Hľadaj
× Aplikácia Aplikácia

Elektromobilom sa darí, sú žiadané a majú budúcnosť. Ktorá spoločnosť sa stane novou Teslou?

Dominik Horváth Ekonomika Poslať

Pre spoločnosť Tesla bol rok 2020 mimoriadne úspešný. Roky sa trápila s nedôverou investorov, no vlani sa za menej ako šesť mesiacov stala automobilkou s najväčšou trhovou hodnotou na svete. Z jej zakladateľa Elona Muska sa stal najbohatší človek na svete s imaním väčším ako 190 miliárd dolárov. Tento úspešný príbeh jasne hovorí o rastúcom trende v oblasti elektromobilov.

Tesla

Foto: Unsplash

Tesla však nie je jediná spoločnosť, ktorá sa snaží o nový svet, v ktorom elektrina nahradí benzín a naftu. Existuje množstvo nových, i keď zatiaľ ešte malých výrobcov, hlavne z Číny, ktorí sa snažia presadiť sa na tomto rozvíjajúcom sa trhu. A ako sa k tejto problematike postavia doterajšie európske automobilové giganty?

Malá čínska trojka

Čínsky trh elektromobilov zažíva boom. Miestni výrobcovia produkujú viac ako 50 % globálnych dodávok elektromobilov. Dopyt po elektromobiloch v Číne pravdepodobne zostane silný, pretože čínska vláda chce, aby do roku 2025 asi 25 % všetkých nových automobilov predaných v krajine malo elektrický pohon. Zatiaľ čo Tesla zostáva lídrom aj na čínskom trhu, Nio, Xpeng a Li Auto – tri relatívne mladé automobilky, sa postupne dostávajú do popredia.

Spoločnosť Nio, ktorá bola založená v roku 2014, v súčasnosti ponúka tri prémiové elektrické SUV, ES8, ES6 a EC6, ktorých cena sa začína na zhruba 50 000 dolárov. Spoločnosť pracuje na vývoji technológie samoriadenia a ponúka aj ďalšie jedinečné inovácie, napríklad službu, ktorá zákazníkom umožňuje predplatiť si autobatérie bez nutnosti platiť ich vopred.

Spoločnosť Li Auto predáva elektrické vozidlá s predĺženým dojazdom, čo sú v podstate elektromobily, ktoré majú aj malý benzínový motor, ktorý dokáže generovať ďalšiu elektrickú energiu pre batériu. To znižuje potrebu infraštruktúry nabíjania elektrických vozidiel, ktorá je v súčasnosti v Číne obmedzená. Zdá sa, že hybridná stratégia spoločnosti sa vypláca. S jej modelom SUV Li ONE, ktorého cena je približne 46 000 dolárov, sa v septembri 2020 zaradila medzi najpredávanejšie SUV v segmente energetických vozidiel v Číne.

Spoločnosť Xpeng vyrába a predáva prémiové elektrické vozidlá vrátane SUV G3 a štvordverového sedanu P7, ktoré sa snažia konkurovať Modelu Y a Modelu 3 od Tesly. Sú však cenovo dostupnejšie, pričom základná verzia G3 sa začína na asi 22 000 dolároch (po započítaní dotácií). SUV G3 patrilo medzi tri najlepšie elektrické SUV z pohľadu predaja v Číne v roku 2019.

Stabilný rast

Za posledných šesť mesiacov dokázali akcie spoločnosti Nio narásť o približne 110 %, Li Auto o zhruba 80 % a Xpeng o neuveriteľných 157 %. Tento nárast je poháňaný pokračujúcim záujmom investorov o tému elektromobilov, ktorú spustila práve Tesla. Nárast ceny akcií je tiež podporený silnými číslami hospodárskych výsledkov od všetkých troch hráčov na automobilovom trhu.

V roku 2020 dokázal Xpeng dodať na trh 27 041 vozidiel, čo je dvojnásobok oproti predchádzajúcemu roku. Li Auto za predchádzajúci rok vyprodukovalo 32 624 nových áut, čo predstavuje ročný nárast o viac ako 500 %. Najviac vozidiel dokázala umiestniť na trhu spoločnosť Nio, spolu 36 721 vozidiel, čo predstavuje ročný nárast o 111 %.

V roku 2019 dosiahli tržby spoločnosti Nio 1,1 miliardy dolárov, v porovnaní s približne 40 miliónmi dolárov pre Li Auto a 330 miliónmi dolárov pre Xpeng. Predpokladaný rast tržieb na tento rok pre Nio sa odhaduje na okolo 95 %, zatiaľ čo tržby spoločnosti Xpeng pravdepodobne môžu vzrásť až o 120 %.

„Nárast týchto elektromobilov v Číne je spôsobený najmä vládnou podporou prostredníctvom dotácií a iných stimulov, ako sú bezplatné poznávacie značky, ich vhodnosť pre vyspelé mestské prostredie a tlak na udržateľnosť,“ uviedol pre portál CNN vedúci zastúpenia maloobchodných predajcov Joey Chio.

Všetky tri spoločnosti však zostávajú hlboko stratové, pretože náklady na výskum a vývoj zostávajú v pomere k výnosom píliš vysoké. Čistý dlh spoločnosti Nio predstavoval v roku 2019 195 %, dlh spoločnosti Li Auto dosiahol približne 860 % a dlh spoločnosti Xpeng predstavoval okolo 160 %. Odborníci však očakávajú, že s rastúcou produkciou sa tento pomer bude postupne zlepšovať.

Čo na to Európa

Naliehavá potreba uvoľniť hotovosť na nové technológie vedie k tomu, že si európske automobilky nachádzajú partnerov na zdieľanie nákladov. Spoločnosti BMW a Daimler ohlásili partnerstvo zamerané na vysoko automatizované a autonómne riadenie. Spoločnosť Ford bude vyrábať vozidlá s elektrickou platformou pre Volkswagen na základe dohody oznámenej v júli minulého roka.

Práve Volkswagen chce začať tvrdo konkurovať Tesle na trhu elektromobilov. Nemecká skupina, ktorá vlastní aj značky Audi, Porsche, Bugatti, Škoda, Lamborghini a Seat, čelí výzve radikálnou transformáciou. Spoločnosť počas nasledujúcich piatich rokov plánuje investovať 30 miliárd eur do výroby elektrickej alebo hybridnej verzie každého vozidla v rámci svojho radu. Do roku 2028 plánuje uviesť na trh až 70 nových elektrických modelov. Do konca roku 2030 chce, aby štyri z každých 10 predaných automobilov boli elektrické.

„Volkswagen sa radikálne zmení,“ povedal akcionárom generálny riaditeľ Herbert Diess. „Niektorí z vás si možno ešte stále utierajú oči od prekvapenia. Ale nenechajte sa pomýliť, naša spoločnosť naberá rýchlosť.“

Po tom, čo spoločnosť predstavila svoje ambície na masovom trhu s elektromobilmi, sa jej luxusné značky dostávajú do popredia. Prvé plne elektrické Porsche Taycan sa začalo predávať už minulý rok. Audi medzitým naplánovalo do roku 2025 ponúknuť 12 čisto elektrických modelov. Značka na minuloročný ženevský autosalón priniesla iba elektrifikované vozidlá vrátane kompaktného SUV, ktoré sa dostalo do výroby koncom roku 2020.

Aká je budúcnosť

Podľa analytickej firmy Bernstein dramatický pokles cien elektrobatérií umožní popredným výrobcom automobilov predávať plne elektrické vozidlá za menej, ako sa predávajú automobily poháňané benzínom a naftou, už v roku 2022. Elektrické vozidlá sa podľa nich už teraz dostávajú do popredia.

„Do elektromobilov sa nalieva neuveriteľné množstvo peňazí,“ uviedol pre CNN riaditeľ spoločnosti LMC Automotive Al Bedwell. „Pozerám sa na toto odvetvie už 20 rokov a môj pocit je, že teraz je toto odvetvie nezastaviteľné.“

Tesla má oproti svojim tradičnejším konkurentom jednu veľkú výhodu, je autonómna. Podnik nemá veľkú sieť obchodných zastúpení, silné odbory alebo staršie firmy, ktoré by ju mohli riadiť.

„Pre tradičných výrobcov automobilov je veľmi nákladné, aby sa dostali do priestoru elektrických vozidiel vo veľkom štýle,“ povedal Al Bedwell a zároveň dodal: „Musia totiž podporovať všetky svoje tradičné činnosti. To je miesto, kde je väčšina ich príjmov. Napríklad Volkswagen nemôže prestať predávať automobily so spaľovacím motorom. Nemôže prestať predávať naftové automobily v Európe.“

Podľa predpovede spoločnosti LMC Automotive – obrovská investícia, ktorú spoločnosť Volkswagen vynaloží, jej pomôže do roku 2025 predať viac ako 1,4 milióna elektrických automobilov ročne. To je viac ako ktorákoľvek iná automobilka, a očakáva sa, že aj viac ako trojnásobok predaja, ktorý Tesla dokáže do roku 2025 vyprodukovať.

Aliancia spoločností Renault, Nissan a Mitsubishi Motors je tiež na dobrej ceste, do roku 2025 by mala predať 590 000 elektrických vozidiel. Na treťom mieste sa pravdepodobne umiestni čínska Geely, ktorú vlastní spoločnosť Volvo. Tesla bude štvrtá so 413 000 vozidlami a tesne za ňou bude nasledovať Toyota.

logo
Prečítajte si tiež:
19.7.2024 Mário Špilberger

Ako si v zahraničí vybrať hotovosť čo najvýhodnejšie?

Aby sme mali prístup k svojim financiám na dovolenke, je dobré mať so sebou hotovosť v mene danej krajiny, ktorú si môžeme zvyčajne zameniť ...

19.7.2024 Martin Jamnický

Aké zmeny čakajú na živnostníkov a SZČO počas tohtoročného leta

Na väčšinu živnostníkov a ostatné samostatne zárobkovo činné osoby (SZČO) čakajú v lete zmeny, ktoré súvisia s ich odvodovými ...

19.7.2024 Redakcia FinReport

Futbalové Euro prinieslo masívny nárast tržieb v nemeckých reštauráciách, najviac v Dortmunde

Každé veľké športové podujatie prináša aj ekonomický rozmach daného regiónu napríklad v podobe zvýšených tržieb pre poskytovateľov ...

19.7.2024 Redakcia FinReport

Štátnemu rozpočtu by mala pomôcť nová daň z bankových prevodov

Schyľuje sa k ďalšej dani, na ktorú by sa mali poskladať všetci občania Slovenska. Podľa Denník N vláda chystá zdanenie všetkých ...

18.7.2024 Martina Staňová

Klimatické zmeny menia prístup poisťovní k oceňovaniu poistných rizík

Dôsledky klimatických zmien sú čoraz zreteľnejšie. Príkladom je zvyšujúca sa frekvencia prírodných katastrof, akými sú povodne, búrky, ...

18.7.2024 Redakcia FinReport

Po krachu piatich výrobcov elektromobilov je budúcnosť tohto odvetvia nejasná

Výroba elektroautomobilov sa ich producentom nedarí tak, ako by si želali. Dôkazom je aj nedávny bankrot americkej spoločnosti Fisker. ...

18.7.2024 Redakcia FinReport

Tržby v priemysle opäť klesajú, rast v ostatných odvetviach sa výrazne spomalil

Tržby počas tohtoročného mája stúpli v troch z piatich mesačne sledovaných odvetví ekonomiky. Stabilita ich rastu sa udržala v ...

18.7.2024 Robert Juriš

Čoraz viac občanov sa u NBS sťažuje na finančné inštitúcie

Jedným zo spôsobov, ako sa domôcť spravodlivosti vo svete financií, je obrátiť sa na orgán dohľadu nad finančným trhom, teda na Národnú ...

17.7.2024 Robert Juriš

Index bohatstva národov 2024: Najlepšie je na tom Írsko, Slovensko skončilo na 30. mieste

Podľa Indexu bohatstva národov Varšavského podnikového inštitútu najbohatšími krajinami na svete pre rok 2024 sú Írsko, Švajčiarsko a ...

17.7.2024 Martin Jamnický

Nový zákon o ochrane spotrebiteľa obmedzuje falošné recenzie aj umelé navyšovanie cien

Nový zákon o ochrane spotrebiteľa, ktorý nadobudol účinnosť 1. júla 2024, prináša zmeny, ktoré sa dotknú aj nakupovania cez internet. ...

16.7.2024 Redakcia FinReport

Daniari sa pustili do masívnej kontroly letných prevádzok

Slovenskí daniari z Finančnej správy SR sa počas tohtoročného leta zamerajú na evidenciu tržieb a používanie elektronickej registračnej ...

16.7.2024 Eva Sadovská

Na Slováka pripadá 30 balení liekov ročne. Ako skončia tie, ktoré nespotrebujeme?

Na Slovensku sme vlani spotrebovali vyše 160 miliónov balení liekov. Na jedného obyvateľa tak pripadalo 30 balení liečiv v hodnote vyššej ...

16.7.2024 Redakcia FinReport

Objednávky v slovenskom priemysle opäť klesajú

Hodnota nových objednávok v priemysle počas tohtoročného mája klesla. V porovnaní s rovnakým obdobím minulého roku boli o 1,2 % nižšie. ...

15.7.2024 Robert Juriš

Inflácia klesla na 2,1 %, vrátila sa na svoje trojročné minimum

Ceny potravín, nealkoholických nápojov, piva, vína aj pohonných hmôt počas uplynulého mesiaca opäť o niečo klesli. Júnová inflácia na ...

14.7.2024 Redakcia FinReport

Monitorovanie zamestnancov môže byť problém – pre obe strany

Kontrola zamestnancov na pracovisku je pomerne častá zo strany zamestnávateľov. Chránia tak nielen svoje záujmy, ale aj záujmy zamestnancov s ...

13.7.2024 Redakcia FinReport

Ako sa nenechať napáliť pri reklamácii nábytku

Zariaďujete novú spálňu a posteľ vám dodali v inej farbe, ako ste chceli? Kúpili ste si v obchode s nábytkom novú skriňu, ale po zložení ...

12.7.2024 Redakcia FinReport

Ceny pohonných látok stále rastú, hoci už o niečo pomalšie

Ceny pohonných látok pokračovali v raste aj na začiatku tohtoročného júla. Zdražel 95-oktánový benzín aj motorová nafta, ktoré boli ...

12.7.2024 Mário Špilberger

V kritickom myslení súperia študenti aj účastníci na trhu práce, vzdelávanie sa pomaly zlepšuje

Overovanie informácií je dôležitou výzvou pre súčasnú spoločnosť, študentov a pracujúcich nevynímajúc. Napriek nelichotivým ...

Mobilná aplikácia
VISA MasterCard Maestro Apple Pay Google Pay