Dopyt po lítiu by sa mal do roku 2030 viac ako zdvojnásobiť. Príčinou sú najmä elektromobily.
Najväčšia spoločnosť na ťažbu lítia vo svete firma Albemarle očakáva, že globálny dopyt po lítiu bude v nasledujúcich rokoch naďalej prevyšovať ponuku. Dopyt po tejto komodite by sa mal do roku 2030 viac ako zdvojnásobiť z úrovne 1,8 milióna metrických ton v roku 2025 na 3,7 milióna metrických ton v roku 2030.
Foto: Unsplash
Za tri roky o tisíc percent
Cena uhličitanu lítneho vzrástla od roku 2020 až o 1 078 %, pričom svoj doterajší vrchol dosiahla v novembri 2022. Odvtedy sa jeho cena síce stiahla späť o viac ako 70 %, ale obavy o stabilitu dodávok nezmizli. „Zdá sa, že trh zvažuje obavy z nadmernej ponuky a čaká na zvýšenie dopytu po elektromobiloch a na zmiernenie obáv z recesie,“ vysvetľuje trhová strategička Saxo Bank Jessica Amirová.
Lítium, známe tiež ako „biele zlato“, je kľúčovým kovom pre výrobu nabíjateľných batérií pre elektrické vozidlá, hybridy, notebooky a mobilné telefóny. Rovnako sa však využíva aj v medicíne napríklad pri liečbe bipolárnej poruchy.
Lítium-iónové batérie zase využívajú výrobcovia automobilov, pretože majú nízku hmotnosť, vysokú hustotu a majú schopnosť rýchlo sa dobíjať. Cena lítiovej batérie predstavuje v súčasnosti až 40 % z výrobnej ceny elektromobilu. Preto je pre producentov elektrických áut kľúčové nájsť lacnejšie alternatívy.
Cieľom sú nulové emisie v doprave
Dopyt po lítiu v súčasnosti podporuje najmä tlak na nulové emisie v doprave. Medzinárodná agentúra pre energiu (IEA), ktorú tvorí 31 krajín vrátane Spojeného kráľovstva, Dánska, Spojených štátov, Japonska a Austrálie, má za cieľ dosiahnuť nulové emisie do roku 2050. V nadväznosti na to viaceré krajiny oznámili termín, odkedy sa nebudú môcť predávať nové vozidlá so spaľovacím motorom.
V niektorých štátoch, vrátane Nórska či Južnej Kórei, je to od roku 2025, v Dánsku, Holandsku, Švédsku, Indii, vo Veľkej Británii, na Novom Zélande a Japonsku to bude o päť rokov neskôr. Výrobcovia áut preto postupne ukončujú predaj týchto áut.
„Očakáva sa, že svetoví výrobcovia automobilov minú do roku 2030 na elektrické vozidlá a batérie až 515 miliárd dolárov, pričom asi tretina z toho pôjde na nákup komponentov a výrobu batérií. Približne polovica investícií od európskych výrobcov automobilov bude pritom pochádzať z vrecka nemeckého Volkswagenu, ktorý plánuje minúť 112 miliárd dolárov,“ hovorí odborníčka.
Viac lítia, menej grafitu a kobaltu
Krajiny podporujú kúpu elektromobilov rôznymi stimulmi, čo zároveň zvyšuje aj dopyt po lítiu. Vlády podporujú stimulmi aj samotných výrobcov. Napríklad v USA je súčasťou protiinflačného zákona aj poskytnutie daňových kreditov pre výrobcov elektromobilov.
Dopyt po lítiu poháňajú aj inovácie a konkurencia. Napríklad Južná Kórea plánuje do roku 2030 investovať 15 miliárd dolárov do komercializácie prvých pevných batérií, ktoré môžu pomôcť znížiť uhlíkovú stopu elektrobatérií až o dve pätiny.
Táto technológia sľubuje, že batérie dokážu uložiť viac energie s menším množstvom materiálu. Sú tiež ľahšie a rýchlejšie sa nabíjajú. „Pevné batérie by mohli vyžadovať až o 35 % viac lítia ako súčasná lítium-iónová technológia, ale oveľa menej grafitu a kobaltu,“ dodáva J. Amirová.