Hľadaj

Bratislavčanom rastie chuť nakupovať. Je najväčšia za posledný rok

Eva Sadovská Ekonomika Poslať

Dôležitou súčasťou ekonomiky je nakupovanie. Najviac návštev obchodov sa realizuje v Bratislavskom kraji, kde je najvyššia kúpna sila obyvateľstva, ale aj koncentrácia predajní či nákupných centier. Pandémia koronavírusu, energetická kríza či rekordne vysoká inflácia ovplyvnili aj nakupovanie. Apetít Bratislavčanov je však v marci 2023 prekvapujúco najvyšší za posledný rok. Pozrime sa preto podrobnejšie, či bratislavské domácnosti očakávajú zlepšenie alebo zhoršenie ekonomickej situácie, aká je kúpna sila obyvateľov Bratislavského kraja, čo vplýva na naše míňanie a ako budeme nakupovať v budúcnosti.

nakupovanie

Foto: Shutterstock

 

Väčšina Bratislavčanov sa pri nákupoch neobmedzuje

Pandémia koronavírusu, vojnový konflikt na Ukrajine, energetická kríza či rekordne vysoká inflácia majú v posledných rokoch vplyv aj na nákupné správanie obyvateľov Bratislavského kraja. Napriek tomu apetít Bratislavčanov po nákupoch je momentálne najvyšší za posledný rok (teda od marca 2022).

Väčšina bratislavských domácností (až 86 %) v marci 2023 plánovala zvýšiť svoje výdavky alebo ich ponechať na úrovni ako vlani. Naopak, minúť menej ako pred rokom plánovalo iba 14 % opýtaných. Vyplynulo to z výsledkov marcového prieskumu „Spotrebiteľská nálada: medziročné porovnanie“ spoločností DATAMAR a MNFORCE, ktorý sa realizoval počas druhého marcového týždňa.  

Bratislavčania sa v najmenšej miere plánujú obmedzovať pri nákupoch potravín (iba 13 % z nich). Znížiť výdavky na predmety dlhodobej spotreby má v pláne 24 % obyvateľov Bratislavského kraja. Väčšia časť domácností tak míňa pri nákupoch potravín a tovarov dlhodobej spotreby rovnako alebo dokonca o niečo viac ako vlani.

Podľa výsledkov prieskumu sa zároveň znížil aj podiel takých domácností z Bratislavy a okolia, ktoré posúvajú na neskôr nákupy predmetov dlhodobej spotreby, ako napríklad oblečenia, nábytku, elektroniky, automobilu či nehnuteľnosti. V prípade služieb reštaurácií a kaviarní sa aktuálne obmedzuje 36 % z opýtaných Bratislavčanov.

Zhoršenie ekonomickej situácie očakáva 46 % domácností

Pozitívny trend je evidentný aj pri očakávaniach bratislavských domácností ohľadom ich ekonomickej situácie na najbližších šesť mesiacov. Kým v závere roka 2022 bol podiel domácností očakávajúcich zhoršenie na úrovni 56 %, v marci 2023 klesol pod polovicu na 47 %. Najväčší optimizmus od vypuknutia pandémie koronavírusu ohľadom budúceho vývoja deklarovali opýtaní v máji 2021, keď sa zhoršenia ekonomickej situácie obávala iba pätina z nich.

Kúpna sila Bratislavčanov je najvyššia na Slovensku

Bratislavský kraj je dlhodobo ekonomicky najsilnejším regiónom Slovenska. Najvyššiu kúpnu silu jeho obyvateľov potvrdzujú viaceré ukazovatele, ako napríklad hrubý domáci produkt (HDP) na obyvateľa, nezamestnanosť, platy či úspory v bankách.

HDP na obyvateľa (v bežných cenách) dosahoval v roku 2021 úroveň 38,8-tisíc eur. Len pre porovnanie, HDP na obyvateľa za celú Slovenskú republiku predstavoval 18,1-tisíc eur a v ostatných regiónoch sa úroveň ukazovateľa pohybovala v rozpätí od 11,1-tisíc eur v Prešovskom kraji po 19,4-tisíc eur v Trnavskom kraji.

Bratislavský kraj sa zároveň vyznačuje aj najnižšou mierou nezamestnanosti. Kým v marci 2023 dosiahla evidovaná miera nezamestnanosti 2,90 %, v rámci celej slovenskej ekonomiky bola vykázaná na úrovni 5,61 %.

Priemerný plat Bratislavčanov dosiahol vlani 1 599 eur, v celej Slovenskej republike to bolo 1 304 eur. Obyvatelia bratislavského regiónu zároveň disponujú vyššími úsporami v bankách. V prípade Bratislavského kraja sú vklady v bankách (v prepočte na obyvateľa) dlhodobo aspoň trojnásobne vyššie v porovnaní s priemerným údajom za celé Slovensko.   

Nákupné centrá dominujú Bratislave už 23 rokov

V nákupných centrách nájdeme zastúpené takmer všetky druhy obchodov, ale aj pestrú škálu služieb či gastroprevádzok. Preto tvoria reprezentatívnu vzorku, prostredníctvom ktorej možno mapovať zmeny v spotrebiteľskom správaní.

Práve Bratislava sa vyznačuje najväčšou koncentráciou shoppingov, pretože jej prislúcha až 40 % z celkovej výmery veľkých nákupných centier na Slovensku. Spomedzi všetkých negatívnych faktorov posledných rokov boli shoppingy zasiahnuté najmä pandémiou, respektíve lockdownami, počas ktorých boli kamenné predajne či prevádzky služieb zatvorené.

Zákazníci tak vo väčšej miere využívali pri nákupoch online, no po uvoľnení epidemických opatrení na jar 2022 bol v podstate ihneď evidovaný návrat k normálnemu správaniu spotrebiteľov – teda návrat do fyzických prevádzok.

Kamenné predajne sú stále obľúbené

„Veci dennej spotreby, módu a zábavu ľudia stále chodia radšej kupovať do obchodných centier. Dokonca aj pri elektronike majú nákupné centrá odsledované, že ak si zákazník objedná tovar napríklad online, príde si poň radšej osobne do predajne,“ konštatuje investičný riaditeľ spoločnosti WOOD & Company Martin Šmigura.

Podľa jeho názoru nákupné centrá tak pociťujú opätovný nárast počtu návštevníkov, ktorí v nákupných centrách možnosť nakupovania, vybavenia viacerých služieb pod jednou strechou a trávenia času so zážitkom doslova vyhľadávajú. Nákupné centrá sú tak nútené držať krok s dobou, aby si návštevníkov nielen prilákali, ale aby si ich aj udržali.

Ako budú vyzerať nákupné centrá budúcnosti?

1) Viacúčelovosť – obchodné centrá budú v budúcnosti prepájať ešte viac funkcií a ponúkať široké spektrum voľnočasových aktivít a služieb (vrátane relaxu či kancelárií). Návštevník si do nich príde nielen nakúpiť, ale bude v nich môcť prepájať aj prácu, relax a socializáciu.

2) Inovácie – nákupné centrá sa bez inovácií v budúcnosti nezaobídu. Trendy zo sveta predpovedajú nielen inovácie v oblasti digitálnych technológií, napríklad pri vrátení tovaru, ale aj inovácie pri samotnom prezentovaní tovaru prostredníctvom virtuálnej reality.

3) Zážitok – obchodné centrá budú aj v budúcnosti čeliť  konkurencii z online prostredia a jeho pestrej ponuke tovarov. Konkurenčnou výhodou a zároveň nevyhnutnosťou nákupných centier a kamenných obchodov bude predaj tovaru so zážitkom. Ak zákazník nebude mať možnosť nakupovať so zážitkom alebo s pridanou hodnotou, uprednostní online priestor.

4) Brand Experience (zážitok so značkou) – cesta zákazníka sa neustále vyvíja. Dnešné nakupovanie už nie je len o návšteve obchodu. Ide o celkovú skúsenosť so značkou prostredníctvom online a offline platforiem. Zákazník sa často práve v online prostredí rozhodne a následne nákup zrealizuje v kamennej prevádzke.

5) Nové značky – obchodné centrá aj naďalej budú slúžiť na objavovanie a prezentáciu nových značiek.

6) Dôveryhodnosť – prieskumy ukazujú, že dôveryhodnosť značiek je vyššia, ak majú aj svoje kamenné pobočky.

7) E-commerce a kamenný obchod – v digitálnom svete, vrátane e-commerce, je veľmi náročné a drahé získať si pozornosť zákazníka. Práve preto mnoho značiek aj napriek digitalizácii hľadá možnosti v kamenných predajniach, a to minimálne formou showroomov alebo výdajných miest. Veľkí hráči zo sveta e-commerce si pre kamennú predajňu v rámci „click and mortar“ stratégie volia práve nákupné centrá. Trendom sa tak stáva mix e-commerce a kamennej prevádzky.

logo
Prečítajte si tiež:
7.9.2024 Redakcia FinReport

Budúcnosť vo svete financií predstavujú biometrické platby

Najväčšia americká banka JPMorgan očakáva, že v roku 2026 budú biometrické platby na celom svete využívať približne 3 miliardy ľudí, ...

6.9.2024 Redakcia FinReport

Benzín opäť zlacnel, ceny sú o desatinu nižšie ako vlani

Cena pohonných látok na Slovensku stále klesá. Počas uplynulého týždňa o ďalšie dva centy a v porovnaní s rovnakým období minulého ...

6.9.2024 Martina Staňová

NBS pripravuje nové pravidlá pre agentov za sprostredkovane investičných produktov

Národná banka Slovenska pripravuje nové pravidlá pre finančných agentov v súvislosti s poplatkami za sprostredkovanie investičných ...

6.9.2024 Redakcia FinReport

Počet konkurzov sa zvýšil o 150 %, v problémoch sú aj firmy s miliónovým obratom

Druhá polovica tohtoročného leta sa niesla v znamení výrazného nárastu počtu konkurzov firiem. Kým v júli 2024 na Slovensku skrachovalo 16 ...

6.9.2024 Eva Sadovská

Prečo je pre investorov v rámci krajín V4 najzaujímavejšia Varšava?

Varšava sa v rámci metropol krajín V4 stáva čoraz zaujímavejšou investičnou lokalitou. Potvrdzuje to aj prieskum spoločnosti CBRE, podľa ...

6.9.2024 Redakcia FinReport

Prieskum: Viac ako milión Slovákov žije vo vysokom finančnom strese

Približne každý štvrtý dospelý Slovák pociťuje vysoký finančný stres. V praxi to znamená, že ide až o 1,1 milióna ľudí. Podľa ...

6.9.2024 Redakcia FinReport

Slovenský export stále brzdí pokles vývozu automobilov

Zahraničný obchod Slovenska skončil aj v prvej polovici tohtoročných prázdnin v prebytku napriek tomu, že vývoz sa prepadol na najnižšiu ...

5.9.2024 Robert Juriš

Prievan na trhu s hypotékami: Už sedem bánk znížilo svoje úrokové sadzby

Druhá polovica tohtoročného leta sa niesla v znamení úprav úrokových sadzieb hypotekárnych úverov. Už prakticky všetky veľké banky ...

5.9.2024 Redakcia FinReport

Slovenská ekonomika spomalila, jej rast je na úrovni 1,9 %

Hrubý domáci produkt sa v druhom štvrťroku tohto roku medziročne zvýšil o 1,9 %, čo bolo najpomalšie tempo za posledné štyri štvrťroky. ...

5.9.2024 Redakcia FinReport

Tržby v maloobchode zrýchlili svoj rast. Darilo sa predajniam obuvi, drogériám či e-shopom

Tržby v maloobchode počas júla 2024 zdynamizovali svoj medziročný rast nad úroveň 5 %. Celkový výsledok najviac podporili dvojciferné ...

4.9.2024 Robert Juriš

Výstavba bytov je čoraz pomalšia, spomaľuje aj vydávanie stavebných povolení

Dokončovanie rozostavaných bytov na Slovensku spomaľuje už druhý štvrťrok za sebou. V apríli, máji a júni 2024 bolo skolaudovaných 4 363 ...

3.9.2024 Robert Juriš

Čoraz viac krajín uzákoňuje možnosť ignorovať šéfove e-maily mimo pracovného času

Myslíte si, že je v poriadku, ak vám šéf alebo šéfka volajú či píšu e-maily alebo iné správy a úkolujú vás aj po skončení ...

2.9.2024 Miloslava Némová

Kľúčom k úspešnému uplatneniu sa po skončení vysokej školy je prax už počas štúdia

Absolventi s ekonomickým či technickým zameraním vychádzajú zo slovenských univerzít dobre pripravení pre pracovný trh. Trendom je ich ...

31.8.2024 Redakcia FinReport

Slovensko v inováciách výrazne zaostáva za európskym priemerom

Slovensko za krajinami Európskej únie zaostáva vo viacerých ukazovateľoch. Jedným z tých zásadných sú aj inovácie. Hoci vlani domáci ...

27.8.2024 Redakcia FinReport

Ceny priemyselných výrobcov aj poľnohospodárov sú stále nižšie ako pred rokom

Pokles výrobných cien slovenských priemyselných výrobcov pokračuje, keď trvá už od začiatku tohto roka. Ceny boli stále medziročne ...

26.8.2024 Redakcia FinReport

NKÚ: Kolobeh dlhov v zdravotníctve pokračuje, Slovensko čelí žalobe, hrozia sankcie

Slovenské zdravotníctvo je stále vážne chorým pacientom, pri živote ho držia čiastočné riešenia, ale ku komplexným opatreniam zo strany ...

26.8.2024 Redakcia FinReport

Slovenskí dôchodcovia čelia nižšej inflácii ako bežní zamestnanci alebo nízkopríjmové domácnosti

Inflácia v domácnostiach dôchodcov počas uplynulého mesiaca stúpla na 1,9 %. Je to o sedem desatín percentuálneho bodu menej, ako predstavuje ...

24.8.2024 Redakcia FinReport

Chcete podať výpoveď? Toto sú pravidlá, ktoré musíte dodržať

Ak ste sa ako zamestnanec rozhodli skončiť na vašom aktuálnom pôsobisku a rozvíjať svoju kariéru v inej spoločnosti, musíte sa so ...

Mobilná aplikácia
VISA MasterCard Maestro Apple Pay Google Pay