Hľadaj
× Aplikácia Aplikácia

Boj firiem o kvalitných odborníkov v praxi

Zuzana Fryč Ekonomika Poslať

Umenie zamestnávateľov získať kvalitných ľudí do svojich firiem je v súčasnosti celkom ťažkým orieškom. Firmy nachádzajú potenciálnych zamestnancov tradičnými cestami cez pracovné agentúry, ale čoraz viac ide do popredia priame oslovenie. To sa deje cez sociálne siete, na základe odporúčaní svojich zamestnancov, no aj prostredníctvom headhuntingových spoločností. Na trhu práce je však stále nedostatok kvalifikovaných ľudí. Otázkou zostáva, ako si zamestnávatelia dokážu vybojovať do svojich firiem tých najšikovnejších ľudí z trhu.

Obsadzovanie voľných pozícií lídrami

Foto: shutterstock

Vychovávajú si vlastných

Prioritou úspešných firiem je nájsť a udržať si kvalitných ľudí, ktorí dokážu podnik obohatiť svojou pridanou hodnotou – talentom, praktickými skúsenosťami a relevantnými schopnosťami. Mnoho firiem dnes aktívne vzdeláva mladých ľudí už počas štúdia na strednej a vysokej škole. 

 

Spoločnosti si takto vychovávajú vlastných odborníkov vo svojom odbore, ktorí sú následne pripravení plniť náročné a špecifické požiadavky firmy. Keďže na trhu je stále nedostatok kvalifikovaných ľudí, firmy tak majú veľkú motiváciu si začínajúcich šikovných odborníkov aj udržať. 

Ako na trhu práce získava kvalifikovaných ľudí Volkswagen Slovakia, a. s., opisuje hovorkyňa spoločnosti Lucia K. Makayová: „Naša spoločnosť reaguje na nedostatok kvalifikovaných odborníkov už niekoľko rokov zavedením duálneho vzdelávania. Takto si vieme vychovávať odborníkov s praxou už po ukončení strednej školy. Zároveň spolupracujeme so Strojníckou fakultou STU v Bratislave na profesijne orientovanom bakalárskom študijnom programe (duálny bakalár), ktorý bol ako prvý na Slovensku akreditovaný v septembri minulého roka.“

V spoločnosti SAP Slovensko sa uberá vzdelávanie mladých podobným smerom. Spoluprácu s vysokými školami majú postavenú na dlhoročnej tradícii, keďže v tomto vzdelávaní vidia veľký potenciál pre rozvoj inovácií vo vlastnej spoločnosti. „Študentom na vysokých školách sa snažíme ponúkať atraktívne možnosti na praktické vzdelávanie či participáciu na projektoch. Cez rôzne podporné programy pre talenty a startupy si podchytávame talentovaných študentov,“ vysvetľuje generálny riaditeľ SAP Slovensko Martin Ferenec.

Oslovenie na priamo

Okrem výchovy vlastných zamestnancov sa firmy snažia získavať kvalitných odborníkov prostredníctvom odporúčaní svojich zamestnancov alebo priamym oslovením potenciálneho kandidáta od konkurencie. Potvrdzuje to výrobca elektroniky Foxconn Slovakia, spol. s r. o.: „V našej spoločnosti získavame špecialistov odporučením od našich zamestnancov či obchodných partnerov,“ hovorí senior manažérka HR & GAD Miroslava Procházková. 

Niektoré firmy majú nastavený dokonca systém odmeňovania za odporúčanie svojich zamestnancov. Ak je odporúčaný človek prijatý a úspešne zvládne skúšobnú lehotu, zamestnanec, ktorý ho odporučil, dostane finančný bonus. 

Priamy kontakt je v súčasnosti stále častejším spôsobom, ako získať kvalitného zamestnanca do firmy. Využíva sa predovšetkým v oblastiach, v ktorých je skúsených odborníkov málo a dopyt, naopak, veľký. Nejde len o IT sféru, ale napríklad aj o výrobný priemysel. „Pracovné agentúry sme doposiaľ za desať rokov fungovania firmy nevyužili, i keď s pracovnými portálmi spolupracujeme. Najúspešnejším riešením je pre nás získanie hotových, kvalifikovaných ľudí z našej branže priamym kontaktom,“ hovorí zástupca riaditeľa obchodno-výrobnej spoločnosti OKNOfinal, spol. s r. o.

Ďalšiu možnosť, ako osloviť potenciálneho zamestnanca, predstavujú dnes online kanály. Aktívny profil na sociálnych sieťach dokáže často prezradiť o človeku viac, ako by sa o ňom firma dozvedela na pohovore. „Sociálna sieť LinkedIn už dlhodobo slúži našim personalistom nielen na vyhľadávanie špecifických profilov, ale aj ako možnosť zmapovať si trh ešte pred samotným vyhľadávaním, a na základe počtu a kvality profilov stanoviť jeho náročnosť. Ľahšie sa tak nastavia očakávania pre prijatie manažérov do firmy,“ vysvetľuje HR Leader ekonomicko-poradenskej spoločnosti PwC na Slovensku Tibor Černák.

Takmer výlučne oslovuje kandidátov priamo v online prostredí i personálno-poradenská spoločnosť Active Personnel Solutions, s. r. o. Aktívne vyhľadávanie prebieha na profesionálnych sociálnych sieťach, ako sú LinkedIn a Xing. Okrem toho využívajú i ďalšie známe platformy Facebook alebo YouTube: „Kandidáti reagujú na konkrétne ponuky na 99 % prípadov. Následne ich osobné materiály uchovávame podľa GDPR a v stanovenom čase ich vyzveme, aby nám predĺžili možnosť si ich údaje uchovať, alebo ich z našej databázy automaticky vymažeme,“ opisuje Executive Director & Senior Personnel Consultant Rastislav Klempa.

Headhunting

Hovorovo headhunting, oficiálne Executive Search, má dnes už o niečo bližšie k náboru zamestnancov pomocou HR agentúr. Firmy využívajú služby headhunterov, aby našli pre seba najlepších odborníkov vo svojom odvetví. Základom pre „lovcov talentov“ je spoznanie správnych lídrov a skúsených senior manažérov. Potenciálnych kandidátov dôsledne analyzujú, overujú ich predchádzajúcu výkonnosť, hodnotia motiváciu a osobnostné slabé i silné stránky. Headhunteri prichádzajúci do poradenstva z iného biznisu majú svoju pridanú hodnotu, ktorú kandidáti vnímajú od prvého stretnutia mimoriadne pozitívne.

Spôsob prinášajúci firmám riešenia na obsadenie danej pozície prestížnym kandidátom pomocou executive search poradenskej spoločnosti Amrop Jenewein sa výrazne líši od klasického postupu HR agentúr: „Cesta k osloveniu najrenomovanejších kandidátov nevedie cez LinkedIn a určite nie cez profesijné portály. Pre dôkladné poradenstvo sú dôležité najmä overené referencie na kandidáta z viacerých zdrojov na trhu. Zároveň je dobré, ak sa o ňom vieme dočítať v mienkotvorných médiách, či vďaka vlastným publikáciám daného kandidáta,“ vysvetľuje Client Partner spoločnosti Marek Hradílek.

Na rozdiel od klasických náborových agentúr majú niektorí „headhunteri“ zaplatenú značnú časť odmeny vopred a klient sa zaväzuje zaplatiť 100 % sumy za celý proces. „Na vyhľadávanie špičkových ľudí v danom odbore určite neexistuje jeden zaručený trik. Investujeme do kampaní, vyhľadávacích nástrojov, pre-screeningov a diagnostík dostatočné a nemalé zdroje. Pri väčšinovom modeli, kde nemá personálna agentúra zaplatenú vopred žiadnu alebo iba malú časť, takéto investovanie nie je možné,“ vysvetľuje Managing Director Ľubo Homola z personálno-poradenskej spoločnosti Synerta Personnel.

Z vlastnej skúsenosti opisuje, ako mnohé firmy rozmýšľajú a pri hľadaní kľúčového človeka zverejnia inzerát s nepútavým obsahom a s čo najnižším, prípadne žiadnym platom. Doplnia, že všetko ostatné bude prebraté až na pohovore. „Takto sa, bohužiaľ, stáva, že väčšinu vhodných kandidátov na pohovor ani nedostanú,“ upozorňuje Ľubo Homola a na záver dodáva: „Čoraz menej už však počujeme od našich potenciálnych klientov otázku, či máme pre nich vhodných kandidátov v databáze. Veľa klientov už chápe, že šikovní kandidáti jednoducho nesedia v nejakej pekne vyfarbenej škatuľke a nečakajú, kedy si ich niekto rozbalí.“

logo
Prečítajte si tiež:
24.4.2024 Redakcia FinReport

Ako opraviť odpočítanú DPH pri nezaplatení faktúry za tovar alebo službu

Podnikatelia majú pri neplatení faktúry povinnosť opraviť odpočítanú daň z pridanej hodnoty. Malo by ich to motivovať zlepšovať svoju ...

24.4.2024 Redakcia FinReport

Do fondov EÚ sme za dve desaťročia vložili 13,1 miliardy eur, no získali sme takmer 25 miliárd

Slovenská republika je od roku 2004, teda už dve desaťročia, členom Európskej únie. Počas tohto obdobia sme do spoločného uniálneho ...

24.4.2024 Roland Régely

Home office alebo hybridná práca? Banky na Slovensku preferujú skôr druhú možnosť

Slovenská sporiteľňa nedávno oznámila, že jej call centrum bude kompletne pracovať z domu. Najväčšia slovenská banka to odôvodnila ...

24.4.2024 Redakcia FinReport

Novela zákona o ochrane spotrebiteľa pomôže nakupujúcim aj obchodníkom

Ďalšia novela zákona o ochrane spotrebiteľa je na svete. Schválili ju poslanci parlamentu a platiť začne od 1. júla tohto roku. Hlavným ...

24.4.2024 Robert Juriš

Prečo je pri umelej inteligencii potrebné vnímať nielen vysoké tržby, ale aj možné riziká

Spoločnosť OpenAI je jednou z firiem, ktorej sa vlani podarilo urobiť takzvanú dieru do sveta. Na báze umelej inteligencie vyvinula chatbot ...

24.4.2024 Martin Jamnický

Pri investovaní si dávajte pozor na neuveriteľne výhodné ponuky aj na falošné garancie

Investičné podvody najčastejšie cielia na finančne menej zdatných občanov. Ich najčastejším príznakom je snaha o rýchle a extrémne ...

24.4.2024 Redakcia FinReport

mBank menila úrokové sadzby svojich hypotekárnych úverov

Zvyšovanie úrokových sadzieb hypotekárnych úverov sa v roku 2024 prakticky zastavilo. Na začiatku roka síce tri spomedzi bánk pôsobiacich na ...

23.4.2024 Redakcia FinReport

Europarlament: Oprava výrobkov za výhodné ceny bude možná aj po uplynutí záruky

Poslanci Európskeho parlamentu schválili pravidlá jednoduchšieho prístupu k opravám tovarov a výrobkov. Žiadať o ne bude možné aj po ...

23.4.2024 Zuzana Fryč

Výber PZP nemusí byť len o nízkej cene, dá sa z neho vyťažiť oveľa viac

Pri výbere povinného zmluvného poistenia (PZP) často rozhoduje čo najnižšia cena, keďže mnohí túto poistku považujú len za zákonnú ...

22.4.2024 Redakcia FinReport

Deficit verejných financií sa vlani strojnásobil, prekročil 6 miliárd eur

Hospodárenie Slovenska sa v minulom roku skončilo v hlbokom mínuse. Deficit verejnej správy sa v roku 2023 medziročne výrazne zvýšil, keď ...

22.4.2024 Redakcia FinReport

Na úradoch práce evidujú najmenej nezamestnaných za posledných päť rokov

Nezamestnanosť na Slovensku je opäť o niečo nižšia. Znížila sa druhý mesiac za sebou. Podiel disponibilných uchádzačov o prácu sa ...

22.4.2024 Robert Juriš

Predaj bytov v Bratislave zaznamenal prvé oživenie od roku 2022, ceny stagnujú

Začiatok tohto roka sa na bratislavskom trhu s nehnuteľnosťami niesol v znamení mierneho oživenia. Počas prvých troch mesiacov 2024 sa ...

22.4.2024 Redakcia FinReport

Žiadať o príspevok na zabezpečenie kybernetickej bezpečnosti je možné do konca apríla 2024

Už len niekoľko dní majú mestá a obce na Slovensku na to, aby požiadali o finančné prostriedky z eurofondov na zaistenie kybernetickej a ...

19.4.2024 Redakcia FinReport

Ekonomika Slovenska vlani rástla rýchlejšie, ako sa pôvodne zdalo, nárast dosiahol „až“ 1,6 %

Ekonomika Slovenska v minulom roku rástla rýchlejšie, ako sa pôvodne zdalo. Na začiatku tohto roku Štatistický úrad SR tvrdil, že to bolo o ...

19.4.2024 Redakcia FinReport

Prémiový benzín už stojí viac ako 1,90 eura, lacnejší sa blíži k hranici 1,70 eura za liter

Liter oboch druhov benzínu oproti predchádzajúcemu týždňu zdražel v priemere o ďalšie dva centy. Ten drahší prémiový 98-oktánový už ...

18.4.2024 Miloslava Némová

Umelá inteligencia vládne aj trhu so smartfónmi. Apple je pod tlakom, Samsung na vzostupe

Spoločnosť Apple, donedávna líder v predaji mobilných telefónov, po prudkom poklese predaja stratila svoju čelnú pozíciu na svetovom trhu v ...

17.4.2024 Miroslav Mišenko

Ekonomická prognóza: Situácia sa môže zlepšiť, nesmieme však prísť o miliardy z plánu obnovy

Rast ekonomiky a reálnych miezd, pokles inflácie aj úrokových sadzieb. Aj toto očakávajú analytici Národnej banky Slovenska, Rady pre ...

17.4.2024 Redakcia FinReport

Nové objednávky v priemysle naďalej klesajú, vo februári 2024 o 6,8 %

Hodnota nových objednávok v priemysle vo februári 2024 a dosiahla objem 5,51 miliardy eur. V porovnaní s rovnakým obdobím minulého roku to ...

Mobilná aplikácia
VISA MasterCard Maestro Apple Pay Google Pay