Hľadaj

Jedna z najstarších pamiatok Bratislavy sa zmení: Budova bývalej konskej železnice prejde rekonštrukciou

Publikované:  Ekonomika Poslať

Bratislavské Nové Mesto plánuje zrekonštruovať budovu bývalej konskej železnice. Ide o významnú historickú stavbu, ktorá pre mestskú časť predstavuje dôležitý symbol – nachádza sa aj v jej erbe. Budova je v súčasnosti prázdna a využíva sa najmä na sobášne obrady.

Rekonštrukcia konskej železnice

Foto: Facebook 

„Je pre nás dôležité, aby sme v tomto volebnom období s konskou železnicou konečne niečo urobili,“ uviedol starosta mestskej časti Matúš Čupka.

Mestská časť využije aj eurofondy

Historická budova bude po rekonštrukcii slúžiť ako nové sídlo časti miestneho úradu, konkrétne stavebného úradu. Rekonštrukcia by mala byť financovaná aj s pomocou eurofondov. „Chceme, aby to tam žilo a bolo miestom, kde sa dejú akcie, aj keď menšieho rozsahu,“ doplnil starosta.

Občania si mohli priestory konskej železnice prezrieť počas tohtoročných Bratislavských mestských dní, ktorých súčasťou je aj Nové Mesto.

Historický význam konskej železnice: míľniky (infopanel)

  • 1825–1832: V Európe sa začínajú objavovať prvé konské železnice, predovšetkým v Anglicku a Rakúsku.
     
  • 1836: Začínajú sa prvé úvahy o spojení Bratislavy s okolitými vinohradníckymi obcami železničnou dopravou.
     
  • 1840: 27. septembra je slávnostne otvorená prvá konská železnica na území Uhorska – spájala Bratislavu so Svätým Jurom a Pezinkom.
     
  • 1846: Trať sa predlžuje až do Trnavy.
     
  • 1873: Ukončenie prevádzky konskej železnice, definitívne ju nahrádza parná doprava.
     

Jedna z najstarších zachovaných stavieb

Stanica konskej železnice v Bratislave bola postavená na zelenej lúke na dnešnej Krížnej ulici v rokoch 1839 – 1840. Patrí medzi najstaršie zachované stavby svojho druhu na svete. Hoci presné autorstvo projektu nie je dodnes jednoznačne preukázané, predpokladá sa, že sa na ňom podieľal architekt Ignác Feigler mladší.

Cieľom železnice bolo predovšetkým rýchlejšie spájanie Bratislavy s vinohradníckymi regiónmi a uľahčenie prepravy tovaru, ako boli víno, tehly, drevo či poľnohospodárske produkty.

Architektúra budovy stanice

Budova stanice konskej železnice v Novom Meste bola postavená v klasicistickom štýle, ktorý bol v tom čase typický pre infraštruktúrne stavby.

Charakteristické sú pre ňu jednoduché symetrické členenie, čisté línie bez výraznej ornamentiky, pravidelné okná s jemným rámovaním a nízka sedlová strecha.

Pôvodne slúžila nielen ako čakáreň pre cestujúcich, ale aj ako administratívne zázemie a skladovací priestor. Stanica bola navrhnutá prakticky – s dôrazom na funkčnosť a účelné rozdelenie priestoru.

Staničná budova je jednoposchodová a svojim pôdorysom kopíruje nárožie Krížnej a Legionárskej ulice. Dominantným prvkom je rizalit (vystupujúca časť stavby) v nároží, ku ktorému sa v tupom uhle pripájajú dve krídla. Podobné rizality s tympanónmi sa nachádzajú aj na koncoch krídiel. Nad stredným rizalitom sa týči veža, ktorá pôvodne niesla hodiny.

K budove patrilo aj široké nádvorie, ktoré kedysi lemovali arkády krytých nástupíšť. Súčasťou komplexu boli tiež prevádzkové objekty, stajne pre ťažné kone a remíza pre vagóny.

Železnica prispela k rozvoju regiónu

Prvou zastávkou konskej železnice bola Rača, odkiaľ trať pokračovala do Svätého Jura, Pezinka, Šenkvíc, Báhoňa a Cífera, pričom konečnou stanicou bola Trnava. Trnavskú stanicu postavili v roku 1846 a svojou kompozíciou aj pôdorysom je veľmi podobná bratislavskej stanici.

Vybudovanie železnice významne prispelo k rozvoju regiónu — napríklad v Trnave sa práve v tom období začala výstavba cukrovaru. Trať bola neskôr predĺžená až do Serede.

Zaujímavosťou je, že na niektorých úsekoch, hlavne v stúpaní do Pezinka, sa používali štyri kone, zatiaľ čo na rovinách v Bratislave stačili dva.

Konskú železnicu chceli zbúrať

V polovici osemdesiatych rokov 20. storočia hrozilo, že bratislavskú stanicu zbúrajú. Budova bola v zlom technickom stave a verejnosť začala na jej záchranu upozorňovať prostredníctvom novín. Vzniknutá diskusia nakoniec prispela k jej zachovaniu a obnoveniu.

Projekt rekonštrukcie vypracoval kolektív Stavoprojektu pod vedením architektky Jelice Janotovej. V roku 1988 sa začala rozsiahla obnova objektu, ktorá zahŕňala aj znovupostavenie zrútenej veže. Aj keď došlo k viacerým zmenám v interiéri, základné dispozičné riešenie zostalo zachované.

Pôvodný projekt obnovy počítal aj so zriadením expozície o histórii konskej železnice a rekonštrukciou jedného z pôvodných nástupíšť, tieto zámery sa však nepodarilo úplne realizovať a obnova ostala čiastočne nedokončená.

Prenájom v minulosti: snaha o nové využitie

V minulosti mestská časť viackrát vyhlasovala výzvy na prenájom budovy s cieľom oživiť priestor pre komunitné a kultúrne aktivity.

Z výzvy z roku 2020 vyplýva, že budova mala byť využívaná v súlade s jej historickým významom, najmä so zámerom kultúrno-komunitného využitia, organizovania výstav, verejných podujatí a prezentácie histórie dopravy.

Neskôr sa objavili snahy o jej využitie ako galérie, komunitného centra, prípadne menších kancelárskych priestorov pre kreatívne organizácie.

Napriek viacerým ponukám sa však nenašiel stabilný prevádzkovateľ, a preto samospráva pristúpila k rozhodnutiu budovu obnoviť pre vlastné potreby.

Nová vizuálna identita Nového Mesta (infopanel)

Mestská časť predstavila aj novú vizuálnu identitu, ktorá má reflektovať hodnoty komunity a moderný mestský charakter. „Cieľom novej identity je vytvoriť vizuál, ktorý vystihuje mestskú časť, jej hodnoty a prináša moderné poňatie a variabilitu využitia aj pre naše organizácie a podniky,“ vysvetlil starosta Čupka. Víťazný návrh dizajnového štúdia Mr Meadow v spolupráci s Katarínou Kyselicovou je založený na kompaktnom písme doplnenom o grafický prvok spojky – symbolizujúci prepojenie a komunitu. Logo sa bude využívať na všetkých komunikačných kanáloch vrátane tlačených a digitálnych médií, pričom historický erb ostáva naďalej zachovaný pre formálne účely.

logo
Prečítajte si tiež:
15.5.2025 Laura Lišková

75% slovenských škôl už využívajú bezplatné licencie Microsoft 365 A3

Ministerstvo školstva, výskumu, vývoja a mládeže SR informovalo, že 75% základných a stredných škôl na Slovensku už získali bezplatné ...

15.5.2025 Tlačová správa

Elegantné platobné prstene pre ešte štýlovejšie platenie

Rok po tom, ako mBank predstavila revolučnú možnosť platenia pomocou platobného prsteňa, prichádza v spolupráci s Niceboy s ďalšou ...

15.5.2025 Tlačová správa

Poisťovne skracujú čakacie doby pri životnom poistení, niektoré ich úplne rušia

Čakacie doby už nie sú „strašiakom”, ktorý by mohol ľudí odrádzať od životného poistenia. Nielen vtedy, keď si chcú uzavrieť nové ...

15.5.2025 Tlačová správa

Ďalšie zníženie cien pohonných hmôt je možné

“Ceny pohonných hmôt na Slovensku v 18. týždni (28.4. - 5.5.2025) pokračovali v poklese. Ceny benzínu poklesli o 0,003 €/l, teda o 0,2 % a ...

14.5.2025 Tlačová správa

Alarmujúci stav finančnej gramotnosti žiakov

Až 80 percent žiakov a žiačok na Slovensku by privítalo aktívnejšiu výučbu o finančnej gramotnosti. Nedávny prieskum realizovaný na ...

14.5.2025 Roland Régely

Biedronka a jej expanzia na Slovensko: aké výzvy čakajú firmu a kto je jej najväčší konkurent?

14.5.2025 Tlačová správa

Malí investori prechádzajú na digitálne technológie

Tri štvrtiny retailových investorov (73 %) hľadá informácie o investíciách a odborné poradenstvo online. 77 % retailových investorov ...

13.5.2025 Patrik Lahuta

4 dôvody, prečo ropa padla najnižšie za 4 roky

Ceny ropy sa prepadli na najnižšiu úroveň od čias pandémie COVID-19. Od januárového maxima klesla cena čierneho zlata, ako niektorí ...

13.5.2025 Michal Sobek

Skráti sa splatnosť faktúr kvôli oneskoreným platbám medzi firmami?

Európska komisia predstavila návrh nariadenia, ktorý by mal zlepšiť platobnú disciplínu v obchodných vzťahoch v rámci EÚ. Hlavným cieľom ...

13.5.2025 Tlačová správa

Veľký prínos finančnej správy pri odhalení drogovej trestnej činnosti

Prvý májový víkend prebiehala súčinnostná akcia polície a kynológov finančnej správy, pri ktorej bolo zaistených 9 kilogramov kokaínu, ...

12.5.2025 Roland Régely

Zberateľský ošiaľ v apríli: Titanic, Kucka, olympijské pochodne i miliónové dukáty

Apríl 2025 priniesol niekoľko zaujímavých aukcií, ktoré nadchli nielen zberateľov, ale aj verejnosť. Od športových dresov a olympijských ...

11.5.2025 Tlačová správa

Cena ropy ďalej klesá, prinesie dobré správy pre motoristov

“Priemerné ceny pohonných hmôt v 17. týždni (21.4. - 28.4.2025) pokračovali v miernom poklese. Ceny benzínu poklesli o 0,004 €/l, teda o ...

10.5.2025 Laura Lišková

Slovenské vysoké školy čakajú veľké zmeny. Ministerstvo sľubuje menej byrokracie a viac slobody

Vzdelávanie na slovenských vysokých školách sa má výrazne zmeniť. Ministerstvo školstva predstavilo návrh nového zákona, ktorý má ...

9.5.2025 Tlačová správa

Ministerstvo zavádza opatrenie Právo na prvé zamestnanie

Minister práce Erik Tomáš oznámil spustenie novej iniciatívy na podporu mentorovaného zapracovania zamestnancov, ktorí sa po prvýkrát ...

9.5.2025 Eva Sadovská

V ktorých regiónoch SR sa oplatí bývať a stavať?

Výber nehnuteľnosti pre účel bývania sa v posledných rokoch stal jednou z najdiskutovanejších spoločenských tém. Vývoj cien ...

8.5.2025 Michal Sobek

Dôchodky budú o 25 rokov o 25% nižšie. Príklad ukazuje, ako to vyzerá v praxi

Aj bez zmeny zákonov budú budúce dôchodky nižšie ako tie dnešné. Kým súčasný penzista môže získať dôchodok viac ako 860 eur ...

8.5.2025 Laura Lišková

Vlaky na Slovensku od mája zdražejú

Od 1. mája 2025 zavádza Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK) nové cenové pravidlá, ktoré sa dotknú predovšetkým cestujúcich ...

7.5.2025 Laura Lišková

Čo všetko vieme o digitálnej identite a eDokladoch?

V apríli 2025 Slovensko spustilo dve kľúčové aplikácie – eIdentita a eDoklady, ktoré uľahčujú obyvateľom prístup k verejným službám ...

Máj

 
P
U
S
Š
P
S
N
22. týždeň
Mobilná aplikácia
VISA MasterCard Maestro Apple Pay Google Pay