Hľadaj

Len ďalší sľub? Alebo bude diaľnica naprieč Slovenskom hotová do roku 2026

Ekonomika Poslať

Najdlhšia slovenská diaľnica medzi Bratislavou a Košicami mala byť dokončená už v roku 2010. Nestihlo sa. Termín posunula vláda SR o 6 rokov neskôr. Nestihlo sa. Posledným dátumom bol rok 2020. Nestihlo sa. Teraz hovorí Ministerstvo dopravy a výstavby SR o roku 2026. Ako sú na tom jednotlivé úseky v tomto momente?

image

Foto: shutterstock

Stavia sa už takmer 50 rokov

Nekonečný príbeh nedokončenej slovenskej diaľnice D1 je asi každému, kto šiel autom zo západu na východ Slovenska alebo opačne, známy. Výstavba jej prvého 7,13-kilometrového úseku sa začala ešte v roku 1972 na trase Liptovský Mikuláš – Liptovský Ján, ktorý bol hotový relatívne rýchlo, za štyri roky. Ďalším úsekom súčasnej diaľnice D1, vtedy ešte diaľnice D61, bol v roku 1975 sprejazdnený úsek Bratislava, Senecká cesta – Senec. Do konca roku 1989 sa začalo po diaľnici jazdiť aj zo Senca do Piešťan, z Ivachnovej do Hybe a z Prešova do Budimíra. Celkovo tak do konca roku 1989 bolo sprejazdnených 141,5 kilometra súčasnej diaľnice D1. V tom čase sa ukončenie diaľnice D1 naprieč celým Slovenskom plánovalo na rok 2000. Nedostatok financií na infraštruktúru prispelo k nesplneniu stanoveného cieľa.

Od roku 1993 za vlády Vladimíra Mečiara pokračovala nie tak náročná výstavba na Považí, ktorá však nebola zabezpečená dostatočnými financiami v štátnom rozpočte. Aj preto ďalšia vláda Mikuláša Dzurindu musela nevyhnutne výstavbu diaľničných úsekov na úseku Ladce – Sverepec, Vrtižer – Hričovské Podhradie a Važec – Mengusovce prerušiť. V období 1993 až 2006 tak bolo sprejazdnených 105 kilometrov diaľnice D1, v priemere 8 kilometrov ročne.

Medzi rokmi 2006 až 2010 za novej vlády Roberta Fica došlo k veľkým prísľubom k urýchleniu výstavby slovenskej diaľničnej tepny. Chýbajúce úseky diaľnice mali byť realizované projektmi verejno-súkromného partnerstva, tzv. PPP projektmi. Boli postavené na tridsaťročnej splátke, ktorú mal štát splácať súkromnému investorovi. Ešte v tom období došlo ku kolapsu PPP projektov. Projekty riešili úseky medzi Martinom a Prešovom a z Hričovského Podhradia po Dubnú Skalu. Realizátori neboli schopní z finančných dôvodov diaľnicu ďalej dostavať. Veľká kritika bola namierená na samotný priebeh obstarávania, výšku sumy za zhotovenie, prevádzkovanie a spravovanie postavených úsekov koncesionármi. V roku 2009 sa navyše objavil problém s trasou diaľnice v úseku Turany – Hubová, keď vtedajšia vláda dala vypracovať a zmeniť projekt na jeho výstavbu, čo celý proces opäť spomalilo. Nekoncepčné zmeny však viedli k strate šiestich rokov, keď výstavba iba stála. Medzi rokmi 2006 až 2010 bolo sprejazdnených napokon len 60,2 kilometra diaľnice.

Po nesplnených záväzkoch PPP zmlúv sa nová vláda Ivety Radičovej v roku 2010 rozhodla pre financovanie diaľnice pomocou európskych fondov a dokončenie diaľnice medzi Bratislavou a Košicami stanovila na rok 2017. Do roku 2012 bolo sprejazdnených 22 kilometrov diaľnice, priemerne 11 kilometrov za rok. V ďalšom období opätovnej vlády Roberta Fica sa znovu začalo uvažovať o obnovení financovania diaľnic PPP projektmi, kde však súkromný sektor znovu nebol schopný zabezpečiť financovanie.

Vo výstavbe sú stále štyri diaľničné úseky a jeden je ešte len v príprave. Posledný zverejnený termín dokončenia celej D1 bol pôvodne naplánovaný na rok 2020, no podľa najnovších očakávaní by diaľnica mohla byť dokončená v roku 2026. Informovala o tom riaditeľka odboru komunikácie a hovorkyňa Ministerstva dopravy a výstavby SR Karolína Ducká.

Obchvat Žiliny by mal byť spustený už tento rok

Najčerstvejším prírastkom diaľnice D1 je 15,4-kilometrový úsek Budimír – Bidovce pri Košiciach, ktorý spája metropolu východu s južnou trasou na Maďarsko. Na výstavbu tohto úseku, ktorý bol slávnostne otvorený 16. decembra minulého roku, išlo z eurofondov vyše 173 miliónov eur. V budúcnosti by sa naň mal napojiť aj juhovýchodný obchvat Košíc.

V roku 2020 by malo nasledovať spustenie prevádzky obchvatu Žiliny na D1 v 11-kilometrovom úseku Hričovské Podhradie – Lietavská Lúčka, ktorý plánovali dokončiť ešte v závere roku 2019. Úsek je známy náročným hornatým terénom, ktorý prepoja tunely Ovčiarsko a Žilina. V tuneloch už začala prebiehať montáž technologického vybavenia. Tunel Žilina bol celý prerazený začiatkom roka 2017 a momentálne sa má pristúpiť k funkčným skúškam jeho technológií. „Tu je potrebné ukončiť privádzač Lietavská Lúčka – Žilina a časti križovatky Lietavská Lúčka. Samotné spustenie tohto uzla predpokladáme v roku 2020,“ uviedla riaditeľka odboru komunikácie a hovorkyňa Ministerstva dopravy a výstavby SR Karolína Ducká. V druhej fáze tohto projektu sa na výstavbu úseku Hričovské Podhradie – Lietavská Lúčka z eurofondov čerpalo vyše 238 miliónov eur.

Podľa plánu pokračuje aj výstavba úseku diaľnice D1 pri Prešove, presnejšie úsek Prešov, západ – Prešov, juh dlhý 7,87 km, ktorý plánujú dokončiť v ďalšom roku 2021. Vyše dvojkilometrový tunel Prešov bol dokonca prerazený o tri mesiace skôr. Doposiaľ sa z eurofondov vyčerpalo na tento úsek vyše 278 miliónov eur.

Trasa tunela pri Ružomberku musela byť pozmenená

Posledný úsek Turany – Ivachnová pri Ružomberku na trase D1 sa po dobudovaní napojí na existujúcu štvorprúdovú diaľnicu smerujúcu do Košíc. To však v najbližšom období tak nevyzerá. Obchvat okolo Ružomberka a kratší úsek Hubová – Ivachnová mal byť pôvodne dokončený v júni 2017. Nepodarilo sa. Nový termín dokončenia liptovského úseku (cca 15 km) je momentálne naplánovaný na rok 2022, a ako sa bude situácia vyvíjať ďalej, nie je zatiaľ jasné.

Výstavbu diaľnice, ktorú na Liptove realizuje združenie firiem OHL ŽS a Váhostav-SK, tu sťažujú opakované odvolania obyvateľov regiónu. Ide o petíciu obyvateľov na urýchlené postavenie protihlukovej steny ešte pred dokončením diaľnice. Hluková štúdia v roku 2014 totiž jednoznačne dokázala, že v Ivachnovej sú prekročené povolené hodnoty hluku. Odvtedy počet osobných áut či kamiónov stále narastá a s ním úmerne aj hluk a prašnosť z ciest, čo obyvatelia viac nechcú znášať.

Pritom protihluková stena mala byť postavená už v roku 2017 spolu so spomínaným úsekom. Podľa najnovších informácií by však mali byť postavené až po ukončení výstavby diaľnice, čo je podľa predpokladu v roku 2022. „Hluk je počuť až za hranice Ivachnovej do Liptovskej Teplej. Počas celých letných prázdnin sú od Ivachnovej kolóny, stoja tam autá, sú to celé víkendy od piatka do nedele,“ uviedol jeden z iniciátorov petície Tomáš Kubačka. Z aktualizovanej hlukovej štúdie by mala byť protihluková stena pri obci Ivachnová predĺžená približne o 80 metrov. Podľa NDS je stenu možné realizovať vraj až po vybudovaní telesa diaľnice a  odpočívadla Ivachnová, preto zatiaľ uvažuje o postavení dočasnej steny pred dokončením celej stavby.

Úsek Hubová – Ivachnová, ktorého súčasťou bude dvojrúrový tunel Čebrať, by mal ušetriť motoristom 16 minút jazdy. Kvôli problémom so zosuvom pôdy pri západnom portáli tunela musela byť jeho trasa pozmenená. Z pôvodných 2,5 kilometra sa dĺžka tunela po zmene trasy predĺžila na 3,6 kilometra. „V novembri 2019 bolo vyrazených už 2 004 metrov v južnej, teda pravej rúre, a 1 929 metrov v severnej, ľavej rúre,“ potvrdila Michaela Michalová, hovorkyňa NDS. Zhotoviteľom tunela je Združenie Čebrať zložené zo spoločností OHL ŽS, a. s., a Váhostav – SK, a. s. Financovanie je zabezpečené zo zdrojov Kohézneho fondu Európskej únie. Pôvodná zmluvná cena výstavby diaľnice sa v dôsledku zmien po siedmom dodatku k zmluve o dielo zvýšila z 227,26 milióna eur na aktuálnu sumu 288,79 milióna eur.

Najdlhší slovenský tunel sa nestavia

Výstavba 13,5-kilometrového úseku Lietavská Lúčka – Višňové – Dubná Skala pri Žiline sa začala v júni 2014. Úsek diaľnice, ktorý mal byť dokončený koncom roka 2019, by mal motoristom uľaviť od frekventovanej a nebezpečnej trasy pod hradom Strečno. Po jeho dokončení by mal časovo ušetriť asi 15 minút jazdy. Úsek bol financovaný v druhej fáze z Kohézneho fondu EÚ v hodnote vyše 273 miliónov eur. Pôvodným zhotoviteľom bolo taliansko-slovenské združenie Salini Impregilo – Dúha, ktoré však nebolo schopné podľa pôvodnej zmluvy pokračovať vo výstavbe. I napriek tomu, že stavba mala byť dokončená ku koncu roka 2019, koncom augusta 2018 po prerazení 7,4-kilometrového tunela Višňové začal zhotoviteľ s prepúšťaním pracovníkov na stavbe. Koncom novembra 2018 už bolo verejne známe, že združenie ďalej znižovalo personálne nasadenie. Stavebná firma sa domáhala ďalších finančných prostriedkov nad rámec platného kontraktu a vyjednávala, že úsek dokončí len v prípade poskytnutia ďalších peňazí. Pritom akceptovaný rozpočet eurofondov na celý úsek Lietavská Lúčka – Višňové – Dubná Skala bol vyše 409 miliónov eur. Priority boli zo strany štátu jednoznačné – najprv vyplatiť subdodávateľov, čo najrýchlejšie dokončiť dielo, aby zhotoviteľ nerobil obštrukcie, a záchrana eurofondov. Národná diaľničná spoločnosť s ním preto v marci 2019 ukončila kontrakt. Výstavba tohto úseku pri Strečne pred najdlhším slovenským tunelom Višňové bola preto dočasne pozastavená.

Momentálne prebieha súťaž na nového zhotoviteľa úseku, ktorý stavbu dokončí. „Potrebujeme tam kvalitného, skúseného, dobrého zhotoviteľa, a takých na Slovensku máme,“ uviedol generálny riaditeľ NDS Ján Ďurišin ešte začiatkom apríla 2019. Podľa NDS budúci zhotoviteľ bude vybraný formou súťažného dialógu s uchádzačmi na základe určitých kritérií, ktoré zhotoviteľ musí spĺňať, aby takúto stavbu mohol dostavať. „Musí to byť zhotoviteľ, ktorý stavia diaľnice, má na to kapacity ľudské, materiálne, strojno-technologické. Výber zhotoviteľa veľmi intenzívne konzultujeme, radíme sa, resp. žiadame odborné posudky a stanoviská Úradu pre verejné obstarávanie,“ uviedol šéf diaľničiarov Ďurišin. Aby bol úsek pri Žiline financovaný z Európskej únie v súčasnom programovom období 2014 – 2020, musí byť dokončený najneskôr do konca roka 2023.

Aj podľa ministerstva dopravy situácia nestagnuje, ale pracuje sa na jej riešení: „V súčasnosti Národná diaľničná spoločnosť intenzívne pracuje na súťažných podkladoch na zhotoviteľa hlavnej trasy úseku, vrátane tunela Višňové,“ dopĺňa hovorkyňa Ducká. V roku 2020 by tak malo dôjsť k podpisu zmluvy s novým zhotoviteľom a následne k odštartovaniu prác. Aj kvôli možnosti financovania z eurofondov plánujú sprejazdniť úsek v roku 2023.

Diaľnice spomaľuje výkup pôdy

Priemerný čas prípravy na výstavbu diaľnic predstavuje približne 10 až 12 rokov. To, či sa na výstavbe diaľnic pracuje v riadnom tempe, závisí podľa ministerstva dopravy hneď od niekoľkých faktorov. A to hlavne od stavu prípravy výstavby, trasovania úseku, získania potrebných povolení, majetkovoprávneho vyrovnania pozemkov, dĺžky verejného obstarávania, prípadnými uplatnenými námietkami a v konečnom dôsledku od finančných zdrojov.

Náročnosť a dĺžka prípravy jednotlivých úsekov sa vraj nedá zovšeobecňovať, keďže každá stavba je špecifická. Príkladom je križovatka Blatné, ktorá bola pripravená a postavená v omnoho kratšom čase ako blízka križovatka Triblavina v úseku Bratislava – Senec, kde do priebehu prípravy a výstavby zasiahli občianske združenia svojimi námietkami.

Obdobie prípravy dokáže často ovplyvniť zbytočné predlžovanie procesov pri schvaľovaní výkupov pôdy územnými orgánmi. „Celý proces môže predĺžiť aj podávanie obštrukčných námietok v rámci verejného obstarávania na zhotoviteľa stavby,“ dodáva hovorkyňa ministerstva dopravy Ducká. Podobné námietky vytvárajú zbytočné administratívne náklady, ale najvýznamnejším dôsledkom je však blokovanie výstavby nových úsekov.

www.KalkulackaOnline.sk
nástroj pre agentov
Najväčší, nezávislý a spoľahlivý porovnávač poistných produktov.
Vyspelé riešenie pre váš biznis.
Porovnanie ponúk 15 rôznych poisťovní na jednom mieste

Kľúčové slová

logo
Prečítajte si tiež:
28.2.2020 Dominik Hapl

Koronavírus ovplyvňuje finančné trhy a zvyšuje záujem o zlato

Šírenie koronavírusu z Číny pokračuje a poukazuje na to aj Svetová zdravotnícka organizácia (WHO), ktorá upozorňuje na možnosť ...

27.2.2020 Zuzana Mecková

Epidemiologička radí necestovať, poisťovne karanténu v zahraničí nekryjú

Koronavírus COVID-19 je veľmi blízko. Európou sa vírus začal šíriť rýchlejšie hneď po tom, čo zachvátil hlavne sever Talianska. ...

27.2.2020 Zuzana Mecková

Voľby do Národnej rady SR 2020. Všetko, čo potrebujete ako voliči vedieť

Ako bude vyzerať priebeh parlamentných volieb 2020, na základe čoho sa rozhodne, ktorí kandidáti a politické strany prevezmú vládu v novom ...

26.2.2020 Zuzana Mecková

Anketa: Aké ekonomické opatrenia by ste privítali od novej vlády?

25.2.2020 Magdaléna Švančarková

Parkovacia politika v Bratislave. Ako to funguje v zahraničí?

Mnohé európske mestá svoje problémy s preťaženou dopravou vyriešili už pred niekoľkými, ba aj desiatkami rokov. Na rade je konečne ...

24.2.2020 Natália Hučková

Nemajetkovú ujmu pre pozostalých kryje PZP

Dopravné nehody zapríčiňujú nielen škodu na majetku, ale často i stratu na životoch. V posledných rokoch zaznamenali súdy mnohé žaloby, v ...

24.2.2020 Arian Ali

Strana Za ľudí sľubuje nájomné byty aj škôlku pre každé dieťa

Strana ZA ĽUDÍ sa prezentuje ako centristická strana. To znamená, že sa nachádza v strede politického spektra, zastáva ľavicové aj ...

20.2.2020 Magdaléna Švančarková

Z európskych peňazí najviac zhltla doprava, čerpanie je však stále nízke

Za posledných šesť rokov využilo Slovensko v rámci svojich 12 operačných programov zhruba 4 miliardy eur z fondov Európskej únie. To je len ...

10.2.2020 Dominik Hapl

Desať sociálnych balíčkov v predvolebnom roku

Vláda v predvolebnom roku 2019 vynaložila viac ako 500 miliónov eur zo štátneho rozpočtu na takzvané sociálne opatrenia, ktoré majú ...

30.1.2020 Dominik Hapl

Ekonomika eurozóny naďalej potrebuje pomocné kolieska

Tradičné zasadnutie Európskej centrálnej banky (ECB) sa konalo 23. januára, na ktorom rada guvernérov rozhodla o nastavení monetárnej ...

8.1.2020 Dominik Hapl

Slovenská ekonomika v roku 2019

Na začiatku nového roka vždy prichádza obdobie bilancovania a hodnotenia toho, aké úspechy či neúspechy naša ekonomika dosiahla v tom ...

18.12.2019 Magdaléna Švančarková

Lacné letenky možno skončia, EÚ chce daň na letecké palivo

V novembri sa stretli deviati ministri financií členských krajín Európskej únie a vyzvali Európsku komisiu, aby zaviedla dane z leteckého ...

6.12.2019 Marek Mittaš

Elektrina a plyn od nového roku zdražejú

Elektrina a plyn budú pre domácnosti od januára 2020 výrazne drahšie. Domácnosti za plyn zaplatia priemerne viac o 3,95 %, za elektrinu bude ...

5.12.2019 Dominik Hapl

O vyrovnanom štátnom rozpočte môžeme snívať ďalej

Už v tomto roku malo Slovensko hospodáriť s vyrovnaným rozpočtom. To, že sa to nepodarí, je už dávno známe, no poslanci Národnej rady SR ...

28.11.2019 Dominik Hapl

Ekonomika Slovenska spomaľuje

Posledné výsledky makroekonomických ukazovateľov naznačujú spomalenie slovenskej ekonomiky. Ochladenie badať najmä v priemyselnej výrobe. ...

24.10.2019 Marek Mittaš

Anketa: Nachádzate na pracovnom trhu dostatok kvalifikovaných pracovných síl? Ako motivujete svojich zamestnancov?

21.10.2019 Ján Beracka

Zamestnanecký pomer, rôzne dohody aj živnosť. Spôsobov, ako môžu študenti pracovať, je viac

Zamestnávanie študentov má pre firmy aj mladých ľudí význam. Spôsobov, ako zamestnať študentov, je niekoľko. Z rôznych foriem ...

15.10.2019 Jana Schochmann

Čo môže pre získanie kvalitných zamestnancov urobiť líder

Podnikatelia na Slovensku sú nútení zápasiť s mnohými ťažkosťami. Jedným zo stále aktuálnych problémov je situácia na trhu práce. ...

PHP Developer - študentská brigáda PHP Developer - študentská brigáda
PHP Developer províznych systémov PHP Developer províznych systémov
PHP Developer poistných agregátorov PHP Developer poistných agregátorov
PHP Developer FinTech cloudových riešení PHP Developer FinTech cloudových riešení

Najčítanejšie

  1. 1.
    Vo vesmíre nastal enormný a silný výbuch, po ktorom zostala v kope galaxií obrovská ryha
  2. 2.
    Epidemiologička radí necestovať, poisťovne karanténu v zahraničí nekryjú
  3. 3.
    Voľby do Národnej rady SR 2020. Všetko, čo potrebujete ako voliči vedieť
  4. 4.
    Koronavírus ovplyvňuje finančné trhy a zvyšuje záujem o zlato
  5. 5.
    Predčasný starobný dôchodok poberajú na Slovensku tisícky ľudí a nové žiadosti pribúdajú