Hľadaj
× Aplikácia Aplikácia

Elektromobilom sa darí, sú žiadané a majú budúcnosť. Ktorá spoločnosť sa stane novou Teslou?

Dominik Horváth Ekonomika Poslať

Pre spoločnosť Tesla bol rok 2020 mimoriadne úspešný. Roky sa trápila s nedôverou investorov, no vlani sa za menej ako šesť mesiacov stala automobilkou s najväčšou trhovou hodnotou na svete. Z jej zakladateľa Elona Muska sa stal najbohatší človek na svete s imaním väčším ako 190 miliárd dolárov. Tento úspešný príbeh jasne hovorí o rastúcom trende v oblasti elektromobilov.

Tesla

Foto: Unsplash

Tesla však nie je jediná spoločnosť, ktorá sa snaží o nový svet, v ktorom elektrina nahradí benzín a naftu. Existuje množstvo nových, i keď zatiaľ ešte malých výrobcov, hlavne z Číny, ktorí sa snažia presadiť sa na tomto rozvíjajúcom sa trhu. A ako sa k tejto problematike postavia doterajšie európske automobilové giganty?

Malá čínska trojka

Čínsky trh elektromobilov zažíva boom. Miestni výrobcovia produkujú viac ako 50 % globálnych dodávok elektromobilov. Dopyt po elektromobiloch v Číne pravdepodobne zostane silný, pretože čínska vláda chce, aby do roku 2025 asi 25 % všetkých nových automobilov predaných v krajine malo elektrický pohon. Zatiaľ čo Tesla zostáva lídrom aj na čínskom trhu, Nio, Xpeng a Li Auto – tri relatívne mladé automobilky, sa postupne dostávajú do popredia.

Spoločnosť Nio, ktorá bola založená v roku 2014, v súčasnosti ponúka tri prémiové elektrické SUV, ES8, ES6 a EC6, ktorých cena sa začína na zhruba 50 000 dolárov. Spoločnosť pracuje na vývoji technológie samoriadenia a ponúka aj ďalšie jedinečné inovácie, napríklad službu, ktorá zákazníkom umožňuje predplatiť si autobatérie bez nutnosti platiť ich vopred.

Spoločnosť Li Auto predáva elektrické vozidlá s predĺženým dojazdom, čo sú v podstate elektromobily, ktoré majú aj malý benzínový motor, ktorý dokáže generovať ďalšiu elektrickú energiu pre batériu. To znižuje potrebu infraštruktúry nabíjania elektrických vozidiel, ktorá je v súčasnosti v Číne obmedzená. Zdá sa, že hybridná stratégia spoločnosti sa vypláca. S jej modelom SUV Li ONE, ktorého cena je približne 46 000 dolárov, sa v septembri 2020 zaradila medzi najpredávanejšie SUV v segmente energetických vozidiel v Číne.

Spoločnosť Xpeng vyrába a predáva prémiové elektrické vozidlá vrátane SUV G3 a štvordverového sedanu P7, ktoré sa snažia konkurovať Modelu Y a Modelu 3 od Tesly. Sú však cenovo dostupnejšie, pričom základná verzia G3 sa začína na asi 22 000 dolároch (po započítaní dotácií). SUV G3 patrilo medzi tri najlepšie elektrické SUV z pohľadu predaja v Číne v roku 2019.

Stabilný rast

Za posledných šesť mesiacov dokázali akcie spoločnosti Nio narásť o približne 110 %, Li Auto o zhruba 80 % a Xpeng o neuveriteľných 157 %. Tento nárast je poháňaný pokračujúcim záujmom investorov o tému elektromobilov, ktorú spustila práve Tesla. Nárast ceny akcií je tiež podporený silnými číslami hospodárskych výsledkov od všetkých troch hráčov na automobilovom trhu.

V roku 2020 dokázal Xpeng dodať na trh 27 041 vozidiel, čo je dvojnásobok oproti predchádzajúcemu roku. Li Auto za predchádzajúci rok vyprodukovalo 32 624 nových áut, čo predstavuje ročný nárast o viac ako 500 %. Najviac vozidiel dokázala umiestniť na trhu spoločnosť Nio, spolu 36 721 vozidiel, čo predstavuje ročný nárast o 111 %.

V roku 2019 dosiahli tržby spoločnosti Nio 1,1 miliardy dolárov, v porovnaní s približne 40 miliónmi dolárov pre Li Auto a 330 miliónmi dolárov pre Xpeng. Predpokladaný rast tržieb na tento rok pre Nio sa odhaduje na okolo 95 %, zatiaľ čo tržby spoločnosti Xpeng pravdepodobne môžu vzrásť až o 120 %.

„Nárast týchto elektromobilov v Číne je spôsobený najmä vládnou podporou prostredníctvom dotácií a iných stimulov, ako sú bezplatné poznávacie značky, ich vhodnosť pre vyspelé mestské prostredie a tlak na udržateľnosť,“ uviedol pre portál CNN vedúci zastúpenia maloobchodných predajcov Joey Chio.

Všetky tri spoločnosti však zostávajú hlboko stratové, pretože náklady na výskum a vývoj zostávajú v pomere k výnosom píliš vysoké. Čistý dlh spoločnosti Nio predstavoval v roku 2019 195 %, dlh spoločnosti Li Auto dosiahol približne 860 % a dlh spoločnosti Xpeng predstavoval okolo 160 %. Odborníci však očakávajú, že s rastúcou produkciou sa tento pomer bude postupne zlepšovať.

Čo na to Európa

Naliehavá potreba uvoľniť hotovosť na nové technológie vedie k tomu, že si európske automobilky nachádzajú partnerov na zdieľanie nákladov. Spoločnosti BMW a Daimler ohlásili partnerstvo zamerané na vysoko automatizované a autonómne riadenie. Spoločnosť Ford bude vyrábať vozidlá s elektrickou platformou pre Volkswagen na základe dohody oznámenej v júli minulého roka.

Práve Volkswagen chce začať tvrdo konkurovať Tesle na trhu elektromobilov. Nemecká skupina, ktorá vlastní aj značky Audi, Porsche, Bugatti, Škoda, Lamborghini a Seat, čelí výzve radikálnou transformáciou. Spoločnosť počas nasledujúcich piatich rokov plánuje investovať 30 miliárd eur do výroby elektrickej alebo hybridnej verzie každého vozidla v rámci svojho radu. Do roku 2028 plánuje uviesť na trh až 70 nových elektrických modelov. Do konca roku 2030 chce, aby štyri z každých 10 predaných automobilov boli elektrické.

„Volkswagen sa radikálne zmení,“ povedal akcionárom generálny riaditeľ Herbert Diess. „Niektorí z vás si možno ešte stále utierajú oči od prekvapenia. Ale nenechajte sa pomýliť, naša spoločnosť naberá rýchlosť.“

Po tom, čo spoločnosť predstavila svoje ambície na masovom trhu s elektromobilmi, sa jej luxusné značky dostávajú do popredia. Prvé plne elektrické Porsche Taycan sa začalo predávať už minulý rok. Audi medzitým naplánovalo do roku 2025 ponúknuť 12 čisto elektrických modelov. Značka na minuloročný ženevský autosalón priniesla iba elektrifikované vozidlá vrátane kompaktného SUV, ktoré sa dostalo do výroby koncom roku 2020.

Aká je budúcnosť

Podľa analytickej firmy Bernstein dramatický pokles cien elektrobatérií umožní popredným výrobcom automobilov predávať plne elektrické vozidlá za menej, ako sa predávajú automobily poháňané benzínom a naftou, už v roku 2022. Elektrické vozidlá sa podľa nich už teraz dostávajú do popredia.

„Do elektromobilov sa nalieva neuveriteľné množstvo peňazí,“ uviedol pre CNN riaditeľ spoločnosti LMC Automotive Al Bedwell. „Pozerám sa na toto odvetvie už 20 rokov a môj pocit je, že teraz je toto odvetvie nezastaviteľné.“

Tesla má oproti svojim tradičnejším konkurentom jednu veľkú výhodu, je autonómna. Podnik nemá veľkú sieť obchodných zastúpení, silné odbory alebo staršie firmy, ktoré by ju mohli riadiť.

„Pre tradičných výrobcov automobilov je veľmi nákladné, aby sa dostali do priestoru elektrických vozidiel vo veľkom štýle,“ povedal Al Bedwell a zároveň dodal: „Musia totiž podporovať všetky svoje tradičné činnosti. To je miesto, kde je väčšina ich príjmov. Napríklad Volkswagen nemôže prestať predávať automobily so spaľovacím motorom. Nemôže prestať predávať naftové automobily v Európe.“

Podľa predpovede spoločnosti LMC Automotive – obrovská investícia, ktorú spoločnosť Volkswagen vynaloží, jej pomôže do roku 2025 predať viac ako 1,4 milióna elektrických automobilov ročne. To je viac ako ktorákoľvek iná automobilka, a očakáva sa, že aj viac ako trojnásobok predaja, ktorý Tesla dokáže do roku 2025 vyprodukovať.

Aliancia spoločností Renault, Nissan a Mitsubishi Motors je tiež na dobrej ceste, do roku 2025 by mala predať 590 000 elektrických vozidiel. Na treťom mieste sa pravdepodobne umiestni čínska Geely, ktorú vlastní spoločnosť Volvo. Tesla bude štvrtá so 413 000 vozidlami a tesne za ňou bude nasledovať Toyota.

logo
Prečítajte si tiež:
25.4.2024 Redakcia FinReport

DPH budú po novom platiť firmy s ročným obratom vyšším ako 50-tisíc eur

Platcov dane z pridanej hodnoty (DPH) čakajú v budúcom roku zmeny. Povinnosť registrácie za platcu DPH sa po novom vzťahuje na tuzemské firmy ...

25.4.2024 Martin Jamnický

Investori začali dávať prednosť ETF fondom pred podielovými fondmi

Slováci zmenili preferencie pri investovaní. Potvrdzuje to nová štatistika Preferencie Slovákov pri investičných rozhodnutiach prechádzajú ...

25.4.2024 Robert Juriš

Na Slovensku pracuje rekordných viac ako 103-tisíc cudzincov

Počet pracujúcich cudzincov na Slovensku dosiahol nový rekord. V marci tohto roku sa ich počet vyšplhal nad úroveň 103-tisíc. Pritom až ...

25.4.2024 Redakcia FinReport

Na darovanie 2 % zo svojich daní máte čas do konca apríla

Ak chcete poukázať podiel zo svojej zaplatenej dane za rok 2023 vybranej neziskovej organizácii, nadácii či občianskemu združeniu, máte čas ...

25.4.2024 Redakcia FinReport

UNICEF a detskí lekári adaptovali slovenskú verziu aplikácie Bebbo pre rodičov detí do 6 rokov

Počet detských lekárov na Slovensku klesá a ich priemerný vek je 59 rokov. Jedným z riešení, ako zachovať dostupnosť všestrannej ...

25.4.2024 Redakcia FinReport

Škody po vyčíňaní prírodných živlov vlani stúpli v stovkách percent

Počasie počas minulého roku niekoľkokrát ukázalo svoju divokosť a nevyspytateľnosť. Povodne, prívalové dažde, krupobitia, tornádo, ...

24.4.2024 Redakcia FinReport

Do fondov EÚ sme za dve desaťročia vložili 13,1 miliardy eur, no získali sme takmer 25 miliárd

Slovenská republika je od roku 2004, teda už dve desaťročia, členom Európskej únie. Počas tohto obdobia sme do spoločného uniálneho ...

24.4.2024 Roland Régely

Home office alebo hybridná práca? Banky na Slovensku preferujú skôr druhú možnosť

Slovenská sporiteľňa nedávno oznámila, že jej call centrum bude kompletne pracovať z domu. Najväčšia slovenská banka to odôvodnila ...

24.4.2024 Redakcia FinReport

Novela zákona o ochrane spotrebiteľa pomôže nakupujúcim aj obchodníkom

Ďalšia novela zákona o ochrane spotrebiteľa je na svete. Schválili ju poslanci parlamentu a platiť začne od 1. júla tohto roku. Hlavným ...

24.4.2024 Robert Juriš

Prečo je pri umelej inteligencii potrebné vnímať nielen vysoké tržby, ale aj možné riziká

Spoločnosť OpenAI je jednou z firiem, ktorej sa vlani podarilo urobiť takzvanú dieru do sveta. Na báze umelej inteligencie vyvinula chatbot ...

23.4.2024 Redakcia FinReport

Europarlament: Oprava výrobkov za výhodné ceny bude možná aj po uplynutí záruky

Poslanci Európskeho parlamentu schválili pravidlá jednoduchšieho prístupu k opravám tovarov a výrobkov. Žiadať o ne bude možné aj po ...

22.4.2024 Redakcia FinReport

Deficit verejných financií sa vlani strojnásobil, prekročil 6 miliárd eur

Hospodárenie Slovenska sa v minulom roku skončilo v hlbokom mínuse. Deficit verejnej správy sa v roku 2023 medziročne výrazne zvýšil, keď ...

22.4.2024 Redakcia FinReport

Na úradoch práce evidujú najmenej nezamestnaných za posledných päť rokov

Nezamestnanosť na Slovensku je opäť o niečo nižšia. Znížila sa druhý mesiac za sebou. Podiel disponibilných uchádzačov o prácu sa ...

22.4.2024 Robert Juriš

Predaj bytov v Bratislave zaznamenal prvé oživenie od roku 2022, ceny stagnujú

Začiatok tohto roka sa na bratislavskom trhu s nehnuteľnosťami niesol v znamení mierneho oživenia. Počas prvých troch mesiacov 2024 sa ...

22.4.2024 Redakcia FinReport

Žiadať o príspevok na zabezpečenie kybernetickej bezpečnosti je možné do konca apríla 2024

Už len niekoľko dní majú mestá a obce na Slovensku na to, aby požiadali o finančné prostriedky z eurofondov na zaistenie kybernetickej a ...

19.4.2024 Redakcia FinReport

Ekonomika Slovenska vlani rástla rýchlejšie, ako sa pôvodne zdalo, nárast dosiahol „až“ 1,6 %

Ekonomika Slovenska v minulom roku rástla rýchlejšie, ako sa pôvodne zdalo. Na začiatku tohto roku Štatistický úrad SR tvrdil, že to bolo o ...

19.4.2024 Redakcia FinReport

Prémiový benzín už stojí viac ako 1,90 eura, lacnejší sa blíži k hranici 1,70 eura za liter

Liter oboch druhov benzínu oproti predchádzajúcemu týždňu zdražel v priemere o ďalšie dva centy. Ten drahší prémiový 98-oktánový už ...

18.4.2024 Miloslava Némová

Umelá inteligencia vládne aj trhu so smartfónmi. Apple je pod tlakom, Samsung na vzostupe

Spoločnosť Apple, donedávna líder v predaji mobilných telefónov, po prudkom poklese predaja stratila svoju čelnú pozíciu na svetovom trhu v ...

Mobilná aplikácia
VISA MasterCard Maestro Apple Pay Google Pay