Hľadaj
× Aplikácia Aplikácia

Lacné letenky možno skončia, EÚ chce daň na letecké palivo

Magdaléna Švančarková Ekonomika
SK
EN
Poslať

V novembri sa stretli deviati ministri financií členských krajín Európskej únie a vyzvali Európsku komisiu, aby zaviedla dane z leteckého paliva (kerozín) na území celej EÚ. Novú daň pritom žiada deväť krajín – Francúzsko, Holandsko, Luxembursko, Švédsko, Bulharsko, Dánsko, Belgicko, Nemecko, Taliansko.

image

Foto: shutterstock

Letecká doprava je vo výhode

Letecký priemysel je napriek jasným dopadom na životné prostredie zatiaľ vo výhode oproti iným druhom dopravy. Poukazuje na to aj Európska občianska iniciatíva. V máji vyzvala Európsku komisiu, aby zaviedla daň z leteckého paliva.

„Zatiaľ čo ekologickejšie alternatívy dopravy podliehajú vysokým daniam, letecký priemysel ťaží z mnohých nespravodlivých oslobodení od daní. Letecké palivo zostáva v Európe naďalej nezdanené a členské štáty neukladajú DPH ani na letenky, čím sa z letectva stáva čoraz atraktívnejší spôsob dopravy, aj keď produkuje najviac skleníkových plynov,“ uvádzajú aktivisti. Daň by zároveň priniesla možnosti financovania iných druhov ekologickej mobility.

V súčasnosti iba 6 členských štátov EÚ (Slovensko nie je jedným z nich) zdaňuje medzinárodnú leteckú dopravu. „Ak by letecké spoločnosti platili dane z pohonných hmôt, stimulovali by cestujúcich, aby si vybrali ekologickejší spôsob dopravy,“ uviedol Timothée Galvaire, zástupca občianskej iniciatívy s tým, že emisie CO2 sa v leteckej doprave v rámci EÚ zvyšujú každoročne o 5 percent. Vlády tak podľa aktivistov nepochopiteľne stále poskytujú daňové úľavy.  

Pôvodne výnimky priniesol Dohovor o medzinárodnom civilnom letectve z roku 1944 v Chicagu. Ten mal podporiť rozmach leteckej dopravy. Zmena nastala v EÚ v roku 2003, nová smernica umožnila zdanenie vnútroštátnych letov v EÚ.

Daň za letecké palivo by podľa štúdie Európskej komisie mohla byť vo výške 33 centov za 1 liter paliva. To by, samozrejme, predražilo letenky. Predpoklad je o 10 percent. Údaje zverejnil ešte v máji Financial Times.  

Podľa Daniela Lešinského z CEPTA (Centrum pre trvalo udržateľné alternatívy), by daň mohla byť progresívna. Čiže čím kratšie lety, tým by bola daň vyššia. Tak by prispela ku konkurencieschopnosti vlakovej dopravy. Cez túto podporu by sa mal zvyšovať komfort, dostupnosť a rýchlosť udržateľnej mobility. „To znamená, aby sme napríklad pri ceste z Viedne do Paríža nemuseli dva až trikrát prestupovať, ale nastúpili by sme o ôsmej večer do nočného expresu vo Viedni a ráno o 9:30 vystupovali v Paríži. A to si zoberieme so sebou aj bicykel,“ vysvetľuje Lešinský.

Francúzska cesta

Vo Francúzsku od nového roka bude platiť takzvaná ekologická daň pre letecké spoločnosti, ktoré lietajú z tejto krajiny. Daň sa bude teda týkať iba letov z Francúzska. Líšiť sa bude  podľa dĺžky letu, miesta, triedy. Daň bude v rozmedzí od 1,5 eura (vnútroštátne lety) do 18 eur (mimo EÚ) za 1 letenku. Štát by tak mohol vybrať približne 180 miliónov eur a investovať do rozvoja ekologickej dopravy. Francúzi takisto plánujú prijať ďalšie zelené opatrenia v iných oblastiach mobility, napríklad zníženie daňových výhod na naftu pre nákladné vozidlá. Uviedla to v októbri tlačová agentúra Reuters.

Nevhodný model pre Slovensko

Pre Slovensko by prijatie dane z leteckého paliva zrejme nebolo príliš výhodné. Ako uviedol minister financií Ladislav Kamenický, väčšina Slovákov totiž cestuje letecky nie zo Slovenska, ale z okolitých krajín. „My sa musíme orientovať na to, ako zabezpečiť nejaké spravodlivé prerozdelenie príjmov vzhľadom na to, že slovenskí občania cestujú väčšinou zo zahraničia,“ uviedol Kamenický.
Minister financií by rád našiel vhodný model pre našu krajinu. Navyše, v rámci klimatických opatrení sa podľa neho treba u nás orientovať na iné oblasti financovania, aby z toho krajina mala nejaké benefity.

Letectvo v top 10 producentov emisií

Bruselská mimovládna organizácia Transport and environment (Európska skupina pre oblasť čistej dopravy) uviedla, že medzi 10 najväčších znečisťovateľov (emisie oxidu uhličitého) v Európe sa dostala už aj letecká spoločnosť Ryanair.

Údaje Európskej komisie poukázali na to, že priame emisie z leteckej dopravy predstavujú približne 3 percentá celkových emisií skleníkových plynov v EÚ a viac ako 2 percentá celosvetových emisií. Pre lepšiu predstavu, napríklad let z New Yorku do Londýna vytvára zhruba toľko emisií, ako celoročné vyhrievanie domu priemerného Európana.  

Zavedenie celoplošnej dane je zatiaľ neisté

Aktuálne sa návrhom zavedenia celoplošnej dane za letecké palivo zaoberalo decembrové zasadnutie Európskej komisie. „Na daň by sa nemalo pozerať izolovane, ale spolu s inými politickými opatreniami vrátane obchodovania s emisiami, kompenzáciami, palivovými a leteckými normami a prevádzkovými zlepšeniami,“ uviedla hovorkyňa Európskej komisie Mina Alexandrova Andreeva.

Viaceré krajiny však aj po poslednom rokovaní ostávajú voči vyberaniu poplatkov skeptické a vyhliadky na zavedenie dane vyzerajú neisto. Informácie priniesla organizácia Transport a environment. Napriek tomu, minimálne deväť európskych krajín, ktoré žiadajú novú daň z leteckého paliva, plánuje ukončiť takzvané letecké prázdniny a nebudú čakať na jednomyseľný súhlas krajín v rámci EÚ. Ten je potrebný na prijatie dane na európskej úrovni. To však môže byť problém, podobne ako pri zavedení digitálnej dane. Krajiny, ktoré chcú zaviesť daň pre letecké palivo, teraz plánujú rokovať o bilaterálnych dohodách medzi sebou.

 

Kľúčové slová

logo
Prečítajte si tiež:
21.9.2021 Roland Régely

Brokeria: Do TOP 10 prenikla takmer ihneď po svojom vzniku a každým rokom rastie

Jeden z najmladších samostatných finančných agentov (SFA) na slovenskom finančnom trhu krátko po svojom štarte prenikol do TOP 10 ...

21.9.2021 Zuzana Mecková

Firmám už zostáva len niekoľko dní na aktualizáciu údajov v obchodnom registri, inak budú vymazané

Podnikatelia už majú len niekoľko dní na to, aby upravili a potvrdili svoje firemné údaje v obchodnom registri. V opačnom prípade im hrozia ...

21.9.2021 Redakcia FinReport

Virtuálne sídlo sa na Slovensku stalo domovom pre viac ako 40-tisíc firiem

Virtuálne sídla firiem majú na Slovensku veľký úspech. Využíva ich každá šiesta firma pôsobiaca na našom území. Najmä startupy, malé ...

20.9.2021 Redakcia FinReport

NBS schválila developerom emisie dlhopisov spolu za viac ako 100 miliónov eur

Národná banka Slovenska schválila vydanie emisií dlhopisov dvom spoločnostiam, za ktorými stoja firmy venujúce sa developerstvu. Prvá emisia ...

20.9.2021 Redakcia FinReport

Spoločnosť NN Slovensko spravuje takmer štvrtinu všetkých dôchodkových úspor Slovákov

Lídrom v starostlivosti o dôchodky na Slovensku je podľa najnovších informácií spoločnosť NN Slovensko. V II. a III. pilieri sporí ...

20.9.2021 Dominik Horváth

Vývojári aplikácií vysúdili od Apple 100 miliónov dolárov. Appky v App Store však zrejme lacnejšie nebudú

Súd rozhodol, že spoločnosť Apple musí vo fungovaní svojho obchodu App Store urobiť niekoľko zásadných zmien. Spoločnosť roky ...

18.9.2021 Redakcia FinReport

Štyria z piatich ľudí pracujúcich v oblasti informačných a komunikačných technológií v rámci EÚ sú muži

V krajinách Európskej únie (EÚ) pracuje v oblasti informačných a komunikačných technológií približne 2,7 milióna ľudí. Podľa ...

16.9.2021 Redakcia FinReport

Nedostatok čipov obmedzuje výrobu v českom Škoda Auto aj v bratislavskom Volkswagene

Bratislavský závod Volkswagen Slovakia prispôsobuje svoju prevádzku nedostatku polovodičov. V tomto a nasledujúcom týždni prerušil výrobu v ...

16.9.2021 Redakcia FinReport

Železnice kvôli pandémii stratili cestujúcich. Slovensko prišlo až o dve tretiny pasažierov

Reštriktívne opatrenia a zmeny cestovných preferencií v súvislosti s pandémiou koronavírusu sa zásadne prejavili aj v železničnej doprave. ...

14.9.2021 Redakcia FinReport

Inflácia vystúpila na 3,8 %. Takto draho sme nemali posledných 9 rokov

Rast cien pokračuje. Za posledný mesiac stúpli o štyri desatiny percentuálneho bodu, pričom v auguste dosiahli medziročný nárast o 3,8 %. Je ...

13.9.2021 Redakcia FinReport

Ubytovacie služby zaznamenali najväčší pokles zamestnanosti, ale aj najväčší nárast miezd

Situácia v oblasti zamestnanosti sa podľa najnovších čísel Štatistického úradu SR mierne zlepšuje. Počas júla 2021 sa zvýšila ...

11.9.2021 Redakcia FinReport

Priemyslu podrážajú nohy chýbajúce čipy. Na ich nedostatok doplácajú najmä automobilky

Výkonnosť priemyslu v porovnaní s minulým rokom síce rastie, no stále zaostáva za tým, čo sa od neho v tomto roku očakávalo. V mnohých ...

10.9.2021 Redakcia FinReport

Priemyselná produkcia medziročne vzrástla o 7,8 %. Prekonala aj hodnoty dosiahnuté pred krízou

Priemyselná produkcia počas tohtoročného leta dosiahla mimoriadne úspešné výsledky. V júli 2021 medziročne vzrástla o takmer 8 % a ...

9.9.2021 Redakcia FinReport

Ekonomiku najviac potiahol domáci dopyt, potenciál tohtoročného rastu je viac než 4 %

Rast ekonomiky v predchádzajúcom štvrťroku medziročne stúpol o takmer 10 % a oproti prvému kvartálu tohto roku o 2 %. Po dlhšom čase sa ...

2.9.2021 Redakcia FinReport

Vyššie ceny uhlia a zemného plynu vyháňajú nahor ceny elektriny nielen na Slovensku, ale aj naprieč celou Európou

Európski spotrebitelia, domácnosti, ako aj podniky, sú za posledného pol roka svedkami rastúcich cien elektriny a palív. Dobrou správou je, ...

31.8.2021 Redakcia FinReport

Inflácia v eurozóne vyskočila na 3 %. Je najvyššia za posledných 10 rokov

Inflácia na Slovensku v minulom mesiaci vystúpila na rekordných 3,3 %. Bola to jej najvyššia hodnota za posledných 8 rokov. Podobný trend ...

30.8.2021 Redakcia FinReport

Štatistický úrad: Ekonomický sentiment klesá, optimizmus spotrebiteľov rastie

Napriek tomu, že epidemiologická situácia na Slovensku sa v auguste 2021 mierne zhoršila, dôvera slovenských podnikateľov sa oproti júlu ...

27.8.2021 Dominik Horváth

USA pripravuje ďalší balíček na podporu ekonomiky, tentoraz v objeme jedného bilióna dolárov

Po mesiacoch rokovaní schválil americký Senát rozsiahly návrh zákona o obnove infraštruktúry krajiny. Dohoda celkovo zahŕňa 1 bilión ...

Aplikácia
PHP Developer - študentská brigáda PHP Developer - študentská brigáda
PHP Developer províznych systémov PHP Developer províznych systémov
PHP Developer poistných agregátorov PHP Developer poistných agregátorov
PHP Developer FinTech cloudových riešení PHP Developer FinTech cloudových riešení

Najčítanejšie

  1. 1.
    Brokeria: Do TOP 10 prenikla takmer ihneď po svojom vzniku a každým rokom rastie
  2. 2.
    Slovákom hypotéky stále chutia. Najmä tie vyššie nad 100-tisíc eur a s dlhšou lehotou splatnosti
  3. 3.
    Firmám už zostáva len niekoľko dní na aktualizáciu údajov v obchodnom registri, inak budú vymazané
  4. 4.
    NBS schválila developerom emisie dlhopisov spolu za viac ako 100 miliónov eur
  5. 5.
    Prokurátor chce väzobne stíhať riaditeľa inšpekcie Scholtza aj vyšetrovateľov NAKA