Hľadaj

Čo môže pre získanie kvalitných zamestnancov urobiť líder

Ekonomika Poslať

Podnikatelia na Slovensku sú nútení zápasiť s mnohými ťažkosťami. Jedným zo stále aktuálnych problémov je situácia na trhu práce. Dopyt po kvalitných a kvalifikovaných zamestnancoch prevyšuje ponuku. Kritické sú najmä IT segment, automobilový priemysel, ale chýbajú aj kvalitní manažéri z rôznych odvetví. Bežný podnikateľ nemá veľa možností, ako ovplyvniť kvalitu celého školstva, otázkou zostáva, čo pre personálne obsadenie kvalitnými ľuďmi vo vlastnej firme urobiť môže. Ako zabezpečiť, aby uchádzači preferovali práve jeho firmu? V tomto článku sme sa zamerali na budovanie vzťahov, komunikáciu a imidž lídrov vo vzťahu k budúcim aj súčasným zamestnancom.

image

Foto: shutterstock

Rovnako, ako sa manažér zamýšľa nad tým, ako získavať nových zákazníkov, akú zvoliť stratégiu a ako nastaviť marketingový plán, je namieste si podobné otázky položiť aj vo vzťahu k zamestnancom. Účinným nástrojom je v tomto prípade dobre nastavená komunikačná stratégia s interným aj externým prostredím a premyslené budovanie vzťahov. Situáciu výrazne ovplyvňuje osobnosť samotného lídra. Preto aj líder potrebuje vlastnú komunikačnú stratégiu, ktorá je v súlade s firemnými hodnotami. Firemné PR a osobné PR lídra nie je úplne to isté. Človek, ktorý vedie firmu, by mal mať jasnú predstavu o tom, ako bude svoju osobu prezentovať, čo chce komunikovať a aké kanály na to bude využívať. Nakoniec zladiť svoju vlastnú prezentáciu s firemnou tak, aby pôsobila ako jeden celok.

Autentický líder, úprimná komunikácia

Väčšina malých a stredných firiem na Slovensku svoje idey ujasnené nemá, resp. ich nevie zrozumiteľne odkomunikovať. Mnohí to dokonca ani nepovažujú za potrebné. Pritom hodnoty, ktoré sú pre spoločnosť charakteristické, určite existujú a dajú sa aj zadefinovať. Akosi „podprahovo“ ich zrejme vnímajú aj spolupracovníci. Zväčša sú myslené úprimne, nie sú však zrozumiteľne a efektívne komunikované. Chýba formálny spôsob komunikácie. 

Na druhej strane veľké firmy a korporácie majú svoj zámer starostlivo premyslený. Formálne vedia svoje hodnoty odkomunikovať veľmi dobre. Často aj vo forme dobre znejúcich sloganov. Zvyčajne však nevyznievajú úprimne. Sú to prázdne slová a zamestnanci im buď úplne neveria, prípadne sa nad nimi nikdy nezamysleli. 

Dobre zvolená stratégia a myšlienky, ktoré líder presadzuje, by mali byť harmonické s presvedčením a temperamentom samotného lídra. Líder bude skrátka najviac presvedčivý vtedy, keď bude autentický. Presadzovať idey, ktorým sám verí a stotožňuje sa s nimi, je najlepší spôsob, ako nadchnúť a presvedčiť aj ostatných. Mnohí známi podnikatelia hovoria, že ľudí si už dnes nezískate peniazmi, ale svojimi myšlienkami. 

Nie je hodnota ako hodnota – morálna autorita

Líder by si mal zachovať svoju identitu, no v rámci toho by mal byť aj morálnou autoritou. Nemôžeme čakať, že ak bude líder presadzovať nečestné hodnoty, prinesie mu to úspech. O nastupujúcich generáciách, ktoré označujeme poslednými písmenami abecedy (X, Y, Z), je známa silná inklinácia k etickým a morálnym hodnotám. Mladí ľudia sa omnoho viac zaujímajú o ekológiu a silne vnímajú sociálne a etické hodnoty, prezentujú svoje názory na politickú situáciu. Týchto ľudí (najmä tých inteligentných) neohúrime agresívnym podnikateľským správaním. Biznis bez pravidiel, ako to poznáme z amerických filmov z 80. rokov, už prestáva byť to, čo by obdivovali.

Bohužiaľ, ešte horšia ako filmová fikcia je podnikateľská realita na Slovensku z obdobia 90. rokov. Nanešťastie väčšina veľkých slovenských spoločností práve na týchto neetických spôsoboch vyrástla a ďalej takto fungujú. Súčasný mladý človek teda môže byť trochu zmätený a trpieť nedostatkom morálnych a etických vzorov – lídrov. Veľké spoločnosti tohto typu si, žiaľ, môžu dovoliť použiť aj nemalé prostriedky a politický vplyv, a komunikačne to nejako „ustáť“. Majiteľ priemernej malej či strednej slovenskej firmy nemá šancu zvládnuť to isté. Zrejme by neobstáli morálne ani pred zákonom. Sú možno stále odvetvia, kde slogan „účel svätí prostriedok“ funguje, no pre mnohých to už vôbec neznie atraktívne. 

Stále však platí, že vrana k vrane sadá. Každý radšej pracuje s ľuďmi, ktorí sú naladení na rovnakú vlnovú frekvenciu. Ak ste sám sebou a jasne komunikujete svoje hodnoty, výrazne sa zvyšuje šanca, že nájdete tých správnych ľudí.  

K novým kolegom dopomôžu súčasní 

Firemné hodnoty by mali odznieť už pri pohovore, prípadne by mali byť spomenuté v rámci voľných pracovných pozícií. Aj to je forma selekcie zo strany zamestnanca aj zamestnávateľa. Ako sme už spomenuli, každému sa lepšie pracuje s ľuďmi, ktorí majú niečo spoločné. 

Vaši kolegovia by mali myšlienky a zámery, ktoré ako líder presadzujete, poznať a stotožniť sa s nimi. Len tak dosiahnete, že ich budú k vašej spokojnosti komunikovať ďalej, či už vo vzťahu k zákazníkom, alebo aj v súkromí. Aj oni predsa komunikujú s externým svetom, hovoria o svojej práci s priateľmi a známymi, šíria svoje názory na sociálnych sieťach. Ak sa radi odfotia na dovolenke vo firemnom tričku, alebo uverejnia fotku z teambuildingu, na ktorom sa cítili príjemne, je to dobré znamenie. Dajte im najavo svoju radosť a podporujte ich v tom. Je to forma odovzdávania pozitívnych informácií o firme a je efektívna aj pri hľadaní nových potenciálnych kolegov. Ak sa teda pýtate, ako získať nových kvalitných zamestnancov, odpoveďou je starostlivosťou o tých súčasných. 

Priblížte sa svojim kolegom

Líder v malej firme sa nemôže skrývať za štruktúru riadiacich pracovníkov, ako to býva v korporáciách. Kolegovia sa s ním stretávajú a poznajú mnohé jeho vlastnosti a návyky. To je ďalší dôvod, prečo je rozhodne lepšie, ak je líder autentický. Nemal by stratiť svoju osobnosť. Jeho komunikácia by však v každom prípade mala byť premyslená, i keď úprimná. Účinnejšie a aj ľahšie je priblížiť sa spolupracovníkom, ako si držať priepastný odstup. Líder musí vedieť v kolegoch prebudiť pocit súdržnosti a spolupatričnosti. Jeden so spôsobov je zapájať spolupracovníkov do riadenia firmy. Dať im možnosť ovplyvniť chod vecí a otvorene im ukázať možnosti, ako sa dajú zlepšovať pracovné výsledky, a čo tým môžu všetci získať. Neznamená to prenechať velenie zamestnancom, stačí, ak prispejú každodenným zlepšovaním drobných vecí, ktoré priamo vyplývajú z výkonu ich práce, či návrhmi na malé inovácie. Naučte ich, aby boli viac samostatní a cítili zodpovednosť. Nástrojom na dosiahnutie je práve dobre nastavená komunikačná stratégia.  

Ukážte im aj časť súkromia, predveďte sa!

Ukážte svojim kolegom, čo máte radi a odhaľte im časť svojho súkromia. Napríklad pripravte teambuilding, pri ktorom budete mať možnosť ukázať svoj kladný vzťah ku konkrétnemu športu, kultúre a pod. Kolegovia väčšinou ocenia, že im odhalíte vlastné súkromné sféry, podobne ako svojim priateľom. Navyše si upevňujete lídersku pozíciu tým, že predvádzate oblasť, v ktorej ste dobrí, môžete v nej vyniknúť a zaujať ich. Pochopiteľne, nie chvastaním či vyvyšovaním sa. Súťaživosť je v poriadku, no veľkosť ducha a veľkosť ega nie je to isté. Chvastanie sa vôbec nie je duchaplné a užívate si ho jedine vy. Pre ostatných je otravné. Naopak, nadšenie pre vec, entuziazmus a angažovanosť je to, čo môže spájať. 

Podporujte dlhodobé vzťahy a budujte si siete

Podporujte ľudí okolo seba. Zamestnanci určite veľmi ocenia možnosť zvyšovať si odborné kompetencie pomocou vzdelávania, napríklad formou relevantných kurzov a školení. Možno ešte viac ich poteší, ak podporíte ich konkrétnu záľubu alebo koníček. Zalichotí im už len fakt, že o ich záľube viete a zaujímate sa o ňu. Podobné je to aj so zákazníkmi, či dodávateľmi. 

Ak je to možné, podporujte a budujte vzťahy aj so zamestnancami, ktorí už u vás nepracujú. Ak ste sa nerozišli v zlom a váš zamestnanec by napríklad chcel sám podnikať a nevytvára vám priamu konkurenciu, podporte ho! Pomôžte mu, vychovajte si ho a vytvorte si z neho nového zákazníka alebo dodávateľa. Prípadne mu otvorte novú pobočku vašej firmy. Skrátka vychovajte si z neho človeka na „vašej strane“. Podobný princíp je možné aplikovať aj na zákazníkov. Majte prehľad o šikovných ľuďoch vo vašom okolí, podporujte ich a pomáhajte im. Vytvárajte si siete. Nie je to nič nové, túto metódu využívala už buržoázia, keď podporila svojím vplyvom či prostriedkami šikovných ľudí vo svojom okolí, aby neskôr pracovali v ich prospech. Za tých mimoriadne šikovných neváhali ani vydať svoje dcéry. Jednoducho, prezieravo pracovali na dlhodobých vzťahoch.

Imidž lídra

Jeden z presvedčivých argumentov, prečo venovať čas upravenému zovňajšku hneď na úvod. Je to skrátka najjednoduchší a veľmi účinný spôsob, ako urobiť dobrý prvý dojem. Váš imidž je takisto forma komunikácie. Kvalitné oblečenie a dobrý imidž dnes však nemajú úplne striktnú podobu. Zďaleka to neznamená len pánsky oblek alebo dámsky kostým. Čoraz väčšia sloboda prejavu sa vyskytuje aj v móde a súčasné trendy už nie sú tak jasne zadefinované. A hoci pravidlá etikety sa nemenia, prístup k nej je taktiež omnoho benevolentnejší a podmienený druhom povolania. Záleží na tom, či sa vo svojej práci stretávate s kreatívcami, konzervatívnymi ľuďmi, či sa pohybujete medzi diplomatmi, právnikmi, finančníkmi, alebo medzi ľuďmi zo šoubiznisu. Jedno však pretrváva, a to je dobrý vkus. Ak ho nemáte, radšej si to priznajte a s niekým sa poraďte. Môže to byť aj manželka, kamarát či odborný poradca. Nech aj táto podoba komunikácie pôsobí na vašich kolegov, zákazníkov a obchodných partnerov príjemne a nie odstrašujúco či komicky. Ako líder a nadriadený máte právo požadovať to aj od vašich zamestnancov, ideálne však je, ak im pôjdete príkladom.    

Meno ako značka, alebo „značkový líder“ – funguje to?

Mená lídrov svetového formátu, ktorým sa podarilo vybudovať veľkú a prosperujúcu firmu, ako napríklad Steve Jobs, Henry Ford alebo Coco Chanel, sa samy osebe stali silnou „značkou“. Niekedy aj meno silne charizmatickej osobnosti, akou bol Ježiš Kristus a jeho životný príbeh, stačí na to, aby sa vybudovala po stáročia úspešne fungujúca firma, alebo ak chcete náboženstvo. Sú zároveň najsilnejším predajným argumentom a silnou referenciou pre klientov, obchodných partnerov či zamestnancov.

Aj menšia, lokálna značka, napríklad rodinná firma, alebo originálny nápad jednotlivca moderne nazývaný „startup“ môže mať za sebou lídra, ktorého meno a príbeh môže zaujať médiá a ich čitateľov či divákov. Pre väčšinu bežných menších a stredných podnikateľov – lídrov firiem, môžu byť príbehy známych a celosvetovo uznávaných osobností v biznise skôr motiváciou, môžu sa od týchto ľudí všeličo naučiť, inšpirovať sa, ale úprimne, ak by chceli dosiahnuť podobný efekt, a teda aby už samotné ich meno fungovalo na zamestnancov a zákazníkov ako silná značka, asi by ich to stálo veľa marketingového úsilia, a nebolo by to rentabilné. Nesnažte sa teda o nemožné a skúste sa pri prezentácii svojej osoby – ako lídra, držať efektívnejších spôsobov. Možno sa z vás nestane „superstar“, ale pri dôsledne premyslenej komunikačnej stratégii sa efekt nakoniec dostaví.  

Kľúčové slová

logo
Prečítajte si tiež:
25.9.2020 Dominik Horváth

Izrael sa zmieril so SAE a Dubaj má šancu zaradiť sa medzi hlavné finančné centrá sveta

Prezident Spojených arabských emirátov (SAE) vydal dekrét, ktorým zrušil zákon o bojkote Izraela a umožnil obchodné a finančné dohody ...

24.9.2020 Juraj Recký

Blíži sa koniec hotovosti a zostanú len digitálne meny? Zmena je možno bližšie, než si myslíme

Téma hotovosť verzus čisto digitálne peniaze naberá stále viac na popularite. Nevyhla sa jej ani panelová diskusia na práve prebiehajúcej ...

23.9.2020 Magdaléna Švančarková

NBS hrozí poisťovni pokutou, tá na zákaz predaja poistiek nevidí dôvod

Národná banka Slovenska (NBS) vydala predbežné opatrenie voči poisťovni Novis, hrozí jej pokutou a jej činnosť monitoruje. Poisťovňa sa ...

22.9.2020 Robert Juriš

Finančná rezerva: 8 krokov k bezpečnej a pokojnej budúcnosti

Finančná rezerva je ako vankúš. Vďaka nej budete môcť lepšie spávať. Vďaka nej zvládnete obdobie, keď sa vám nebude dariť v práci. Je ...

21.9.2020 Juraj Recký

Nahradíme platobné karty telefónmi? Hotovosť z bankomatu sa dá vyberať aj cez smartfón

Ak by sme porovnali prednosti smartfónu a platobnej karty, smartfón má len jednu jedinú nevýhodu. Na rozdiel od plastovej karty sa mu môže ...

20.9.2020 Redakcia FinReport

Nezamestnaných pribúda, problémy majú najmä mladí ľudia

Koronakríza si vyberá svoju daň aj v podobe rýchlo rastúcej nezamestnanosti. Situácia na trhu práce sa od začiatku tohto roka zhoršila ...

20.9.2020 Redakcia FinReport

Oplatí sa zmeniť zdravotnú poisťovňu? Tu je 6 rád pre vaše lepšie rozhodnutie

Zmeniť zdravotnú poisťovňu môže mať zmysel. Hlavne pre toho, kto intenzívnejšie využíva zdravotnícku starostlivosť. Aj medzi ...

19.9.2020 Juraj Recký

Hľadáte investičné príležitosti? Tvrdý alkohol uspokojí hneď niekoľko typov investorov

Rozumne investovať znamená rozumne si rozložiť investičné portfólio. Ak už máme nakúpené dlhopisy a akcie, a chceme diverzifikovať aj ...

6.9.2020 Redakcia FinReport

Obavy z inflácie sa po dlhoročnom spánku opäť prebúdzajú

Medzi investormi čoraz viac narastajú obavy z inflácie. Slovo, ktoré v uplynulých rokoch takmer vypadlo z ekonomického slovníka, teraz robí ...

30.8.2020 Redakcia FinReport

Slovenské stavebníctvo sa prepadlo hlbšie ako v okolitých krajinách

Stavebná produkcia na Slovensku zaznamenala v júni medziročný pokles o 18 %. Je to najvýraznejší prepad spomedzi krajín V4. Nielen v nich, ...

27.8.2020 Dominik Horváth

Ak má výbuch v bejrútskom prístave na svedomí teroristický útok, poisťovne si vydýchnu

Výbuch, ktorý 4. augusta otriasol Bejrútom, je najväčším nešťastím svojho druhu v histórii krajiny. Zabil viac ako 170 ľudí a zničil ...

26.8.2020 Zuzana Mecková

Slovenská ekonomika je na tom lepšie, ako sa očakávalo. Oživenie naznačuje tvar písmena V

Slovenská ekonomika v druhom štvrťroku 2020 zaznamenala prepad o 12 %, hoci analytici odhadovali jej pokles až o 15 %. Ďalšia dobrá správa ...

23.8.2020 Redakcia FinReport

Slovensko zaostáva v digitalizácii firiem, používaní dát aj cloudu

Slovenské firmy v porovnaní s podnikmi z iných európskych krajín len veľmi málo využívajú digitálne technológie. Zaostávajú najmä v ...

21.8.2020 Redakcia FinReport

Doprava trpí, železnice krvácajú, ale kuriérom sa darí

Výkony v doprave sa síce pomaly zotavujú z krízových mesiacov a dobiehajú výsledky z predchádzajúcich rokov, preprava osôb však stále ...

16.8.2020 Redakcia FinReport

Štát si na daniach nepolepšil, každá druhá firma vykázala v priznaní nulu alebo stratu

Štát si v roku 2020 na daniach zatiaľ veľmi nepolepšil. Takmer polovica firiem, ktorá do konca júna tohto roka odovzdala daňové priznanie, v ...

9.8.2020 Redakcia FinReport

Desiatky tisíc ľudí zarábajú pod hranicou minimálnej mzdy

Zvyšovanie minimálnej mzdy rezonuje v spoločnosti každý rok. Kým zamestnanci s nízkymi príjmami tieto kroky vítajú, zamestnávatelia sa im ...

6.8.2020 Dominik Horváth

Ktorý prezident dá americkej ekonomike lepší rozlet – Trump alebo Biden?

V Amerike sa pomaly schyľuje k prezidentským voľbám, ktoré sa uskutočnia na sklonku tohto roku, presne 3. novembra. Dvaja hlavní kandidáti, ...

2.8.2020 Redakcia FinReport

Každý tretí Slovák si nemôže dovoliť ani týždňovú dovolenku

V Európskej únii existujú veľké rozdiely v oblasti životnej úrovne, akú si obyvatelia jednotlivých krajín môžu dovoliť. Týka sa to aj ...

PHP Developer - študentská brigáda PHP Developer - študentská brigáda
PHP Developer províznych systémov PHP Developer províznych systémov
PHP Developer poistných agregátorov PHP Developer poistných agregátorov
PHP Developer FinTech cloudových riešení PHP Developer FinTech cloudových riešení

Najčítanejšie

  1. 1.
    Letiská a stovky závodov v Belgicku paralyzoval celoštátny štrajk, odborári žiadajú aj vyššie mzdy
  2. 2.
    Čaputová: Za užitie alebo držanie marihuany pre osobnú potrebu by nemuselo hneď hroziť väzenie
  3. 3.
    Známy karneval v Riu pre koronavírus odložili, školy samby žiadajú najskôr účinnú vakcínu
  4. 4.
    Izrael sa zmieril so SAE a Dubaj má šancu zaradiť sa medzi hlavné finančné centrá sveta
  5. 5.
    Blíži sa koniec hotovosti a zostanú len digitálne meny? Zmena je možno bližšie, než si myslíme