Hľadaj
× Aplikácia Aplikácia

Lietanie zatiaľ nie je zelené, ani keď si priplatíme za kompenzáciu uhlíkovej stopy

Roland Régely Ekonomika Poslať

Aerolinky sa po celom svete snažia presviedčať zákazníkov, že za zelený príplatok dokážu zmierniť emisie pri lietaní. Takéto tvrdenia však podľa spotrebiteľských organizácií nie sú pravdivé. V Európskej únii už pre takýto greenwashing pribudla hromadná sťažnosť na viacero leteckých spoločností. Tie na kritiku reagujú tým, že „vždy spĺňajú požiadavky cestujúcich na vysokú transparentnosť“.

lietanie a uhlíková stopa

Foto: Shutterstock

Udržateľnosť (zatiaľ) len naoko

Členovia Európskej organizácie na ochranu spotrebiteľov (BEUC) sa sťažujú, že aerolinky sa snažia vzbudiť u svojich zákazníkov falošný dojem, že si môžu priplatiť za lietanie s minimálnou uhlíkovou stopou.

„Je dôležité zdôrazniť, že tieto tvrdenia sú jednoducho nepravdivé, pretože letecká doprava nie je udržateľná a v blízkej budúcnosti sa takou ani určite nestane. Spotrebitelia, ktorí platili dodatočné „zelené“ poplatky na základe týchto zavádzajúcich tvrdení, by mali od leteckých spoločností dostať svoje peniaze späť,“ vyhlásila BEUC v tlačovej správe.

82833

Pod nedávnu sťažnosť BEUC sa podpísalo 23 európskych organizácií z 19 krajín, vrátane slovenskej Spoločnosti ochrany spotrebiteľov. Podľa právnej analýzy BEUC spoločnosti, ako Ryanair, Lufthansa, Air France a ďalšie, takýmito ofsetovými schémami porušujú pravidlá Európskej únie o nekalých obchodných praktikách.

Regulátori už vypli niekoľko reklám

Britský regulátor dohliadajúci na dodržiavanie pravidiel reklamy (ASA) zakázal dve nedávne reklamy aeroliniek Etihad Airways, v ktorých zdôrazňovali svoj šetrný prístup k planéte. ASA síce uznal, že aerolinky Etihad Airways vykonali rôzne kroky na zníženie svojej ekologickej stopy, no upozornil, že aerolinky sa aj tak dopustili zavádzajúcej reklamy.

Podľa regulátora by mali byť environmentálne tvrdenia, ako napríklad „udržateľné lietanie“, podložené vysokou úrovňou dôkazov, čo sa zatiaľ nestalo. Aerolinky so sídlom v Abú Zabí reagovali vyhlásením, že sú sklamané. Uviedli, že udržateľnosť je pre ne prioritou a zdôraznili tiež vysoké investície do lietadiel s nízkou spotrebou paliva, ale aj výskumy týkajúce sa udržateľných leteckých palív či spomínanú uhlíkovú kompenzáciou.

76036

Podobné reklamy boli v minulosti zakázané aj rakúskym Austrian Airlines či írskym nízkonákladovým aerolinkám Ryanair. Írsky lowcost napríklad vo svojich kampaniach tvrdil, že „má najnižšiu uhlíkovú stopu zo všetkých veľkých leteckých dopravcov“.

Ako dnes fungujú ofsetové programy

Takmer všetky veľké letecké spoločnosti v súčasnosti majú programy založené na takzvaných ofsetoch. Cestujúcim ponúkajú možnosť „vymazať“ uhlíkovú stopu svojho letu prostredníctvom poplatkov. No podľa britského Denníka Guardian tieto programy majú mnohé nedostatky a sprostredkovatelia kreditov neprinášajú potrebné zníženie emisií, čo znižuje pozitívny efekt kreditov.

Letecké spoločnosti totiž neinvestujú priamo do zalesňovania, ale namiesto toho nakupujú takzvané uhlíkové kredity prostredníctvom sprostredkovateľov. Investigatíva denníka Guardian ukázala, že v prípade najväčšieho svetového sprostredkovateľa uhlíkových kreditov, ktorého klientmi sú okrem aeroliniek aj giganty, ako Shell, Disney alebo Gucci, viac ako 90 % týchto kreditov neprináša žiadne zníženie emisií.

Kritici kreditných programov považujú takéto kompenzačné schémy za nebezpečné, pretože podľa nich nezaručujú, že prírodné procesy, ako napríklad zalesňovanie, budú aj úspešné. Ofsetové programy môžu podľa nich iba oddialiť skutočné znižovanie emisií a brzdiť potrebné regulácie na ich zníženie.

Podľa zistení Guardianu napriek ofsetovým programom celkové emisie oxidu uhličitého v leteckej doprave stúpli za posledné desaťročie o 4 až 5 %. S postpandemickým oživením leteckého priemyslu a návratom počtu cestujúcich sa očakáva, že tieto emisie môžu naďalej rásť.

Emisie najbližšie roky neklesnú ani napriek ekologickejším palivám. Európska únia už síce postupne tlačí letecké spoločnosti do využívania takýchto pohonných hmôt, no podľa expertov je tento proces príliš pomalý. Ekologické palivo totiž zatiaľ tvorí len zanedbateľnú časť z celkového objemu pohonných hmôt v leteckej doprave.

83264

Uhlíkovo neutrálny najskôr v roku 2050

Letecké spoločnosti združené v organizácii Airlines for Europe (A4E), spolu s obchodným združením zastupujúcim veľké európske letecké spoločnosti, reagovali na obvinenia týkajúce sa transparentnosti a účinnosti klimatických kompenzácií.

Podľa nich európske letecké spoločnosti vždy plne spĺňajú požiadavky cestujúcich na vysokú transparentnosť. Taktiež zdôraznil, že odvetvie aktívne pracuje na dosiahnutí cieľa uhlíkovej neutrality do roku 2050, pričom využívanie ekologických palív a zvýšená účinnosť spaľovania palív bude kľúčovým faktorom pri znižovaní potreby klimatických kompenzácií.

logo
Prečítajte si tiež:
29.9.2023 Redakcia FinReport

Allianz: Sme chudobnejší ako pred pandémiou a naše dlhy sú vyššie ako majetok

Slovenskí sporitelia sa v uplynulom roku bankám otočili chrbtom – vyberali úspory a investovali na kapitálových trhoch, kde nakúpili ...

29.9.2023 Ivana Forraiová

Exekúcia: Na čo pri nej musíte pamätať a na čo nesmiete nezabudnúť?

Exekúcia patrí medzi tie skúsenosti, ktorým by sa určite každý rád oblúkom vyhol. Príčinou je totiž dlh alebo nesplnená povinnosť. ...

29.9.2023 Redakcia FinReport

Prognóza: Ako konsolidovať verejné financie, aby nedošlo k recesii

Slovenská ekonomika v tomto roku zvoľní svoje tempo, keď tvorba hrubého domáceho produktu stúpne len o 1,3 %. Trh práce by však mal zostať ...

29.9.2023 Redakcia FinReport

Už len málo chýba, aby bola nafta drahšia ako benzín

Ceny pohonných látok naďalej neúnavne rastú. Ceny nafty sa zvyšujú rýchlejšie ako ceny benzínu, a tak sa už v nasledujúcom týždni ...

29.9.2023 Robert Juriš

Vysoké ceny nás neopúšťajú. Stále máme najvyššiu infláciu v eurozóne

Inflácia v Európe opäť ukázala, aká vie byť nevyspytateľná. Napriek očakávaniam analytikov v priebehu septembra tohto roku dokázala ...

29.9.2023 Dominik Horváth

Whitney Wolfe Herdová: Vlastnými silami zarobila viac ako miliardu dolárov

Whitney Wolfe Herdová odmalička prejavovala záujem o podnikanie. Vo svojich začiatkoch sa zameriavala na charitatívne projekty, najmä v odevnom ...

28.9.2023 Redakcia FinReport

Na Slovensku je každé štvrté dieťa ohrozené chudobou alebo sociálnym vylúčením

Európsky štatistický úrad Eurostat priniesol alarmujúce správy o počte detí, ktoré sú v krajinách Európskej únie ohrozené chudobou ...

28.9.2023 Miloslava Némová

Na aké príspevky majú maminy nárok bezprostredne po narodení dieťaťa?

Na Slovensku majú matky po narodení dieťaťa nárok na štyri príspevky od štátu. Sú to príspevok pri narodení dieťaťa, príspevok na viac ...

28.9.2023 Redakcia FinReport

Nedajte sa nachytať na podvodný e-mail z adresy podobnej Finančnej správe SR

Neznámi páchatelia na svoje podvodné aktivity najnovšie zneužili aj meno slovenských daniarov. V mene Finančnej správy SR totiž rozposielali ...

28.9.2023 Eva Sadovská

Návštevnosť nákupných centier vzrástla o 8 %. Prečo ľudia nakupujú viac?

Za posledné desaťročie sa plocha obchodov na Slovensku zväčšila o približne 60 %. Stalo sa tak vďaka pribúdajúcim nákupným centrám či ...

28.9.2023 Robert Juriš

Slováci dôverujú bankám viac ako štátnym inštitúciám či politikom

Bankám dôveruje takmer polovica obyvateľov Slovenska. Vďaka tomu sú tretím najdôveryhodnejším subjektom v krajine po obecných samosprávach ...

28.9.2023 Redakcia FinReport

Spotrebiteľská nálada na Slovensku je najlepšia za posledné dva roky

Dôvera v slovenskú ekonomiku v septembri tohto roku poklesla v priemysle, stavebníctve, ale aj v obchode. Pozitívnejšie sú naladení ...

28.9.2023 Redakcia FinReport

Vláda odklepla 2-tisíc národných víz pre zamestnancov z cudziny ročne

Vláda SR schválila nariadenie o udeľovaní národných víz pre cudzincov z tretích krajín. Toto opatrenie sa bude týkať zamestnaní v oblasti ...

27.9.2023 Redakcia FinReport

Nárast cien vo výrobe sa zmierňuje, poľnohospodári dokonca registrujú pokles

Nárast cien v priemyselnej výrobe a v stavebníctve sa postupne zmierňuje a v poľnohospodárstve je dokonca výrazne nižší ako pred rokom. ...

26.9.2023 Redakcia FinReport

Prieskum: Podnikatelia tvrdia, že vláda nerieši súčasnú energetickú krízu dostatočne

Energetická kríza, ktorá negatívne vplýva nielen na domácnosti, ale aj na podniky, je postrachom už od minulého roka. Firmy stále platia ...

25.9.2023 Redakcia FinReport

Výkonnosť nákladnej dopravy po roku opäť začala rásť

Nákladná doprava v júli tohto roku vykázala medziročný nárast objemov prepraveného tovaru najmä vďaka zvýšeným objemom v cestnej doprave ...

22.9.2023 Eva Sadovská

Home office sa mení na hybrid. Vieme, čo motivuje zamestnancov zostať v kanceláriách

Pandémia koronavírusu priniesla nové trendy na trhu práce. Jedným z nich je hybridný model, ktorý kombinuje prácu v kancelárii s režimom ...

22.9.2023 Redakcia FinReport

Motorová nafta zdražuje dvakrát rýchlejšie ako benzín

Ceny pohonných látok v uplynulom týždni opäť stúpli. Kým oba druhy benzínov zdraželi o viac ako dva centy na liter, cena motorovej nafty ...

Mobilná aplikácia
VISA MasterCard Maestro Apple Pay Google Pay