlastky „januárové“ či „novoročné“, často sa začínajú už v decembri a končia sa v polovici februára.

Na zľavy čakajú spotrebitelia, ktorí si pod vianočným stromčekom našli hotovosť alebo darčekovú poukážku. Mnohí nakupujúci zase čakajú na zľavy, pretože chcú nakúpiť výhodnejšie. Pomerne často sa však necháme zlákať nízkou sumou v duchu „no nekúp to“ až natoľko, že nakúpime aj to, čo nepotrebujeme.

Najmä oblečenie a obuv

Novoročné výpredaje sa týkajú predovšetkým obchodov a značiek, ktoré ponúkajú odevy a obuv. Potvrdzujú to aj údaje Európskeho štatistického úradu Eurostat (priemer za posledných 10 rokov), podľa ktorých práve oblečenie a topánky zaznamenávajú každoročne v úvode roka najvýraznejší medzimesačný pokles cien.

V januári oproti decembru klesajú ceny odevov v priemere o – 1,3 %, v prípade obuvi o – 2,4 %. Výraznejšie zľavy každý rok zaznamenáva dámska obuv. V prípade odevov nezohráva rolu, či ide o produkty určené pre dámy alebo pánov a pokles cien je porovnateľný. Výpredaje sa však týkajú aj vianočného sortimentu, elektroniky či spotrebičov.

Zľavy zaberajú hlavne v čase krízy

Aktuálne sme na Slovensku svedkami rekordne vysokej inflácie, ktorá v novembri 2022 dosiahla až 15,6 %. Najviac, takmer 28 %, si medziročne priplácame za potraviny a nealkoholické nápoje. Vyššie sumy na cenovkách sú neprehliadnuteľné aj pri ostatných tovaroch a službách. Napríklad oblečenie a obuv zdraželi o 6 až 7 %, podobne spotrebiče o 5 až  7 %. To, samozrejme, ovplyvňuje nákupné správanie Slovákov. Mnohí v snahe ušetriť tak vyhľadávajú práve výpredaje a zľavy.

Napriek tomu by sme nemali výpredajom úplne podľahnúť. Nízke cenovky na tovaroch nás môžu natoľko zlákať, že nakúpime aj to, čo nepotrebujeme. A ak dokonca vo väčšom množstve, v našich peňaženkách to môže urobiť nežiaduci a pomerne veľký prievan.

Úplne v poriadku je, samozrejme, kúpiť si taký zľavnený tovar, po ktorom túžime, ale ktorý sme si pred zľavou nemohli dovoliť kúpiť. Výpredaje tak môžeme využiť na nákup kvalitnejších výrobkov, ale za menej peňazí. Aj pri výpredajoch platí, že „radšej kvalita ako kvantita“.

Túžime nakupovať udržateľne

V posledných rokoch sa čoraz viac s nakupovaním skloňuje pojem udržateľnosti. Podľa Európskeho spotrebiteľského platobného reportu spoločnosti Intrum Slováci a Slovenky stále viac túžia utrácať udržateľným a sociálne uvedomelým spôsobom. No už spomínaná vysoká inflácia v krajine ovplyvňuje správanie spotrebiteľov aj v týchto ambíciách.

Podľa reportu by totiž až 63 % opýtaných Slovákov chcelo nakupovať viac udržateľných tovarov a služieb, ale rastúce životné náklady im to sťažujú. Táto dilema však so sebou prináša aj pozitívny efekt. Až 67 % respondentov tvrdí, že stále častejšie opravujú a recyklujú staré veci, než by kupovali nové.

Top 10 rád, ako nakupovať uvedomelo a udržateľne

1) V prvom rade by sme mali nakupovať iba to, čo naozaj potrebujeme a v duchu „radšej kvalita ako kvantita“. Nezabúdajme na to najmä v období výpredajov, keď sa môžeme nechať zlákať nízkymi cenami a nakúpime aj to, čo nepotrebujeme a ani nechceme. 

2) Nie všetko, čo sa nám pokazí, musíme ihneď vyhodiť a nahradiť novým. Skúsme viac opravovať, upcyklovať, recyklovať či vymieňať.

3) Na nákupy odporúčame chodiť s kvalitným nákupným zoznamom.

4) Vyhýbajme sa nákupu výrobkov na jedno použitie – či už ide o kupovaný produkt, alebo o obal. Pred nákupom je vhodné myslieť nielen na peňaženku, ale pribaliť si aj vlastnú nákupnú tašku.

5) Už aj na Slovensku čoraz viac značiek ponúka udržateľné produkty. Najčastejšie ide o módu a drogériu. Aj pri nich však treba dbať na dostatok informácií, aby sa človek nestal obeťou takzvaného greenwashingu (klamlivé informovanie o ekologickom pôvode produktu).

6) Kúpou produktov lokálnej značky podporujeme slovenských výrobcov. Nie všetko, čo sa javí ako lokálne, však bolo skutočne na Slovensku vyrobené. Opäť si treba preštudovať informácie o produkte.

7) Pojem „výpredaj“ sa spotrebiteľom často spája s „fast fashion“. Raritou nie je však ani v prípade „slow fashion“. Nejde pritom o podporovanie zbytočných nákupov, ale skôr o sprístupnenie udržateľnej módy, ktorá môže byť pre niektorých Slovákov a Slovenky menej cenovo dostupná.

8) Výpredaje môžeme využiť na to, aby sme si kúpili kvalitnejšie výrobky, ale za menej peňazí.

9) Ušetriť finančné prostriedky a zároveň znížiť uhlíkovú stopu v súvislosti s dopravou môžeme aj tak, že si vybavíme nakupovanie a mnohé iné služby (pošta, banka, gastro, zábava či relax) takpovediac pod jednou strechou. Takúto možnosť ponúkajú v súčasnosti moderné nákupné centrá.

10) V súčasnosti sa do popredia čoraz viac dostáva kombinácia nakupovania v kamenných predajniach a vo svete online. Niektoré nákupné centrá ponúkajú služby pre všetky spôsoby nakupovania. Zákazníci, ktorí si tovar objednali online, už nemusia doma čakať na kuriéra a môžu si nechať zadarmo doručiť tovar do kamenných predajní. Vyzdvihnúť alebo aj vrátiť zásielky môžu na „pick up pointoch“. Takto si môžu vybaviť aj viac objednávok naraz. Vďaka tomu prichádza k šetreniu obalových materiálov, ktoré sú v prípade kuriérskych služieb často dvojité.

logo
Prečítajte si tiež:
14.4.2024 Redakcia FinReport

E-commerce: V centre pozornosti sú umelá inteligencia a personalizované zážitky

Pre slovenské e-shopy bol minulý rok priaznivým rokom. Viac ako tri štvrtiny z nich zaznamenali vlani rast, alebo boli na tom porovnateľne ako v ...

14.4.2024 Redakcia FinReport

Predaje nehnuteľností sa rozbiehajú, ceny sa pomaly opäť zvyšujú

Realitný trh a predaje nehnuteľností sa postupne rozbiehajú. Keďže Slováci radi bývajú vo vlastnom, od kúpy bytu alebo rodinného domu ich ...

13.4.2024 Redakcia FinReport

Ako plánovať financie v partnerskom vzťahu, a ktorým chybám sa radšej vyhnúť

Peniaze patria k najčastejším dôvodom sporov a hádok v manželstve či spolužití. Kým niekto hospodári sám, má to jednoduchšie, pretože ...

13.4.2024 Redakcia FinReport

Až 93 % Slovákov žije vo vlastnom byte alebo rodinnom dome

Až 93 % občanov Slovenska býva vo vlastnom byte alebo rodinnom dome. V tejto štatistike nás predbiehajú už len Rumuni, kde je vlastníctvo ...

12.4.2024 Redakcia FinReport

Ceny benzínu stúpajú, približujú sa k minuloročným maximám

Ceny oboch druhov benzínov predávaných na Slovensku neprestali rásť ani po veľkonočných sviatkoch. Už niekoľko týždňov za sebou ...

12.4.2024 Redakcia FinReport

ECB sa obáva návratu zvýšenej inflácie, úrokové sadzby drží na úrovni 4,5 %

Rada guvernérov Európskej centrálnej banky na svojom poslednom rokovaní rozhodla, že podrží doterajšie kľúčové úrokové sadzby na ...

12.4.2024 Robert Juriš

Finanční agenti musia zvýšiť minimálny limit svojho poistného krytia o 20 %

Každý samostatný finančný agent aj finančný poradca by mal byť poistený pre prípad zodpovednosti za škodu, ktorú môže spôsobiť pri ...

12.4.2024 Redakcia FinReport

NBS ohlásila vydanie striebornej desaťeurovky s mníchom Cypriánom

Banková rada Národnej banky Slovenska schválila vydanie novej striebornej zberateľskej euromince v nominálnej hodnote 10 eur pri príležitosti ...

12.4.2024 Redakcia FinReport

Nominálne mzdy rastú vo všetkých odvetviach, v niektorých však klesá zamestnanosť

Nominálne mzdy na Slovensku rastú naprieč všetkými odvetviami. Dvojciferným tempom sa zvyšujú v troch z nich. Reálny rast miezd zaznamenalo ...

12.4.2024 Martin Jamnický

Prognóza: Kryptomeny rekordne rastú, no do roku 2028 spomalia na slabučké 4 %

Kryptomenám sa v súčasnosti darí ako nikdy doteraz. Bitcoin aj ethereum dosahujú historické cenové maximá za token a viaceré tokeny rastú ...

11.4.2024 Redakcia FinReport

ECB opäť nezmenila svoje úrokové sadzby, rozhodli obavy z možného návratu vysokej inflácie

Rada guvernérov Európskej centrálnej banky na svojom dnešnom rokovaní rozhodla, že podrží doterajšie kľúčové úrokové sadzby na ...

11.4.2024 Redakcia FinReport

Stavebná produkcia je už tretí mesiac za sebou v mínuse

Produkcia v stavebníctve skončila už tretí mesiac za sebou v mínuse. Tempo poklesu sa však výrazne zmiernilo. Prispelo k tomu najmä ...

11.4.2024 Redakcia FinReport

Zahraniční turisti sa vrátili na Slovensko, ich počet sa približuje k rekordným číslam

Celková návštevnosť hotelov a penziónov na Slovensku sa takmer vyrovnala hodnotám z februára v turisticky mimoriadne úspešnom roku 2019. ...

10.4.2024 Redakcia FinReport

Projekt Právo na prvé zamestnanie štartuje, zamestnávatelia môžu začať žiadať o príspevky

Rezort práce dnes spustil nový projekt s názvom Právo na prvé zamestnanie. Zamestnávatelia tak môžu začať podávať žiadosti na úradoch ...

10.4.2024 Redakcia FinReport

Slovenský priemysel stagnuje, pred prepadom produkcia ho zachraňuje energetika

Kľúčový sektor slovenskej ekonomiky – priemysel, sa po polročnom oživení vo februári tohto roku vyvíjal porovnateľne s vlaňajškom. Až ...

9.4.2024 Martin Jamnický

Benefity sa menia, zamestnanci si žiadajú originalitu a pozitívne zážitky

Časy, keď k najžiadanejším benefitom patrilo služobné auto, home office či príspevok na cestovanie alebo stravu, sú už minulosťou. Po ...

9.4.2024 Robert Juriš

Nvidia je už číslo 3 na svete, dobieha Apple aj Microsoft

Americký výrobca čipov Nvidia pokračuje v lámaní rekordov. Po tom, ako v minulom roku skončila ako najsilnejší hráč v indexe S&P 500 so ...

9.4.2024 Redakcia FinReport

Zahraničný obchod Slovenska je v prebytku o 650 miliónov eur

Bilancia zahraničného obchodu Slovenska bola vo februári tohto roku v porovnaní s rovnakým obdobím minulého roka lepšia o 424 miliónov eur, ...

Mobilná aplikácia
VISA MasterCard Maestro Apple Pay Google Pay