Hľadaj

Biedronka a jej expanzia na Slovensko: aké výzvy čakajú firmu a kto je jej najväčší konkurent?

Publikované:  Ekonomika Poslať
Biedronka

Foto: Biedronka 

Historický úspech v Poľsku

Biedronka bola založená v roku 1995 podnikateľom Mariuszom Świtalskim. V roku 1997 ju odkúpila portugalská skupina Jerónimo Martins, čo odštartovalo jej rýchlu expanziu. Do konca roka 2024 prevádzkovala Biedronka 3 730 predajní v 1 300 poľských mestách a zamestnávala viac ako 84 000 ľudí. S tržbami 102 miliárd PLN (približne 23,6 miliardy eur) a 30 % podielom na poľskom maloobchodnom trhu je najväčším reťazcom v krajine.

Reťazec sa zameriava na predaj lokálnych produktov, pričom 93 % potravín pochádza od poľských dodávateľov. Ponúka však aj vlastné značky, ktoré sú cenovo dostupné a obľúbené medzi zákazníkmi.

Vstup na slovenský trh v marci 2025

Biedronka oficiálne vstúpila na slovenský trh 5. marca 2025 otvorením prvej predajne v Miloslavove pri Bratislave. Spolu s tým spustila aj distribučné centrum vo Voderadoch a slovenskú centrálu v Bratislave.

Tento krok predstavuje prvú zahraničnú expanziu spoločnosti pod vlastnou značkou a zároveň prvý vstup nového hráča na slovenský maloobchodný trh za posledných 20 rokov.

Reťazec plánuje postupnú expanziu do ďalších miest, pričom sa zameriava najmä na menšie a stredne veľké mestá, ako sú Levice, Nové Zámky, Považská Bystrica, Senica a Zvolen. Tento prístup je strategický, keďže v týchto oblastiach je menšia konkurencia a vyšší dopyt po cenovo dostupných produktoch.

Biedronka plánuje pokračovať v expanzii na Slovensku, pričom zvažuje aj vstup do väčších miest, vrátane Bratislavy. Okrem toho sa reťazec pozerá aj na ďalšie trhy, ako je Rumunsko, čo naznačuje ambície stať sa významným hráčom v strednej a východnej Európe.

Spolupráca so slovenskými dodávateľmi

V slovenských predajniach Biedronka ponúka približne 3 400 produktov, pričom polovica čerstvých potravín pochádza od slovenských dodávateľov. Podľa vyjadrení spoločnosti je dlhodobým cieľom dosiahnuť 40 % podiel slovenských produktov v sortimente. Reťazec spolupracuje s domácimi firmami ako Rajo či Agro Tami a produkty predáva aj pod vlastnou značkou "Z našej zeme".

Biedronka plánuje do dvoch rokov spustiť aj vernostný program, ktorý by mal podľa jej vyhlásení zvýšiť lojalitu zákazníkov a podporiť opakované nákupy.

Cenová politika a konkurencia

Hoci Biedronka je známa nízkymi cenami v Poľsku, na Slovensku sa ceny môžu líšiť v dôsledku odlišných daňových a podnikateľských podmienok. Reťazec však plánuje konkurovať atraktívnymi zľavami a akciami.

Vstup Biedronky na slovenský trh môže zvýšiť konkurenciu medzi existujúcimi reťazcami ako Lidl, Kaufland, Tesco či COOP Jednota, čo by mohlo viesť k zníženiu cien potravín a zlepšeniu ponuky pre spotrebiteľov.

Podľa prvých spätných väzieb zákazníci Biedronky na Slovensku oceňujú široký výber produktov, vrátane poľských špecialít, a cenovú dostupnosť. Niektorí však poukazujú na rozdiely v cenách oproti Poľsku a očakávajú ďalšie zlepšenia v oblasti služieb a sortimentu.

Biedronka mieri aj do väčších miest

Biedronka plánuje pokračovať v expanzii na Slovensku, pričom zvažuje aj vstup do väčších miest, vrátane Bratislavy. Okrem toho sa reťazec pozerá aj na ďalšie trhy, ako je Rumunsko, čo naznačuje ambície stať sa významným hráčom v strednej a východnej Európe.

Vstup Biedronky na slovenský trh predstavuje významnú udalosť v maloobchodnom sektore, ktorá môže priniesť pozitívne zmeny pre spotrebiteľov aj domácich dodávateľov. Jej úspech bude závisieť od schopnosti prispôsobiť sa miestnym podmienkam a potrebám zákazníkov.

Výzvy, ktorým Biedronka čelí na Slovensku

Prvou výzvou, s ktorou sa poľský gigant musí popasovať, sú zvyklosti slovenského spotrebiteľa. Slováci majú pozitívny vzťah k domácim produktom a lokálnym značkám. Biedronka, hoci sa snaží o lokálnu identitu, bude musieť získať dôveru zákazníkov, ktorí si už zvykli na konkrétne značky aj formáty konkurenčných predajní.

Reťazce ako Lidl, Kaufland, Tesco či Billa pokrývajú väčšinu miest a dedín. Biedronka bude musieť presvedčiť zákazníkov, že má niečo výnimočné – či už cenou, sortimentom alebo prístupom.

Azda najväčšou výzvou pre Biedronku je naplnenie očakávaní v oblasti cien. Keďže Biedronka je v Poľsku synonymom lacných potravín, slovenskí zákazníci očakávajú podobnú cenovú politiku. Lenže rozdiely v DPH, pracovných nákladoch a logistike môžu spôsobiť, že ceny budú vyššie než u severných susedov, čo by mohlo tieto očakávania tlmiť.

Kľúčom k úspechu môže byť aj vybudovanie vhodnej dodávateľskej siete. Zabezpečiť dostatok slovenských produktov od lokálnych producentov za konkurenčné ceny je logisticky aj obchodne náročné. Reťazec zatiaľ spolupracuje s hráčmi ako Rajo a Agro Tami, no rozšírenie ponuky si bude vyžadovať čas.

Biedronka napokon bude musieť súperiť o zamestnancov v maloobchode, kde je už teraz vysoký dopyt po pracovnej sile. S konkurenciou v podobe stabilnejších značiek (napr. Lidl) môže byť náborový proces náročnejší.

Najväčší súperi Biedronky na Slovensku

  1. Lidl - Nemecký diskontný reťazec je absolútnym lídrom medzi slovenskými spotrebiteľmi. Vďaka nízkym cenám, jednoduchej orientácii v predajniach a silnému marketingu si vybudoval verné zákaznícke jadro. Má viac ako 160 predajní a neustále expanduje.
     
  2. Kaufland - Druhý nemecký reťazec, ktorý kombinuje diskont s veľkým výberom a vlastnými značkami. Má silnú pozíciu v menších mestách a často ponúka nižšie ceny ako Lidl v niektorých kategóriách.
     
  3. Tesco - Britský reťazec s dlhoročnou tradíciou na Slovensku. Pokrýva široké spektrum zákazníkov, od hypermarketov po menšie Tesco Express predajne. Má lojalitu časti zákazníkov vďaka svojmu vernostnému programu Clubcard.
     
  4. COOP Jednota - Slovenská sieť, ktorá ťaží zo svojej prítomnosti v menších mestách a na vidieku. Má dôveru starších zákazníkov, ktorí oceňujú domáci pôvod a tradíciu.
     
  5. Billa - Rakúsky reťazec orientovaný na kvalitu a čerstvosť. Zameriava sa na strednú a vyššiu cenovú kategóriu, no v mestách má silné pokrytie.
logo
Prečítajte si tiež:
17.6.2025 Tlačová správa

Chýba vo vašom regióne všeobecný lekár? Dôvera poisťovňa pomôže v 56 obciach otvoriť nové ambulancie pre deti aj dospelých

Dôvera poisťovňa je pripravená poskytnúť všeobecným lekárom státisíce eur za to, že si zriadia ambulanciu v regiónoch so zníženou ...

17.6.2025 Tlačová správa

Stále viac domácností dôveruje poisťovni PREMIUM

Poisťovňa PREMIUM vykazuje výrazne rastúci trend v počte novouzatvorených poistných zmlúv v oblasti poistenia domov, bytov a domácností. ...

17.6.2025 Tlačová správa

Viete, ktoré kúpele si vlani vybralo najviac poistencov Dôvera poisťovne?

Už viac ako dva roky si môžu poistenci Dôvera poisťovne sami vyberať kúpeľné zariadenie, kde sa chcú liečiť. Pozrite si zoznam kúpeľov, ...

16.6.2025 NeoTax

Slovenský podnikateľ v Česku: Ako si bez komplikácií založiť firmu?

Podnikateľské prostredie v Česku láka čoraz viac slovenských firiem aj jednotlivcov. Vďaka spoločnému trhu EÚ a blízkosti oboch krajín ...

16.6.2025 NeoTax

Slovák vlastníkom českej firmy: Ako sa zdaňujú dividendy a aké povinnosti z toho vyplývajú?

Vlastníctvo firmy v Českej republike je pre slovenských podnikateľov čoraz bežnejšie. No čo sa stane, keď česká spoločnosť začne ...

15.6.2025 NeoTax

Ako presťahovať firmu zo Slovenska do Česka? NeoTax vysvetľuje možnosti a nástrahy

Rastúce rozdiely v podnikateľskom prostredí, zmeny v daniach a legislatíve či jednoducho túžba expandovať na nový trh – to všetko sú ...

12.6.2025 Redakcia FinReport

Ministerstvo cestovného ruchu a športu SR hodnotí svoj pokrok

Ministerstvo cestovného ruchu a športu SR predstavilo 30. mája 2025 aktuálny stav plnenia priorít vyplývajúcich z Programového vyhlásenia ...

11.6.2025 Redakcia FinReport

Ministerstvo spúšťa výzvu na rozvoj cestovného ruchu v malých obciach

Ministerstvo cestovného ruchu a športu SR vyhlásilo na začiatku júna 2025 novú výzvu na predkladanie žiadostí o príspevok na rozvoj ...

9.6.2025 Tlačová správa

Vysoké ceny kávy a zvýšený predaj fairtradových banánov, cukru a čaju

Na Slovensku v minulom roku rástli predaje fairtradového cukru o 11 %, čaju o 52 %. Poklesli však o 8 % ikonická káva a o 11 % kakao, čo malo ...

8.6.2025 Redakcia FinReport

Košice čaká ekologická revolúcia: Najväčší geotermálny projekt na Slovensku

Ministerstvo investícií, regionálneho rozvoja a informatizácie SR (MIRRI) predstavilo najväčší geotermálny projekt na Slovensku. Projekt v ...

6.6.2025 Redakcia FinReport

Regióny čerpajú eurofondy len v malej miere

Minister investícií Samuel Migaľ reagoval na obvinenia niektorých samospráv, že vláda plánuje regiónom odobrať 400 miliónov eur z ...

6.6.2025 Tlačová správa

V strednej a východnej Európe vzrástol počet insolvencií

Ekonomiky regiónu strednej a východnej Európy sa síce vlani vrátili k výraznejšiemu rastu HDP, ktorý dosiahol 2,6 % v porovnaní s 0,8 % v ...

5.6.2025 Redakcia FinReport

Od júna sa zvyšujú predčasné starobné dôchodky

Sociálna poisťovňa v týchto dňoch prepočítava a zvyšuje predčasné starobné dôchodky priznané pred 1. januárom 2023. Tým predčasným ...

4.6.2025 Redakcia FinReport

Slovak Shield 2025 preveril pripravenosť obrany Slovenska

Na výcvikovom priestore Lešť sa v máji 2025 skončilo najväčšie medzinárodné vojenské cvičenie tohto roka – Slovak Shield 2025. Cieľom ...

4.6.2025 Redakcia FinReport

Slovensko potrebuje digitálnu víziu

Ministerstvo investícií, regionálneho rozvoja a informatizácie SR (MIRRI) vyzýva verejnosť, odborníkov aj inštitúcie na aktívnu účasť ...

3.6.2025 Tlačová správa

Ceny poľnohospodárskych výrobkov rástli najrýchlejším tempom za posledné dva roky

Ceny poľnohospodárskych výrobkov rástli v apríli 2025 medziročne o 8,5 %, čo je najrýchlejší rast od apríla 2023 podľa Štatistického ...

2.6.2025 Roland Régely

Časté prepoisťovanie na Slovensku: problém, ktorý potrebuje riešenie

Na Slovensku je možné zmeniť zdravotnú poisťovňu raz ročne. Aj keď väčšina poistencov túto možnosť nevyužíva, existuje skupina ...

1.6.2025 Roland Régely

Trináste dôchodky pod tlakom: medzi sociálnym sľubom a konsolidáciou verejných financií

Slovensko sa ocitá na križovatke medzi potrebou fiškálnej disciplíny a napĺňaním sociálnych záväzkov. Jedným z najvýraznejších bodov ...

Jún

 
P
U
S
Š
P
S
N
24. týždeň
9.
Pondelok (09.06.2025)
Stanislava,
10.
Utorok (10.06.2025)
Margaréta, Gréta,
11.
Streda (11.06.2025)
Jesika,
13.
Piatok (13.06.2025)
Anton,
14.
Sobota (14.06.2025)
Vasil,
15.
Nedeľa (15.06.2025)
Vít,
27. týždeň
Mobilná aplikácia
VISA MasterCard Maestro Apple Pay Google Pay