Hľadaj

Letecký priemysel generuje miliardové straty a prepúšťa desiatky tisíc zamestnancov

D. Horváth a J. Recký Ekonomika Poslať

Podľa posledných údajov Medzinárodnej asociácie leteckých dopravcov (IATA) bolo v tomto roku do konca septembra na celom svete zrušených približne 6 miliónov letov. Generálny riaditeľ IATA Alexandre de Juniac uviedol, že očakáva najväčšie straty, aké kedy boli v leteckom priemysle zaznamenané. Hovorí o sume okolo 84 miliárd dolárov.

image

Foto: Shutterstock

Na porovnanie, počas globálnej finančnej krízy v roku 2008 dosiahli straty leteckých spoločností na celom svete zhruba 31 miliárd dolárov.

Pokles počtu cestujúcich a tržieb o polovicu

De Juniac predpokladá, že tržby sa do konca roka znížia o 419 miliárd dolárov. To v porovnaní s rokom 2019 predstavuje pokles o 50 %. Znížiť by sa mal aj počet prepravených cestujúcich na 2,25 miliardy, čo je oproti minulému roku približne polovica. Najväčším problémom podľa analýzy IATA je fakt, že pandémia koronavírusu vymaže desaťročie výrazného rastu leteckého priemyslu, ktorý by mal klesnúť späť na úroveň roku 2006.

Tento vývoj v negatívnom zmysle prekonal aj pôvodné očakávania IATA. Vo februári tohto roka asociácia uviedla, že očakáva straty „len“ vo výške okolo 29 miliárd dolárov. Toto číslo bolo niekoľkokrát aktualizované a v súčasnosti predstavuje 419 miliárd dolárov, čo je asi 15-krát viac ako v prvom odhade. Spočiatku sa očakávalo prerušenie letov iba do Číny, zatiaľ čo realita priniesla globálne zastavenie a zníženie kapacity letov na celom svete až o 95 %.

Budúcnosť leteckého priemyslu

Aj keď v súčasnosti existujú náznaky toho, že by mohlo dôjsť k postupnému oživeniu priemyslu, celková situácia zostáva kritická. Pre rok 2021 IATA očakáva straty leteckého priemyslu vo výške 15,8 miliardy dolárov. Dopyt po lietaní by sa mal opäť oživiť. Oslabenie ekonomiky sa však podpíše pod znížený záujem o cestovanie. 

Letecké spoločnosti, ktoré krízu prežijú, budú podstatne zadlženejšie ako predtým. De Juniac uvádza, že prísne cestovné obmedzenia, ako napríklad povinná karanténa zavedená vo Veľkej Británii, natrvalo poškodia letecké spoločnosti aj celý cestovný ekosystém.

Niektorí odborníci naznačujú, že prežiť môže iba veľmi malá časť z dnešných 1 000 leteckých spoločností, ktoré do veľkej miery podporujú ich príslušné vlády. Zotavenie sa leteckej dopravy podľa De Juniaca bude trvať najmenej desať rokov. Zainteresované strany v leteckej doprave, ktoré majú pozitívnejšie názory, však naznačujú, že budúcnosť leteckého priemyslu leží vo veľkej miere v rukách jednotlivých vlád. Tie rozhodujú o potenciálnom otvorení svojich hraníc a neuplatňovaní administratívnych obmedzení.

Prepúšťanie v plnom prúde

Podľa prevádzkového riaditeľa spoločnosti Airbus Michaela Schoellhorna sú výhľady leteckého priemyslu naďalej neradostné. „Spoločnosť Airbus je pripravená znížiť počet svojich zamestnancov o 15 000 na celom svete, pričom toto číslo považujem za minimum,“ povedal M. Schoellhorn pre denník Handelsblatt Business.

Airbus tiež uviedol, že v priebehu nasledujúcich dvoch rokov zvažuje skrátenie pracovného času vo výrobných oblastiach ako prostriedok na zníženie pracovných obetí. Mnoho ďalších leteckých spoločností, podobne ako Airbus, muselo prijať ťažké rozhodnutia, vrátane hromadného prepúšťania zamestnancov, s cieľom zachrániť svoje podniky.

Napríklad holandský prepravca KLM musel siahnuť po žiadosti o záchranu od holandskej vlády. Ak bude pôžička schválená, KLM dostane úver vo výške 3,4 miliardy eur. Za vládnu podporu musí KLM do roku 2030 o 15 % znížiť celkové náklady a o 50 % znížiť emisie CO2 na jedného pasažiera.

Podobne sú na tom aj americké letecké spoločnosti, ktoré boli nútené prepustiť tisíce zamestnancov. Spoločnosť American Airlines uviedla, že zníži počet zamestnancov o 19 000, zatiaľ čo spoločnosť United Airlines má stratiť 13 000. Obaja dopravcovia uviedli, že sú pripravení zachrániť pracovné miesta, ak vláda dodá viac finančných prostriedkov na záchranu.

Vo Veľkej Británii je príbeh takmer rovnaký. Spoločnosť British Airways potvrdila, že zruší 10 000 pracovných miest, pretože je schopná prevádzkovať len 25 až 30 % svojej kapacity.

S príjmami na nule a zo dňa na deň

Nemecká letecká spoločnosť Lufthansa má aktuálne v prevádzke približne 30 % zo svojej flotily. V rámci bezpečnostných opatrení je to reálne 20 % sedadiel z tých, ktoré má spoločnosť v ponuke.

„Dôležitá pre nás bola pružnosť. Museli sme zareagovať doslova okamžite. Zo dňa na deň nám príjmy klesli v podstate na nulu, teda sme museli dávať veľký pozor na náklady a vyhnúť sa platobnej neschopnosti. Zároveň sme sa pripravovali na zlepšenie situácie,“ povedal počas bratislavskej online konferencie s názvom Ako na to Stephan Linhart z Lufthansa group.

Pripomenul tiež, že spoločnosť musela zlepšiť proces čistenia, ventiláciu a v neposlednom rade musela získať späť dôveru ľudí. „Počas leta sa situácia trochu zlepšila, no aktuálne biznis opäť klesá. Pripravujeme sa na tvrdú zimu,“ priznáva S. Linhart a dodáva, že s vládou museli pripraviť viacero krátkodobých zmlúv, aby predišli masívnemu prepúšťaniu.

Situácia si žiada zmenu stratégie podnikania

„Najdôležitejším momentom pre nás bolo zatvorenie hraníc. Vtedy sme si uvedomili, že už nemôžeme fungovať ako predtým. Pre nás je životne dôležité, aby politici zjednotili požiadavky na cestujúcich. Každá krajina nemôže mať vlastné pravidlá, cestujúci sú potom zmätení. Tiež vidíme potrebu čo najväčšej digitalizácie. Napríklad Grécko zaviedlo online registráciu pred vstupom do krajiny, a bol to výborný krok. Pasažieri by tiež mohli mať výsledok covid testu priamo v letenke a podobne,“ vymenúva S. Linhart.

Podľa jeho slov letecká doprava by sa na predkrízovú úroveň mohla dostať niekedy okolo roku 2025. Návrat do „normálu“ však bude závisieť od rýchlosti aplikovania vakcíny proti COVID-19 v praxi. Zároveň je presvedčený, že korporátne cestovanie sa už v pôvodnom rozsahu do starých koľají nikdy nevráti. Sčasti ho nahradí online komunikácia.

V súvislosti s tradične letecky silným koncom roka je tiež skeptický. „Zvyčajne plánujeme na základe strednodobého a dlhodobého dopytu. Teraz na to však nemáme dáta. Dokonca ani Vianoce 2020 preto vôbec nevieme odhadnúť,“ uzatvára S. Linhart.

Kľúčové slová

logo
Prečítajte si tiež:
19.1.2021 Redakcia FinReport

Dôchodkové a investičné spoločnosti AXA sa premenovali na Uniqa, poisťovne to ešte len čaká

V polovici januára 2021 sa zvŕšila ďalšia etapa integrácie spoločnosti AXA do Uniqa. Dokončilo sa preznačenie kontaktných miest a budov ...

19.1.2021 Redakcia FinReport

Každý tretí človek je ochotný za protihodnotu poskytnúť svoje citlivé údaje a každý šiesty to už urobil

Dátum narodenia, adresa, informácie o zdravotnom stave alebo nákupné správanie – to všetko sú osobné údaje, ktoré sú ľudia ochotní za ...

18.1.2021 Redakcia FinReport

Koronakríza urýchlila investície do digitalizácie. Máme síce kvalitných odborníkov, ale musíme spolupracovať

Firmy zo strednej a východnej Európy prežívajú zložitú ekonomickú situáciu. Napriek tomu považujú investície do digitalizácie za ...

18.1.2021 Roland Régely

Monopolné postavenie Googlu, Facebooku, Apple či Amazonu je ohrozené. Bidenovi demokrati si na ne brúsia zuby

V roku 2021 zrejme dôjde k „skroteniu“ dominantného postavenia niektorých internetových firiem. Firmy ako Google, Facebook, Apple či Amazon ...

17.1.2021 Redakcia FinReport

Inflácia sa v minulom roku vyšplhala k 2 %. V tomto roku si priplatíme za potraviny, ale ušetríme na energiách

Inflácia v uplynulom roku bola nižšia ako v predchádzajúcich dvoch rokoch. Kým v rokoch 2018 a 2019 celkový rast cien tovarov a služieb ...

17.1.2021 Redakcia FinReport

TOP 5 trendov z oblasti o bezpečnosti platieb v roku 2021. Všetky oči sa upierajú na Európu

V roku 2020 sa zdalo, akoby sa zastavil čas, ale nebola to pravda. Kvôli pandémii koronavírusu sa globálna ekonomika zásadne zmenila. ...

16.1.2021 Dominik Horváth

Hľadáte investičné príležitosti? Cez ETF fondy pretekajú miliardy dolárov

Čoraz populárnejšie ETF fondy zažili turbulentný rok. Po prvotnom prepade na začiatku roka 2020 sa dokázali postupne stabilizovať, a v ...

16.1.2021 Redakcia FinReport

Pandémia pomohla objaviť výhody opakovaného eReceptu. Lekárom šetrí prácu, pacientom zase zdravie

Pandémia nového koronavírusu, s ktorou Slovensko bojuje od marca minulého roka, sa podpísala aj pod zvýšenie počtu predpísaných ...

13.1.2021 Dominik Horváth

Podarí sa vakcíne proti koronavírusu zachrániť nielen životy, ale aj krachujúci cestovný priemysel?

Cestovnému priemyslu, jednému z najpostihnutejších odvetví, ktoré zasiahla pandémia, začalo svitať na lepšie časy. Hlavným spúšťačom ...

11.1.2021 Roland Régely

Kritizoval čínsku vládu, potom záhadne zmizol. Poznáte príbeh Jacka Maa, jedného z najbohatších ľudí na svete?

Zakladateľ technologického koncernu Alibaba už niekoľko mesiacov nevystúpil na verejnosti, nekomunikuje na sociálnych sieťach, a nikto nevie s ...

10.1.2021 Redakcia FinReport

Prieskum: Rok 2020 sklamal najmä tých, ktorí na jeho začiatku mali príliš odvážne očakávania

Dve tretiny Slovákov (67 %) považujú práve skončený rok 2020 za horší, ako pôvodne očakávali. Až polovica z nich ho vníma dokonca ako ...

9.1.2021 Redakcia FinReport

Zakázali nám piť v podnikoch, nalievame si doma. Vlani každý z nás vypil v priemere 12 litrov čistého alkoholu

Lockdowny zatvárajú nielen ekonomiku, ale menia aj správanie sa obyvateľov štátu. Napríklad Slováci znížili príjem alkoholu v podnikoch, ...

6.1.2021 Zuzana Mecková

Bude zdieľaná ekonomika, aj napriek koronakríze, ekonomikou budúcnosti?

Podnikanie formou zdieľanej ekonomiky je v posledných rokoch čoraz obľúbenejšou voľbou mladých či začínajúcich podnikateľov. ...

3.1.2021 Redakcia FinReport

Robotizácia pohltí milióny pracovných miest, ale vytvorí aj množstvo nových pozícií

Pandémia koronavírusu urýchľuje robotizáciu vo svete. V dôsledku toho by do dvoch rokov mali zaniknúť milióny súčasných pracovných ...

1.1.2021 Redakcia FinReport

Analytici predpokladajú, že ekonomika sa z koronašoku v roku 2021 zotaví rekordne rýchlo

Máme za sebou mimoriadne turbulentný a náročný rok. Viacerí ekonomickí analytici predpokladajú, že globálna ekonomika by v roku 2021 mala ...

23.12.2020 Správy

Ministerstvo financií poslalo plán obnovy Európskej komisii, konečnú podobu ešte budú dolaďovať

23.12.2020 (Webnoviny.sk) - Ministerstvo financií SR dnes posiela komplexný návrh plánu obnovy Európskej komisii. Prioritami plánu, ktorý ...

21.12.2020 Redakcia FinReport

Dobré správy pre spotrebiteľov – ceny rastú len veľmi pomaly a inflácia je nízka

Táto informácia určite poteší ľudí, ktorí pred Vianocami nakupujú množstvo darčekov a, samozrejme, aj potravín. Celkový rast cien ...

20.12.2020 Redakcia FinReport

Apple chce na budúci rok zvýšiť produkciu iPhonov o 30 % a zrejme aj ich cenu

Akcie spoločnosti Apple sa v poslednom predvianočnom týždni posilnili o 6 %. Dôvodom sú ambiciózne plány spoločnosti na výrobu a predaj ...

PHP Developer - študentská brigáda PHP Developer - študentská brigáda
PHP Developer províznych systémov PHP Developer províznych systémov
PHP Developer poistných agregátorov PHP Developer poistných agregátorov
PHP Developer FinTech cloudových riešení PHP Developer FinTech cloudových riešení

Najčítanejšie

  1. 1.
    Anketa: Ako sa masívny nástup digitalizácie premietol do konania lídrov a riadenia finančných spoločností
  2. 2.
    Čaputová: Komunikáciu úmrtia Lučanského nemala viesť len ministerka spravodlivosti
  3. 3.
    Každý tretí človek je ochotný za protihodnotu poskytnúť svoje citlivé údaje a každý šiesty to už urobil
  4. 4.
    Dôchodkové a investičné spoločnosti AXA sa premenovali na Uniqa, poisťovne to ešte len čaká
  5. 5.
    Rodinný dom v Dubnici nad Váhom zachvátil požiar, hasičom komplikovalo prácu počasie