Hľadaj
× Aplikácia Aplikácia

Letecký priemysel generuje miliardové straty a prepúšťa desiatky tisíc zamestnancov

D. Horváth a J. Recký Ekonomika Poslať

Podľa posledných údajov Medzinárodnej asociácie leteckých dopravcov (IATA) bolo v tomto roku do konca septembra na celom svete zrušených približne 6 miliónov letov. Generálny riaditeľ IATA Alexandre de Juniac uviedol, že očakáva najväčšie straty, aké kedy boli v leteckom priemysle zaznamenané. Hovorí o sume okolo 84 miliárd dolárov.

image

Foto: Shutterstock

Na porovnanie, počas globálnej finančnej krízy v roku 2008 dosiahli straty leteckých spoločností na celom svete zhruba 31 miliárd dolárov.

Pokles počtu cestujúcich a tržieb o polovicu

De Juniac predpokladá, že tržby sa do konca roka znížia o 419 miliárd dolárov. To v porovnaní s rokom 2019 predstavuje pokles o 50 %. Znížiť by sa mal aj počet prepravených cestujúcich na 2,25 miliardy, čo je oproti minulému roku približne polovica. Najväčším problémom podľa analýzy IATA je fakt, že pandémia koronavírusu vymaže desaťročie výrazného rastu leteckého priemyslu, ktorý by mal klesnúť späť na úroveň roku 2006.

Tento vývoj v negatívnom zmysle prekonal aj pôvodné očakávania IATA. Vo februári tohto roka asociácia uviedla, že očakáva straty „len“ vo výške okolo 29 miliárd dolárov. Toto číslo bolo niekoľkokrát aktualizované a v súčasnosti predstavuje 419 miliárd dolárov, čo je asi 15-krát viac ako v prvom odhade. Spočiatku sa očakávalo prerušenie letov iba do Číny, zatiaľ čo realita priniesla globálne zastavenie a zníženie kapacity letov na celom svete až o 95 %.

Budúcnosť leteckého priemyslu

Aj keď v súčasnosti existujú náznaky toho, že by mohlo dôjsť k postupnému oživeniu priemyslu, celková situácia zostáva kritická. Pre rok 2021 IATA očakáva straty leteckého priemyslu vo výške 15,8 miliardy dolárov. Dopyt po lietaní by sa mal opäť oživiť. Oslabenie ekonomiky sa však podpíše pod znížený záujem o cestovanie. 

Letecké spoločnosti, ktoré krízu prežijú, budú podstatne zadlženejšie ako predtým. De Juniac uvádza, že prísne cestovné obmedzenia, ako napríklad povinná karanténa zavedená vo Veľkej Británii, natrvalo poškodia letecké spoločnosti aj celý cestovný ekosystém.

Niektorí odborníci naznačujú, že prežiť môže iba veľmi malá časť z dnešných 1 000 leteckých spoločností, ktoré do veľkej miery podporujú ich príslušné vlády. Zotavenie sa leteckej dopravy podľa De Juniaca bude trvať najmenej desať rokov. Zainteresované strany v leteckej doprave, ktoré majú pozitívnejšie názory, však naznačujú, že budúcnosť leteckého priemyslu leží vo veľkej miere v rukách jednotlivých vlád. Tie rozhodujú o potenciálnom otvorení svojich hraníc a neuplatňovaní administratívnych obmedzení.

Prepúšťanie v plnom prúde

Podľa prevádzkového riaditeľa spoločnosti Airbus Michaela Schoellhorna sú výhľady leteckého priemyslu naďalej neradostné. „Spoločnosť Airbus je pripravená znížiť počet svojich zamestnancov o 15 000 na celom svete, pričom toto číslo považujem za minimum,“ povedal M. Schoellhorn pre denník Handelsblatt Business.

Airbus tiež uviedol, že v priebehu nasledujúcich dvoch rokov zvažuje skrátenie pracovného času vo výrobných oblastiach ako prostriedok na zníženie pracovných obetí. Mnoho ďalších leteckých spoločností, podobne ako Airbus, muselo prijať ťažké rozhodnutia, vrátane hromadného prepúšťania zamestnancov, s cieľom zachrániť svoje podniky.

Napríklad holandský prepravca KLM musel siahnuť po žiadosti o záchranu od holandskej vlády. Ak bude pôžička schválená, KLM dostane úver vo výške 3,4 miliardy eur. Za vládnu podporu musí KLM do roku 2030 o 15 % znížiť celkové náklady a o 50 % znížiť emisie CO2 na jedného pasažiera.

Podobne sú na tom aj americké letecké spoločnosti, ktoré boli nútené prepustiť tisíce zamestnancov. Spoločnosť American Airlines uviedla, že zníži počet zamestnancov o 19 000, zatiaľ čo spoločnosť United Airlines má stratiť 13 000. Obaja dopravcovia uviedli, že sú pripravení zachrániť pracovné miesta, ak vláda dodá viac finančných prostriedkov na záchranu.

Vo Veľkej Británii je príbeh takmer rovnaký. Spoločnosť British Airways potvrdila, že zruší 10 000 pracovných miest, pretože je schopná prevádzkovať len 25 až 30 % svojej kapacity.

S príjmami na nule a zo dňa na deň

Nemecká letecká spoločnosť Lufthansa má aktuálne v prevádzke približne 30 % zo svojej flotily. V rámci bezpečnostných opatrení je to reálne 20 % sedadiel z tých, ktoré má spoločnosť v ponuke.

„Dôležitá pre nás bola pružnosť. Museli sme zareagovať doslova okamžite. Zo dňa na deň nám príjmy klesli v podstate na nulu, teda sme museli dávať veľký pozor na náklady a vyhnúť sa platobnej neschopnosti. Zároveň sme sa pripravovali na zlepšenie situácie,“ povedal počas bratislavskej online konferencie s názvom Ako na to Stephan Linhart z Lufthansa group.

Pripomenul tiež, že spoločnosť musela zlepšiť proces čistenia, ventiláciu a v neposlednom rade musela získať späť dôveru ľudí. „Počas leta sa situácia trochu zlepšila, no aktuálne biznis opäť klesá. Pripravujeme sa na tvrdú zimu,“ priznáva S. Linhart a dodáva, že s vládou museli pripraviť viacero krátkodobých zmlúv, aby predišli masívnemu prepúšťaniu.

Situácia si žiada zmenu stratégie podnikania

„Najdôležitejším momentom pre nás bolo zatvorenie hraníc. Vtedy sme si uvedomili, že už nemôžeme fungovať ako predtým. Pre nás je životne dôležité, aby politici zjednotili požiadavky na cestujúcich. Každá krajina nemôže mať vlastné pravidlá, cestujúci sú potom zmätení. Tiež vidíme potrebu čo najväčšej digitalizácie. Napríklad Grécko zaviedlo online registráciu pred vstupom do krajiny, a bol to výborný krok. Pasažieri by tiež mohli mať výsledok covid testu priamo v letenke a podobne,“ vymenúva S. Linhart.

Podľa jeho slov letecká doprava by sa na predkrízovú úroveň mohla dostať niekedy okolo roku 2025. Návrat do „normálu“ však bude závisieť od rýchlosti aplikovania vakcíny proti COVID-19 v praxi. Zároveň je presvedčený, že korporátne cestovanie sa už v pôvodnom rozsahu do starých koľají nikdy nevráti. Sčasti ho nahradí online komunikácia.

V súvislosti s tradične letecky silným koncom roka je tiež skeptický. „Zvyčajne plánujeme na základe strednodobého a dlhodobého dopytu. Teraz na to však nemáme dáta. Dokonca ani Vianoce 2020 preto vôbec nevieme odhadnúť,“ uzatvára S. Linhart.

Potrebujete licenciu na výkon finančného sprostredkovania ?
Rýchlosťou blesku vám poskytneme odborné a komplexné služby.

Kľúčové slová

logo
Prečítajte si tiež:
2.8.2021 Zuzana Mecková

Finanční agenti porušujú pravidlá NBS. Pokuty dostalo viacero spoločností, niektoré prišli aj o licenciu

Od začiatku tohto roka Národná banka Slovenska (NBS) udelila finančným sprostredkovateľom viacero sankcií a niektorým aj odobrala licenciu. ...

2.8.2021 Redakcia FinReport

Záťažové testy potvrdili odolnosť bankového systému eurozóny aj pri nepriaznivom scenári vývoja

Európska centrálna banka (ECB) zverejnila výsledky záťažového testu, podľa ktorých je bankový systém eurozóny odolný aj voči ...

1.8.2021 Redakcia FinReport

Cestovný ruch prechádza náročným obdobím, no nikdy v ňom nepodnikalo viac firiem ako dnes

Cestovný ruch už druhý rok prechádza kvôli pandémii koronavírusu veľmi náročným obdobím. Spoločnosti podnikajúce v tejto oblasti stále ...

1.8.2021 Redakcia FinReport

Dekarbonizácia je pre Európu príležitosťou na znovuzískanie pozície svetového lídra

Už od konca roku 2007 prinášajú európske akcie nižšie zhodnotenie ako americké. Dôvodom sú dva hlavné faktory. Prvým je nástup ...

31.7.2021 Naďa Černá

Obchádzanie zákonov sa jej vypomstilo. Najväčšia burza kryptomien Binance je v problémoch

Binance, najväčšia burza kryptomien na svete, sa dostala do problémov s regulačnými úradmi vo Veľkej Británii. Chýba jej totiž povolenie ...

31.7.2021 Redakcia FinReport

Skontrolovali investičných poradcov. Zistili aj nedostatky, neboli však zásadné

Európsky orgán pre cenné papiere a trhy (ESMA) si posvietil na sprostredkovateľov a finančné inštitúcie, presnejšie na investičné ...

30.7.2021 Dominik Horváth

Čo znamená, keď sa vo svete investovania povie býk alebo medveď? Obaja dokážu poriadne zatriasť trhom

Vo svete investovania majú výrazy „býk“ a „medveď“ dlhodobú históriu. Aj keď nikto presne nevie, ako tieto pomenovania vznikli, dnes ...

25.7.2021 Redakcia FinReport

Veľká Británia je natoľko frustrovaná z (ne)zvládania pandémie, že dôsledky brexitu zatiaľ nepocítila

Veľká Británia má problém. Kvôli pandémii koronavírusu sa stále radí medzi takzvané čierne krajiny a prepadáva sa aj jej ekonomika. ...

24.7.2021 Redakcia FinReport

Európska centrálna banka naďalej podrží nízke úrokové sadzby, no Rusi ich už zvýšili na 6,5 %

Tohtotýždňové zasadnutie Európskej centrálnej banky (ECB) sa nieslo v znamení prvého stretnutia lídrov centrálnej banky po zásadnej zmene ...

16.7.2021 Redakcia FinReport

Budúcnosť práce je hybridná. Pre nastupujúcu generáciu je flexibilná práca o čase a mieste

Každý druhý respondent (49,6 %) prieskumu spoločnosti Deloitte – študenti a čerství absolventi vysokých škôl – uviedol, že by ...

14.7.2021 Redakcia FinReport

Európska a americká politika sa vyvíjajú úplne opačným smerom. Euro sa posilňuje, dolár slabne

Epidémia koronavírusu poľavila, rozbiehajú sa letné dovolenky a väčšina investorov si kladie otázku, na čo sa majú pripraviť počas ...

9.7.2021 Redakcia FinReport

Pandémia koronavírusu na európskom pracovnom trhu zasiahla viac mužov ako ženy. Na Slovensku je to naopak

Na európskom pracovnom trhu kvôli pandémii koronavírusu viac strádali muži ako ženy. Mnoho členských štátov Únie zaviedlo opatrenia, ako ...

7.7.2021 Redakcia FinReport

Paralyzovaný čínsky prístav Yoantian spustil domino efekt v globálnych dodávateľských reťazcoch

Pre prísne karanténne opatrenia bol vyše mesiaca paralyzovaný jeden z najväčších a najrušnejších kontajnerových prístavov na svete ...

6.7.2021 Redakcia FinReport

Všetci ľudia sa po pandémii do kancelárií už asi nevrátia. Väčšine vyhovuje hybridný model práce

Home office – práca z domu bola pred začiatkom pandémie COVID-19 považovaná za benefit, ktorý sa počas nej stal bežným spôsobom ...

5.7.2021 Redakcia FinReport

Každý piaty mladý človek na Slovensku sa nevzdeláva ani nepracuje. Sme tretí najhorší v Európskej únii

Takmer 20 % mladých ľudí na Slovensku vo veku 20 až 34 rokov sa nevzdeláva ani nepracuje. Sú to mladí ľudia, ktorí sú mimo záchytného ...

26.6.2021 Redakcia FinReport

Prieskum: Dvaja z troch Slovákov sú za intenzívnejšie využívanie veternej energie

Na Slovensku máme potenciál pre rozvoj veternej energie. Potvrdzuje to aj vláda SR, ktorá v Integrovanom národnom energetickom a klimatickom ...

25.6.2021 Magdaléna Švančarková

Slovensko nie je pre online útočníkov príliš zaujímavé. Zatiaľ! No pomohla by nám pomoc neetických hekerov

Otázka kybernetickej bezpečnosti vzbudzuje vo svete čoraz väčší záujem. Mnohé útočné skupiny ukázali, ako dokážu ochromiť ...

23.6.2021 Robert Juriš

Slovenská ekonomika by sa mala vrátiť na predkrízovú úroveň ešte v tomto roku. Rozhodne vakcinácia

Slovenskí analytici sú optimistickí. Tvrdia, že naša ekonomika sa z koronakrízy zotavuje rýchlejšie, ako sa pôvodne predpokladalo. Podľa ...

Aplikácia
PHP Developer - študentská brigáda PHP Developer - študentská brigáda
PHP Developer províznych systémov PHP Developer províznych systémov
PHP Developer poistných agregátorov PHP Developer poistných agregátorov
PHP Developer FinTech cloudových riešení PHP Developer FinTech cloudových riešení

Najčítanejšie

  1. 1.
    Finanční agenti porušujú pravidlá NBS. Pokuty dostalo viacero spoločností, niektoré prišli aj o licenciu
  2. 2.
    Používanie cookies
  3. 3.
    Záťažové testy potvrdili odolnosť bankového systému eurozóny aj pri nepriaznivom scenári vývoja
  4. 4.
    Dekarbonizácia je pre Európu príležitosťou na znovuzískanie pozície svetového lídra
  5. 5.
    OVB Allfinanz Slovensko: Počas pandémie si udržala vysoké zisky aj obrat