Hľadaj

Čo môže pre získanie kvalitných zamestnancov urobiť líder

Ekonomika Poslať

Podnikatelia na Slovensku sú nútení zápasiť s mnohými ťažkosťami. Jedným zo stále aktuálnych problémov je situácia na trhu práce. Dopyt po kvalitných a kvalifikovaných zamestnancoch prevyšuje ponuku. Kritické sú najmä IT segment, automobilový priemysel, ale chýbajú aj kvalitní manažéri z rôznych odvetví. Bežný podnikateľ nemá veľa možností, ako ovplyvniť kvalitu celého školstva, otázkou zostáva, čo pre personálne obsadenie kvalitnými ľuďmi vo vlastnej firme urobiť môže. Ako zabezpečiť, aby uchádzači preferovali práve jeho firmu? V tomto článku sme sa zamerali na budovanie vzťahov, komunikáciu a imidž lídrov vo vzťahu k budúcim aj súčasným zamestnancom.

image

Foto: shutterstock

Rovnako, ako sa manažér zamýšľa nad tým, ako získavať nových zákazníkov, akú zvoliť stratégiu a ako nastaviť marketingový plán, je namieste si podobné otázky položiť aj vo vzťahu k zamestnancom. Účinným nástrojom je v tomto prípade dobre nastavená komunikačná stratégia s interným aj externým prostredím a premyslené budovanie vzťahov. Situáciu výrazne ovplyvňuje osobnosť samotného lídra. Preto aj líder potrebuje vlastnú komunikačnú stratégiu, ktorá je v súlade s firemnými hodnotami. Firemné PR a osobné PR lídra nie je úplne to isté. Človek, ktorý vedie firmu, by mal mať jasnú predstavu o tom, ako bude svoju osobu prezentovať, čo chce komunikovať a aké kanály na to bude využívať. Nakoniec zladiť svoju vlastnú prezentáciu s firemnou tak, aby pôsobila ako jeden celok.

Autentický líder, úprimná komunikácia

Väčšina malých a stredných firiem na Slovensku svoje idey ujasnené nemá, resp. ich nevie zrozumiteľne odkomunikovať. Mnohí to dokonca ani nepovažujú za potrebné. Pritom hodnoty, ktoré sú pre spoločnosť charakteristické, určite existujú a dajú sa aj zadefinovať. Akosi „podprahovo“ ich zrejme vnímajú aj spolupracovníci. Zväčša sú myslené úprimne, nie sú však zrozumiteľne a efektívne komunikované. Chýba formálny spôsob komunikácie. 

Na druhej strane veľké firmy a korporácie majú svoj zámer starostlivo premyslený. Formálne vedia svoje hodnoty odkomunikovať veľmi dobre. Často aj vo forme dobre znejúcich sloganov. Zvyčajne však nevyznievajú úprimne. Sú to prázdne slová a zamestnanci im buď úplne neveria, prípadne sa nad nimi nikdy nezamysleli. 

Dobre zvolená stratégia a myšlienky, ktoré líder presadzuje, by mali byť harmonické s presvedčením a temperamentom samotného lídra. Líder bude skrátka najviac presvedčivý vtedy, keď bude autentický. Presadzovať idey, ktorým sám verí a stotožňuje sa s nimi, je najlepší spôsob, ako nadchnúť a presvedčiť aj ostatných. Mnohí známi podnikatelia hovoria, že ľudí si už dnes nezískate peniazmi, ale svojimi myšlienkami. 

Nie je hodnota ako hodnota – morálna autorita

Líder by si mal zachovať svoju identitu, no v rámci toho by mal byť aj morálnou autoritou. Nemôžeme čakať, že ak bude líder presadzovať nečestné hodnoty, prinesie mu to úspech. O nastupujúcich generáciách, ktoré označujeme poslednými písmenami abecedy (X, Y, Z), je známa silná inklinácia k etickým a morálnym hodnotám. Mladí ľudia sa omnoho viac zaujímajú o ekológiu a silne vnímajú sociálne a etické hodnoty, prezentujú svoje názory na politickú situáciu. Týchto ľudí (najmä tých inteligentných) neohúrime agresívnym podnikateľským správaním. Biznis bez pravidiel, ako to poznáme z amerických filmov z 80. rokov, už prestáva byť to, čo by obdivovali.

Bohužiaľ, ešte horšia ako filmová fikcia je podnikateľská realita na Slovensku z obdobia 90. rokov. Nanešťastie väčšina veľkých slovenských spoločností práve na týchto neetických spôsoboch vyrástla a ďalej takto fungujú. Súčasný mladý človek teda môže byť trochu zmätený a trpieť nedostatkom morálnych a etických vzorov – lídrov. Veľké spoločnosti tohto typu si, žiaľ, môžu dovoliť použiť aj nemalé prostriedky a politický vplyv, a komunikačne to nejako „ustáť“. Majiteľ priemernej malej či strednej slovenskej firmy nemá šancu zvládnuť to isté. Zrejme by neobstáli morálne ani pred zákonom. Sú možno stále odvetvia, kde slogan „účel svätí prostriedok“ funguje, no pre mnohých to už vôbec neznie atraktívne. 

Stále však platí, že vrana k vrane sadá. Každý radšej pracuje s ľuďmi, ktorí sú naladení na rovnakú vlnovú frekvenciu. Ak ste sám sebou a jasne komunikujete svoje hodnoty, výrazne sa zvyšuje šanca, že nájdete tých správnych ľudí.  

K novým kolegom dopomôžu súčasní 

Firemné hodnoty by mali odznieť už pri pohovore, prípadne by mali byť spomenuté v rámci voľných pracovných pozícií. Aj to je forma selekcie zo strany zamestnanca aj zamestnávateľa. Ako sme už spomenuli, každému sa lepšie pracuje s ľuďmi, ktorí majú niečo spoločné. 

Vaši kolegovia by mali myšlienky a zámery, ktoré ako líder presadzujete, poznať a stotožniť sa s nimi. Len tak dosiahnete, že ich budú k vašej spokojnosti komunikovať ďalej, či už vo vzťahu k zákazníkom, alebo aj v súkromí. Aj oni predsa komunikujú s externým svetom, hovoria o svojej práci s priateľmi a známymi, šíria svoje názory na sociálnych sieťach. Ak sa radi odfotia na dovolenke vo firemnom tričku, alebo uverejnia fotku z teambuildingu, na ktorom sa cítili príjemne, je to dobré znamenie. Dajte im najavo svoju radosť a podporujte ich v tom. Je to forma odovzdávania pozitívnych informácií o firme a je efektívna aj pri hľadaní nových potenciálnych kolegov. Ak sa teda pýtate, ako získať nových kvalitných zamestnancov, odpoveďou je starostlivosťou o tých súčasných. 

Priblížte sa svojim kolegom

Líder v malej firme sa nemôže skrývať za štruktúru riadiacich pracovníkov, ako to býva v korporáciách. Kolegovia sa s ním stretávajú a poznajú mnohé jeho vlastnosti a návyky. To je ďalší dôvod, prečo je rozhodne lepšie, ak je líder autentický. Nemal by stratiť svoju osobnosť. Jeho komunikácia by však v každom prípade mala byť premyslená, i keď úprimná. Účinnejšie a aj ľahšie je priblížiť sa spolupracovníkom, ako si držať priepastný odstup. Líder musí vedieť v kolegoch prebudiť pocit súdržnosti a spolupatričnosti. Jeden so spôsobov je zapájať spolupracovníkov do riadenia firmy. Dať im možnosť ovplyvniť chod vecí a otvorene im ukázať možnosti, ako sa dajú zlepšovať pracovné výsledky, a čo tým môžu všetci získať. Neznamená to prenechať velenie zamestnancom, stačí, ak prispejú každodenným zlepšovaním drobných vecí, ktoré priamo vyplývajú z výkonu ich práce, či návrhmi na malé inovácie. Naučte ich, aby boli viac samostatní a cítili zodpovednosť. Nástrojom na dosiahnutie je práve dobre nastavená komunikačná stratégia.  

Ukážte im aj časť súkromia, predveďte sa!

Ukážte svojim kolegom, čo máte radi a odhaľte im časť svojho súkromia. Napríklad pripravte teambuilding, pri ktorom budete mať možnosť ukázať svoj kladný vzťah ku konkrétnemu športu, kultúre a pod. Kolegovia väčšinou ocenia, že im odhalíte vlastné súkromné sféry, podobne ako svojim priateľom. Navyše si upevňujete lídersku pozíciu tým, že predvádzate oblasť, v ktorej ste dobrí, môžete v nej vyniknúť a zaujať ich. Pochopiteľne, nie chvastaním či vyvyšovaním sa. Súťaživosť je v poriadku, no veľkosť ducha a veľkosť ega nie je to isté. Chvastanie sa vôbec nie je duchaplné a užívate si ho jedine vy. Pre ostatných je otravné. Naopak, nadšenie pre vec, entuziazmus a angažovanosť je to, čo môže spájať. 

Podporujte dlhodobé vzťahy a budujte si siete

Podporujte ľudí okolo seba. Zamestnanci určite veľmi ocenia možnosť zvyšovať si odborné kompetencie pomocou vzdelávania, napríklad formou relevantných kurzov a školení. Možno ešte viac ich poteší, ak podporíte ich konkrétnu záľubu alebo koníček. Zalichotí im už len fakt, že o ich záľube viete a zaujímate sa o ňu. Podobné je to aj so zákazníkmi, či dodávateľmi. 

Ak je to možné, podporujte a budujte vzťahy aj so zamestnancami, ktorí už u vás nepracujú. Ak ste sa nerozišli v zlom a váš zamestnanec by napríklad chcel sám podnikať a nevytvára vám priamu konkurenciu, podporte ho! Pomôžte mu, vychovajte si ho a vytvorte si z neho nového zákazníka alebo dodávateľa. Prípadne mu otvorte novú pobočku vašej firmy. Skrátka vychovajte si z neho človeka na „vašej strane“. Podobný princíp je možné aplikovať aj na zákazníkov. Majte prehľad o šikovných ľuďoch vo vašom okolí, podporujte ich a pomáhajte im. Vytvárajte si siete. Nie je to nič nové, túto metódu využívala už buržoázia, keď podporila svojím vplyvom či prostriedkami šikovných ľudí vo svojom okolí, aby neskôr pracovali v ich prospech. Za tých mimoriadne šikovných neváhali ani vydať svoje dcéry. Jednoducho, prezieravo pracovali na dlhodobých vzťahoch.

Imidž lídra

Jeden z presvedčivých argumentov, prečo venovať čas upravenému zovňajšku hneď na úvod. Je to skrátka najjednoduchší a veľmi účinný spôsob, ako urobiť dobrý prvý dojem. Váš imidž je takisto forma komunikácie. Kvalitné oblečenie a dobrý imidž dnes však nemajú úplne striktnú podobu. Zďaleka to neznamená len pánsky oblek alebo dámsky kostým. Čoraz väčšia sloboda prejavu sa vyskytuje aj v móde a súčasné trendy už nie sú tak jasne zadefinované. A hoci pravidlá etikety sa nemenia, prístup k nej je taktiež omnoho benevolentnejší a podmienený druhom povolania. Záleží na tom, či sa vo svojej práci stretávate s kreatívcami, konzervatívnymi ľuďmi, či sa pohybujete medzi diplomatmi, právnikmi, finančníkmi, alebo medzi ľuďmi zo šoubiznisu. Jedno však pretrváva, a to je dobrý vkus. Ak ho nemáte, radšej si to priznajte a s niekým sa poraďte. Môže to byť aj manželka, kamarát či odborný poradca. Nech aj táto podoba komunikácie pôsobí na vašich kolegov, zákazníkov a obchodných partnerov príjemne a nie odstrašujúco či komicky. Ako líder a nadriadený máte právo požadovať to aj od vašich zamestnancov, ideálne však je, ak im pôjdete príkladom.    

Meno ako značka, alebo „značkový líder“ – funguje to?

Mená lídrov svetového formátu, ktorým sa podarilo vybudovať veľkú a prosperujúcu firmu, ako napríklad Steve Jobs, Henry Ford alebo Coco Chanel, sa samy osebe stali silnou „značkou“. Niekedy aj meno silne charizmatickej osobnosti, akou bol Ježiš Kristus a jeho životný príbeh, stačí na to, aby sa vybudovala po stáročia úspešne fungujúca firma, alebo ak chcete náboženstvo. Sú zároveň najsilnejším predajným argumentom a silnou referenciou pre klientov, obchodných partnerov či zamestnancov.

Aj menšia, lokálna značka, napríklad rodinná firma, alebo originálny nápad jednotlivca moderne nazývaný „startup“ môže mať za sebou lídra, ktorého meno a príbeh môže zaujať médiá a ich čitateľov či divákov. Pre väčšinu bežných menších a stredných podnikateľov – lídrov firiem, môžu byť príbehy známych a celosvetovo uznávaných osobností v biznise skôr motiváciou, môžu sa od týchto ľudí všeličo naučiť, inšpirovať sa, ale úprimne, ak by chceli dosiahnuť podobný efekt, a teda aby už samotné ich meno fungovalo na zamestnancov a zákazníkov ako silná značka, asi by ich to stálo veľa marketingového úsilia, a nebolo by to rentabilné. Nesnažte sa teda o nemožné a skúste sa pri prezentácii svojej osoby – ako lídra, držať efektívnejších spôsobov. Možno sa z vás nestane „superstar“, ale pri dôsledne premyslenej komunikačnej stratégii sa efekt nakoniec dostaví.  

Provízie rozpočítavajte
v ICM2
Insurance Contract Manager
Softvér a služby pre finančný trh
www.ICM2.sk

Kľúčové slová

logo
Prečítajte si tiež:
28.2.2020 Dominik Hapl

Koronavírus ovplyvňuje finančné trhy a zvyšuje záujem o zlato

Šírenie koronavírusu z Číny pokračuje a poukazuje na to aj Svetová zdravotnícka organizácia (WHO), ktorá upozorňuje na možnosť ...

27.2.2020 Zuzana Mecková

Epidemiologička radí necestovať, poisťovne karanténu v zahraničí nekryjú

Koronavírus COVID-19 je veľmi blízko. Európou sa vírus začal šíriť rýchlejšie hneď po tom, čo zachvátil hlavne sever Talianska. ...

27.2.2020 Zuzana Mecková

Voľby do Národnej rady SR 2020. Všetko, čo potrebujete ako voliči vedieť

Ako bude vyzerať priebeh parlamentných volieb 2020, na základe čoho sa rozhodne, ktorí kandidáti a politické strany prevezmú vládu v novom ...

26.2.2020 Zuzana Mecková

Anketa: Aké ekonomické opatrenia by ste privítali od novej vlády?

25.2.2020 Magdaléna Švančarková

Parkovacia politika v Bratislave. Ako to funguje v zahraničí?

Mnohé európske mestá svoje problémy s preťaženou dopravou vyriešili už pred niekoľkými, ba aj desiatkami rokov. Na rade je konečne ...

24.2.2020 Natália Hučková

Nemajetkovú ujmu pre pozostalých kryje PZP

Dopravné nehody zapríčiňujú nielen škodu na majetku, ale často i stratu na životoch. V posledných rokoch zaznamenali súdy mnohé žaloby, v ...

24.2.2020 Arian Ali

Strana Za ľudí sľubuje nájomné byty aj škôlku pre každé dieťa

Strana ZA ĽUDÍ sa prezentuje ako centristická strana. To znamená, že sa nachádza v strede politického spektra, zastáva ľavicové aj ...

20.2.2020 Magdaléna Švančarková

Z európskych peňazí najviac zhltla doprava, čerpanie je však stále nízke

Za posledných šesť rokov využilo Slovensko v rámci svojich 12 operačných programov zhruba 4 miliardy eur z fondov Európskej únie. To je len ...

13.2.2020 Zuzana Mecková

Len ďalší sľub? Alebo bude diaľnica naprieč Slovenskom hotová do roku 2026

Najdlhšia slovenská diaľnica medzi Bratislavou a Košicami mala byť dokončená už v roku 2010. Nestihlo sa. Termín posunula vláda SR o 6 ...

10.2.2020 Dominik Hapl

Desať sociálnych balíčkov v predvolebnom roku

Vláda v predvolebnom roku 2019 vynaložila viac ako 500 miliónov eur zo štátneho rozpočtu na takzvané sociálne opatrenia, ktoré majú ...

30.1.2020 Dominik Hapl

Ekonomika eurozóny naďalej potrebuje pomocné kolieska

Tradičné zasadnutie Európskej centrálnej banky (ECB) sa konalo 23. januára, na ktorom rada guvernérov rozhodla o nastavení monetárnej ...

8.1.2020 Dominik Hapl

Slovenská ekonomika v roku 2019

Na začiatku nového roka vždy prichádza obdobie bilancovania a hodnotenia toho, aké úspechy či neúspechy naša ekonomika dosiahla v tom ...

18.12.2019 Magdaléna Švančarková

Lacné letenky možno skončia, EÚ chce daň na letecké palivo

V novembri sa stretli deviati ministri financií členských krajín Európskej únie a vyzvali Európsku komisiu, aby zaviedla dane z leteckého ...

6.12.2019 Marek Mittaš

Elektrina a plyn od nového roku zdražejú

Elektrina a plyn budú pre domácnosti od januára 2020 výrazne drahšie. Domácnosti za plyn zaplatia priemerne viac o 3,95 %, za elektrinu bude ...

5.12.2019 Dominik Hapl

O vyrovnanom štátnom rozpočte môžeme snívať ďalej

Už v tomto roku malo Slovensko hospodáriť s vyrovnaným rozpočtom. To, že sa to nepodarí, je už dávno známe, no poslanci Národnej rady SR ...

28.11.2019 Dominik Hapl

Ekonomika Slovenska spomaľuje

Posledné výsledky makroekonomických ukazovateľov naznačujú spomalenie slovenskej ekonomiky. Ochladenie badať najmä v priemyselnej výrobe. ...

24.10.2019 Marek Mittaš

Anketa: Nachádzate na pracovnom trhu dostatok kvalifikovaných pracovných síl? Ako motivujete svojich zamestnancov?

21.10.2019 Ján Beracka

Zamestnanecký pomer, rôzne dohody aj živnosť. Spôsobov, ako môžu študenti pracovať, je viac

Zamestnávanie študentov má pre firmy aj mladých ľudí význam. Spôsobov, ako zamestnať študentov, je niekoľko. Z rôznych foriem ...

PHP Developer - študentská brigáda PHP Developer - študentská brigáda
PHP Developer províznych systémov PHP Developer províznych systémov
PHP Developer poistných agregátorov PHP Developer poistných agregátorov
PHP Developer FinTech cloudových riešení PHP Developer FinTech cloudových riešení

Najčítanejšie

  1. 1.
    Vo vesmíre nastal enormný a silný výbuch, po ktorom zostala v kope galaxií obrovská ryha
  2. 2.
    Epidemiologička radí necestovať, poisťovne karanténu v zahraničí nekryjú
  3. 3.
    Voľby do Národnej rady SR 2020. Všetko, čo potrebujete ako voliči vedieť
  4. 4.
    Len ďalší sľub? Alebo bude diaľnica naprieč Slovenskom hotová do roku 2026
  5. 5.
    Predčasný starobný dôchodok poberajú na Slovensku tisícky ľudí a nové žiadosti pribúdajú