Hľadaj
× Aplikácia Aplikácia

JARNÁ ITAPA 2024: Digitalizácia štátu v Estónsku odstránila napríklad aj korupciu

Redakcia FinReport Ekonomika Poslať

Pred Slovenskom stojí množstvo dôležitých a náročných úloh. Napríklad ako poskytovať dostupnejšie verejné služby v jednotlivých regiónoch. V tejto súvislosti by sme si mohli brať príklad napríklad z digitálnej transformácie verejnej správy vo Veľkej Británii alebo hoci aj v Estónsku. Už aj na Slovensku sa však vyskytlo niekoľko dobre fungujúcich digitálnych projektov. Medzi nimi napríklad školský informačný systém Edupage, ale v digitalizácii napreduje napríklad aj Sociálna poisťovňa. Tieto a množstvo ďalších zaujímavostí sa dozvedeli návštevníci bratislavskej konferencie JARNÁ ITAPA 2024.

JARNÁ ITAPA 2024: Digitalizácia štátu

Foto: Itapa

Dostupnejšie verejné služby v regiónoch

Aby Slovensko bola moderná krajina, ktorá drží krok s vyspelými štátmi, je nevyhnutné poskytnúť dostupnejšie verejné služby aj v regiónoch. A záujem investovať tu dokazuje aj nové nastavenie eurofondov.

„Rezort sme preberali s ambíciou preinvestovať zhruba 2,3 miliardy eur v tomto volebnom období, k dnešnému dňu sme na rozvoj regiónov presunuli už jednu miliardu eur,“ vyhlásil na konferencii JARNÁ ITAPA 2024 štátny tajomník Ministerstva investícií, regionálneho rozvoja a informatizácie (MIRRI) SR Michal Kaliňák s tým, že prvá fáza realizácie mapy partnerstva (investícií) sa už začala.

97299

„Na legislatívnej, hospodárskej aj sociálnej rade vlády sme sa zaoberali spôsobmi, ako zmeniť podporu pre najmenej rozvinuté okresy. MIRRI má v úmysle hodnotiť tieto okresy na základe viacerých ukazovateľov, keďže nezamestnanosť, ako doteraz používané jediné kritérium – sa ukázalo ako takmer bezvýznamné.“ MIRRI zároveň plánuje vytvoriť národný plán budovania vodovodov a kanalizácií, ktorý zreteľne ukáže to, ako ich treba budovať.

Inšpirujme sa v Anglicku či Estónsku

Či sa nám to páči, alebo nie – v oblasti digitalizácie verejnej správy sme v porovnaní s vyspelými krajinami pozadu. Inšpirovať sa tým, ako k digitalizácii pristúpiť, pritom máme kde – napríklad v Estónsku či Veľkej Británii. „Briti digitalizovali raz a poriadne. Kroky realizovali postupne a každý na seba nadväzoval,“ vyhlásila na konferencii Ľubica Binka Hamarová. Je to expertka na digitálnu transformáciu verejnej správy, ktorá svojho času pôsobila ja na MIRRI, ale dnes hodnotí efektivitu najväčších britských digitálnych projektov priamo v UK.

„Angličania sa pri digitalizácii orientujú na používateľa, kapacity si budujú inštitúcie samy a podľa svojich potrieb, no držia sa jednotného manuálu. A ako dôležité sa javí aj to, že sa systémy nakupujú na fázy. Teda nekúpi sa jeden softvér za desiatky miliónov eur, ktorý v konečnom dôsledku nevyhovuje nikomu, ale najskôr sa zabezpečí prototyp, potom beta fáza a tak ďalej. Takýto agilný nákup zabezpečuje to, že Briti dostanú kvalitu.“

89177

Je teda potrebné sústrediť sa pri vytváraní digitálnych služieb na ich používateľskú prívetivosť pre občana? „Štátne služby pre občana musia byť intuitívne ako služby Bolt či Uber. V súkromnom sektore platí, že ak nie som spokojný so službou, odídem ku konkurencii. No to neplatí pri digitálnych službách štátu. Občan pri nich na výber nemá,“ uviedla na konferencii poradkyňa pre digitálnu transformáciu v e-Estonia Briefing Centre Carmen Raalová.

Podľa nej nosným pilierom digitalizácie štátu je sústredenie sa na infraštruktúru ako takú, vytvorenie kvalitnej dátovej stratégie a zaistenie bezpečnosti dát. Problém s digitalizáciou vidí vo viacerých krajinách Európy, ktoré na nej nezačali tak skoro a tak intenzívne pracovať ako práve Estónsko. „Základ úspechu je, že sme začali veľmi skoro a dnes využívame digitálne služby na dennej báze. Naša elektronická identita nám neumožňuje len prístup k službám štátu. Každý Estónec sa prostredníctvom svojej štátom vydanej elektronickej identity dokáže prihlásiť do internetbankingu vo všetkých bankách v krajine.“ Digitalizácia štátu do veľkej miery odstránila aj hlavný problém krajiny – korupciu.

Digitálne a jednoducho

Štát podľa štátneho tajomníka Ministerstva investícií, regionálneho rozvoja a informatizácie SR Ivana Ivančina disponuje obrovským množstvom dát, ktoré by mohol a mal využívať. „Čo sa týka počtu digitálnych služieb, nie sme na tom najhoršie. Teraz sa však sústreďme nie na kvantitatívnu rovinu, ale na kvalitatívnu. Tam máme čo dobiehať,“ uviedol na konferencii.

Podľa neho sa štát musí sústrediť na zvyšovanie komfortu pri využívaní služieb a zhoduje sa s Carmen Raalovou na tom, že služby musia byť intuitívne, bezpečné a musia mať pred občanom „jednotnú tvár“. Nevyhnutná je tu užšia kooperácia štátu so súkromným sektorom.

Na vzore školského informačného systému – aplikácie Edupage – ukazovali experti na konferencii príklad dobre fungujúcej služby smerom k občanom. Za aplikáciou, ktorá pôvodne vznikla ako digitálna žiacka knižka, sa dnes skrývajú robustné a komplexné systémy, ktoré využívajú materské, základné, stredné a umelecké školy po celom Slovensku. „Toto sú aplikácie, ktoré budú ukazovať smer, kam by mal smerovať slovenský eGovernment,“ vyzdvihol výkonný riaditeľ Slovensko.Digital Peter Steinhübl.

Pozitívne príklady digitalizácie na Slovensku

Okrem aplikácie Edupage sa už dnes Slovensko môže pochváliť aj inými digitálnymi projektmi, ktoré Slovákom uľahčujú život. Sociálna poisťovňa kontinuálne pracuje na zjednodušení životných situácií pre poistencov.

„Vďaka tomu už dnes nemusia navštevovať naše pobočky napríklad nezamestnaní ľudia, ktorí podajú žiadosť o dávku v nezamestnanosti na úrade práce, ktorý nám ju doručí. A asi najvýraznejší príklad je ePN, vďaka čomu sme našim klientom doteraz ušetrili 800-tisíc návštev našich pracovísk. Nová automatická služba – Informatívna suma dôchodku – má zas ambíciu ušetriť 50-tisíc žiadostí ročne,“ skonštatoval generálny riaditeľ Sociálnej poisťovne Michal Tariška.

89008

„V prípade, že klientovi nárok na dávku vznikne, poisťovňa mu ju prizná automaticky bez podania žiadosti – a začneme vyplácať. Som presvedčený, že elektronizácia našich služieb a filozofia proaktívnych dávok prinesie lepšie, rýchlejšie a jednoduchšie vybavenie požiadaviek v prospech klienta a pomôže nám rozšíriť rady spokojných občanov – poistencov,“ uzavrel.

logo
Prečítajte si tiež:
19.7.2024 Mário Špilberger

Ako si v zahraničí vybrať hotovosť čo najvýhodnejšie?

Aby sme mali prístup k svojim financiám na dovolenke, je dobré mať so sebou hotovosť v mene danej krajiny, ktorú si môžeme zvyčajne zameniť ...

19.7.2024 Martin Jamnický

Aké zmeny čakajú na živnostníkov a SZČO počas tohtoročného leta

Na väčšinu živnostníkov a ostatné samostatne zárobkovo činné osoby (SZČO) čakajú v lete zmeny, ktoré súvisia s ich odvodovými ...

19.7.2024 Redakcia FinReport

Ceny pohonných látok po štyroch týždňoch rastu konečne mierne klesli

Nárast cien pohonných látok na Slovensku sa konečne zastavil. Počas druhého júlového týždňa zlacneli oba druhy benzínov aj motorová ...

19.7.2024 Redakcia FinReport

Futbalové Euro prinieslo masívny nárast tržieb v nemeckých reštauráciách, najviac v Dortmunde

Každé veľké športové podujatie prináša aj ekonomický rozmach daného regiónu napríklad v podobe zvýšených tržieb pre poskytovateľov ...

19.7.2024 Redakcia FinReport

Štátnemu rozpočtu by mala pomôcť nová daň z bankových prevodov

Schyľuje sa k ďalšej dani, na ktorú by sa mali poskladať všetci občania Slovenska. Podľa Denník N vláda chystá zdanenie všetkých ...

18.7.2024 Martina Staňová

Klimatické zmeny menia prístup poisťovní k oceňovaniu poistných rizík

Dôsledky klimatických zmien sú čoraz zreteľnejšie. Príkladom je zvyšujúca sa frekvencia prírodných katastrof, akými sú povodne, búrky, ...

18.7.2024 Redakcia FinReport

Po krachu piatich výrobcov elektromobilov je budúcnosť tohto odvetvia nejasná

Výroba elektroautomobilov sa ich producentom nedarí tak, ako by si želali. Dôkazom je aj nedávny bankrot americkej spoločnosti Fisker. ...

18.7.2024 Redakcia FinReport

Tržby v priemysle opäť klesajú, rast v ostatných odvetviach sa výrazne spomalil

Tržby počas tohtoročného mája stúpli v troch z piatich mesačne sledovaných odvetví ekonomiky. Stabilita ich rastu sa udržala v ...

18.7.2024 Robert Juriš

Čoraz viac občanov sa u NBS sťažuje na finančné inštitúcie

Jedným zo spôsobov, ako sa domôcť spravodlivosti vo svete financií, je obrátiť sa na orgán dohľadu nad finančným trhom, teda na Národnú ...

17.7.2024 Robert Juriš

Index bohatstva národov 2024: Najlepšie je na tom Írsko, Slovensko skončilo na 30. mieste

Podľa Indexu bohatstva národov Varšavského podnikového inštitútu najbohatšími krajinami na svete pre rok 2024 sú Írsko, Švajčiarsko a ...

17.7.2024 Martin Jamnický

Nový zákon o ochrane spotrebiteľa obmedzuje falošné recenzie aj umelé navyšovanie cien

Nový zákon o ochrane spotrebiteľa, ktorý nadobudol účinnosť 1. júla 2024, prináša zmeny, ktoré sa dotknú aj nakupovania cez internet. ...

16.7.2024 Redakcia FinReport

Daniari sa pustili do masívnej kontroly letných prevádzok

Slovenskí daniari z Finančnej správy SR sa počas tohtoročného leta zamerajú na evidenciu tržieb a používanie elektronickej registračnej ...

16.7.2024 Eva Sadovská

Na Slováka pripadá 30 balení liekov ročne. Ako skončia tie, ktoré nespotrebujeme?

Na Slovensku sme vlani spotrebovali vyše 160 miliónov balení liekov. Na jedného obyvateľa tak pripadalo 30 balení liečiv v hodnote vyššej ...

16.7.2024 Redakcia FinReport

Objednávky v slovenskom priemysle opäť klesajú

Hodnota nových objednávok v priemysle počas tohtoročného mája klesla. V porovnaní s rovnakým obdobím minulého roku boli o 1,2 % nižšie. ...

15.7.2024 Robert Juriš

Inflácia klesla na 2,1 %, vrátila sa na svoje trojročné minimum

Ceny potravín, nealkoholických nápojov, piva, vína aj pohonných hmôt počas uplynulého mesiaca opäť o niečo klesli. Júnová inflácia na ...

14.7.2024 Redakcia FinReport

Monitorovanie zamestnancov môže byť problém – pre obe strany

Kontrola zamestnancov na pracovisku je pomerne častá zo strany zamestnávateľov. Chránia tak nielen svoje záujmy, ale aj záujmy zamestnancov s ...

13.7.2024 Redakcia FinReport

Ako sa nenechať napáliť pri reklamácii nábytku

Zariaďujete novú spálňu a posteľ vám dodali v inej farbe, ako ste chceli? Kúpili ste si v obchode s nábytkom novú skriňu, ale po zložení ...

12.7.2024 Mário Špilberger

V kritickom myslení súperia študenti aj účastníci na trhu práce, vzdelávanie sa pomaly zlepšuje

Overovanie informácií je dôležitou výzvou pre súčasnú spoločnosť, študentov a pracujúcich nevynímajúc. Napriek nelichotivým ...

Mobilná aplikácia
VISA MasterCard Maestro Apple Pay Google Pay