Finančné aktuality 49/2018: Rodinným firmám na Slovensku sa darí
Podnikanie v rodine ostáva slovenským trendom, pretože firmy vlastnia stále rodiny zakladateľov, ktorí vo firme ešte stále pôsobia. Slovenské firmy majú problémy so svojou aktívnosťou, keďže až každý deviaty podnik na Slovensku „spí“. Slováci počas „Čierneho piatku“ míňajú čoraz viac. Za uplynulých 10 mesiacov darovali Slováci na charitu vyše 51 tisíc eur.
Foto: Shutterstock
Viac než 29 tisíc slovenských firiem „spí“
Približne každá deviata firma registrovaná na Slovensku nie je aktívna. Toto zistenie priniesla analýza spoločnosti Bisnode. Spoločnosť analyzovala údaje z 269 005 spoločností registrovaných na Slovensku, z toho 261 565 boli spoločnosti s ručením obmedzeným a 7 440 akciové spoločnosti. Z analýzy vyplynulo, že žiadne podnikateľské aktivity nevyvíja až 28 165 eseročiek a 920 akcioviek, čo predstavuje súhrnne 29 085 firiem. Jedným z nástrojov štátu, ako prečistiť obchodný register od neaktívnych podnikov mali byť daňové licencie z roku 2014.
Najväčšia koncentrácia spiacich firiem (12 138) je v Bratislavskom kraji, najvyšší podiel neaktívnych spoločností je v Trnavskom kraji. Podiel spiacich subjektov je tu na úrovni 12,91 %, pričom žiadnu aktivitu nevykazuje až 3 152 z celkového počtu 24 416 registrovaných podnikov. Najnižší podiel neaktívnych spoločností je v Trenčianskom kraji (6,89 %), kde spí 1 347 firiem.
Obraty slovenských rodinných firiem rastú
Rodinným podnikom sa na Slovensku darí. Siedmim z desiatich firiem sa za posledný rok zvýšil obrat a viac ako 80 % rodinných podnikov v roku 2018 zvýšilo alebo udržalo zamestnanosť. Údaje vyplývajú z analýzy spoločnosti KPMG a združenia EFB. Priemerná slovenská rodinná firma pôsobí na trhu dlhšie ako 20 rokov, má viac ako 50 zamestnancov a tržby menšie ako 10 miliónov eur ročne. Vlastní ju stále rodina zakladateľa, ktorý vo firme ešte osobne pôsobí.
Napriek tomu, že v 80 % rodinných firiem na Slovensku stále pôsobí pôvodný zakladateľ, viac ako tretina rodín už má vybratého nástupcu, ktorý už vo firme pracuje - či už na plný úväzok alebo formou brigády. Tretina slovenských rodinných firiem by dokonca uvažovala o vymenovaní generálneho riaditeľa, ktorý by nebol členom rodiny.
Z prieskumu vyplynulo, že v prípade, ak by štát prijal opatrenia na podporu rodinného podnikania, takmer dve tretiny opýtaných by ocenili prijatie definície rodinného podniku a následnú úpravu legislatívy.
„Úpravou legislatívy sa v tomto kontexte myslí najmä zníženie daňovej záťaže pri prechode vlastníctva na ďalšiu generáciu,“ vysvetľuje Ľuboš Vančo, predseda Rady partnerov, KPMG na Slovensku. Okrem legislatívy rodinné podniky na Slovensku stále trápi nedostatok kvalifikovaných ľudí.
Výrazne sa však zvýšil podiel tých firiem, ktorým za posledný rok narástol obrat. Kým v roku 2017 zaznamenala nárast obratov necelá polovica respondentov, dnes je to rovných 70 % opýtaných. Tieto prostriedky plánujú takmer všetky firmy investovať naspäť do svojho podnikania.
Black Friday obchodníkom na Slovensku prial, zákazníci míňali viac za oblečenie aj elektroniku
Zľavy v obchodoch počas tazvaného Black Friday (23.11), ale následne aj soboty a nedele po ňom nalákali do obchodov výrazne viac ľudí ako je bežný priemer. Potvrdzujú to aj štatistiky ČSOB.
„Počty aj objemy platieb kartou sa postupne zvyšovali už od utorka 20. novembra, čo súviselo s tým, že niektorí obchodníci, hlavne internetoví, pripravili zľavy už počas celého týždňa, nie iba na piatok a víkend. V samotný „Black Friday“ bol počet platieb kartou o pätinu vyšší ako dlhodobý priemer a celková suma, ktorú klienti v tento deň minuli v obchodoch, bola o vyše tretinu vyššia (36%) ako bežný piatkový priemer. Klienti platili kartou nielen častejšie, ale v priemere aj vyššie sumy, a to o 12%,“ vysvetľuje hovorkyňa ČSOB Anna Jamborová. Kartou platili klienti v priemere asi 30 eur.
Nákupná horúčka pokračovala aj v sobotu a v nedeľu a počas týchto dní minuli klienti v obchodoch o 33% viac ako bežne počas roka. Tak ako býva zvykom počas roka, aj počas „Black Friday víkendu“, klienti platili kartami najčastejšie v potravinách a na čerpacích staniciach. „Významne stúpol podiel platieb v obchodoch s módou, v sobotu 24. novembra sa dokonca dostala na druhú priečku top prevádzok. Významne viac klienti míňali aj v internetových obchodoch s elektronikou,“ dodáva Jamborová.
Slováci z roka na rok štedrejší, viac podporujú charitatívne projekty
Ochota pomáhať ľuďom v núdzi sa v nás prebúdza nielen v období Vianoc. Počet darcov, ako aj objem finančných príspevkov na charitatívne účely, postupne narastá. Jednotlivci najčastejšie posielajú sumy vo výške od 10 do 40 eur. Upozorňuje na to Poštová banka.
Prieskum o finančnej situácii Slovákov prezradil, že štvrtina ľudí zo svojho príjmu pravidelne niekoho podporuje. Každý piaty človek prispieva niektorej z charitatívnych organizácii, a to v priemere sumou 14 eur mesačne. „Od roku 2015 do októbra roku 2018 sa zvýšil počet ochotných prispievateľov, množstvo transakcií za účelom charity, ale aj objem darovaných prostriedkov, a to viac ako dvojnásobne. Kým počas prvého sledovaného roku klienti pomohli núdznym sumou 25-tisíc eur, len za uplynulých desať mesiacov tohto roku z ich účtov na dobrú vec odišlo vyše 51-tisíc eur. Jednotlivci posielajú najčastejšie sumy od 10 do 40 eur,“ upresňuje hovorkyňa Poštovej banky Lýdia Žáčková.
Mzdová kalkulačka
Mzdová kalkulačka ADVANCED
Kalkulačka tehotenskej dávky
Kalkulačka materskej dávky
Kalkulačka rodičovského bonusu
Valorizácia dôchodkov
Kalkulačka na výpočet dôchodku
Kalkulačka dôchodkového veku
Kalkulačka vdovského dôchodku
Kalkulačka sirotského dôchodku
Kalkulačka minimálneho dôchodku
Porovnanie zdravotných poisťovní
2024
Finanční agenti
Kryptomeny
Unicef
Zamestnanie
SPRAVODAJSTVO
Najčítanejšie
- 1.Prečo je pri umelej inteligencii potrebné vnímať nielen vysoké tržby, ale aj možné riziká
- 2.Home office alebo hybridná práca? Banky na Slovensku preferujú skôr druhú možnosť
- 3.mBank menila úrokové sadzby svojich hypotekárnych úverov
- 4.Pri investovaní si dávajte pozor na neuveriteľne výhodné ponuky aj na falošné garancie
- 5.Otravné telefonáty sa stanú minulosťou. Predvoľba (0)888 znamená, že ide o marketingový hovor