Hľadaj
× Aplikácia Aplikácia

Čo môže pre získanie kvalitných zamestnancov urobiť líder

Jana Schochmann Ekonomika Poslať

Podnikatelia na Slovensku sú nútení zápasiť s mnohými ťažkosťami. Jedným zo stále aktuálnych problémov je situácia na trhu práce. Dopyt po kvalitných a kvalifikovaných zamestnancoch prevyšuje ponuku. Kritické sú najmä IT segment, automobilový priemysel, ale chýbajú aj kvalitní manažéri z rôznych odvetví. Bežný podnikateľ nemá veľa možností, ako ovplyvniť kvalitu celého školstva, otázkou zostáva, čo pre personálne obsadenie kvalitnými ľuďmi vo vlastnej firme urobiť môže. Ako zabezpečiť, aby uchádzači preferovali práve jeho firmu? V tomto článku sme sa zamerali na budovanie vzťahov, komunikáciu a imidž lídrov vo vzťahu k budúcim aj súčasným zamestnancom.

Čo môže pre získanie kvalitných zamestnancov urobiť líder

Foto: shutterstock

Rovnako, ako sa manažér zamýšľa nad tým, ako získavať nových zákazníkov, akú zvoliť stratégiu a ako nastaviť marketingový plán, je namieste si podobné otázky položiť aj vo vzťahu k zamestnancom. Účinným nástrojom je v tomto prípade dobre nastavená komunikačná stratégia s interným aj externým prostredím a premyslené budovanie vzťahov. Situáciu výrazne ovplyvňuje osobnosť samotného lídra. Preto aj líder potrebuje vlastnú komunikačnú stratégiu, ktorá je v súlade s firemnými hodnotami. Firemné PR a osobné PR lídra nie je úplne to isté. Človek, ktorý vedie firmu, by mal mať jasnú predstavu o tom, ako bude svoju osobu prezentovať, čo chce komunikovať a aké kanály na to bude využívať. Nakoniec zladiť svoju vlastnú prezentáciu s firemnou tak, aby pôsobila ako jeden celok.

Autentický líder, úprimná komunikácia

Väčšina malých a stredných firiem na Slovensku svoje idey ujasnené nemá, resp. ich nevie zrozumiteľne odkomunikovať. Mnohí to dokonca ani nepovažujú za potrebné. Pritom hodnoty, ktoré sú pre spoločnosť charakteristické, určite existujú a dajú sa aj zadefinovať. Akosi „podprahovo“ ich zrejme vnímajú aj spolupracovníci. Zväčša sú myslené úprimne, nie sú však zrozumiteľne a efektívne komunikované. Chýba formálny spôsob komunikácie. 

Na druhej strane veľké firmy a korporácie majú svoj zámer starostlivo premyslený. Formálne vedia svoje hodnoty odkomunikovať veľmi dobre. Často aj vo forme dobre znejúcich sloganov. Zvyčajne však nevyznievajú úprimne. Sú to prázdne slová a zamestnanci im buď úplne neveria, prípadne sa nad nimi nikdy nezamysleli. 

Dobre zvolená stratégia a myšlienky, ktoré líder presadzuje, by mali byť harmonické s presvedčením a temperamentom samotného lídra. Líder bude skrátka najviac presvedčivý vtedy, keď bude autentický. Presadzovať idey, ktorým sám verí a stotožňuje sa s nimi, je najlepší spôsob, ako nadchnúť a presvedčiť aj ostatných. Mnohí známi podnikatelia hovoria, že ľudí si už dnes nezískate peniazmi, ale svojimi myšlienkami. 

Nie je hodnota ako hodnota – morálna autorita

Líder by si mal zachovať svoju identitu, no v rámci toho by mal byť aj morálnou autoritou. Nemôžeme čakať, že ak bude líder presadzovať nečestné hodnoty, prinesie mu to úspech. O nastupujúcich generáciách, ktoré označujeme poslednými písmenami abecedy (X, Y, Z), je známa silná inklinácia k etickým a morálnym hodnotám. Mladí ľudia sa omnoho viac zaujímajú o ekológiu a silne vnímajú sociálne a etické hodnoty, prezentujú svoje názory na politickú situáciu. Týchto ľudí (najmä tých inteligentných) neohúrime agresívnym podnikateľským správaním. Biznis bez pravidiel, ako to poznáme z amerických filmov z 80. rokov, už prestáva byť to, čo by obdivovali.

Bohužiaľ, ešte horšia ako filmová fikcia je podnikateľská realita na Slovensku z obdobia 90. rokov. Nanešťastie väčšina veľkých slovenských spoločností práve na týchto neetických spôsoboch vyrástla a ďalej takto fungujú. Súčasný mladý človek teda môže byť trochu zmätený a trpieť nedostatkom morálnych a etických vzorov – lídrov. Veľké spoločnosti tohto typu si, žiaľ, môžu dovoliť použiť aj nemalé prostriedky a politický vplyv, a komunikačne to nejako „ustáť“. Majiteľ priemernej malej či strednej slovenskej firmy nemá šancu zvládnuť to isté. Zrejme by neobstáli morálne ani pred zákonom. Sú možno stále odvetvia, kde slogan „účel svätí prostriedok“ funguje, no pre mnohých to už vôbec neznie atraktívne. 

Stále však platí, že vrana k vrane sadá. Každý radšej pracuje s ľuďmi, ktorí sú naladení na rovnakú vlnovú frekvenciu. Ak ste sám sebou a jasne komunikujete svoje hodnoty, výrazne sa zvyšuje šanca, že nájdete tých správnych ľudí.  

K novým kolegom dopomôžu súčasní 

Firemné hodnoty by mali odznieť už pri pohovore, prípadne by mali byť spomenuté v rámci voľných pracovných pozícií. Aj to je forma selekcie zo strany zamestnanca aj zamestnávateľa. Ako sme už spomenuli, každému sa lepšie pracuje s ľuďmi, ktorí majú niečo spoločné. 

Vaši kolegovia by mali myšlienky a zámery, ktoré ako líder presadzujete, poznať a stotožniť sa s nimi. Len tak dosiahnete, že ich budú k vašej spokojnosti komunikovať ďalej, či už vo vzťahu k zákazníkom, alebo aj v súkromí. Aj oni predsa komunikujú s externým svetom, hovoria o svojej práci s priateľmi a známymi, šíria svoje názory na sociálnych sieťach. Ak sa radi odfotia na dovolenke vo firemnom tričku, alebo uverejnia fotku z teambuildingu, na ktorom sa cítili príjemne, je to dobré znamenie. Dajte im najavo svoju radosť a podporujte ich v tom. Je to forma odovzdávania pozitívnych informácií o firme a je efektívna aj pri hľadaní nových potenciálnych kolegov. Ak sa teda pýtate, ako získať nových kvalitných zamestnancov, odpoveďou je starostlivosťou o tých súčasných. 

Priblížte sa svojim kolegom

Líder v malej firme sa nemôže skrývať za štruktúru riadiacich pracovníkov, ako to býva v korporáciách. Kolegovia sa s ním stretávajú a poznajú mnohé jeho vlastnosti a návyky. To je ďalší dôvod, prečo je rozhodne lepšie, ak je líder autentický. Nemal by stratiť svoju osobnosť. Jeho komunikácia by však v každom prípade mala byť premyslená, i keď úprimná. Účinnejšie a aj ľahšie je priblížiť sa spolupracovníkom, ako si držať priepastný odstup. Líder musí vedieť v kolegoch prebudiť pocit súdržnosti a spolupatričnosti. Jeden so spôsobov je zapájať spolupracovníkov do riadenia firmy. Dať im možnosť ovplyvniť chod vecí a otvorene im ukázať možnosti, ako sa dajú zlepšovať pracovné výsledky, a čo tým môžu všetci získať. Neznamená to prenechať velenie zamestnancom, stačí, ak prispejú každodenným zlepšovaním drobných vecí, ktoré priamo vyplývajú z výkonu ich práce, či návrhmi na malé inovácie. Naučte ich, aby boli viac samostatní a cítili zodpovednosť. Nástrojom na dosiahnutie je práve dobre nastavená komunikačná stratégia.  

Ukážte im aj časť súkromia, predveďte sa!

Ukážte svojim kolegom, čo máte radi a odhaľte im časť svojho súkromia. Napríklad pripravte teambuilding, pri ktorom budete mať možnosť ukázať svoj kladný vzťah ku konkrétnemu športu, kultúre a pod. Kolegovia väčšinou ocenia, že im odhalíte vlastné súkromné sféry, podobne ako svojim priateľom. Navyše si upevňujete lídersku pozíciu tým, že predvádzate oblasť, v ktorej ste dobrí, môžete v nej vyniknúť a zaujať ich. Pochopiteľne, nie chvastaním či vyvyšovaním sa. Súťaživosť je v poriadku, no veľkosť ducha a veľkosť ega nie je to isté. Chvastanie sa vôbec nie je duchaplné a užívate si ho jedine vy. Pre ostatných je otravné. Naopak, nadšenie pre vec, entuziazmus a angažovanosť je to, čo môže spájať. 

Podporujte dlhodobé vzťahy a budujte si siete

Podporujte ľudí okolo seba. Zamestnanci určite veľmi ocenia možnosť zvyšovať si odborné kompetencie pomocou vzdelávania, napríklad formou relevantných kurzov a školení. Možno ešte viac ich poteší, ak podporíte ich konkrétnu záľubu alebo koníček. Zalichotí im už len fakt, že o ich záľube viete a zaujímate sa o ňu. Podobné je to aj so zákazníkmi, či dodávateľmi. 

Ak je to možné, podporujte a budujte vzťahy aj so zamestnancami, ktorí už u vás nepracujú. Ak ste sa nerozišli v zlom a váš zamestnanec by napríklad chcel sám podnikať a nevytvára vám priamu konkurenciu, podporte ho! Pomôžte mu, vychovajte si ho a vytvorte si z neho nového zákazníka alebo dodávateľa. Prípadne mu otvorte novú pobočku vašej firmy. Skrátka vychovajte si z neho človeka na „vašej strane“. Podobný princíp je možné aplikovať aj na zákazníkov. Majte prehľad o šikovných ľuďoch vo vašom okolí, podporujte ich a pomáhajte im. Vytvárajte si siete. Nie je to nič nové, túto metódu využívala už buržoázia, keď podporila svojím vplyvom či prostriedkami šikovných ľudí vo svojom okolí, aby neskôr pracovali v ich prospech. Za tých mimoriadne šikovných neváhali ani vydať svoje dcéry. Jednoducho, prezieravo pracovali na dlhodobých vzťahoch.

Imidž lídra

Jeden z presvedčivých argumentov, prečo venovať čas upravenému zovňajšku hneď na úvod. Je to skrátka najjednoduchší a veľmi účinný spôsob, ako urobiť dobrý prvý dojem. Váš imidž je takisto forma komunikácie. Kvalitné oblečenie a dobrý imidž dnes však nemajú úplne striktnú podobu. Zďaleka to neznamená len pánsky oblek alebo dámsky kostým. Čoraz väčšia sloboda prejavu sa vyskytuje aj v móde a súčasné trendy už nie sú tak jasne zadefinované. A hoci pravidlá etikety sa nemenia, prístup k nej je taktiež omnoho benevolentnejší a podmienený druhom povolania. Záleží na tom, či sa vo svojej práci stretávate s kreatívcami, konzervatívnymi ľuďmi, či sa pohybujete medzi diplomatmi, právnikmi, finančníkmi, alebo medzi ľuďmi zo šoubiznisu. Jedno však pretrváva, a to je dobrý vkus. Ak ho nemáte, radšej si to priznajte a s niekým sa poraďte. Môže to byť aj manželka, kamarát či odborný poradca. Nech aj táto podoba komunikácie pôsobí na vašich kolegov, zákazníkov a obchodných partnerov príjemne a nie odstrašujúco či komicky. Ako líder a nadriadený máte právo požadovať to aj od vašich zamestnancov, ideálne však je, ak im pôjdete príkladom.    

Meno ako značka, alebo „značkový líder“ – funguje to?

Mená lídrov svetového formátu, ktorým sa podarilo vybudovať veľkú a prosperujúcu firmu, ako napríklad Steve Jobs, Henry Ford alebo Coco Chanel, sa samy osebe stali silnou „značkou“. Niekedy aj meno silne charizmatickej osobnosti, akou bol Ježiš Kristus a jeho životný príbeh, stačí na to, aby sa vybudovala po stáročia úspešne fungujúca firma, alebo ak chcete náboženstvo. Sú zároveň najsilnejším predajným argumentom a silnou referenciou pre klientov, obchodných partnerov či zamestnancov.

Aj menšia, lokálna značka, napríklad rodinná firma, alebo originálny nápad jednotlivca moderne nazývaný „startup“ môže mať za sebou lídra, ktorého meno a príbeh môže zaujať médiá a ich čitateľov či divákov. Pre väčšinu bežných menších a stredných podnikateľov – lídrov firiem, môžu byť príbehy známych a celosvetovo uznávaných osobností v biznise skôr motiváciou, môžu sa od týchto ľudí všeličo naučiť, inšpirovať sa, ale úprimne, ak by chceli dosiahnuť podobný efekt, a teda aby už samotné ich meno fungovalo na zamestnancov a zákazníkov ako silná značka, asi by ich to stálo veľa marketingového úsilia, a nebolo by to rentabilné. Nesnažte sa teda o nemožné a skúste sa pri prezentácii svojej osoby – ako lídra, držať efektívnejších spôsobov. Možno sa z vás nestane „superstar“, ale pri dôsledne premyslenej komunikačnej stratégii sa efekt nakoniec dostaví.  

Ready Made Maklér
Staňte sa samostatným
finančným agentom už dnes.
Robte biznis,
byrokraciu nechajte na nás.
logo
Prečítajte si tiež:
28.3.2024 Zuzana Fryč

Ako postupovať pri dopravnej kolízii a ako si uplatniť škodu v poisťovni?

Na Slovensku sa každoročne stanú tisíce dopravných nehôd, ku ktorým je nevyhnutné privolať políciu a aktívne s ňou spolupracovať. Okrem ...

28.3.2024 Redakcia FinReport

Daňové úrady posilňujú podporu a predlžujú úradné hodiny

Posilnené podateľne, dlhšie otvorené daňové úrady a možnosť „drive in“. Daňové úrady po celom Slovensku budú posledné dva dni, ...

28.3.2024 Redakcia FinReport

Pohonné látky pred Veľkou nocou výrazne zdraželi

Spotrebiteľské ceny oboch druhov benzínov pred veľkonočnými sviatkami stúpli. Dosiahli najvyššiu úroveň za posledných 20 týždňov. ...

28.3.2024 Redakcia FinReport

Priemyselným výrobcom klesli ceny najvýraznejšie za 12 rokov

Výrobné ceny priemyselných výrobcov sa vo februári 2024 prepadli o viac ako 15 %. Najvýraznejší vplyv na celkový výsledok mali o tretinu ...

28.3.2024 Redakcia FinReport

Vďaka lotérii Mega Milllions je na svete o jedného miliardára viac

Americká lotéria s priliehavým názvom Mega Millions stvorila ďalšieho dolárového miliardára. Zatiaľ neznámy šťastlivec si totiž odnesie ...

27.3.2024 Dominik Horváth

Analýza: Biden vs. Trump – čo môže priniesť ich súboj v amerických prezidentských voľbách

Prezidentské voľby v USA budú mať rovnakých kandidátov ako v roku 2020. Joe Biden a Donald Trump sa opäť stretnú v súboji o Biely dom. ...

27.3.2024 Martin Jamnický

Exekútori pri vymáhaní pohľadávok vlani dosiahli len 4,3-percentnú úspešnosť

Efektivita exekútorov na Slovensku z roka na rok klesá. V tom minulom si pohoršili takmer o štvrtinu (–23 %). Tento stav sa podpisuje aj pod ...

27.3.2024 Roland Régely

Ktorý sprostredkovateľ má najviac podriadených finančných agentov a ktorý si vlani najviac polepšil?

Počet podriadených finančných agentov na Slovensku zrejme čoskoro prekročí hranicu 17-tisíc. Svedčia o tom štatistiky Národnej banky ...

27.3.2024 Redakcia FinReport

Nálada slovenských podnikateľov a spotrebiteľov sa opäť začala zhoršovať

Dôvera podnikateľov a spotrebiteľov v slovenskú ekonomiku v marci tohto roku mierne klesla. Stalo sa to po štyroch mesiacoch priebežného rastu ...

27.3.2024 Redakcia FinReport

Rezort práce pripravil ďalší balík projektov na podporu zamestnanosti

Ministerstvo práce predstavilo súbor troch nových projektov, ktorých úlohou je vytváranie pracovných miest pre nezamestnaných, motivovanie ...

27.3.2024 Redakcia FinReport

Tatra banka rozdelí medzi akcionárov viac ako 155 miliónov eur

Tatra banka dosiahla v minulom roku zisk viac ako 237 miliónov eur. Valné zhromaždenie tejto banky včera rozhodlo, ako naloží s týmito ...

26.3.2024 Redakcia FinReport

Projekt: Štát preplatí zamestnávateľom 90 % z ceny práce mladých ľudí

Štát pripravil projekt, ktorý má pomôcť zamestnať mladých ľudí bezprostredne po absolvovaní či už strednej alebo vysokej školy. Projekt ...

26.3.2024 Robert Juriš

Slovensko má najvyšší podiel fiktívnych živnostníkov v EÚ, švarcsystém dostane stopku

Slovensko má najvyšší podiel takzvaných fiktívnych živnostníkov v rámci krajín Európskej únie. Aj preto chystá Ministerstvo práce, ...

25.3.2024 Redakcia FinReport

Nový zákon o digitálnych trhoch preveria na troch gigantoch – na Apple, Alphabete a Meta Platforms

Európska komisia sa púšťa do rozsiahleho vyšetrovania. Na mušku si tentoraz zoberie technologických lídrov v podobe spoločností Apple, ...

24.3.2024 Redakcia FinReport

Zrušenie projeku výroby elektromobilov stálo spločnosť Apple 10 miliárd dolárov

Americká technologická spoločnosť Apple sa pred niekoľkými rokmi rozhodla, že sa pokúsi o výrobu vlastného plne autonómneho elektromobilu ...

23.3.2024 Redakcia FinReport

Aj Nemci testujú štvordňový pracovný týždeň. Produktivita sa nezmení, no zamestnanci budú šťastnejší

Kedysi ľudia pracovali až šesť dní v týždni, súčasný trend však smeruje k štvordňovému pracovnému týždňu. Najnovšie v Nemecku ...

23.3.2024 Redakcia FinReport

Vláda schválila novelu leteckého zákona, používanie dronov dostane nové pravidlá

Používanie bezpilotných lietadiel – dronov na Slovensku dostane nový legislatívny rámec. Vláda totiž schválila novelu zákona o civilnom ...

22.3.2024 Redakcia FinReport

Ceny nafty a benzínu sú vyššie ako pred rokom, naopak, LNG a LPG zlacneli

Ceny benzínu natural 95 aj motorovej nafty počas uplynulého týždňa opäť o niečo klesli. Drahší z benzínov zostal na predchádzajúcej ...

Mobilná aplikácia
VISA MasterCard Maestro Apple Pay Google Pay