Hľadaj

Ľahko sa povie spotrebiteľovi, že tovar je potrebné reklamovať. Ale u koho, kde a ako?

Martin Jamnický Ekonomika Poslať

Pokazený výrobok je v mnohých prípadoch možné reklamovať. Nie vždy je však jasné, na koho sa s reklamáciou obrátiť. Možností je totiž hneď niekoľko. Kedy reklamovať u predávajúceho a kedy v servise či priamo u výrobcu?

Reklamácia tovaru

Foto: Freepik

U predajcu či v servise?

Základné pravidlo znie, že máte tovar reklamovať tam, kde ste ho kúpili,“ radí riaditeľka spotrebiteľskej organizácie dTest Eduarda Hekšová a dodáva: „Spotrebiteľ uzatvára zmluvu s predajcom, je preto logické, že voči nemu bude tiež uplatňovať svoje nároky, napríklad práve pri reklamácii tovaru.“

Iná situácia nastane v prípade, ak predávajúci výslovne označí inú osobu, u ktorej je možné vytknúť chybu, napríklad autorizovaný klientsky servis. Na túto okolnosť by mal predajca upozorniť kupujúceho pred uzavretím zmluvy, alebo pred odoslaním objednávky.

89840

„Ak vás predajca odkáže na servis, kde je možné chybu vytknúť, obracajte sa priamo naň. Servis však spravidla vykoná iba opravu. S ostatnými požiadavkami, napríklad na zľavu či odstúpenie od zmluvy, je tak aj naďalej nutné sa obrátiť na predávajúceho, ktorý za chyby tovaru v konečnom dôsledku zodpovedá,“ vysvetľuje odborníčka.

Nie je prevádzka ako prevádzka

„Ak má predajca viac prevádzok, je možné sa s reklamáciou obrátiť na ktorúkoľvek z nich. „Rovnako vyzerajúci obchod však nemusí byť pri reklamácii zárukou úspechu. Môže totiž ísť o takzvanú franšízu. Obchody pod rovnakou značkou tak nutne nemusia mať rovnakého prevádzkovateľa,“ upozorňuje E. Hekšová.

Kedy osloviť výrobcu

Spotrebiteľ spravidla nie je s výrobcom predávaného výrobku v žiadnom zmluvnom vzťahu. V niektorých prípadoch sa ho napriek tomu oplatí osloviť. „Keď zakúpite tovar s nadštandardnou zárukou, napríklad práčku s 10-ročnou zárukou na motor, často ide o záväzok, ktorý na seba dobrovoľne prevzal práve výrobca. V podobných prípadoch preto svoje práva uplatňujte uňho,“ pokračuje odborníčka.

87085

Pri reklamácii tovaru je rovnako je vhodné osloviť výrobcu v situáciách, keď predajca neuzná reklamáciu. Výrobca síce nie je povinný sa takouto reklamáciou zaoberať, v záujme budovania pozitívneho imidžu vám však môže, pretože zamietnutá reklamácia nie je jeho dobrou vizitkou, ale aj nemusí vyhovieť.

Nákup z druhej ruky

Pri nákupe použitého tovaru z bazára či od iného podnikateľa sa postup prakticky nelíši. Problém môže nastať pri reklamácii tovaru z druhej ruky kúpeného od inej fyzickej osoby, napríklad prostredníctvom rôznych bazárových portálov alebo stále častejšie na sociálnych sieťach. V týchto prípadoch vám síce predávajúci môže ponúknuť svoj pôvodný doklad o kúpe, no s pôvodným predajcom nie je majiteľ už použitého tovaru v žiadnom právnom vzťahu.

V praxi pôvodní predajcovia väčšinou nerobia pri takejto reklamácii problémy. „Správne by ste však mali reklamáciu uplatniť u predajcu, od ktorého ste tovar zakúpili. Situáciu je možné riešiť aj postúpením práv zo zodpovednosti za chyby, keď sa nový kupujúci fakticky dostane voči predajcovi do postavenia pôvodného kupujúceho,“ uzatvára E. Hekšová.

logo
Prečítajte si tiež:
21.1.2025 Redakcia FinReport

Do obehu prichádzajú pamäzné zberateľské mince s hokejistom

Národná banka Slovenska pripravila vydanie novej pamätnej dvojeurovky. Motívom je spomienka na prvý športový turnaj na území Slovenska – ...

21.1.2025 Redakcia FinReport

Kryptomeny manželov Trumpovcov majú miliardové hodnoty

Inaugurácia druhýkrát zvoleného amerického prezidenta Donalda Trumpa priniesla niekoľko zaujímavých noviniek aj vo svete kryptomien. Bitcoin ...

21.1.2025 Redakcia FinReport

NKÚ tvrdí, že štát spravuje zaistený majetok neefektívne

Úrad pre správu zaisteného majetku nevie, akú hodnotu má štátom zaistený majetok a koľko presne stojí jeho správa. Navyše hodnota ...

21.1.2025 Roland Régely

Otec na materskej: Návod na vybavenie a tipy, ako získať čo najviac peňazí do rodinného rozpočtu

Počet otcov, ktorí na Slovensku využívajú inštitút materskej dovolenky, rastie. Zjednodušili sa podmienky a pribudli novinky, ktoré túto ...

21.1.2025 Redakcia FinReport

Peter Kažimír očakáva ďalšie znižovanie úrokových sadzieb ECB

Guvernér Národnej banky Slovenska Peter Kažimír očakáva, že Európska centrálna banka (ECB) koncom januára opäť zníži svoje kľúčové ...

21.1.2025 Martin Jamnický

Toto sú najzásadnejšie kybernetické hrozby v roku 2025

Kybernetické útoky predstavujú aj v tomto roku najväčšie riziko pre podnikateľov. Konštatuje to Allianz Risk Barometer 2025. My sme sa ...

20.1.2025 Mário Špilberger

Prečo je platenie kryptoaktívami na Slovensku stále zriedkavé

O kryptoaktívach často počúvame ako o investičnom nástroji. To však nie je jediné využitie bitcoinu a jeho alternatív. Môžeme nimi ...

18.1.2025 Redakcia FinReport

Aký bude pracovný trh na Slovensku v roku 2025?

Miera nezamestnanosti na Slovensku dosiahla na sklonku uplynulého roku historicky najnižšie čísla od vzniku samostatnej Slovenskej republiky. ...

17.1.2025 Redakcia FinReport

Ceny benzínu a nafty sa po prudkom náraste zvyšujú už miernejšie

Ceny pohonných hmôt sú opäť o niečo vyššie ako pred týždňom, keď ich nahor vyhnalo zvýšenie DPH o tri percentuálne body. Tentoraz ...

15.1.2025 Robert Juriš

Inflácia na Slovensku klesá, v minulom roku dosiahla 2,8 %

Predvianočné nákupy zrazili infláciu na Slovensku opäť raz pod úroveň 3 %. V porovnaní s novembrom 2024 to znamená pokles o 0,4 ...

11.1.2025 Redakcia FinReport

Svetový dlh stúpol na rekordných 323 biliónov dolárov

Celosvetový globálny dlh dosiahol rekordných 323 biliónov dolárov. K nárastu o viac než 12 biliónov oproti predchádzajúcemu štvrťroku ...

10.1.2025 Redakcia FinReport

Ceny benzínu aj motorovej nafty na začiatku roka prudko stúpli

Ceny pohonných hmôt sa na začiatku roka zvýšili. Lacnejší z benzínov aj motorová nafta zdraželi o takmer štyri centy na liter a benzín ...

10.1.2025 Eva Sadovská

Výpredaje sa začali. Ako ich zvládnuť s rozumom?

Január je mesiacom výpredajov. Po vianočných sviatkoch väčšina značiek ponúka tovar s výraznejšími zľavami. Ide najmä o obchody s ...

9.1.2025 Robert Juriš

Ceny bytov sa dostali na rekordnú úroveň z roku 2022

V januári 2024 to vyzeralo na pokojný rok so stagnujúcimi cenami nehnuteľností. Napokon bolo všetko inak a byty v krajských mestách zdraželi ...

8.1.2025 Redakcia FinReport

Kto musí doručiť Sociálnej poisťovni potvrdenie o žití?

Dôchodcovia, ktorí žijú v krajinách mimo Európskej únie, Švajčiarska a Spojeného kráľovstva Veľkej Británie a Severného Írska, majú ...

8.1.2025 Robert Juriš

Zaujímavosti z Číny: V krajine našli ložisko zlata v hodnote 75 miliárd eur

Čína na sklonku uplynulého roka oznámila, že na jej území sa nachádza nové najväčšie dosiaľ nevyťažené nálezisko zlata na svete. ...

8.1.2025 Redakcia FinReport

Zákon o práci namiesto dávok ide do pripomienkového konania

Ministerstvo práce, sociálnych vecí a rodiny SR predstavilo, ako by mohla vyzerať novela zákona upravujúca krátenie sociálnych dávok pre ...

7.1.2025 Redakcia FinReport

Eurostat: Inflácia na Slovensku poklesla na 3,1 %, v eurozóne stúpla na 2,4 %

Inflácia v dvadsiatke krajín eurozóny je opäť na vzostupe, keď v poslednom mesiaci minulého roka podľa najnovšieho rýchleho odhadu ...

Mobilná aplikácia
VISA MasterCard Maestro Apple Pay Google Pay