Hľadaj

Čo všetko sa zmenilo za 35 rokov od nežnej revolúcie vo svete financií?

Eva Sadovská Ekonomika Poslať

Nežnú revolúciu z roku 1989 si tradične pripomíname 17. novembra ako deň boja za slobodu a demokraciu. Slovákom priniesla výrazné zmeny v ekonomike – spotrebu a nakupovanie nevynímajúc. V našej analýze sme sa pozreli na to, akými zmenami prešli obchody aj nákupné správanie sa Slovákov za uplynulých 35 rokov, ako rástli naše platy aj ceny v obchodoch a ako sa zmenil svet financií a investícií.

Zmeny vo svety financií od nežnej revolúcie 17. novembra 1987

Foto: Shutterstock

Predajná plocha obchodov je až štvornásobne väčšia

Na rozdiel od obdobia spred 17. novembra 1989, ktoré bolo charakteristické aj nedostatkom tovaru a dlhými radmi pred obchodmi, majú v súčasnosti Slováci oveľa viac možností, kde a ako nakupovať. Podľa najaktuálnejších údajov Štatistického úradu SR predstavovala v roku 2022 predajná plocha obchodov 4,07 milióna štvorcových metrov. Na jedného Slováka tak pripadá približne 0,75 štvorcového metra z plochy obchodu.

101654

Úplne iná situácia bola v porevolučných rokoch, pretože v roku 1993 predajná plocha obchodov bola viac ako štvornásobne menšia v porovnaní so súčasnosťou, a to s výmerou 0,93 milióna štvorcových metrov. Na jedného obyvateľa našej krajiny tak vtedy pripadalo iba 0,18 štvorcového metra z plochy obchodu.

Koncom deväťdesiatych rokov začali na Slovensku pôsobiť zahraničné reťazce, ktoré náš trh postupne rozšírili o supermarkety a hypermarkety. Na začiatku nového milénia malo Slovensko aj prvé moderné nákupné centrum na Vajnorskej ulici v Bratislave, ku ktorému postupne pribúdali ďalšie. Nákupné centrá sa stali nielen miestom na nákupy, ale aj zdrojom zážitkov – zábavy, kultúry či gastronómie pod jednou strechou. Sú neoddeliteľnou súčasťou nielen Bratislavy, ale aj krajských či väčších okresných miest.

96521

Poslednou novinkou zo sveta nákupných centier na Slovensku je rozšírenie nákupného centra Aupark v Bratislave. Len pred niekoľkými týždňami (24. októbra 2024) prišlo k oficiálnemu otvoreniu novej plochy s výmerou 10-tisíc metrov štvorcových.

Reálne zarábame viac ako pred revolúciou

Na nakupovanie Slovákov vplýva nielen dostupnosť obchodov a tovarov, ale aj situácia na trhu práce a výška ich príjmov. Slováci začali reálne (teda po očistení o infláciu) zarábať viac ako v roku 1989 až v rokoch 2007 – 2008. Takmer celý prepad reálnych miezd bol zaznamenaný najmä v porevolučných rokoch, a to v dôsledku viacerých devalvácií koruny, striktných ekonomických reforiem a súvisiaceho prudkého rastu cien. V súčasnosti zarábame v priemere reálne o 35 až 40 % viac ako v roku 1989.

102462

V minulom režime „byť bez práce“ bolo takmer nemožné, no v priebehu 90. rokov vyskočila miera nezamestnanosti na dvojciferné hodnoty. Vysoké úrovne nezamestnanosti pocítili Slováci aj v dôsledku hospodárskej krízy pred vyše desiatimi rokmi. Naopak, tesne pred vypuknutím pandémie koronavírusu (na prelome rokov 2019 a 2020) sa evidovanej miere nezamestnanosti na Slovensku podarilo dostať na historicky najnižšie úrovne pod 5 %. Koronakríza spôsobila jej nárast na úroveň 8 %, no v aktuálnom roku 2024 sa jej opäť podarilo dostať pod úroveň 5 %.

Na nákupy nám dnes stačí odpracovať kratší čas

Porovnaním priemerných nominálnych miezd (v roku 1989 na úrovni 3 142 Kčs a v prvom polroku 2024 na úrovni 1 484 eur) a cien konkrétnych produktov môžeme zjednodušene vyjadriť, koľko času museli Slováci odpracovať na kúpu vybraných tovarov pred 35 rokmi a koľko v súčasnosti.

Na nákup mnohých potravín nám dnes stačí v priemere odpracovať kratší čas. A to aj napriek tomu, že počas predchádzajúcich dvoch rokov sme boli svedkami prudkého zdražovania potravín. Platí to najmä pre mäsové výrobky, vajcia, ale aj čokoládu a cukor. Na chlieb dnes však musíme odpracovať dvojnásobne dlhší čas ako kedysi. Cenovo dostupnejšie sú dnes aj oblečenie a obuv. Kým kúpa „lodičiek“ stála ženu v roku 1989 takmer dva dni strávené v práci, dnes to nie je v priemere ani jeden celý pracovný deň.

Podstatne kratší čas potrebujeme odpracovať na nákup tovarov dlhodobej spotreby. Napríklad na kúpu farebného televízora sme museli v roku 1989 odpracovať približne 10-násobne dlhší čas ako v súčasnosti. Ak sme si pred vyše tromi dekádami chceli dopriať novú chladničku, stálo nás to približne šesťnásobne viac času stráveného v práci ako dnes. V prípade kúpy automobilu išlo kedysi o viac ako dvojnásobne dlhší odpracovaný čas.       

Pochopiteľne, takéto porovnanie nezohľadňuje ekonomické rozdiely v jednotlivých regiónoch Slovenska. V rámci krajiny sú najvyššie platy a zároveň najnižšia miera nezamestnanosti v Bratislavskom kraji, vďaka čomu sa vyznačuje najvyššou kúpnou silou obyvateľov. V regióne metropoly je zároveň najvyššia koncentrácia obchodov a nákupných centier a realizuje sa v ňom dlhodobo aj najviac nákupov.

Ako sa vyvíjal trh s bytmi

Zaujímavou oblasťou sú byty a ich cenový vývoj. Do roku 1989 sa byty prideľovali vo veľkej miere zadarmo, alebo stáli 20- až 40-tisíc Kčs. V súčasnosti je už čakanie v poradovníkoch minulosťou, za posledné desaťročia vznikol štandardný trh s bývaním a záujemcovia si môžu vyberať z podstatne širšej ponuky.

98705

Ceny bytov však vzrástli niekoľkonásobne na desiatky až stovky tisíc eur. Dnes tak na kúpu nehnuteľnosti musíme pracovať oveľa dlhšie ako pred revolúciou. Kým v roku 1989 jeden štvorcový meter vychádzal na 5 dní strávených v práci, v súčasnosti je to sedemnásobne viac – 36 dní. Bez hypotéky či úveru na bývanie sa dnes mnohé slovenské domácnosti pri kúpe nehnuteľnosti nezaobídu.

Obchody už nie sú iba o tovaroch, ide aj o zážitky

Najvýraznejšie zmeny v nákupnom správaní sa Slovákov za posledných 35 rokov:

  • Slováci majú možnosť nakupovať online, pretože e-shopy sa stali za posledné desaťročia vhodným doplnkovým predajným kanálom pre kamenné predajne.
  • Z nakupovania chcú mať zákazníci zážitok. Aj preto na popularite za posledné desaťročia získali nákupné centrá, ktoré pod jednou strechou ponúkajú nielen nakupovanie, ale aj možnosť stravovania sa, zábavy, relaxu či stretávania sa s rodinou a priateľmi.
  • Z fenoménu sa realitou stala aj nákupná turistika do zahraničia. Pre našu ekonomiku to však nie je dobrá správa.
  • Čoraz častejšie sa kladie dôraz na uvedomelý prístup k nakupovaniu, a to kvôli snahe nevytvárať zbytočný odpad, neplytvať energiami, a teda aj pri nakupovaní čo najmenej ekologicky zaťažovať našu planétu.

Zmeny nastali aj vo svete financií a investícií

Československo bolo pred revolúciou hotovostnou ekonomikou. Ľudia dostávali mzdy a platili účty v hotovosti. Výnimkou boli azda iba sporožírové účty, ktoré neskôr slúžili ako nástroj bezhotovostného platenia (napríklad inkaso, nájomné, poplatky za telefón či poistné). Spomedzi sporiacich produktov boli populárnymi vkladné knižky, na ktoré si ľudia odkladali a sporili peniaze, a takto si vytvárali finančnú rezervu.

52720

V súčasnosti panuje v našej ekonomike už bezhotovostný platobný styk. Bežné účty sa stali nevyhnutnou súčasťou našich životov – dostávame na ne výplatu, platíme z nich už takmer za všetko prostredníctvom platobných kariet, využívame elektronické bankovníctvo, a keď potrebujeme hotovosť, vyberáme si ju prostredníctvom bankomatov.

Veľký pokrok v správe našich financií priniesli aj smartfóny. Neporovnateľne pestrejšie je aj portfólio sporiacich produktov (termínované vklady, sporiace účty, stavebné sporenie či investičné životné poistenie).

98707

investovaní, tak ako ho poznáme dnes, nemohla byť pred revolúciou ani reč. Slováci majú        v súčasnosti pestrú škálu investičných príležitostí, ako zhodnotiť svoje finančné prostriedky. Za rokmi overené možnosti sa považujú investície do zlata či firemných akcií a dlhopisov. Medzi obľúbené nástroje patria podielové fondy, pričom na popularite získavajú čoraz viac realitné fondy.

Na trhu sa však v posledných rokoch etablovali aj takzvané ETF fondy (Exchange Traded Funds) či investovanie do kryptomien. Faktom však je, že Slováci naďalej držia zbytočne veľké množstvo peňazí na vkladových produktoch (až 60 %), a v investovaní sa tak vyspelejším ekonomikám EÚ pozeráme doslova na chrbát.

logo
📬 Prihláste sa na odber newslettera
Prečítajte si tiež:
4.11.2025 Redakcia FinReport

Ako vysvetliť financie bežným ľuďom? Rozhovor s M. Čizmazia o realite finančného sprostredkovania

V tejto epizóde podcastu sa rozprávame s Miriam Čizmazia o svete finančného sprostredkovania a o tom, ako sa mení pod vplyvom nových ...

4.11.2025 Tlačová správa

Cudzinci nie sú len dočasnou výpomocou. Stávajú sa stabilnou súčasťou slovenského trhu práce

Na Slovensku dnes pracuje už viac než 135-tisíc cudzincov, čo predstavuje takmer 7 % pracovnej sily. Podiel zahraničných pracovníkov stúpa ...

4.11.2025 Redakcia FinReport

Investuje len štvrtina Slovákov, najčastejšie do 800 eur ročne, ukazujú dáta Amundi

Slováci zhodnocujú svoje úspory najčastejšie na sporiacich účtoch, ktoré často neporazia ani ...

3.11.2025 Redakcia FinReport

Je zlato na vrchole? Filip Horáček o nákupoch centrálnych bánk, BRICS a budúcnosti zlata

V tejto epizóde podcastu sme sa rozprávali s Filipom Horáčkom, obchodným riaditeľom spoločnosti IBIS InGold, o tom, prečo centrálne banky vo ...

3.11.2025 Tlačová správa

Rekordný rok: finančná správa spracovala viac ako 1,4 milióna daňových priznaní

Počet spracovaných daňových priznaní v roku 2025 prekonal doterajšie rekordy. Finančná správa spracovala viac ako 1,4 milióna daňových ...

31.10.2025 Roland Régely

Zlato žiari ako nikdy predtým. Je teraz ten správny čas investovať?

Cena zlata prepisuje rekordy a odborníci hovoria o „investícii generácie“. No zatiaľ čo jedni vidia v žltom kove bezpečný prístav v ...

30.10.2025 Redakcia FinReport

1. november 2025: Sviatok všetkých svätých a nové pravidlá pre maloobchod

V rámci konsolidačného balíčka vláda prijala novelu Zákonníka práce, podľa ktorej od 1. novembra 2025 už nebude platiť zákaz ...

30.10.2025 Roland Régely

Lístok na vlak už kúpite aj na pošte

Cestovanie vlakom sa stáva dostupnejším aj pre ľudí z menších obcí. Od októbra 2025 si totiž cestujúci môžu kúpiť lístok na vlak aj ...

30.10.2025 Redakcia FinReport

Od korporátu k AI-agentom – rozhovor s Martinom Horváthom (Elevon.io)

V tejto epizóde sa rozprávame s Martinom Horváthom, zakladateľom a CEO Elevon.io, o jeho ceste z korporátu k vlastnému biznisu. Hovoríme o ...

30.10.2025 Redakcia FinReport

Positive dnes oslavuje 20 rokov. Kde sa začal príbeh Positive?

Moja mama mi hovorila: „veď ty sa zamestnáš a uvidíš...“. Ja som si vtedy povedal, že sa nikdy nezamestnám a zatiaľ som to dodržal ...

28.10.2025 Eva Sadovská

Slováci nie sú spokojní so svojou finančnou situáciou. Čo by mohlo pomôcť?

Podľa údajov Eurostatu patria Slováci medzi národy, ktoré sú najmenej spokojné so svojou finančnou situáciou. Ide o subjektívne vnímanie ...

27.10.2025 Roland Régely

Nová európska daň pre firmy môže zasiahnuť stovky slovenských podnikov

Európska komisia navrhuje finančný rámec na nasledujúce roky v objeme takmer dvoch biliónov eur. Súčasťou pripravovaného rozpočtu je aj ...

27.10.2025 Roland Régely

Čisté mzdy pôjdu dole: Od januára si zamestnanci priplatia na daniach aj odvodoch

Od nového roka čaká slovenských zamestnancov nepríjemné prekvapenie. Zmeny v daniach a odvodoch, ktoré vláda obhajuje snahou o konsolidáciu ...

24.10.2025 Roland Régely

V roku 2024 vzniklo takmer 24-tisíc firiem, no len jednej sa podarilo dosiahnuť tržby vyše 6 miliónov eur

V roku 2024 vzniklo na Slovensku podľa verejnej databázy Finstat až 23 698 spoločností. Najúspešnejšou z nich sa stala firma Nordio s.r.o., ...

22.10.2025 Tlačová správa

Zdravotné odvody budú rásť. Porastie aj kvalita zdravotníctva?

„V rámci konsolidácie sa v roku 2026 zvýšia zdravotné odvody. Ľudia aj firmy by tak mali každý mesiac platiť viac. Konkrétne schválené ...

15.10.2025 Redakcia FinReport

Kaufland oslavuje 25 rokov na Slovensku: 84 predajní a tisíce zamestnancov

Maloobchodná sieť Kaufland si v roku 2025 pripomína 25. výročie pôsobenia na Slovensku. Od otvorenia prvej predajne v Poprade v roku 2000 sa ...

9.10.2025 Tlačová správa

Sú Slováci šťastný národ? Predbehli sme Japoncov, za Čechmi však zaostávame

Medzinárodný prieskum finančnej skupiny NN skúmal mieru šťastia obyvateľov v jedenástich krajinách sveta. Výsledky prieskumu ukázali, že ...

6.10.2025 Redakcia FinReport

INOFEST 2025 na MTF STU: Spolupráca, technológie a ľudia formujú budúcnosť priemyslu

Materiálovotechnologická fakulta STU v Trnave sa 23. a 24. septembra stala miestom, kde sa stretli inovácie, technológie a ľudia s odvahou ...

November

 
P
U
S
Š
P
S
N
44. týždeň
48. týždeň
Mobilná aplikácia
VISA MasterCard Maestro Apple Pay Google Pay