Hľadaj

Elektromobilom sa darí, sú žiadané a majú budúcnosť. Ktorá spoločnosť sa stane novou Teslou?

Dominik Horváth Ekonomika Poslať

Pre spoločnosť Tesla bol rok 2020 mimoriadne úspešný. Roky sa trápila s nedôverou investorov, no vlani sa za menej ako šesť mesiacov stala automobilkou s najväčšou trhovou hodnotou na svete. Z jej zakladateľa Elona Muska sa stal najbohatší človek na svete s imaním väčším ako 190 miliárd dolárov. Tento úspešný príbeh jasne hovorí o rastúcom trende v oblasti elektromobilov.

image

Foto: Unsplash

Tesla však nie je jediná spoločnosť, ktorá sa snaží o nový svet, v ktorom elektrina nahradí benzín a naftu. Existuje množstvo nových, i keď zatiaľ ešte malých výrobcov, hlavne z Číny, ktorí sa snažia presadiť sa na tomto rozvíjajúcom sa trhu. A ako sa k tejto problematike postavia doterajšie európske automobilové giganty?

Malá čínska trojka

Čínsky trh elektromobilov zažíva boom. Miestni výrobcovia produkujú viac ako 50 % globálnych dodávok elektromobilov. Dopyt po elektromobiloch v Číne pravdepodobne zostane silný, pretože čínska vláda chce, aby do roku 2025 asi 25 % všetkých nových automobilov predaných v krajine malo elektrický pohon. Zatiaľ čo Tesla zostáva lídrom aj na čínskom trhu, Nio, Xpeng a Li Auto – tri relatívne mladé automobilky, sa postupne dostávajú do popredia.

Spoločnosť Nio, ktorá bola založená v roku 2014, v súčasnosti ponúka tri prémiové elektrické SUV, ES8, ES6 a EC6, ktorých cena sa začína na zhruba 50 000 dolárov. Spoločnosť pracuje na vývoji technológie samoriadenia a ponúka aj ďalšie jedinečné inovácie, napríklad službu, ktorá zákazníkom umožňuje predplatiť si autobatérie bez nutnosti platiť ich vopred.

Spoločnosť Li Auto predáva elektrické vozidlá s predĺženým dojazdom, čo sú v podstate elektromobily, ktoré majú aj malý benzínový motor, ktorý dokáže generovať ďalšiu elektrickú energiu pre batériu. To znižuje potrebu infraštruktúry nabíjania elektrických vozidiel, ktorá je v súčasnosti v Číne obmedzená. Zdá sa, že hybridná stratégia spoločnosti sa vypláca. S jej modelom SUV Li ONE, ktorého cena je približne 46 000 dolárov, sa v septembri 2020 zaradila medzi najpredávanejšie SUV v segmente energetických vozidiel v Číne.

Spoločnosť Xpeng vyrába a predáva prémiové elektrické vozidlá vrátane SUV G3 a štvordverového sedanu P7, ktoré sa snažia konkurovať Modelu Y a Modelu 3 od Tesly. Sú však cenovo dostupnejšie, pričom základná verzia G3 sa začína na asi 22 000 dolároch (po započítaní dotácií). SUV G3 patrilo medzi tri najlepšie elektrické SUV z pohľadu predaja v Číne v roku 2019.

Stabilný rast

Za posledných šesť mesiacov dokázali akcie spoločnosti Nio narásť o približne 110 %, Li Auto o zhruba 80 % a Xpeng o neuveriteľných 157 %. Tento nárast je poháňaný pokračujúcim záujmom investorov o tému elektromobilov, ktorú spustila práve Tesla. Nárast ceny akcií je tiež podporený silnými číslami hospodárskych výsledkov od všetkých troch hráčov na automobilovom trhu.

V roku 2020 dokázal Xpeng dodať na trh 27 041 vozidiel, čo je dvojnásobok oproti predchádzajúcemu roku. Li Auto za predchádzajúci rok vyprodukovalo 32 624 nových áut, čo predstavuje ročný nárast o viac ako 500 %. Najviac vozidiel dokázala umiestniť na trhu spoločnosť Nio, spolu 36 721 vozidiel, čo predstavuje ročný nárast o 111 %.

V roku 2019 dosiahli tržby spoločnosti Nio 1,1 miliardy dolárov, v porovnaní s približne 40 miliónmi dolárov pre Li Auto a 330 miliónmi dolárov pre Xpeng. Predpokladaný rast tržieb na tento rok pre Nio sa odhaduje na okolo 95 %, zatiaľ čo tržby spoločnosti Xpeng pravdepodobne môžu vzrásť až o 120 %.

„Nárast týchto elektromobilov v Číne je spôsobený najmä vládnou podporou prostredníctvom dotácií a iných stimulov, ako sú bezplatné poznávacie značky, ich vhodnosť pre vyspelé mestské prostredie a tlak na udržateľnosť,“ uviedol pre portál CNN vedúci zastúpenia maloobchodných predajcov Joey Chio.

Všetky tri spoločnosti však zostávajú hlboko stratové, pretože náklady na výskum a vývoj zostávajú v pomere k výnosom píliš vysoké. Čistý dlh spoločnosti Nio predstavoval v roku 2019 195 %, dlh spoločnosti Li Auto dosiahol približne 860 % a dlh spoločnosti Xpeng predstavoval okolo 160 %. Odborníci však očakávajú, že s rastúcou produkciou sa tento pomer bude postupne zlepšovať.

Čo na to Európa

Naliehavá potreba uvoľniť hotovosť na nové technológie vedie k tomu, že si európske automobilky nachádzajú partnerov na zdieľanie nákladov. Spoločnosti BMW a Daimler ohlásili partnerstvo zamerané na vysoko automatizované a autonómne riadenie. Spoločnosť Ford bude vyrábať vozidlá s elektrickou platformou pre Volkswagen na základe dohody oznámenej v júli minulého roka.

Práve Volkswagen chce začať tvrdo konkurovať Tesle na trhu elektromobilov. Nemecká skupina, ktorá vlastní aj značky Audi, Porsche, Bugatti, Škoda, Lamborghini a Seat, čelí výzve radikálnou transformáciou. Spoločnosť počas nasledujúcich piatich rokov plánuje investovať 30 miliárd eur do výroby elektrickej alebo hybridnej verzie každého vozidla v rámci svojho radu. Do roku 2028 plánuje uviesť na trh až 70 nových elektrických modelov. Do konca roku 2030 chce, aby štyri z každých 10 predaných automobilov boli elektrické.

„Volkswagen sa radikálne zmení,“ povedal akcionárom generálny riaditeľ Herbert Diess. „Niektorí z vás si možno ešte stále utierajú oči od prekvapenia. Ale nenechajte sa pomýliť, naša spoločnosť naberá rýchlosť.“

Po tom, čo spoločnosť predstavila svoje ambície na masovom trhu s elektromobilmi, sa jej luxusné značky dostávajú do popredia. Prvé plne elektrické Porsche Taycan sa začalo predávať už minulý rok. Audi medzitým naplánovalo do roku 2025 ponúknuť 12 čisto elektrických modelov. Značka na minuloročný ženevský autosalón priniesla iba elektrifikované vozidlá vrátane kompaktného SUV, ktoré sa dostalo do výroby koncom roku 2020.

Aká je budúcnosť

Podľa analytickej firmy Bernstein dramatický pokles cien elektrobatérií umožní popredným výrobcom automobilov predávať plne elektrické vozidlá za menej, ako sa predávajú automobily poháňané benzínom a naftou, už v roku 2022. Elektrické vozidlá sa podľa nich už teraz dostávajú do popredia.

„Do elektromobilov sa nalieva neuveriteľné množstvo peňazí,“ uviedol pre CNN riaditeľ spoločnosti LMC Automotive Al Bedwell. „Pozerám sa na toto odvetvie už 20 rokov a môj pocit je, že teraz je toto odvetvie nezastaviteľné.“

Tesla má oproti svojim tradičnejším konkurentom jednu veľkú výhodu, je autonómna. Podnik nemá veľkú sieť obchodných zastúpení, silné odbory alebo staršie firmy, ktoré by ju mohli riadiť.

„Pre tradičných výrobcov automobilov je veľmi nákladné, aby sa dostali do priestoru elektrických vozidiel vo veľkom štýle,“ povedal Al Bedwell a zároveň dodal: „Musia totiž podporovať všetky svoje tradičné činnosti. To je miesto, kde je väčšina ich príjmov. Napríklad Volkswagen nemôže prestať predávať automobily so spaľovacím motorom. Nemôže prestať predávať naftové automobily v Európe.“

Podľa predpovede spoločnosti LMC Automotive – obrovská investícia, ktorú spoločnosť Volkswagen vynaloží, jej pomôže do roku 2025 predať viac ako 1,4 milióna elektrických automobilov ročne. To je viac ako ktorákoľvek iná automobilka, a očakáva sa, že aj viac ako trojnásobok predaja, ktorý Tesla dokáže do roku 2025 vyprodukovať.

Aliancia spoločností Renault, Nissan a Mitsubishi Motors je tiež na dobrej ceste, do roku 2025 by mala predať 590 000 elektrických vozidiel. Na treťom mieste sa pravdepodobne umiestni čínska Geely, ktorú vlastní spoločnosť Volvo. Tesla bude štvrtá so 413 000 vozidlami a tesne za ňou bude nasledovať Toyota.

Kľúčové slová

logo
Prečítajte si tiež:
5.3.2021 Robert Juriš

Krutá rana pre slovenský maloobchod. Pokles je výraznejší ako počas najtvrdšieho minuloročného lockdownu

Maloobchodné tržby v januári 2021 medziročne klesli o 16,8 %. Je to výrazne viac, než sa očakávalo, a zároveň výraznejšie, než sme ...

5.3.2021 Zuzana Mecková

Útok na Wall Street: Keď zlyhajú finančný aj právny systém, bývalý vojak berie spravodlivosť do vlastných rúk

Dramatický príbeh bývalého vojaka Jima Baxforda, ktorý čelí náročnému obdobiu aj kvôli vážnemu ochoreniu svojej manželky, sa odohráva ...

4.3.2021 Roland Régely

Gastrolístky alebo peniaze? Zamestnanci si môžu vybrať a firmy im do konca roka musia umožniť zmenu

Zamestnanci si na Slovensku po novom môžu vybrať, akou formou im firma prispeje na stravovanie. Od marca tohto roku vstúpila do platnosti novela ...

4.3.2021 Redakcia FinReport

Slovenská sporiteľňa prináša prvý slovenský spoločensky zodpovedný investičný fond

Slovenská sporiteľňa spoločne s Asset Managementom Slovenskej sporiteľne prinášajú na trh Fond zodpovedného investovania. Vďaka nemu môžu ...

3.3.2021 Vladimír Pisár

Hypotekárny trh stále rastie, čísla však už štvrtý rok po sebe ukazujú spomalenie

Výrazný pokles ekonomiky, dočasné uzavretie prevádzok, znižovanie platov, prepúšťanie... Slovensko a celý svet má za sebou veľmi ...

3.3.2021 Redakcia FinReport

Investície firiem vlani výrazne klesli, v súčasnosti sa očakáva ich oživenie aj vďaka záujmu o robotizáciu a internet vecí

Pandémia koronavírusu v minulom roku významne ovplyvnila investičné správanie firiem. Podľa nedávneho prieskumu Európskej investičnej banky ...

1.3.2021 Zuzana Mecková

Deutsche Telekom, IBM či Unicorn Systems hľadajú desiatky zamestnancov. Žiadaní sú IT špecialisti, dopyt je aj vo výrobe

Napriek ekonomicky náročnej situácii, keď sa firmy snažia personálne ušetriť, niektoré spoločnosti hľadajú posily pre novootvorené ...

28.2.2021 Redakcia FinReport

Cestovný ruch na Slovensku sa vrátil o 20 rokov späť, jeho oživenie umožní len úspešná vakcinácia

Koronavírus priniesol do cestovného ruchu rekordné prepady. V počte hostí sme sa podľa dát Štatistického úradu SR vrátili na úroveň ...

27.2.2021 Redakcia FinReport

Európska investičná banka vlani na Slovensku financovala projekty za 211 miliónov eur

Európska investičná banka (EIB) v minulom roku na Slovensku financovala pôžičky, záruky a záväzky na kapitálové investície v celkovom ...

27.2.2021 Správy

Slovensko dostane na pomoc v koronakríze 780 miliónov eur, Remišová navrhla rozdelenie financií

27.2.2021 (Webnoviny.sk) - Po rokovaniach s Európskou komisiou a po dohode na národnej úrovni sa môže Slovensko pustiť do revízie operačných ...

26.2.2021 Redakcia FinReport

Inflácia sa zobudila, rastú ceny surovín aj potravín. Pri pokračovaní súčasného trendu by mohla stúpnuť na 3 %

Riziko opätovného naštartovania inflácie sa zvyšuje. Je za tým rast vstupných cien surovín, ktoré tlačia nahor konečné ceny produkcie, no ...

24.2.2021 Zuzana Mecková

Slovenskú poštu čakajú najväčšie zmeny v histórii. Začína sa veľké prepúšťanie a digitalizácia služieb

Slovenská pošta prejde v nasledujúcom období zásadnými reformami. K prvým zmenám by malo dôjsť už 1. marca tohto roku. Cieľom je ...

24.2.2021 Redakcia FinReport

Trh s vakcínami proti vírusu COVID-19 generuje miliardy eur a bude ešte rásť

Očkovanie obyvateľstva voči ochoreniu COVID-19 znamená nádej pre celý svet v snahe zastaviť šírenie tohto nebezpečného vírusu. To si ...

22.2.2021 Redakcia FinReport

Zmeny v Zákonníku práce: Práca z domu má jasné pravidlá a zamestnanci si vyberú formu stravovania

Zákonník práce, ktorý je najdôležitejším právnym rámcom pre oblasť zamestnanosti, prešiel ďalšími zásadnými zmenami. Podrobnejšie ...

15.2.2021 Roland Régely

Brexit kazí online nákupy z Británie. Na tovar sa čaká dlhšie a výrazne zdražel

Rozchod Veľkej Británie a Európskej únie sa naštartoval referendom v roku 2016, jeho dôsledky začali občania oboch spoločenstiev naplno ...

10.2.2021 Redakcia FinReport

Vývoz v druhej polovici minulého roku rástol rekordne rýchlo. Straty z úvodu roka však už nedobehol

Zahraničný obchod Slovenska v druhom polroku uplynulého roku zaznamenal prekvapujúco úspešné výsledky. Od júna do decembra 2020 sa vývoz ...

8.2.2021 Redakcia FinReport

Inteligentná automatizácia je aj vďaka koronakríze na vzostupe – znižuje náklady, zvyšuje predaje

Využívanie inteligentných automatizačných technológií v rôznych odvetviach neustále rastie. Za pomoci kognitívnych a analytických ...

7.2.2021 Redakcia FinReport

Komodity zdražejú, pretože v pohodlí digitálneho sveta sme zabudli, že skutočný svet treba aj z niečoho vyrobiť

Za posledných 227 rokov mohlo byť ľudstvo svedkom len šiestich, vyslovene rastúcich, období rastu komoditných trhov. Analytici Saxo Bank si ...

PHP Developer - študentská brigáda PHP Developer - študentská brigáda
PHP Developer províznych systémov PHP Developer províznych systémov
PHP Developer poistných agregátorov PHP Developer poistných agregátorov
PHP Developer FinTech cloudových riešení PHP Developer FinTech cloudových riešení

Najčítanejšie

  1. 1.
    Dostali ste list z dôchodcovskej spoločnosti a nezdá sa vám výška penzie? Žiadnu paniku, je to len časť dôchodku
  2. 2.
    Živnosť verzus eseročka. Ktorá možnosť sa podnikateľom v roku 2021 oplatí viac?
  3. 3.
    Michal Liday: Sme banka, ktorá je posadnutá inovatívnosťou a mladosťou
  4. 4.
    Muž z Badína otvoril prevádzku rýchleho občerstvenia, čelí obvineniu z porušovania povinnosti za krízovej situácie
  5. 5.
    Krutá rana pre slovenský maloobchod. Pokles je výraznejší ako počas najtvrdšieho minuloročného lockdownu