Kým letecká doprava hlási oživenie, námorní prepravcovia zažívajú útlm
Letecká doprava hlási oživenie. Podľa najnovšieho Coface Barometra, zlepšenie situácie a zníženie rizika badať najmä v západnej Európe, na Blízkom východe a v Japonsku. Príčinou je najmä opätovné otvorenie Číny a oživenie cestovného ruchu. „Celkové riziká však zostávajú vysoké v dôsledku vysokých nákladov na energie a pomalého globálneho dopytu,“ upozorňuje analýza.
Zdroj: Unsplash
Letecká doprava utrpela najviac
Letecká doprava je segmentom, ktorý najviac utrpel koronakrízou. Aj preto súčasnosti zažíva najdynamickejšie oživenie. „Postupné oživovanie ekonomík od druhej polovice roka 2021 skutočne zmenilo situáciu,“ uvádza sa v analýze. Dôležité bolo najmä opätovné otvorenie hraníc Číny na začiatku roka 2023 a Japonska koncom roka 2022 sprevádzané uvoľnením podmienok cestovania pre zahraničných turistov na jar 2023.
Počet komerčných letov sa zvýšil a v súčasnosti je nad úrovňou spred vypuknutia pandémie koronavírusu, hoci obsadenosť miest zostáva nižšia. Napríklad ázijsko-tichomorský región zaznamenal v apríli 2023 medziročný nárast celkovej osobnej dopravy o 171 %, a to najmä vďaka Číne. Napriek tomuto výraznému nárastu však dopyt v regióne zostáva nižší ako v roku 2019, keď napríklad v apríli 2023 to bolo v porovnaní s aprílom 2019 o –18 %.
Situácia sa postupne zlepšuje
V západnej Európe a Spojených štátoch zaznamenali oživenie čistých objednávok lietadiel aj spoločnosti Airbus a Boeing. Na rok 2022 ich bolo 774 v prípade spoločnosti Boeing a 820 v prípade spoločnosti Airbus, pričom aj na parížskom leteckom veľtrhu došlo k významným novým oznámeniam, keď spoločnosť Air IndiGo objednala 500 lietadiel A320 a spoločnosť Air India objednala 250 lietadiel Airbus a 220 lietadiel Boeing.
„Hlavní aktéri tohto odvetvia majú v súčasnosti stratégiu, ktorá zohľadňuje environmentálne otázky. Na jednej strane motivuje výrobcov k inováciám s cieľom vyrábať ,čistejšie lietadlá´ a na druhej strane povzbudzuje letecké spoločnosti, aby obnovovali svoje flotily tak, že spotrebujú menej energie,“ podotýka Coface.
Námorná doprava zatiaľ stagnuje
Iná situácia je v námornej doprave, kde po dvoch výnimočných rokoch aktivita mierne klesá. Nižšie sadzby za námornú prepravu, vysoké náklady na energie a stagflácia zaťažujú finančné výsledky námorných prepravcov. Príjmy spoločností Maersk a CMA CGM v prvom štvrťroku 2023 medziročne klesli o 26 %, respektíve až 30 %, hoci na druhej strane zostávajú výrazne nad úrovňou prvého štvrťroku 2019.
Tieto poklesy príjmov súvisia predovšetkým s cenovým efektom (poklesom prepravných sadzieb), pričom objemy klesli oveľa menej. Index prepravy kontajnerov sa v období január až apríl 2023 medziročne znížil len o 3 %. Tento pokles objemov sa čiastočne prenáša na železničnú a cestnú dopravu, ktoré sa využívajú najmä na prepravu tovaru z prístavov.
„Na záver však možno povedať, že nákladná doprava v súčasnosti ťaží z nákladov na energie a palivá, ktoré sú nižšie ako v roku 2022, čo umožňuje námornej, železničnej aj cestnej doprave čiastočne kompenzovať nižšie objemy prepravy,“ konštatuje analýza.
Mzdová kalkulačka
Mzdová kalkulačka ADVANCED
Kalkulačka tehotenskej dávky
Kalkulačka materskej dávky
Kalkulačka rodičovského bonusu
Valorizácia dôchodkov
Kalkulačka na výpočet dôchodku
Kalkulačka dôchodkového veku
Kalkulačka vdovského dôchodku
Kalkulačka sirotského dôchodku
Kalkulačka minimálneho dôchodku
Porovnanie zdravotných poisťovní
2024
Finanční agenti
Kryptomeny
Unicef
Zamestnanie
SPRAVODAJSTVO
Najčítanejšie
- 1.Novomestský jarmok 13. - 15. septembra 2024
- 2.Ceny povinného zmluvného poistenia môžu opäť rásť, výhodou je jazdiť bez nehody
- 3.Otravné telefonáty sa stanú minulosťou. Predvoľba (0)888 znamená, že ide o marketingový hovor
- 4.INOFEST 2024: S dôrazom na umelú inteligenciu, vesmírnu a cirkulárnu ekonomiku
- 5.Otec na materskej: Návod na vybavenie a tipy, ako získať čo najviac peňazí do rodinného rozpočtu