Hľadaj

Elektromobilom sa darí, sú žiadané a majú budúcnosť. Ktorá spoločnosť sa stane novou Teslou?

Dominik Horváth Ekonomika Poslať

Pre spoločnosť Tesla bol rok 2020 mimoriadne úspešný. Roky sa trápila s nedôverou investorov, no vlani sa za menej ako šesť mesiacov stala automobilkou s najväčšou trhovou hodnotou na svete. Z jej zakladateľa Elona Muska sa stal najbohatší človek na svete s imaním väčším ako 190 miliárd dolárov. Tento úspešný príbeh jasne hovorí o rastúcom trende v oblasti elektromobilov.

Tesla

Foto: Unsplash

Tesla však nie je jediná spoločnosť, ktorá sa snaží o nový svet, v ktorom elektrina nahradí benzín a naftu. Existuje množstvo nových, i keď zatiaľ ešte malých výrobcov, hlavne z Číny, ktorí sa snažia presadiť sa na tomto rozvíjajúcom sa trhu. A ako sa k tejto problematike postavia doterajšie európske automobilové giganty?

Malá čínska trojka

Čínsky trh elektromobilov zažíva boom. Miestni výrobcovia produkujú viac ako 50 % globálnych dodávok elektromobilov. Dopyt po elektromobiloch v Číne pravdepodobne zostane silný, pretože čínska vláda chce, aby do roku 2025 asi 25 % všetkých nových automobilov predaných v krajine malo elektrický pohon. Zatiaľ čo Tesla zostáva lídrom aj na čínskom trhu, Nio, Xpeng a Li Auto – tri relatívne mladé automobilky, sa postupne dostávajú do popredia.

Spoločnosť Nio, ktorá bola založená v roku 2014, v súčasnosti ponúka tri prémiové elektrické SUV, ES8, ES6 a EC6, ktorých cena sa začína na zhruba 50 000 dolárov. Spoločnosť pracuje na vývoji technológie samoriadenia a ponúka aj ďalšie jedinečné inovácie, napríklad službu, ktorá zákazníkom umožňuje predplatiť si autobatérie bez nutnosti platiť ich vopred.

Spoločnosť Li Auto predáva elektrické vozidlá s predĺženým dojazdom, čo sú v podstate elektromobily, ktoré majú aj malý benzínový motor, ktorý dokáže generovať ďalšiu elektrickú energiu pre batériu. To znižuje potrebu infraštruktúry nabíjania elektrických vozidiel, ktorá je v súčasnosti v Číne obmedzená. Zdá sa, že hybridná stratégia spoločnosti sa vypláca. S jej modelom SUV Li ONE, ktorého cena je približne 46 000 dolárov, sa v septembri 2020 zaradila medzi najpredávanejšie SUV v segmente energetických vozidiel v Číne.

Spoločnosť Xpeng vyrába a predáva prémiové elektrické vozidlá vrátane SUV G3 a štvordverového sedanu P7, ktoré sa snažia konkurovať Modelu Y a Modelu 3 od Tesly. Sú však cenovo dostupnejšie, pričom základná verzia G3 sa začína na asi 22 000 dolároch (po započítaní dotácií). SUV G3 patrilo medzi tri najlepšie elektrické SUV z pohľadu predaja v Číne v roku 2019.

Stabilný rast

Za posledných šesť mesiacov dokázali akcie spoločnosti Nio narásť o približne 110 %, Li Auto o zhruba 80 % a Xpeng o neuveriteľných 157 %. Tento nárast je poháňaný pokračujúcim záujmom investorov o tému elektromobilov, ktorú spustila práve Tesla. Nárast ceny akcií je tiež podporený silnými číslami hospodárskych výsledkov od všetkých troch hráčov na automobilovom trhu.

V roku 2020 dokázal Xpeng dodať na trh 27 041 vozidiel, čo je dvojnásobok oproti predchádzajúcemu roku. Li Auto za predchádzajúci rok vyprodukovalo 32 624 nových áut, čo predstavuje ročný nárast o viac ako 500 %. Najviac vozidiel dokázala umiestniť na trhu spoločnosť Nio, spolu 36 721 vozidiel, čo predstavuje ročný nárast o 111 %.

V roku 2019 dosiahli tržby spoločnosti Nio 1,1 miliardy dolárov, v porovnaní s približne 40 miliónmi dolárov pre Li Auto a 330 miliónmi dolárov pre Xpeng. Predpokladaný rast tržieb na tento rok pre Nio sa odhaduje na okolo 95 %, zatiaľ čo tržby spoločnosti Xpeng pravdepodobne môžu vzrásť až o 120 %.

„Nárast týchto elektromobilov v Číne je spôsobený najmä vládnou podporou prostredníctvom dotácií a iných stimulov, ako sú bezplatné poznávacie značky, ich vhodnosť pre vyspelé mestské prostredie a tlak na udržateľnosť,“ uviedol pre portál CNN vedúci zastúpenia maloobchodných predajcov Joey Chio.

Všetky tri spoločnosti však zostávajú hlboko stratové, pretože náklady na výskum a vývoj zostávajú v pomere k výnosom píliš vysoké. Čistý dlh spoločnosti Nio predstavoval v roku 2019 195 %, dlh spoločnosti Li Auto dosiahol približne 860 % a dlh spoločnosti Xpeng predstavoval okolo 160 %. Odborníci však očakávajú, že s rastúcou produkciou sa tento pomer bude postupne zlepšovať.

Čo na to Európa

Naliehavá potreba uvoľniť hotovosť na nové technológie vedie k tomu, že si európske automobilky nachádzajú partnerov na zdieľanie nákladov. Spoločnosti BMW a Daimler ohlásili partnerstvo zamerané na vysoko automatizované a autonómne riadenie. Spoločnosť Ford bude vyrábať vozidlá s elektrickou platformou pre Volkswagen na základe dohody oznámenej v júli minulého roka.

Práve Volkswagen chce začať tvrdo konkurovať Tesle na trhu elektromobilov. Nemecká skupina, ktorá vlastní aj značky Audi, Porsche, Bugatti, Škoda, Lamborghini a Seat, čelí výzve radikálnou transformáciou. Spoločnosť počas nasledujúcich piatich rokov plánuje investovať 30 miliárd eur do výroby elektrickej alebo hybridnej verzie každého vozidla v rámci svojho radu. Do roku 2028 plánuje uviesť na trh až 70 nových elektrických modelov. Do konca roku 2030 chce, aby štyri z každých 10 predaných automobilov boli elektrické.

„Volkswagen sa radikálne zmení,“ povedal akcionárom generálny riaditeľ Herbert Diess. „Niektorí z vás si možno ešte stále utierajú oči od prekvapenia. Ale nenechajte sa pomýliť, naša spoločnosť naberá rýchlosť.“

Po tom, čo spoločnosť predstavila svoje ambície na masovom trhu s elektromobilmi, sa jej luxusné značky dostávajú do popredia. Prvé plne elektrické Porsche Taycan sa začalo predávať už minulý rok. Audi medzitým naplánovalo do roku 2025 ponúknuť 12 čisto elektrických modelov. Značka na minuloročný ženevský autosalón priniesla iba elektrifikované vozidlá vrátane kompaktného SUV, ktoré sa dostalo do výroby koncom roku 2020.

Aká je budúcnosť

Podľa analytickej firmy Bernstein dramatický pokles cien elektrobatérií umožní popredným výrobcom automobilov predávať plne elektrické vozidlá za menej, ako sa predávajú automobily poháňané benzínom a naftou, už v roku 2022. Elektrické vozidlá sa podľa nich už teraz dostávajú do popredia.

„Do elektromobilov sa nalieva neuveriteľné množstvo peňazí,“ uviedol pre CNN riaditeľ spoločnosti LMC Automotive Al Bedwell. „Pozerám sa na toto odvetvie už 20 rokov a môj pocit je, že teraz je toto odvetvie nezastaviteľné.“

Tesla má oproti svojim tradičnejším konkurentom jednu veľkú výhodu, je autonómna. Podnik nemá veľkú sieť obchodných zastúpení, silné odbory alebo staršie firmy, ktoré by ju mohli riadiť.

„Pre tradičných výrobcov automobilov je veľmi nákladné, aby sa dostali do priestoru elektrických vozidiel vo veľkom štýle,“ povedal Al Bedwell a zároveň dodal: „Musia totiž podporovať všetky svoje tradičné činnosti. To je miesto, kde je väčšina ich príjmov. Napríklad Volkswagen nemôže prestať predávať automobily so spaľovacím motorom. Nemôže prestať predávať naftové automobily v Európe.“

Podľa predpovede spoločnosti LMC Automotive – obrovská investícia, ktorú spoločnosť Volkswagen vynaloží, jej pomôže do roku 2025 predať viac ako 1,4 milióna elektrických automobilov ročne. To je viac ako ktorákoľvek iná automobilka, a očakáva sa, že aj viac ako trojnásobok predaja, ktorý Tesla dokáže do roku 2025 vyprodukovať.

Aliancia spoločností Renault, Nissan a Mitsubishi Motors je tiež na dobrej ceste, do roku 2025 by mala predať 590 000 elektrických vozidiel. Na treťom mieste sa pravdepodobne umiestni čínska Geely, ktorú vlastní spoločnosť Volvo. Tesla bude štvrtá so 413 000 vozidlami a tesne za ňou bude nasledovať Toyota.

logo
Prečítajte si tiež:
18.3.2025 Redakcia FinReport

Finančné inštitúcie a najmä banky sa musia pripraviť na kvantovú počítačovú hrozbu

Ochrana finančných inštitúcií pred útokmi hekerov je jednou z kľúčových úloh, ktorá sa vyvíja v čase tak, ako sa vyvíjajú ...

18.3.2025 Redakcia FinReport

Gaming je jedným z najrýchlejšie rastúcich segmentov v Európe

Údaje Visa ukazujú, že spotrebiteľské výdavky v oblasti hernej zábavy (gamingu) rástli v roku 2024 rýchlejšie ako v iných sektoroch ...

18.3.2025 Redakcia FinReport

Kedy môže dôjsť k zamietnutiu reklamácie kvôli poškodeniu tovaru

Hoci sa spotrebitelia v praxi stretnú s rôznymi dôvodmi zamietnutia reklamácie, obchodníci môžu pristúpiť k tomuto kroku len na základe ...

18.3.2025 Redakcia FinReport

Slovák vytvoril inteligentné AI lietadlo ovládané hlasom

Schochman AI Glass Cockpit prináša umelú inteligenciu a hlasové ovládanie do kokpitu športových lietadiel. Systém integruje satelitné ...

17.3.2025 Redakcia FinReport

Americký akciový trh čelí otrasom, investori vyvarujte sa panike

Americký akciový trh čelí výrazným poklesom. Akcie najväčších amerických spoločností v indexe S&P 500 klesli za mesiac o viac ako 8 %, ...

17.3.2025 Redakcia FinReport

Fairtradové príplatky pomáhajú prežiť pestovateľom bavlny či kakaa

V minulom roku na Slovensku rástli predaje väčšiny kategórií fairtradového tovaru. Príplatok za tovar predaný na Slovensku, teda peniaze ...

17.3.2025 Redakcia FinReport

Podajte daňové priznanie elektronicky

Na podanie daňového priznania k dani z príjmu zostávajú posledné týždne. Aby daňovníci ušetrili čas a zároveň mali istotu, že ...

16.3.2025 Finančná správa

Finančná správa odhalila ďalšiu nelegálnu výrobňu cigariet

Finančná správa úspešne pokračuje v odhaľovaní nelegálnych výrobní cigariet. Ozbrojení príslušníci kriminálneho úradu finančnej ...

16.3.2025 Redakcia FinReport

Ďalší dvaja manažéri skrachovanej spoločnosti Wirecard sú obvinení zo sprenevery

Nemecká prokuratúra obvinila ďalších dvoch vedúcich pracovníkov spoločnosti Wirecard z pochybenia vedúceho ku kolapsu poprednej fintech ...

15.3.2025 Redakcia FinReport

Ceny kávy a kakaa nikdy neboli vyššie, ako sú teraz

Milovníci kávy a čokolády musia byť v šoku. Ceny základných surovín, teda kávy a kakaových bôbov, dosiahli historické maximá. Káva je ...

15.3.2025 Redakcia FinReport

Letecké spoločnosti prepravili takmer miliardu pasažierov

Letecká doprava na Slovensku aj v rámci Európskej únie každým rokom rastie, no stále nedosahuje úroveň spred vypuknutia pandémie ...

15.3.2025 Tlačová správa

Ženy zarábajú stále výrazne menej ako muži

Rodová nerovnosť na pracovnom trhu je stále závažným problémom. Ženy zarábajú výrazne menej než muži, a to nielen na Slovensku, ale v ...

14.3.2025 Redakcia FinReport

Počet pracujúcich ľudí v produktívnom veku neustále klesá

Na Slovensku, ale aj v iných krajinách Európskej únie, rastie počet seniorov a zároveň klesá počet mladých ľudí. Dôsledkom je prudký ...

10.3.2025 Redakcia FinReport

Digitálne zručnosti Slovákov sú podpriemerné

Digitálne zručnosti sú niečo, bez čoho sa v súčasnom svete prakticky nedá existovať. V minulom roku malo 55 % ľudí v krajinách Európskej ...

10.3.2025 Tlačová správa

Vývoj cien pohonných hmôt vo februári 2025

V posledný februárový týždeň neboli zaznamenané významné zmeny v cenách PHM. Cena Natural 95 vzrástla o 0,1 centu za liter, zatiaľ čo ...

7.3.2025 Roland Régely

Materské aj dôchodky budú bez papierovačiek

Slovensko stojí pred významnou reformou pre sociálne dávky, ktorá sľubuje zjednodušenie a modernizáciu procesov pre občanov. Ministerstvo ...

7.3.2025 Roland Régely

Vysvetlenie, ako správne čítať výplatnú pásku

Výplatná páska je základným dokumentom, ktorý zamestnanec dostáva pravidelne spolu s výplatou. Obsahuje prehľad o tom, koľko ste za daný ...

6.3.2025 Roland Régely

Cestovanie vlakom zadarmo čakajú nové pravidlá

Dostať sa do vlakov zadarmo bude ťažšie. Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK) zavádza od 15. marca 2025 nové pravidlá týkajúce sa ...

Mobilná aplikácia
VISA MasterCard Maestro Apple Pay Google Pay