Ľahko sa povie spotrebiteľovi, že tovar je potrebné reklamovať. Ale u koho, kde a ako?
Pokazený výrobok je v mnohých prípadoch možné reklamovať. Nie vždy je však jasné, na koho sa s reklamáciou obrátiť. Možností je totiž hneď niekoľko. Kedy reklamovať u predávajúceho a kedy v servise či priamo u výrobcu?
Foto: Freepik
U predajcu či v servise?
„Základné pravidlo znie, že máte tovar reklamovať tam, kde ste ho kúpili,“ radí riaditeľka spotrebiteľskej organizácie dTest Eduarda Hekšová a dodáva: „Spotrebiteľ uzatvára zmluvu s predajcom, je preto logické, že voči nemu bude tiež uplatňovať svoje nároky, napríklad práve pri reklamácii tovaru.“
Iná situácia nastane v prípade, ak predávajúci výslovne označí inú osobu, u ktorej je možné vytknúť chybu, napríklad autorizovaný klientsky servis. Na túto okolnosť by mal predajca upozorniť kupujúceho pred uzavretím zmluvy, alebo pred odoslaním objednávky.
„Ak vás predajca odkáže na servis, kde je možné chybu vytknúť, obracajte sa priamo naň. Servis však spravidla vykoná iba opravu. S ostatnými požiadavkami, napríklad na zľavu či odstúpenie od zmluvy, je tak aj naďalej nutné sa obrátiť na predávajúceho, ktorý za chyby tovaru v konečnom dôsledku zodpovedá,“ vysvetľuje odborníčka.
Nie je prevádzka ako prevádzka
„Ak má predajca viac prevádzok, je možné sa s reklamáciou obrátiť na ktorúkoľvek z nich. „Rovnako vyzerajúci obchod však nemusí byť pri reklamácii zárukou úspechu. Môže totiž ísť o takzvanú franšízu. Obchody pod rovnakou značkou tak nutne nemusia mať rovnakého prevádzkovateľa,“ upozorňuje E. Hekšová.
Kedy osloviť výrobcu
Spotrebiteľ spravidla nie je s výrobcom predávaného výrobku v žiadnom zmluvnom vzťahu. V niektorých prípadoch sa ho napriek tomu oplatí osloviť. „Keď zakúpite tovar s nadštandardnou zárukou, napríklad práčku s 10-ročnou zárukou na motor, často ide o záväzok, ktorý na seba dobrovoľne prevzal práve výrobca. V podobných prípadoch preto svoje práva uplatňujte uňho,“ pokračuje odborníčka.
Pri reklamácii tovaru je rovnako je vhodné osloviť výrobcu v situáciách, keď predajca neuzná reklamáciu. Výrobca síce nie je povinný sa takouto reklamáciou zaoberať, v záujme budovania pozitívneho imidžu vám však môže, pretože zamietnutá reklamácia nie je jeho dobrou vizitkou, ale aj nemusí vyhovieť.
Nákup z druhej ruky
Pri nákupe použitého tovaru z bazára či od iného podnikateľa sa postup prakticky nelíši. Problém môže nastať pri reklamácii tovaru z druhej ruky kúpeného od inej fyzickej osoby, napríklad prostredníctvom rôznych bazárových portálov alebo stále častejšie na sociálnych sieťach. V týchto prípadoch vám síce predávajúci môže ponúknuť svoj pôvodný doklad o kúpe, no s pôvodným predajcom nie je majiteľ už použitého tovaru v žiadnom právnom vzťahu.
V praxi pôvodní predajcovia väčšinou nerobia pri takejto reklamácii problémy. „Správne by ste však mali reklamáciu uplatniť u predajcu, od ktorého ste tovar zakúpili. Situáciu je možné riešiť aj postúpením práv zo zodpovednosti za chyby, keď sa nový kupujúci fakticky dostane voči predajcovi do postavenia pôvodného kupujúceho,“ uzatvára E. Hekšová.
Mzdová kalkulačka - výpočet čistej mzdy a ceny práce
Mzdová kalkulačka ADVANCED
Tehotenské: Online kalkulačka na výpočet dávky
Kalkulačka materskej dávky
Kalkulačka rodičovského bonusu
Valorizácia dôchodkov
Kalkulačka na výpočet dôchodku
Kalkulačka na výpočet dôchodkového veku
Kalkulačka na výpočet vdovského dôchodku
Kalkulačka sirotského dôchodku
Kalkulačka minimálneho dôchodku
Hypotekárna kalkulačka
Porovnanie zdravotných poisťovní
SPRAVODAJSTVO
Najčítanejšie
- 1.Kam až klesnú úrokové sadzby hypoték v roku 2025 a čo to urobí s realitným trhom
- 2.Otec na materskej: Návod na vybavenie a tipy, ako získať čo najviac peňazí do rodinného rozpočtu
- 3.Podnikateľský účet bude povinný a štát zdaní jednotlivé platby
- 4.Drony zaútočili na ruský závod v Tatársku vyrábajúci strategické bombardéry Tu-160
- 5.Otravné telefonáty sa stanú minulosťou. Predvoľba (0)888 znamená, že ide o marketingový hovor