Hľadaj

Dopyt po lítiu by sa mal do roku 2030 viac ako zdvojnásobiť. Príčinou sú najmä elektromobily.

Redakcia FinReport Ekonomika Poslať

Najväčšia spoločnosť na ťažbu lítia vo svete firma Albemarle očakáva, že globálny dopyt po lítiu bude v nasledujúcich rokoch naďalej prevyšovať ponuku. Dopyt po tejto komodite by sa mal do roku 2030 viac ako zdvojnásobiť z úrovne 1,8 milióna metrických ton v roku 2025 na 3,7 milióna metrických ton v roku 2030.

Dopyt po lítiu narastá

Foto: Unsplash

Za tri roky o tisíc percent

Cena uhličitanu lítneho vzrástla od roku 2020 až o 1 078 %, pričom svoj doterajší vrchol dosiahla v novembri 2022. Odvtedy sa jeho cena síce stiahla späť o viac ako 70 %, ale obavy o stabilitu dodávok nezmizli. „Zdá sa, že trh zvažuje obavy z nadmernej ponuky a čaká na zvýšenie dopytu po elektromobiloch a na zmiernenie obáv z recesie,“ vysvetľuje trhová strategička Saxo Bank Jessica Amirová.

Lítium, známe tiež ako „biele zlato“, je kľúčovým kovom pre výrobu nabíjateľných batérií pre elektrické vozidlá, hybridy, notebooky a mobilné telefóny. Rovnako sa však využíva aj v medicíne napríklad pri liečbe bipolárnej poruchy.

Lítium-iónové batérie zase využívajú výrobcovia automobilov, pretože majú nízku hmotnosť, vysokú hustotu a majú schopnosť rýchlo sa dobíjať. Cena lítiovej batérie predstavuje v súčasnosti až 40 % z výrobnej ceny elektromobilu. Preto je pre producentov elektrických áut kľúčové nájsť lacnejšie alternatívy.

75968

Cieľom sú nulové emisie v doprave

Dopyt po lítiu v súčasnosti podporuje najmä tlak na nulové emisie v doprave. Medzinárodná agentúra pre energiu (IEA), ktorú tvorí 31 krajín vrátane Spojeného kráľovstva, Dánska, Spojených štátov, Japonska a Austrálie, má za cieľ dosiahnuť nulové emisie do roku 2050. V nadväznosti na to viaceré krajiny oznámili termín, odkedy sa nebudú môcť predávať nové vozidlá so spaľovacím motorom.

V niektorých štátoch, vrátane Nórska či Južnej Kórei, je to od roku 2025, v Dánsku, Holandsku, Švédsku, Indii, vo Veľkej Británii, na Novom Zélande a Japonsku to bude o päť rokov neskôr. Výrobcovia áut preto postupne ukončujú predaj týchto áut.

„Očakáva sa, že svetoví výrobcovia automobilov minú do roku 2030 na elektrické vozidlá a batérie až 515 miliárd dolárov, pričom asi tretina z toho pôjde na nákup komponentov a výrobu batérií. Približne polovica investícií od európskych  výrobcov automobilov bude pritom pochádzať z vrecka nemeckého Volkswagenu, ktorý plánuje minúť 112 miliárd dolárov,“ hovorí odborníčka.

62852

Viac lítia, menej grafitu a kobaltu

Krajiny podporujú kúpu elektromobilov rôznymi stimulmi, čo zároveň zvyšuje aj dopyt po lítiu. Vlády podporujú stimulmi aj samotných výrobcov. Napríklad v USA je súčasťou protiinflačného zákona aj poskytnutie daňových kreditov pre výrobcov elektromobilov.

Dopyt po lítiu poháňajú aj inovácie a konkurencia. Napríklad Južná Kórea plánuje do roku 2030 investovať 15 miliárd dolárov do komercializácie prvých pevných batérií, ktoré môžu pomôcť znížiť uhlíkovú stopu elektrobatérií až o dve pätiny.

Táto technológia sľubuje, že batérie dokážu uložiť viac energie s menším množstvom materiálu. Sú tiež ľahšie a rýchlejšie sa nabíjajú. „Pevné batérie by mohli vyžadovať až o 35 % viac lítia ako súčasná lítium-iónová technológia, ale oveľa menej grafitu a kobaltu,“ dodáva J. Amirová.

logo
Prečítajte si tiež:
1.12.2024 Redakcia FinReport

Spoločnosti sa pripravujú na nárast rizík, pomoc hľadajú u umelej inteligencie

Podľa novej správy spoločnosti KPMG Future of Risk je riadenie rizík vo firmách čoraz zložitejšie a náročnejšie. Príčinou je zvyšovanie ...

1.12.2024 Redakcia FinReport

Ženy na Slovensku napriek nižším príjmom investujú viac ako Češky

Hoci slovenské ženy zarábajú na rovnakej pozícii menej než muži, v odkladaní si peňazí na budúcnosť za nimi výrazne nezaostávajú. ...

30.11.2024 Redakcia FinReport

Firmy zápasia s nárastom insolvencií a oneskoreným platením faktúr

Slovenské firmy čaká náročný záver roku. Hlavný exportný partner – Nemecko doteraz nenaštartovalo ekonomiku a dopyt z jeho strany preto ...

30.11.2024 Redakcia FinReport

Podiel bitcoinu na svetovom trhu s kryptomenami predstavuje až 60 %

Napriek výrazným cenovým výkyvom, ktoré poznamenali obchodovanie s kryptomenami, sa trhová kapitalizácia bitcoinu zvýšila o takmer pol ...

29.11.2024 Martin Jamnický

Black Friday: Aké sú najčastejšie finty podvodníkov

Za jediný novembrový deň minieme na internete o tretinu viac peňazí ako v iný priemerný deň v priebehu roka. Počet kyberpodvodov z roka na ...

29.11.2024 Redakcia FinReport

Ceny benzínu stagnujú, zdražela však motorová nafta

Nárast cien pohonných hmôt spred dvoch týždňov sa spomalil. Ceny oboch druhov benzínov stúpli len nebadane, no razantne sa zvýšila cena ...

29.11.2024 Robert Juriš

Ceny nehnuteľností rastú, medziročne sa zvýšili o 6 %

Po období poklesu cien bytov a rodinných domov na Slovensku nastalo zdražovanie, keď ceny už druhý štvrťrok po sebe stúpajú. Počas ...

29.11.2024 Redakcia FinReport

Jesenná ITAPA 2024: Slováci vybavia úradné veci na pár klikov cez mobily

Slovensko je jednou z posledných krajín, kde je používanie čítačky občianskych preukazov stále kľúčovou súčasťou elektronickej ...

29.11.2024 Redakcia FinReport

Ocenenie FinReport 2024: Najlepšie poistné produkty na slovenskom trhu

Čitatelia FinReportu opäť rozhodli. Opýtali sme sa vás na vaše osobné skúsenosti s jednotlivými poistnými produktmi, ktoré sú dostupné ...

29.11.2024 Redakcia FinReport

Zamestnávatelia už nebudú musieť predkladať evidenčné listy dôchodkového poistenia

Povinnosť zamestnávateľov predkladať Sociálnej poisťovni evidenčné listy dôchodkového poistenia svojich zamestnancov (ELDP) sa ruší. ...

28.11.2024 Redakcia FinReport

Jesenná ITAPA 2024: Kyberkriminalita je výnosnejšia ako obchod s drogami

Kybernetická kriminalita sa mení na výnosný biznis a útokov neustále pribúda. Už nejde len o individuálnu činnosť hekerov, ale ...

27.11.2024 Redakcia FinReport

Jesenná ITAPA 2024: Európa čelí kríze

Európa čelí existenčnej kríze, ktorá ohrozuje jej ekonomickú stabilitu a globálnu konkurencieschopnosť. Hoci bola po celé desaťročia ...

26.11.2024 Redakcia FinReport

Jesenná ITAPA 2024: Len vízie v zdravotníctve už nestačia

Kým krajiny západnej Európy sa pravidelne radia medzi špičku v poskytovaní zdravotnej starostlivosti, Slovensko sa dlhodobo nachádza na ...

25.11.2024 Redakcia FinReport

COP29: Na riešenie klimatickej krízy pôjde 300 miliárd dolárov ročne

Ďalší diel klimatickej konferencie COP, ktorá tento rok pokračovala vo svojej 29. edícii v azerbajdžanskom Baku, sa niesol v duchu rokovania o ...

25.11.2024 Martin Jamnický

Kupujete byt alebo auto? Kúpna zmluva musí byť vždy v písomnej forme

Ak ste sa rozhodli pre kúpu alebo predaj nehnuteľnosti či auta, mali by ste mať na pamäti, že kúpna zmluva musí obsahovať určité ...

25.11.2024 Robert Juriš

NBS: Domácnosti aj firmy zostávajú schopné splácať úvery

Najnovšia správa o finančnej stabilite Národnej banky Slovenska sa nesie v duchu mierneho optimizmu. Poukazuje najmä na znižujúcu sa infláciu ...

23.11.2024 Redakcia FinReport

V poisťovníctve a finančných službách pracuje takmer 5 miliónov Európanov

V sektore finančných a poisťovacích činností v rámci krajín Európskej únie je zamestnaných približne 4,9 milióna ľudí. Spolu to ...

22.11.2024 Redakcia FinReport

Ceny pohonných hmôt opäť rastú, benzín je nad hranicou 1,50 eura za liter

Po troch týždňoch poklesu cien pohonných hmôt sa situácia zmenila a ich ceny začali opäť stúpať. Zdražel benzín, ktorý sa opäť ...

Mobilná aplikácia
VISA MasterCard Maestro Apple Pay Google Pay