Home office sa mení na hybrid. Vieme, čo motivuje zamestnancov zostať v kanceláriách
Pandémia koronavírusu priniesla nové trendy na trhu práce. Jedným z nich je hybridný model, ktorý kombinuje prácu v kancelárii s režimom home office. Niektorí zamestnanci návrat na pracovisko vítajú. Iným sa, aj keď len na niekoľko dní v týždni, vracia ťažšie. V aktuálnej analýze sme sa pozreli na to, koľko pracovných dní trávia zamestnanci v kancelárii a koľko doma, aké faktory ich motivujú chodiť do office častejšie, ale aj na to, koľko času sú ochotní denne precestovať za prácou.

Zdroj: Freepik
Podiel práce na home office klesá
Počas roka 2021, najviac zasiahnutého pandémiou koronavírusu a lockdownmi, podiel pracujúcich z domu (občas alebo pravidelne) dosiahol na Slovensku úroveň 15 %. V prípade celej Európskej únie išlo o podiel na úrovni 24 %.
Podľa najnovších údajov Európskeho štatistického úradu Eurostat išlo o strop, a podiel pracujúcich v režime home office v roku 2022 klesol naprieč celou Úniou. Na Slovensku sa počet pracujúcich z domu znížil na 13,1 %, v EÚ na 22,4 %.
Režim home office nie je vhodný pre každého
Najväčší potenciál pre prácu na diaľku majú odvetvia, ako informácie a komunikácia (IKT), administratívne služby alebo finančné a poisťovacie činnosti. Tieto oblasti však napríklad na Slovensku dovedna zamestnávajú iba niečo cez desatinu zo všetkých pracujúcich. Pre väčšinu odvetví je tak režim home office buď nepraktický, alebo rovno nepoužiteľný.
Novým normálom je hybridný model práce
Výlučne práca z domu prináša z dlhodobého hľadiska podľa odborníkov viac problémov ako benefitov. Aj preto sa novým „normálom“ stal mix práce z domu a v kancelárii. Hybridný model spočíva v tom, že zamestnanec niekoľko dní v týždni vykonáva svoju prácu na pracovisku a zvyšné dni pracuje z domu, napríklad v pomere 3 : 2.
„Z kontaktu s nájomcami vieme, že väčšina firiem v súčasnosti preferuje hybridný model práce. Výlučne sa už „presýtili“ home office a svojich zamestnancov chcú a potrebujú mať na pracovisku. Vo väčšine prípadov im však umožňujú aj niekoľko dní práce z domu,“ povedal investičný riaditeľ spoločnosti Wood & Company Martin Šmigura.
Rozdelením práce v kancelárii a z domu sa zaoberal aj Globálny prieskum CBRE uskutočnený v roku 2022. Podľa jeho výsledkov 79 % Európanov pracuje viac z kancelárie ako z domu. Z toho výlučne práca v kancelárii sa týka 38 % Európanov. Hybridný model práce, keď zamestnanec na pracovisku trávi minimálne tri dni do týždňa, bol realitou u 41 % opýtaných.
Naopak, 17,2 % respondentov trávi väčšiu časť týždňa formou home office, pretože kanceláriu navštevujú maximálne dva dni v týždni. Výlučne prácu z domu uviedlo v prieskume iba 3,8 % opýtaných Európanov.
Čo motivuje zamestnancov chodiť do kancelárie?
Prieskum CBRE sa zameral nielen na aktuálny stav, ale aj na očakávania zamestnancov. Takmer 38 % opýtaných Európanov by preferovalo vyšší počet dní v týždni strávených doma ako v kancelárii, čo je viac oproti aktuálnemu stavu na úrovni 21 %. Aj preto je výhodou, ak sa zamestnávatelia či správcovia administratívnych budov zaujímajú o to, čo motivuje zamestnancov k návratu do kancelárií.
Prieskum CBRE sa zameral na päť oblastí, prostredníctvom ktorých skúmal, čo je pre zamestnancov rozhodujúce a motivujúce pre častejšie návštevy kancelárie. Boli to:
1) poloha,
2) dizajn priestorov,
3) technológie pre prácu,
4) servis a vybavenie,
5) wellness a zdravie.
A hoci ide o európsky prieskum, jeho výsledky by mohli byť užitočné alebo inšpiratívne aj pre zamestnávateľov a správcov administratívnych budov na Slovensku – vrátane Bratislavy, ktorá dlhodobo disponuje najväčšou výmerou kancelárskych priestorov.
Na návrat zamestnancov do kancelárií vplýva najmä krátky čas dochádzania za prácou, pretože tento faktor označilo až 67,5 % opýtaných Európanov. Nasledujú dostupnosť parkovania a prístup k verejnej doprave s podielmi 66,8 % a 62,9 %. Medzi hlavnými dôvodmi, ktoré motivujú zamestnancov k častejšiemu chodeniu na pracovisko, sú taktiež dostupnosť priestoru pre špecifickú prácu, bezplatné možnosti stravovania a nápojov či lepšia technológia v kancelárii s podielmi 60 až 62 %.
Európski zamestnanci sa však domáhajú vo väčšej miere aj sociálneho a spoločenského priestoru, kvalitnejšieho pracoviska z hľadiska dizajnu a estetiky, chcú mať napríklad aj samostatnú kanceláriu či viac wellness a relaxačných možností. Tieto možnosti v prieskume uviedlo 56 až 58 % opýtaných.
Takmer dvom tretinám trvá cesta do kancelárie menej ako 30 minút
Podľa prieskumu CBRE je pre zamestnancov rozhodujúci práve čo najkratší čas strávený cestovaním na pracovisko. Menej ako 15 minút trvá cesta do práce štvrtine opýtaných (23,4 %). Ďalších 41,2 % respondentov trávi cestovaním do kancelárie 15 až 30 minút. V prípade 21,3 % opýtaných Európanov trvá presun do office 30 až 45 minút. Dĺžka 45 až 60 minút sa týka 8,6 % respondentov. Viac ako hodinu cestuje za prácou 4,6 % Európanov.
Kľúčový je kontakt s nájomcami administratívnych budov
„Pre kvalitnú správu office budov je nevyhnutné byť v kontakte s nájomcami a aktívne sa zaujímať o požiadavky firiem a ich zamestnancov. Osobne alebo formou dotazníkov pravidelne monitorujeme ich potreby, následne ich vyhodnocujeme a postupne realizujeme,“ dodáva M. Šmigura.
Mzdová kalkulačka
Mzdová kalkulačka ADVANCED
Kalkulačka tehotenskej dávky
Kalkulačka materskej dávky
Kalkulačka rodičovského bonusu
Valorizácia dôchodkov
Kalkulačka na výpočet dôchodku
Kalkulačka dôchodkového veku
Kalkulačka vdovského dôchodku
Kalkulačka sirotského dôchodku
Kalkulačka minimálneho dôchodku
Porovnanie zdravotných poisťovní
2023

Finanční agenti

Kryptomeny

Unicef

Zamestnanie

Kultúra a umenie


SPRAVODAJSTVO





Najčítanejšie
- 1.Štyri banky od nového roka zvyšujú ceny za niektoré svoje služby
- 2.Námestie slobody zmení tvár, Banská Bystrica už pozná víťaza súťaže (foto)
- 3.Ťažba bitcoinu prispieva k tvorbe skleníkového efektu a vedie ku globálnemu otepľovaniu
- 4.Ktoré poisťovne poistia nehnuteľnosti aj v záplavových oblastiach?
- 5.Fitch reaguje na zhoršenie stavu verejných financií Slovenska znížením ratingu na A-