Hľadaj
× Aplikácia Aplikácia

Elektromobilom sa darí, sú žiadané a majú budúcnosť. Ktorá spoločnosť sa stane novou Teslou?

Dominik Horváth Ekonomika
SK
EN
Poslať

Pre spoločnosť Tesla bol rok 2020 mimoriadne úspešný. Roky sa trápila s nedôverou investorov, no vlani sa za menej ako šesť mesiacov stala automobilkou s najväčšou trhovou hodnotou na svete. Z jej zakladateľa Elona Muska sa stal najbohatší človek na svete s imaním väčším ako 190 miliárd dolárov. Tento úspešný príbeh jasne hovorí o rastúcom trende v oblasti elektromobilov.

image

Foto: Unsplash

Tesla však nie je jediná spoločnosť, ktorá sa snaží o nový svet, v ktorom elektrina nahradí benzín a naftu. Existuje množstvo nových, i keď zatiaľ ešte malých výrobcov, hlavne z Číny, ktorí sa snažia presadiť sa na tomto rozvíjajúcom sa trhu. A ako sa k tejto problematike postavia doterajšie európske automobilové giganty?

Malá čínska trojka

Čínsky trh elektromobilov zažíva boom. Miestni výrobcovia produkujú viac ako 50 % globálnych dodávok elektromobilov. Dopyt po elektromobiloch v Číne pravdepodobne zostane silný, pretože čínska vláda chce, aby do roku 2025 asi 25 % všetkých nových automobilov predaných v krajine malo elektrický pohon. Zatiaľ čo Tesla zostáva lídrom aj na čínskom trhu, Nio, Xpeng a Li Auto – tri relatívne mladé automobilky, sa postupne dostávajú do popredia.

Spoločnosť Nio, ktorá bola založená v roku 2014, v súčasnosti ponúka tri prémiové elektrické SUV, ES8, ES6 a EC6, ktorých cena sa začína na zhruba 50 000 dolárov. Spoločnosť pracuje na vývoji technológie samoriadenia a ponúka aj ďalšie jedinečné inovácie, napríklad službu, ktorá zákazníkom umožňuje predplatiť si autobatérie bez nutnosti platiť ich vopred.

Spoločnosť Li Auto predáva elektrické vozidlá s predĺženým dojazdom, čo sú v podstate elektromobily, ktoré majú aj malý benzínový motor, ktorý dokáže generovať ďalšiu elektrickú energiu pre batériu. To znižuje potrebu infraštruktúry nabíjania elektrických vozidiel, ktorá je v súčasnosti v Číne obmedzená. Zdá sa, že hybridná stratégia spoločnosti sa vypláca. S jej modelom SUV Li ONE, ktorého cena je približne 46 000 dolárov, sa v septembri 2020 zaradila medzi najpredávanejšie SUV v segmente energetických vozidiel v Číne.

Spoločnosť Xpeng vyrába a predáva prémiové elektrické vozidlá vrátane SUV G3 a štvordverového sedanu P7, ktoré sa snažia konkurovať Modelu Y a Modelu 3 od Tesly. Sú však cenovo dostupnejšie, pričom základná verzia G3 sa začína na asi 22 000 dolároch (po započítaní dotácií). SUV G3 patrilo medzi tri najlepšie elektrické SUV z pohľadu predaja v Číne v roku 2019.

Stabilný rast

Za posledných šesť mesiacov dokázali akcie spoločnosti Nio narásť o približne 110 %, Li Auto o zhruba 80 % a Xpeng o neuveriteľných 157 %. Tento nárast je poháňaný pokračujúcim záujmom investorov o tému elektromobilov, ktorú spustila práve Tesla. Nárast ceny akcií je tiež podporený silnými číslami hospodárskych výsledkov od všetkých troch hráčov na automobilovom trhu.

V roku 2020 dokázal Xpeng dodať na trh 27 041 vozidiel, čo je dvojnásobok oproti predchádzajúcemu roku. Li Auto za predchádzajúci rok vyprodukovalo 32 624 nových áut, čo predstavuje ročný nárast o viac ako 500 %. Najviac vozidiel dokázala umiestniť na trhu spoločnosť Nio, spolu 36 721 vozidiel, čo predstavuje ročný nárast o 111 %.

V roku 2019 dosiahli tržby spoločnosti Nio 1,1 miliardy dolárov, v porovnaní s približne 40 miliónmi dolárov pre Li Auto a 330 miliónmi dolárov pre Xpeng. Predpokladaný rast tržieb na tento rok pre Nio sa odhaduje na okolo 95 %, zatiaľ čo tržby spoločnosti Xpeng pravdepodobne môžu vzrásť až o 120 %.

„Nárast týchto elektromobilov v Číne je spôsobený najmä vládnou podporou prostredníctvom dotácií a iných stimulov, ako sú bezplatné poznávacie značky, ich vhodnosť pre vyspelé mestské prostredie a tlak na udržateľnosť,“ uviedol pre portál CNN vedúci zastúpenia maloobchodných predajcov Joey Chio.

Všetky tri spoločnosti však zostávajú hlboko stratové, pretože náklady na výskum a vývoj zostávajú v pomere k výnosom píliš vysoké. Čistý dlh spoločnosti Nio predstavoval v roku 2019 195 %, dlh spoločnosti Li Auto dosiahol približne 860 % a dlh spoločnosti Xpeng predstavoval okolo 160 %. Odborníci však očakávajú, že s rastúcou produkciou sa tento pomer bude postupne zlepšovať.

Čo na to Európa

Naliehavá potreba uvoľniť hotovosť na nové technológie vedie k tomu, že si európske automobilky nachádzajú partnerov na zdieľanie nákladov. Spoločnosti BMW a Daimler ohlásili partnerstvo zamerané na vysoko automatizované a autonómne riadenie. Spoločnosť Ford bude vyrábať vozidlá s elektrickou platformou pre Volkswagen na základe dohody oznámenej v júli minulého roka.

Práve Volkswagen chce začať tvrdo konkurovať Tesle na trhu elektromobilov. Nemecká skupina, ktorá vlastní aj značky Audi, Porsche, Bugatti, Škoda, Lamborghini a Seat, čelí výzve radikálnou transformáciou. Spoločnosť počas nasledujúcich piatich rokov plánuje investovať 30 miliárd eur do výroby elektrickej alebo hybridnej verzie každého vozidla v rámci svojho radu. Do roku 2028 plánuje uviesť na trh až 70 nových elektrických modelov. Do konca roku 2030 chce, aby štyri z každých 10 predaných automobilov boli elektrické.

„Volkswagen sa radikálne zmení,“ povedal akcionárom generálny riaditeľ Herbert Diess. „Niektorí z vás si možno ešte stále utierajú oči od prekvapenia. Ale nenechajte sa pomýliť, naša spoločnosť naberá rýchlosť.“

Po tom, čo spoločnosť predstavila svoje ambície na masovom trhu s elektromobilmi, sa jej luxusné značky dostávajú do popredia. Prvé plne elektrické Porsche Taycan sa začalo predávať už minulý rok. Audi medzitým naplánovalo do roku 2025 ponúknuť 12 čisto elektrických modelov. Značka na minuloročný ženevský autosalón priniesla iba elektrifikované vozidlá vrátane kompaktného SUV, ktoré sa dostalo do výroby koncom roku 2020.

Aká je budúcnosť

Podľa analytickej firmy Bernstein dramatický pokles cien elektrobatérií umožní popredným výrobcom automobilov predávať plne elektrické vozidlá za menej, ako sa predávajú automobily poháňané benzínom a naftou, už v roku 2022. Elektrické vozidlá sa podľa nich už teraz dostávajú do popredia.

„Do elektromobilov sa nalieva neuveriteľné množstvo peňazí,“ uviedol pre CNN riaditeľ spoločnosti LMC Automotive Al Bedwell. „Pozerám sa na toto odvetvie už 20 rokov a môj pocit je, že teraz je toto odvetvie nezastaviteľné.“

Tesla má oproti svojim tradičnejším konkurentom jednu veľkú výhodu, je autonómna. Podnik nemá veľkú sieť obchodných zastúpení, silné odbory alebo staršie firmy, ktoré by ju mohli riadiť.

„Pre tradičných výrobcov automobilov je veľmi nákladné, aby sa dostali do priestoru elektrických vozidiel vo veľkom štýle,“ povedal Al Bedwell a zároveň dodal: „Musia totiž podporovať všetky svoje tradičné činnosti. To je miesto, kde je väčšina ich príjmov. Napríklad Volkswagen nemôže prestať predávať automobily so spaľovacím motorom. Nemôže prestať predávať naftové automobily v Európe.“

Podľa predpovede spoločnosti LMC Automotive – obrovská investícia, ktorú spoločnosť Volkswagen vynaloží, jej pomôže do roku 2025 predať viac ako 1,4 milióna elektrických automobilov ročne. To je viac ako ktorákoľvek iná automobilka, a očakáva sa, že aj viac ako trojnásobok predaja, ktorý Tesla dokáže do roku 2025 vyprodukovať.

Aliancia spoločností Renault, Nissan a Mitsubishi Motors je tiež na dobrej ceste, do roku 2025 by mala predať 590 000 elektrických vozidiel. Na treťom mieste sa pravdepodobne umiestni čínska Geely, ktorú vlastní spoločnosť Volvo. Tesla bude štvrtá so 413 000 vozidlami a tesne za ňou bude nasledovať Toyota.

Kľúčové slová

logo
Prečítajte si tiež:
20.9.2021 Redakcia FinReport

NBS schválila developerom emisie dlhopisov spolu za viac ako 100 miliónov eur

Národná banka Slovenska schválila vydanie emisií dlhopisov dvom spoločnostiam, za ktorými stoja firmy venujúce sa developerstvu. Prvá emisia ...

20.9.2021 Redakcia FinReport

Spoločnosť NN Slovensko spravuje takmer štvrtinu všetkých dôchodkových úspor Slovákov

Lídrom v starostlivosti o dôchodky na Slovensku je podľa najnovších informácií spoločnosť NN Slovensko. V II. a III. pilieri sporí ...

20.9.2021 Dominik Horváth

Vývojári aplikácií vysúdili od Apple 100 miliónov dolárov. Appky v App Store však zrejme lacnejšie nebudú

Súd rozhodol, že spoločnosť Apple musí vo fungovaní svojho obchodu App Store urobiť niekoľko zásadných zmien. Spoločnosť roky ...

19.9.2021 Redakcia FinReport

Spoločnosť Mastercard sa akvizíciami posilnila v oblasti otvoreného bankovníctva aj kryptomien

Spoločnosť Mastercard po nedávnych akvizíciách spoločností Uphold, Gemini a BitPay v priebehu týždňa oznámila dve ďalšie novinky. Prvou ...

19.9.2021 Redakcia FinReport

Vo financovaní výskumu a vývoja ďaleko zaostávame za priemerom Európskej únie

Krajiny Európskej únie v minulom roku zo svojich štátnych rozpočtov vyčlenili na rozvoj výskumu a vývoja viac ako 100 miliárd eur. Podľa ...

18.9.2021 Redakcia FinReport

Tehotné ženy, ktoré cestujú do zahraničia, sa môžu poistiť len do 26. týždňa, pozor však na výluky

Ste tehotná a chceli by ste cestovať do zahraničia? Ak nemáte žiadne zdravotné komplikácie a cestu vám odporučil aj lekár, pozorne si ...

18.9.2021 Redakcia FinReport

Štyria z piatich ľudí pracujúcich v oblasti informačných a komunikačných technológií v rámci EÚ sú muži

V krajinách Európskej únie (EÚ) pracuje v oblasti informačných a komunikačných technológií približne 2,7 milióna ľudí. Podľa ...

16.9.2021 Redakcia FinReport

Nedostatok čipov obmedzuje výrobu v českom Škoda Auto aj v bratislavskom Volkswagene

Bratislavský závod Volkswagen Slovakia prispôsobuje svoju prevádzku nedostatku polovodičov. V tomto a nasledujúcom týždni prerušil výrobu v ...

16.9.2021 Redakcia FinReport

Železnice kvôli pandémii stratili cestujúcich. Slovensko prišlo až o dve tretiny pasažierov

Reštriktívne opatrenia a zmeny cestovných preferencií v súvislosti s pandémiou koronavírusu sa zásadne prejavili aj v železničnej doprave. ...

14.9.2021 Redakcia FinReport

Inflácia vystúpila na 3,8 %. Takto draho sme nemali posledných 9 rokov

Rast cien pokračuje. Za posledný mesiac stúpli o štyri desatiny percentuálneho bodu, pričom v auguste dosiahli medziročný nárast o 3,8 %. Je ...

13.9.2021 Redakcia FinReport

Ubytovacie služby zaznamenali najväčší pokles zamestnanosti, ale aj najväčší nárast miezd

Situácia v oblasti zamestnanosti sa podľa najnovších čísel Štatistického úradu SR mierne zlepšuje. Počas júla 2021 sa zvýšila ...

11.9.2021 Redakcia FinReport

Priemyslu podrážajú nohy chýbajúce čipy. Na ich nedostatok doplácajú najmä automobilky

Výkonnosť priemyslu v porovnaní s minulým rokom síce rastie, no stále zaostáva za tým, čo sa od neho v tomto roku očakávalo. V mnohých ...

10.9.2021 Redakcia FinReport

Priemyselná produkcia medziročne vzrástla o 7,8 %. Prekonala aj hodnoty dosiahnuté pred krízou

Priemyselná produkcia počas tohtoročného leta dosiahla mimoriadne úspešné výsledky. V júli 2021 medziročne vzrástla o takmer 8 % a ...

9.9.2021 Redakcia FinReport

Ekonomiku najviac potiahol domáci dopyt, potenciál tohtoročného rastu je viac než 4 %

Rast ekonomiky v predchádzajúcom štvrťroku medziročne stúpol o takmer 10 % a oproti prvému kvartálu tohto roku o 2 %. Po dlhšom čase sa ...

2.9.2021 Redakcia FinReport

Vyššie ceny uhlia a zemného plynu vyháňajú nahor ceny elektriny nielen na Slovensku, ale aj naprieč celou Európou

Európski spotrebitelia, domácnosti, ako aj podniky, sú za posledného pol roka svedkami rastúcich cien elektriny a palív. Dobrou správou je, ...

31.8.2021 Redakcia FinReport

Inflácia v eurozóne vyskočila na 3 %. Je najvyššia za posledných 10 rokov

Inflácia na Slovensku v minulom mesiaci vystúpila na rekordných 3,3 %. Bola to jej najvyššia hodnota za posledných 8 rokov. Podobný trend ...

30.8.2021 Redakcia FinReport

Štatistický úrad: Ekonomický sentiment klesá, optimizmus spotrebiteľov rastie

Napriek tomu, že epidemiologická situácia na Slovensku sa v auguste 2021 mierne zhoršila, dôvera slovenských podnikateľov sa oproti júlu ...

27.8.2021 Dominik Horváth

USA pripravuje ďalší balíček na podporu ekonomiky, tentoraz v objeme jedného bilióna dolárov

Po mesiacoch rokovaní schválil americký Senát rozsiahly návrh zákona o obnove infraštruktúry krajiny. Dohoda celkovo zahŕňa 1 bilión ...

Aplikácia
PHP Developer - študentská brigáda PHP Developer - študentská brigáda
PHP Developer províznych systémov PHP Developer províznych systémov
PHP Developer poistných agregátorov PHP Developer poistných agregátorov
PHP Developer FinTech cloudových riešení PHP Developer FinTech cloudových riešení

Najčítanejšie

  1. 1.
    Nedostatok čipov obmedzuje výrobu v českom Škoda Auto aj v bratislavskom Volkswagene
  2. 2.
    Firmy doteraz zaplatili na dani z príjmov o vyše štyristo miliónov eur menej než minulý rok
  3. 3.
    Ľahká americká ropa aj severomorská ropa Brent zdraželi
  4. 4.
    Video: Ruská nákladná loď sa dostala k ISS v rekordnom čase, použili nové rakety Sojuz
  5. 5.
    Národná banka Slovenska povolila činnosť správcovskej spoločnosti Partners Asset Management