Hľadaj
× Aplikácia Aplikácia

Lietanie zatiaľ nie je zelené, ani keď si priplatíme za kompenzáciu uhlíkovej stopy

Roland Régely Ekonomika Poslať

Aerolinky sa po celom svete snažia presviedčať zákazníkov, že za zelený príplatok dokážu zmierniť emisie pri lietaní. Takéto tvrdenia však podľa spotrebiteľských organizácií nie sú pravdivé. V Európskej únii už pre takýto greenwashing pribudla hromadná sťažnosť na viacero leteckých spoločností. Tie na kritiku reagujú tým, že „vždy spĺňajú požiadavky cestujúcich na vysokú transparentnosť“.

lietanie a uhlíková stopa

Foto: Shutterstock

Udržateľnosť (zatiaľ) len naoko

Členovia Európskej organizácie na ochranu spotrebiteľov (BEUC) sa sťažujú, že aerolinky sa snažia vzbudiť u svojich zákazníkov falošný dojem, že si môžu priplatiť za lietanie s minimálnou uhlíkovou stopou.

„Je dôležité zdôrazniť, že tieto tvrdenia sú jednoducho nepravdivé, pretože letecká doprava nie je udržateľná a v blízkej budúcnosti sa takou ani určite nestane. Spotrebitelia, ktorí platili dodatočné „zelené“ poplatky na základe týchto zavádzajúcich tvrdení, by mali od leteckých spoločností dostať svoje peniaze späť,“ vyhlásila BEUC v tlačovej správe.

82833

Pod nedávnu sťažnosť BEUC sa podpísalo 23 európskych organizácií z 19 krajín, vrátane slovenskej Spoločnosti ochrany spotrebiteľov. Podľa právnej analýzy BEUC spoločnosti, ako Ryanair, Lufthansa, Air France a ďalšie, takýmito ofsetovými schémami porušujú pravidlá Európskej únie o nekalých obchodných praktikách.

Regulátori už vypli niekoľko reklám

Britský regulátor dohliadajúci na dodržiavanie pravidiel reklamy (ASA) zakázal dve nedávne reklamy aeroliniek Etihad Airways, v ktorých zdôrazňovali svoj šetrný prístup k planéte. ASA síce uznal, že aerolinky Etihad Airways vykonali rôzne kroky na zníženie svojej ekologickej stopy, no upozornil, že aerolinky sa aj tak dopustili zavádzajúcej reklamy.

Podľa regulátora by mali byť environmentálne tvrdenia, ako napríklad „udržateľné lietanie“, podložené vysokou úrovňou dôkazov, čo sa zatiaľ nestalo. Aerolinky so sídlom v Abú Zabí reagovali vyhlásením, že sú sklamané. Uviedli, že udržateľnosť je pre ne prioritou a zdôraznili tiež vysoké investície do lietadiel s nízkou spotrebou paliva, ale aj výskumy týkajúce sa udržateľných leteckých palív či spomínanú uhlíkovú kompenzáciou.

76036

Podobné reklamy boli v minulosti zakázané aj rakúskym Austrian Airlines či írskym nízkonákladovým aerolinkám Ryanair. Írsky lowcost napríklad vo svojich kampaniach tvrdil, že „má najnižšiu uhlíkovú stopu zo všetkých veľkých leteckých dopravcov“.

Ako dnes fungujú ofsetové programy

Takmer všetky veľké letecké spoločnosti v súčasnosti majú programy založené na takzvaných ofsetoch. Cestujúcim ponúkajú možnosť „vymazať“ uhlíkovú stopu svojho letu prostredníctvom poplatkov. No podľa britského Denníka Guardian tieto programy majú mnohé nedostatky a sprostredkovatelia kreditov neprinášajú potrebné zníženie emisií, čo znižuje pozitívny efekt kreditov.

Letecké spoločnosti totiž neinvestujú priamo do zalesňovania, ale namiesto toho nakupujú takzvané uhlíkové kredity prostredníctvom sprostredkovateľov. Investigatíva denníka Guardian ukázala, že v prípade najväčšieho svetového sprostredkovateľa uhlíkových kreditov, ktorého klientmi sú okrem aeroliniek aj giganty, ako Shell, Disney alebo Gucci, viac ako 90 % týchto kreditov neprináša žiadne zníženie emisií.

Kritici kreditných programov považujú takéto kompenzačné schémy za nebezpečné, pretože podľa nich nezaručujú, že prírodné procesy, ako napríklad zalesňovanie, budú aj úspešné. Ofsetové programy môžu podľa nich iba oddialiť skutočné znižovanie emisií a brzdiť potrebné regulácie na ich zníženie.

Podľa zistení Guardianu napriek ofsetovým programom celkové emisie oxidu uhličitého v leteckej doprave stúpli za posledné desaťročie o 4 až 5 %. S postpandemickým oživením leteckého priemyslu a návratom počtu cestujúcich sa očakáva, že tieto emisie môžu naďalej rásť.

Emisie najbližšie roky neklesnú ani napriek ekologickejším palivám. Európska únia už síce postupne tlačí letecké spoločnosti do využívania takýchto pohonných hmôt, no podľa expertov je tento proces príliš pomalý. Ekologické palivo totiž zatiaľ tvorí len zanedbateľnú časť z celkového objemu pohonných hmôt v leteckej doprave.

83264

Uhlíkovo neutrálny najskôr v roku 2050

Letecké spoločnosti združené v organizácii Airlines for Europe (A4E), spolu s obchodným združením zastupujúcim veľké európske letecké spoločnosti, reagovali na obvinenia týkajúce sa transparentnosti a účinnosti klimatických kompenzácií.

Podľa nich európske letecké spoločnosti vždy plne spĺňajú požiadavky cestujúcich na vysokú transparentnosť. Taktiež zdôraznil, že odvetvie aktívne pracuje na dosiahnutí cieľa uhlíkovej neutrality do roku 2050, pričom využívanie ekologických palív a zvýšená účinnosť spaľovania palív bude kľúčovým faktorom pri znižovaní potreby klimatických kompenzácií.

logo
Prečítajte si tiež:
17.7.2024 Redakcia FinReport

Alex Henriksen: Nový generálny riaditeľ Tetra Pak pre východnú Európu

Už o dva týždne s platnosťou od 1. augusta 2024 nahradí na čele spoločnosti Tetra Pak s pôsobnosťou pre východnú Európu doterajšiu ...

17.7.2024 Redakcia FinReport

Cena zlata dosiahla rekordných 2 482 dolárov za uncu

Cena zlata sa dostala na svoje nové historické maximum, ktoré predstavuje 2 482 dolárov za troyskú uncu. Pri ceste nahor mu opäť raz pomohli ...

17.7.2024 Robert Juriš

Index bohatstva národov 2024: Najlepšie je na tom Írsko, Slovensko skončilo na 30. mieste

Podľa Indexu bohatstva národov Varšavského podnikového inštitútu najbohatšími krajinami na svete pre rok 2024 sú Írsko, Švajčiarsko a ...

17.7.2024 Martin Jamnický

Nový zákon o ochrane spotrebiteľa obmedzuje falošné recenzie aj umelé navyšovanie cien

Nový zákon o ochrane spotrebiteľa, ktorý nadobudol účinnosť 1. júla 2024, prináša zmeny, ktoré sa dotknú aj nakupovania cez internet. ...

17.7.2024 Mário Špilberger

Povolené prečerpanie: Kedy vám môže pomôcť a kedy uškodiť?

Možnosť ísť na bežnom účte do mínusu je na Slovensku dlhodobým a stabilným trendom. Povolené prečerpanie však má vysoké úročenie a ...

17.7.2024 Redakcia FinReport

Prírodné živly významne zvyšujú náklady na vyplácanie poistných udalostí

Prírodné živly opäť ukázali svoju pravú tvár. Počet škôd spôsobených prírodnými živlami v niekoľkých posledných týždňoch ...

17.7.2024 Redakcia FinReport

V druhom štvrťroku 2024 stúpol počet bankrotov o 30 %

Počas prvého polroka tohto roka zbankrotovalo na Slovensku 4 688 dlžníkov. Takmer dve tretiny z nich (64 %) boli muži, zvyšných 36 % ...

16.7.2024 Redakcia FinReport

Daniari sa pustili do masívnej kontroly letných prevádzok

Slovenskí daniari z Finančnej správy SR sa počas tohtoročného leta zamerajú na evidenciu tržieb a používanie elektronickej registračnej ...

16.7.2024 Roland Régely

Finanční agenti: Kto si najviac polepšil a kto pohoršil oproti predchádzajúcemu roku?

Poznáme poradie najúspešnejších finančných agentov na Slovensku za uplynulý rok. Po zverejnení účtovných závierok väčšiny ...

16.7.2024 Eva Sadovská

Na Slováka pripadá 30 balení liekov ročne. Ako skončia tie, ktoré nespotrebujeme?

Na Slovensku sme vlani spotrebovali vyše 160 miliónov balení liekov. Na jedného obyvateľa tak pripadalo 30 balení liečiv v hodnote vyššej ...

16.7.2024 Redakcia FinReport

Objednávky v slovenskom priemysle opäť klesajú

Hodnota nových objednávok v priemysle počas tohtoročného mája klesla. V porovnaní s rovnakým obdobím minulého roku boli o 1,2 % nižšie. ...

15.7.2024 Robert Juriš

Inflácia klesla na 2,1 %, vrátila sa na svoje trojročné minimum

Ceny potravín, nealkoholických nápojov, piva, vína aj pohonných hmôt počas uplynulého mesiaca opäť o niečo klesli. Júnová inflácia na ...

14.7.2024 Redakcia FinReport

Monitorovanie zamestnancov môže byť problém – pre obe strany

Kontrola zamestnancov na pracovisku je pomerne častá zo strany zamestnávateľov. Chránia tak nielen svoje záujmy, ale aj záujmy zamestnancov s ...

13.7.2024 Redakcia FinReport

Ako sa nenechať napáliť pri reklamácii nábytku

Zariaďujete novú spálňu a posteľ vám dodali v inej farbe, ako ste chceli? Kúpili ste si v obchode s nábytkom novú skriňu, ale po zložení ...

12.7.2024 Redakcia FinReport

Ceny pohonných látok stále rastú, hoci už o niečo pomalšie

Ceny pohonných látok pokračovali v raste aj na začiatku tohtoročného júla. Zdražel 95-oktánový benzín aj motorová nafta, ktoré boli ...

12.7.2024 Redakcia FinReport

Hotelom a penziónom stúpol počet návštevníkov, pomohol zvýšený záujem zo zahraničia

Hoci návštevnosť v ubytovacích zariadeniach cestovného ruchu v máji 2024 medziročne vzrástla, k dosiahnutiu hodnôt turisticky úspešného ...

12.7.2024 Mário Špilberger

V kritickom myslení súperia študenti aj účastníci na trhu práce, vzdelávanie sa pomaly zlepšuje

Overovanie informácií je dôležitou výzvou pre súčasnú spoločnosť, študentov a pracujúcich nevynímajúc. Napriek nelichotivým ...

8.7.2024 Ján Sípos

Rusko násilím posúva hranice štátov, štáty Únie menia dobrovoľne hranice dovozu plynu

Rusko sa silou rozhodlo prekresliť hranice na mape aj v realite, agresia Moskvy však prekresľuje aj energetické mapy. Európa sa snaží ...

Mobilná aplikácia
VISA MasterCard Maestro Apple Pay Google Pay