Hľadaj
× Aplikácia Aplikácia

Lacné letenky možno skončia, EÚ chce daň na letecké palivo

Magdaléna Švančarková Ekonomika
SK
EN
Poslať

V novembri sa stretli deviati ministri financií členských krajín Európskej únie a vyzvali Európsku komisiu, aby zaviedla dane z leteckého paliva (kerozín) na území celej EÚ. Novú daň pritom žiada deväť krajín – Francúzsko, Holandsko, Luxembursko, Švédsko, Bulharsko, Dánsko, Belgicko, Nemecko, Taliansko.

image

Foto: shutterstock

Letecká doprava je vo výhode

Letecký priemysel je napriek jasným dopadom na životné prostredie zatiaľ vo výhode oproti iným druhom dopravy. Poukazuje na to aj Európska občianska iniciatíva. V máji vyzvala Európsku komisiu, aby zaviedla daň z leteckého paliva.

„Zatiaľ čo ekologickejšie alternatívy dopravy podliehajú vysokým daniam, letecký priemysel ťaží z mnohých nespravodlivých oslobodení od daní. Letecké palivo zostáva v Európe naďalej nezdanené a členské štáty neukladajú DPH ani na letenky, čím sa z letectva stáva čoraz atraktívnejší spôsob dopravy, aj keď produkuje najviac skleníkových plynov,“ uvádzajú aktivisti. Daň by zároveň priniesla možnosti financovania iných druhov ekologickej mobility.

V súčasnosti iba 6 členských štátov EÚ (Slovensko nie je jedným z nich) zdaňuje medzinárodnú leteckú dopravu. „Ak by letecké spoločnosti platili dane z pohonných hmôt, stimulovali by cestujúcich, aby si vybrali ekologickejší spôsob dopravy,“ uviedol Timothée Galvaire, zástupca občianskej iniciatívy s tým, že emisie CO2 sa v leteckej doprave v rámci EÚ zvyšujú každoročne o 5 percent. Vlády tak podľa aktivistov nepochopiteľne stále poskytujú daňové úľavy.  

Pôvodne výnimky priniesol Dohovor o medzinárodnom civilnom letectve z roku 1944 v Chicagu. Ten mal podporiť rozmach leteckej dopravy. Zmena nastala v EÚ v roku 2003, nová smernica umožnila zdanenie vnútroštátnych letov v EÚ.

Daň za letecké palivo by podľa štúdie Európskej komisie mohla byť vo výške 33 centov za 1 liter paliva. To by, samozrejme, predražilo letenky. Predpoklad je o 10 percent. Údaje zverejnil ešte v máji Financial Times.  

Podľa Daniela Lešinského z CEPTA (Centrum pre trvalo udržateľné alternatívy), by daň mohla byť progresívna. Čiže čím kratšie lety, tým by bola daň vyššia. Tak by prispela ku konkurencieschopnosti vlakovej dopravy. Cez túto podporu by sa mal zvyšovať komfort, dostupnosť a rýchlosť udržateľnej mobility. „To znamená, aby sme napríklad pri ceste z Viedne do Paríža nemuseli dva až trikrát prestupovať, ale nastúpili by sme o ôsmej večer do nočného expresu vo Viedni a ráno o 9:30 vystupovali v Paríži. A to si zoberieme so sebou aj bicykel,“ vysvetľuje Lešinský.

Francúzska cesta

Vo Francúzsku od nového roka bude platiť takzvaná ekologická daň pre letecké spoločnosti, ktoré lietajú z tejto krajiny. Daň sa bude teda týkať iba letov z Francúzska. Líšiť sa bude  podľa dĺžky letu, miesta, triedy. Daň bude v rozmedzí od 1,5 eura (vnútroštátne lety) do 18 eur (mimo EÚ) za 1 letenku. Štát by tak mohol vybrať približne 180 miliónov eur a investovať do rozvoja ekologickej dopravy. Francúzi takisto plánujú prijať ďalšie zelené opatrenia v iných oblastiach mobility, napríklad zníženie daňových výhod na naftu pre nákladné vozidlá. Uviedla to v októbri tlačová agentúra Reuters.

Nevhodný model pre Slovensko

Pre Slovensko by prijatie dane z leteckého paliva zrejme nebolo príliš výhodné. Ako uviedol minister financií Ladislav Kamenický, väčšina Slovákov totiž cestuje letecky nie zo Slovenska, ale z okolitých krajín. „My sa musíme orientovať na to, ako zabezpečiť nejaké spravodlivé prerozdelenie príjmov vzhľadom na to, že slovenskí občania cestujú väčšinou zo zahraničia,“ uviedol Kamenický.
Minister financií by rád našiel vhodný model pre našu krajinu. Navyše, v rámci klimatických opatrení sa podľa neho treba u nás orientovať na iné oblasti financovania, aby z toho krajina mala nejaké benefity.

Letectvo v top 10 producentov emisií

Bruselská mimovládna organizácia Transport and environment (Európska skupina pre oblasť čistej dopravy) uviedla, že medzi 10 najväčších znečisťovateľov (emisie oxidu uhličitého) v Európe sa dostala už aj letecká spoločnosť Ryanair.

Údaje Európskej komisie poukázali na to, že priame emisie z leteckej dopravy predstavujú približne 3 percentá celkových emisií skleníkových plynov v EÚ a viac ako 2 percentá celosvetových emisií. Pre lepšiu predstavu, napríklad let z New Yorku do Londýna vytvára zhruba toľko emisií, ako celoročné vyhrievanie domu priemerného Európana.  

Zavedenie celoplošnej dane je zatiaľ neisté

Aktuálne sa návrhom zavedenia celoplošnej dane za letecké palivo zaoberalo decembrové zasadnutie Európskej komisie. „Na daň by sa nemalo pozerať izolovane, ale spolu s inými politickými opatreniami vrátane obchodovania s emisiami, kompenzáciami, palivovými a leteckými normami a prevádzkovými zlepšeniami,“ uviedla hovorkyňa Európskej komisie Mina Alexandrova Andreeva.

Viaceré krajiny však aj po poslednom rokovaní ostávajú voči vyberaniu poplatkov skeptické a vyhliadky na zavedenie dane vyzerajú neisto. Informácie priniesla organizácia Transport a environment. Napriek tomu, minimálne deväť európskych krajín, ktoré žiadajú novú daň z leteckého paliva, plánuje ukončiť takzvané letecké prázdniny a nebudú čakať na jednomyseľný súhlas krajín v rámci EÚ. Ten je potrebný na prijatie dane na európskej úrovni. To však môže byť problém, podobne ako pri zavedení digitálnej dane. Krajiny, ktoré chcú zaviesť daň pre letecké palivo, teraz plánujú rokovať o bilaterálnych dohodách medzi sebou.

 

Kľúčové slová

logo
Prečítajte si tiež:
23.1.2022 Redakcia FinReport

Letecká doprava sa postupne zotavuje, no zatiaľ len veľmi opatrne

Druhá polovica minulého roka sa niesla v znamení uvoľňovania epidemických opatrení. Prejavilo sa to napríklad aj v zintenzívnení ...

23.1.2022 Redakcia FinReport

Prieskum EY: Až štvrtina Slovákov je pre kariéru či lepší plat ochotná podvádzať

Väčšina slovenských zamestnancov a manažérov tvrdí, že morálna integrita a etika sú základné piliere úspešnej firmy. Napriek tomu sa ...

22.1.2022 Naďa Černá

Platová nerovnosť na Slovensku stále pretrváva. Ženy zarábajú o švrtinu menej ako muži

Platová nerovnosť je problém, ktorý na Slovensku, ale nielen u nás, pretrváva už roky. Slovenské ženy zarábajú v priemere o 25 % menej ako ...

22.1.2022 Redakcia FinReport

Reťazec obchodných domov Walmart sa pripravuje na vstup do metaverza

Vyzerá to tak, že americká maloobchodná spoločnosť prevádzkujúca reťazec diskontných obchodných domov Walmart sa tiež rozhodla vstúpiť ...

21.1.2022 Redakcia FinReport

Investori pozor: Na Slovensko prichádza česká online platforma Portu

Investičná online platforma Portu vstupuje na slovenský trh. Určená je pre širokú verejnosť bez ohľadu na výšku majetku, finančné ...

21.1.2022 Redakcia FinReport

Pokles nezamestnanosti sa zastavil, máme tu pandemickú hybernáciu trhu práce

Pokles nezamestnanosti sa v závere minulého roka zastavil. Hlavným dôvodom bol koncoročný lockdown spojený s opätovným zatvorením časti ...

21.1.2022 Redakcia FinReport

Ruská centrálna banka chce zakázať ťažbu aj používanie kryptomien v krajine, a hodnota bitcoinu padá

Zdá sa, že Rusko sa zaradí ku krajinám, ktoré vytlačia kryptomeny na okraj finančného spektra a možno aj úplne. Vyplýva to z vyhlásení ...

21.1.2022 Magdaléna Švančarková

Wüstenrot zmenila svoj biznisplán, a aký osud čaká na zvyšné dve stavebné sporiteľne?

Stavebné sporenie na Slovensku zaznamenáva po rokoch masovej obľúbenosti hlboký útlm. Skupina Wüstenrot vlani ohlásila postupné ukončovanie ...

15.1.2022 Redakcia FinReport

Eurostat: Nehnuteľnosti na Slovensku za 10 rokov zdraželi o 62 %

Nehnuteľnosti počas posledných 10 rokov v rámci eurozóny aj celej Európskej únie poriadne zdraželi. Presnejšie, zdraželi vo väčšine ...

14.1.2022 Redakcia FinReport

Inflácia na Slovensku sa blíži k 6 percentám, je to najviac za posledných 17 rokov

Ceny tovarov a služieb neustále rastú. Stúpali aj na konci roka 2021. Decembrová inflácia dosiahla medziročne 5,8-percentný nárast, čo je ...

14.1.2022 Redakcia FinReport

Meta čelí megažalobe o 2,75 miliardy eur a zároveň sama žaluje phishingové stránky

Donedávna Facebook, v súčasnosti spoločnosť s názvom Meta Platforms, vo Veľkej Británii čelí hromadnej žalobe. Je podozrivá zo zneužitia ...

12.1.2022 Redakcia FinReport

Dostaneme nové občianske preukazy s biometrickými údajmi na čipe

Vláda schválila novelu zákona o občianskych preukazoch z dielne ministerstva vnútra. Nové preukazy totožnosti budú mať vo svojom čipe ...

12.1.2022 Redakcia FinReport

Skutočným problém dneška je greenflácia, pretože tú všetci pocítime na svojich peňaženkách

Takmer celý minulý rok sa o inflácii hovorilo ako ako o prechodnom jave, ktorý je potrebné vydržať a počas roku 2022 sa sám dostane späť ...

10.1.2022 Redakcia FinReport

Cestovanie: Travel-tech Kowi.com sa spája s poskytovateľom e-víz – spoločnosťou Sherpa

Pandémia koronavírusu skomplikovala život cestovateľom aj tým, ktorí z cestovného ruchu žijú. Napriek nejasnostiam okolo priebehu a ...

10.1.2022 Robert Juriš

Inflácia: Nárast cien tovarov a služieb v eurozóne na konci roka 2021 dosiahol rekordných 5 %

Inflácia v krajinách eurozóny sa ku koncu roka 2021 dostala na úroveň, kde dosiaľ ešte nikdy nebola, teda najvyššie od zavedenia eura v roku ...

10.1.2022 Redakcia FinReport

Priemysel po dvoch mesiacoch poklesu opäť začal rásť

Slovenský priemysel sa v novembri 2021 dostal znova do plusových čísiel a vykázal medziročný rast o viac ako 4 %. Zároveň o takmer 7 % ...

9.1.2022 Redakcia FinReport

Mastercard: Rok 2022 v znamení posilňovania digitalizácie a návratu k zážitkovej ekonomike

Onedlho to budú dva roky od vypuknutia pandémie koronavírusu. Inštitút ekonomických štúdií spoločnosti Mastercard (Mastercard Economics ...

8.1.2022 Redakcia FinReport

Automotive: Zažilo ťažký rok a ďalšie náročné má pred sebou

Chýbajú čipy, výrobu sužujú odstávky, viazne preprava, skladové zásoby sú vypredané, nových vozidiel je nedostatok, ich cena sa zvyšuje, ...

Aplikácia

  1. 1.
    Spoločnosť J&T Energy Financing Eur XI vydá dlhopisy za 100 miliónov eur
  2. 2.
    Prieskum EY: Až štvrtina Slovákov je pre kariéru či lepší plat ochotná podvádzať
  3. 3.
    TOP 10 kryptomien na trhu. Na čo sa dajú využívať a aké sú ich výhody?
  4. 4.
    Rodičovský príspevok aj prídavok na dieťa budú vyššie
  5. 5.
    Letecká doprava sa postupne zotavuje, no zatiaľ len veľmi opatrne