Lacné letenky možno skončia, EÚ chce daň na letecké palivo
V novembri sa stretli deviati ministri financií členských krajín Európskej únie a vyzvali Európsku komisiu, aby zaviedla dane z leteckého paliva (kerozín) na území celej EÚ. Novú daň pritom žiada deväť krajín – Francúzsko, Holandsko, Luxembursko, Švédsko, Bulharsko, Dánsko, Belgicko, Nemecko, Taliansko.

Foto: shutterstock
Letecká doprava je vo výhode
Letecký priemysel je napriek jasným dopadom na životné prostredie zatiaľ vo výhode oproti iným druhom dopravy. Poukazuje na to aj Európska občianska iniciatíva. V máji vyzvala Európsku komisiu, aby zaviedla daň z leteckého paliva.
„Zatiaľ čo ekologickejšie alternatívy dopravy podliehajú vysokým daniam, letecký priemysel ťaží z mnohých nespravodlivých oslobodení od daní. Letecké palivo zostáva v Európe naďalej nezdanené a členské štáty neukladajú DPH ani na letenky, čím sa z letectva stáva čoraz atraktívnejší spôsob dopravy, aj keď produkuje najviac skleníkových plynov,“ uvádzajú aktivisti. Daň by zároveň priniesla možnosti financovania iných druhov ekologickej mobility.
V súčasnosti iba 6 členských štátov EÚ (Slovensko nie je jedným z nich) zdaňuje medzinárodnú leteckú dopravu. „Ak by letecké spoločnosti platili dane z pohonných hmôt, stimulovali by cestujúcich, aby si vybrali ekologickejší spôsob dopravy,“ uviedol Timothée Galvaire, zástupca občianskej iniciatívy s tým, že emisie CO2 sa v leteckej doprave v rámci EÚ zvyšujú každoročne o 5 percent. Vlády tak podľa aktivistov nepochopiteľne stále poskytujú daňové úľavy.
Pôvodne výnimky priniesol Dohovor o medzinárodnom civilnom letectve z roku 1944 v Chicagu. Ten mal podporiť rozmach leteckej dopravy. Zmena nastala v EÚ v roku 2003, nová smernica umožnila zdanenie vnútroštátnych letov v EÚ.
Daň za letecké palivo by podľa štúdie Európskej komisie mohla byť vo výške 33 centov za 1 liter paliva. To by, samozrejme, predražilo letenky. Predpoklad je o 10 percent. Údaje zverejnil ešte v máji Financial Times.
Podľa Daniela Lešinského z CEPTA (Centrum pre trvalo udržateľné alternatívy), by daň mohla byť progresívna. Čiže čím kratšie lety, tým by bola daň vyššia. Tak by prispela ku konkurencieschopnosti vlakovej dopravy. Cez túto podporu by sa mal zvyšovať komfort, dostupnosť a rýchlosť udržateľnej mobility. „To znamená, aby sme napríklad pri ceste z Viedne do Paríža nemuseli dva až trikrát prestupovať, ale nastúpili by sme o ôsmej večer do nočného expresu vo Viedni a ráno o 9:30 vystupovali v Paríži. A to si zoberieme so sebou aj bicykel,“ vysvetľuje Lešinský.
Francúzska cesta
Vo Francúzsku od nového roka bude platiť takzvaná ekologická daň pre letecké spoločnosti, ktoré lietajú z tejto krajiny. Daň sa bude teda týkať iba letov z Francúzska. Líšiť sa bude podľa dĺžky letu, miesta, triedy. Daň bude v rozmedzí od 1,5 eura (vnútroštátne lety) do 18 eur (mimo EÚ) za 1 letenku. Štát by tak mohol vybrať približne 180 miliónov eur a investovať do rozvoja ekologickej dopravy. Francúzi takisto plánujú prijať ďalšie zelené opatrenia v iných oblastiach mobility, napríklad zníženie daňových výhod na naftu pre nákladné vozidlá. Uviedla to v októbri tlačová agentúra Reuters.
Nevhodný model pre Slovensko
Pre Slovensko by prijatie dane z leteckého paliva zrejme nebolo príliš výhodné. Ako uviedol minister financií Ladislav Kamenický, väčšina Slovákov totiž cestuje letecky nie zo Slovenska, ale z okolitých krajín. „My sa musíme orientovať na to, ako zabezpečiť nejaké spravodlivé prerozdelenie príjmov vzhľadom na to, že slovenskí občania cestujú väčšinou zo zahraničia,“ uviedol Kamenický.
Minister financií by rád našiel vhodný model pre našu krajinu. Navyše, v rámci klimatických opatrení sa podľa neho treba u nás orientovať na iné oblasti financovania, aby z toho krajina mala nejaké benefity.
Letectvo v top 10 producentov emisií
Bruselská mimovládna organizácia Transport and environment (Európska skupina pre oblasť čistej dopravy) uviedla, že medzi 10 najväčších znečisťovateľov (emisie oxidu uhličitého) v Európe sa dostala už aj letecká spoločnosť Ryanair.
Údaje Európskej komisie poukázali na to, že priame emisie z leteckej dopravy predstavujú približne 3 percentá celkových emisií skleníkových plynov v EÚ a viac ako 2 percentá celosvetových emisií. Pre lepšiu predstavu, napríklad let z New Yorku do Londýna vytvára zhruba toľko emisií, ako celoročné vyhrievanie domu priemerného Európana.
Zavedenie celoplošnej dane je zatiaľ neisté
Aktuálne sa návrhom zavedenia celoplošnej dane za letecké palivo zaoberalo decembrové zasadnutie Európskej komisie. „Na daň by sa nemalo pozerať izolovane, ale spolu s inými politickými opatreniami vrátane obchodovania s emisiami, kompenzáciami, palivovými a leteckými normami a prevádzkovými zlepšeniami,“ uviedla hovorkyňa Európskej komisie Mina Alexandrova Andreeva.
Viaceré krajiny však aj po poslednom rokovaní ostávajú voči vyberaniu poplatkov skeptické a vyhliadky na zavedenie dane vyzerajú neisto. Informácie priniesla organizácia Transport a environment. Napriek tomu, minimálne deväť európskych krajín, ktoré žiadajú novú daň z leteckého paliva, plánuje ukončiť takzvané letecké prázdniny a nebudú čakať na jednomyseľný súhlas krajín v rámci EÚ. Ten je potrebný na prijatie dane na európskej úrovni. To však môže byť problém, podobne ako pri zavedení digitálnej dane. Krajiny, ktoré chcú zaviesť daň pre letecké palivo, teraz plánujú rokovať o bilaterálnych dohodách medzi sebou.
Kľúčové slová
Do čoho investovať

TOP 10

Inšpiratívne filmy

SPRAVODAJSTVO




Najčítanejšie
- 1.Podnikatelia žiadajú plán pre znovuotváranie gastra. Až štyri z piatich prevádzok na pomoc stále len čakajú
- 2.Genetické inžinierstvo má potenciál stať sa výnosným biznisom aj pre investorov
- 3.Larry Page a Sergey Brin: Deti emigrantov vymysleli vyhľadávač Google a zarobili viac ako 100 miliárd dolárov
- 4.V Banskobystrickom kraji vyrazia do regiónov očkovacie autobusy pre seniorov, ministerstvo poverí aj ďalšie župy
- 5.Transparentnosť, ekológia a udržateľný rozvoj sa premietajú aj do činnosti finančných agentov